Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav phon » 2015-05-30 17:08

JM skrev:
Således kan upptill 15 cm accepteras i förskjutning mellan högtalarelementen dvs vanligen helt ok att alla elementen är monterade på samma baffel förutsatt delningsfiltret är ok.
Är det då humbug att montera högtalarelementen likt Technics SB-4500A?

JM


Nu har du väl ändå blandat ihop det alldeles förfärligt? :D

Man monterar ju högtalarelementen* så att dess relativa fasförhållande matchar sett över en önskat stor (horisontell) vinkel. Beroende på elementens egenskaper behöver man använda sig av en stegad baffel eller en plan baffel, lutad eller vertikal. Man kan också flytta diskanten i sidled åt ena eller andra hållet för att uppnå nån liten vågformsfördel. Allt detta sker i mekaniska domänen, utan att ha några filter inkopplade. Sen kan man försöka sig på att få det att fungera med några trevliga filter inkopplade. Det är en hel massa andra egenskaper att ta hänsyn till också, inte bara att det spelar fasmässigt ok vid delningen.

Fast som du sa i förstainlägget, det kan ju handla om ren design också, eller nån högtalarmodenyck. Då brukar det inte spela så stor roll hur det låter om högtalaren, bara den säljer bra. :)

* Om man vill vandra på den vägen alltså, det vill kanske inte alla högtalartillverkare.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav petersteindl » 2015-05-30 17:22

JM skrev:På Fritz Linkwitz hemsida ligger detta något ostrukturerade dokument som framhäver att vid beaktande högtalarelementens relativa position o filtrens fasegenskaper fås en överlägsen perception av ljudet. Dokumentet har många källor som jag inte hunnit kolla.

Conclusions
At the time of this writing, linear-phase loudspeakers are still a new “kid on the block”. Past attempts in creating them resulted in offerings that were simply too expensive for wide-spread use. The most accurate implementation of linear-phase loudspeaker requires a full set of individual driver measurements, coupled with a DSP approach, in addition to an active amplification system. This really makes the linearphase system highly customized device – a world of difference in comparison to the current approach of loudspeaker industry.
However, this particular feature makes the linear-phase system an ideal DIY device. In our world, everything is custom-built, with an aim to typically outperform comparable commercial designs. Linear-phase loudspeakers offer everything that minimum-phase loudspeakers can offer, and then reward you with often vastly superior performance in time domain, as explained in the pages above.

Some Attributes of Linear-Phase Loudspeakers Compiled by Bohdan Raczynski, March 2013
http://www.linkwitzlab.com/Attributes_O ... eakers.pdf

JM


JM, jag vill påpeka att du verkar tolka "vastly superior performance in time domain" som om det skulle betyda "överlägsen perception av ljudet". Performance in time domain är en teknisk egenskap som man lätt kan mäta med mätinstrument. Perception av ljudet är en upplevd egenskap. Jag vill verkligen varna för att sätta likhetstecken dem emellan. Det kan leda till felaktiga slutsatser.

Hörseln med dess nervsystem har ingen möjlighet att detektera fas över 3,5 kHz. Huruvida det vid musiklyssning är viktigt därunder vill jag låta vara osagt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav petersteindl » 2015-05-30 17:37

phon skrev:
JM skrev:
Således kan upptill 15 cm accepteras i förskjutning mellan högtalarelementen dvs vanligen helt ok att alla elementen är monterade på samma baffel förutsatt delningsfiltret är ok.
Är det då humbug att montera högtalarelementen likt Technics SB-4500A?

JM


Nu har du väl ändå blandat ihop det alldeles förfärligt? :D

Man monterar ju högtalarelementen* så att dess relativa fasförhållande matchar sett över en önskat stor (horisontell) vinkel. Beroende på elementens egenskaper behöver man använda sig av en stegad baffel eller en plan baffel, lutad eller vertikal. Man kan också flytta diskanten i sidled åt ena eller andra hållet för att uppnå nån liten vågformsfördel. Allt detta sker i mekaniska domänen, utan att ha några filter inkopplade. Sen kan man försöka sig på att få det att fungera med några trevliga filter inkopplade. Det är en hel massa andra egenskaper att ta hänsyn till också, inte bara att det spelar fasmässigt ok vid delningen.

Fast som du sa i förstainlägget, det kan ju handla om ren design också, eller nån högtalarmodenyck. Då brukar det inte spela så stor roll hur det låter om högtalaren, bara den säljer bra. :)

* Om man vill vandra på den vägen alltså, det vill kanske inte alla högtalartillverkare.


