Nu är ju piP en högtalare med utmärkt faslinjäritet. MYCKET bättre än nästan alla konventionella högtalare. Dock självklart inte i närheten av pi60/pi60s och storebröder.
Men om faslinjäritet har betydelse eller inte är en avsevärt mycket mera komplex fråga än den framställs i den här tråden. Och många studier som kommer fram till att faslinjäritet i huvudsak saknar betydelse, faller på att de bryter mot den första vetenskapliga tesen. Men kan inte bevisa frånvaron av ett problem genom att inte kunna påvisa det.
Faslinjäritet är, enligt min uppfattning, INTE en viktig fråga. Det kanske kan se märkligt ut att jag som gör högtalare med väldigt mycket bättre faslinjäritet än det normala, påstår något sådant (och många av mina kunder anser att jag har fel). Men saker måste ju sättas i proportion, och då blir faslinjäritet överkurs, i väldigt hög grad.
Samtidigt har jag, genom att utforma experimenten med utgångspunkt från hur människans hörsel fungerar, faktiskt lyckats rätt så bra med att utforma experiment där det varit skapligt lätt att visa att mänsklig hörsel KAN detektera fasdistorsion - alltså vågforsförvrängningar som inte drar med sig ändringar i det spektrala innehållet.
Just nu måste jag åka iväg och besiktiga min bil, men jag återkommer eventuellt i tråden och skriver mera.
Vh, iö
- - - - -
PS. Min första "seriösa" högtalare konstruerade jag 1973 och den blev klar 1974 och kunde kopplas ihop på tre olika sätt, faslinjärt och icke faslinjärt med en basdel, samt icke faslinjärt med den andra basdelen. Vad man menar med faslinjär kan dock som alltid disktueras. "Hur faslinjär då" bör vara följdfrågan.
Högtalaren såg ut ungefär som en KEF 105 eller som en B&W 801, men var alltså några år tidigare. Ingen av dessa är faslinjära på något sätt alls.
Därefter dröjde det till 1978 innan någon ny högtalare blev klar. Alltså Ino pi60.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).