@ phon: Personligen skulle jag valt ordet den akustiska domänen.

@ allmänt: Jag rekommenderar att mäta frekvensgång med filter och att flytta diskantelementet då delningen ligger mellan, säg 2-5 kHz. Man kan mäta på direktljudet och 45 grader vertikalt så man får med takreflexen. Man kan även mäta i horisontella olika vinklar. Dessa frekvensgångsavvikelser på grund av diskantförflyttning hörs. Loobningen blir dessutom annorlunda då diskanten förflyttas och det hörs också.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav petersteindl » 2015-05-30 17:42

JM skrev:...
Hörbarheten av fasdistorsion i högre frekvenser är försumbar av fysiologiska själ.
Hur är det med fasdistorsionen i de lägre frekvenserna?

JM


JM, jag ser nu att du skrivit att fasdistorsion i högre frekvenser är försumbar av fysiologiska själ. Som sagt, det ligger i nervsystemets behandlande av signal.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav JM » 2015-05-30 17:44

PappaBas skrev:;)
Jag tittade också en del på detta och kommer ihåg att jag läste en hel del trådar här och annat ute på nätet.
Speciellt hur man konstruerar vågformsåterskapande filter.
Mitt intryck var att de som tyckte det var viktigt gjorde det för att de tyckte att det borde vara det men att det var dåligt undersökt och att de som undersökt det ungefär säger som IÖ.
Skall försöka hitta lite externa länkar.
Hörbarhet av olika sorters fasdistortion verkar vara rätt komplext och dessutom frekvensberoende.
T.ex finns det ju också dopplerdistortion där en woofer som spelar bastoner ju modulerar de höga frekvenser som samtidigt spelas.

Här är lite sammanfattningar och undersökningar.
http://sound.westhost.com/doppler.htm (Doppler distortion in loudspeakers - Real or Imaginary?)
http://sound.westhost.com/ptd.htm (Phase, Time and Distortion in Loudspeakers )
http://sound.westhost.com/pcmm.htm (Phase Correction - Myth or Magic )
http://sound.westhost.com/articles.htm (många artiklar)

Duelund var ju en förespråkare för vågformsåterskapande filter.
John Kreskovsky har skrivit mycket om detta men han tillmäter själv det inte så stor betydelse. Sök på "Transient perfect".

http://www.musicanddesign.com/Duelund_and_Beyond.html
http://www.musicanddesign.com/Speaker_T ... lysis.html
http://www.musicanddesign.com/tech.html (Många intressanta artiklar)


Tack återigen PappaBas för din givande länkar.

Feedback from Dr. Floyd Toole (Added 4/08/05)

The piece on phase distortion was a refreshing change from the semi-science floating around our business. All things being equal, and if one has the option, of course get the phase correct - at least at the one point in space where it can be done!! However, this presents problems for two-eared listeners in multiple seats in reflective rooms (solve this one and a Nobel prize awaits).

It is indeed fortunate that humans are so unresponsive to this effect because, if we could hear phase shift, we would go absolutely nuts in everyday life. Every time a reflected version of a sound adds to the direct sound, the phase shifts are enormous, and it happens in abundance in all rooms, even carrying on a conversation across a table. ...

Keep up the good work.

Floyd E. Toole, PhD
Vice President Acoustical Engineering
Harman International Industries, Inc.

ww.audioholics.com/room-acoustics/human-hearing-phase-distortion-audibility-part-2

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav JM » 2015-05-30 17:44

PappaBas skrev:;)
Jag tittade också en del på detta och kommer ihåg att jag läste en hel del trådar här och annat ute på nätet.
Speciellt hur man konstruerar vågformsåterskapande filter.
Mitt intryck var att de som tyckte det var viktigt gjorde det för att de tyckte att det borde vara det men att det var dåligt undersökt och att de som undersökt det ungefär säger som IÖ.
Skall försöka hitta lite externa länkar.
Hörbarhet av olika sorters fasdistortion verkar vara rätt komplext och dessutom frekvensberoende.
T.ex finns det ju också dopplerdistortion där en woofer som spelar bastoner ju modulerar de höga frekvenser som samtidigt spelas.

Här är lite sammanfattningar och undersökningar.
http://sound.westhost.com/doppler.htm (Doppler distortion in loudspeakers - Real or Imaginary?)
http://sound.westhost.com/ptd.htm (Phase, Time and Distortion in Loudspeakers )
http://sound.westhost.com/pcmm.htm (Phase Correction - Myth or Magic )
http://sound.westhost.com/articles.htm (många artiklar)

Duelund var ju en förespråkare för vågformsåterskapande filter.
John Kreskovsky har skrivit mycket om detta men han tillmäter själv det inte så stor betydelse. Sök på "Transient perfect".

http://www.musicanddesign.com/Duelund_and_Beyond.html
http://www.musicanddesign.com/Speaker_T ... lysis.html
http://www.musicanddesign.com/tech.html (Många intressanta artiklar)


Tack återigen PappaBas för din givande länkar.

Feedback from Dr. Floyd Toole (Added 4/08/05)

The piece on phase distortion was a refreshing change from the semi-science floating around our business. All things being equal, and if one has the option, of course get the phase correct - at least at the one point in space where it can be done!! However, this presents problems for two-eared listeners in multiple seats in reflective rooms (solve this one and a Nobel prize awaits).

It is indeed fortunate that humans are so unresponsive to this effect because, if we could hear phase shift, we would go absolutely nuts in everyday life. Every time a reflected version of a sound adds to the direct sound, the phase shifts are enormous, and it happens in abundance in all rooms, even carrying on a conversation across a table. ...

Keep up the good work.

Floyd E. Toole, PhD
Vice President Acoustical Engineering
Harman International Industries, Inc.

ww.audioholics.com/room-acoustics/human-hearing-phase-distortion-audibility-part-2

Alla enstudsreflexer är fasvända o mixas med direktljudet utan större problem så länge de är fördröjda > 10 ms o inte dränker direktljudet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav PeterAkemark » 2015-05-30 18:07

AlfaTon AB hade på 70-talet en högtalare som hette Alfa 2, ett 7" baselement och ett horn som var just löptidskompenserade. Det var omkring 1977 tror jag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav Perfector » 2015-05-30 19:45

PeterAkemark skrev:AlfaTon AB hade på 70-talet en högtalare som hette Alfa 2, ett 7" baselement och ett horn som var just löptidskompenserade. Det var omkring 1977 tror jag.

Tror det var denna med 2 basar i
Bilagor
Alfa2.png
Alfa2.png (101.88 KiB) Visad 4341 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JM
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav JM » 2015-05-30 19:50

PeterAkemark skrev:AlfaTon AB hade på 70-talet en högtalare som hette Alfa 2, ett 7" baselement och ett horn som var just löptidskompenserade. Det var omkring 1977 tror jag.


Alfa Ton 3?
Bild

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2015-05-30 21:01

petersteindl skrev:
JM skrev:På Fritz Linkwitz hemsida ligger detta något ostrukturerade dokument som framhäver att vid beaktande högtalarelementens relativa position o filtrens fasegenskaper fås en överlägsen perception av ljudet. Dokumentet har många källor som jag inte hunnit kolla.

Conclusions
At the time of this writing, linear-phase loudspeakers are still a new “kid on the block”. Past attempts in creating them resulted in offerings that were simply too expensive for wide-spread use. The most accurate implementation of linear-phase loudspeaker requires a full set of individual driver measurements, coupled with a DSP approach, in addition to an active amplification system. This really makes the linearphase system highly customized device – a world of difference in comparison to the current approach of loudspeaker industry.
However, this particular feature makes the linear-phase system an ideal DIY device. In our world, everything is custom-built, with an aim to typically outperform comparable commercial designs. Linear-phase loudspeakers offer everything that minimum-phase loudspeakers can offer, and then reward you with often vastly superior performance in time domain, as explained in the pages above.

Some Attributes of Linear-Phase Loudspeakers Compiled by Bohdan Raczynski, March 2013
http://www.linkwitzlab.com/Attributes_O ... eakers.pdf

JM


JM, jag vill påpeka att du verkar tolka "vastly superior performance in time domain" som om det skulle betyda "överlägsen perception av ljudet". Performance in time domain är en teknisk egenskap som man lätt kan mäta med mätinstrument. Perception av ljudet är en upplevd egenskap. Jag vill verkligen varna för att sätta likhetstecken dem emellan. Det kan leda till felaktiga slutsatser.

Hörseln med dess nervsystem har ingen möjlighet att detektera fas över 3,5 kHz. Huruvida det vid musiklyssning är viktigt därunder vill jag låta vara osagt.

Mvh
Peter

Jag håller med stora delar av det du skriver härovan, du kommer med några viktiga påpekanden om vad JM verkar ha tolkar fel.

Men det du skriver om omöjligheten att detektera fas över 3,5 kHz är ovetenskapligt. Det är inte bara i strid med första vetenskapliga tesen (men får inte dra sådana slutsatser - men kan bara konstatera att man inte ser/förstår hur det skulle kunna gå till) utan det är dessutom felaktigt.

Så länge man talar om att lyssna på komplexa signaler av statisk typ där alla förekommande harmoniska komponenter har enkla relationer till varandra, så har jag dock inte kunnat visa att man kan detaktera fascridning (/vågformsdistorsion) över 3,5 kHz. Men det finns andra signalsituationer...


Vh, iö

- - - - -

PS. Om jag skulle våga mig på att sammanfatta allt jag vet om örats förmåga att detektera fasvridning som skapar vägformsdistorsion, så skulle jag försiktigt våga påstå att fasvridning är i stort sett harmlöst, frånsett möjligen i registret 100 - 250 Hz där påtagligare effekter kan upplevas, med avseende på hur signaler med hög energi i det registret upplevs transientdynamiskt.

Men man KAN visa att hörseln i stora delar av registret, på utvalt (och kanske inte så för vanlig musik så representativt) programmaterial, kan detektera faspåverkan, i varje fall efter att man fått en liten instruktion om vad man skall lyssna efter.

Men "i stort sett harmlös" är nog ändå en bra beskrivning av vad normala halter av fasvridning är. Sen finns det undantag. Exempelvis är fasvridningen stor i samband med HP- och LP-bandbegränsningsfilter, om dessa har höga Q-värden och/eller brantheter. I dessa fallen så är det dock inte självklart att det är faspåverkan som är orsaken till det man hör. Experiment med att isolera faspåverkan och emulera just den delen men i en IMF-länk utan tonkurvepåverkan, antyder att det snarare är egenskaperna i frekvensdomän man hör. Detta trots att man hör det som om det vore ett grupplöptidproblem, det vill säga som många föreställer sig att något sådant skulle låta.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2015-05-30 21:16

PeterAkemark skrev:AlfaTon AB hade på 70-talet en högtalare som hette Alfa 2, ett 7" baselement och ett horn som var just löptidskompenserade. Det var omkring 1977 tror jag.

Ja dessa minns jag. De var allt annat än faslinjära dock. Men du har heller inte påstått något annat.

- - -

Det där med löptidskompensation är intressant, såtillvida att man kan kalla nästan vad som helst för löptidskompenserat. Om man flyttar ett element från eller mot lyssnaren, för att det skall samarbeta bättre fasmässigt med det element det delar till, i just delningen, är det ju en sorts faskompensation, med det säger just ingenting om vad man åstadkommer för överföringsfunktion totalt sätt. Det blir i de flesta fall en som inte ens med bästa vilja i världen kan kallas faslinjär. Därmed inte sagt att det behöver vara en dålig ide.

Min uppfattning är att det egentligen bara finns ett enda bra skäl att förskjuta ett högtalarelement, och det har jag hävdat sedan 1973 - nämligen att göra det för att ge alla samarbetande element samma akustiska fokalpunkt, vilket INTE har med beteendena i tiden att göra alls. Det är en helt rumslig kompensation. Och skälet till att det är svårt (för mig) att försvara något annat skäl till en djupförskjutning är att alla andra skäl till att förskjuta ett element, går att göra i någon annan domän eller med någon annan metod.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav petersteindl » 2015-05-30 21:18

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:På Fritz Linkwitz hemsida ligger detta något ostrukturerade dokument som framhäver att vid beaktande högtalarelementens relativa position o filtrens fasegenskaper fås en överlägsen perception av ljudet. Dokumentet har många källor som jag inte hunnit kolla.

Conclusions
At the time of this writing, linear-phase loudspeakers are still a new “kid on the block”. Past attempts in creating them resulted in offerings that were simply too expensive for wide-spread use. The most accurate implementation of linear-phase loudspeaker requires a full set of individual driver measurements, coupled with a DSP approach, in addition to an active amplification system. This really makes the linearphase system highly customized device – a world of difference in comparison to the current approach of loudspeaker industry.
However, this particular feature makes the linear-phase system an ideal DIY device. In our world, everything is custom-built, with an aim to typically outperform comparable commercial designs. Linear-phase loudspeakers offer everything that minimum-phase loudspeakers can offer, and then reward you with often vastly superior performance in time domain, as explained in the pages above.

Some Attributes of Linear-Phase Loudspeakers Compiled by Bohdan Raczynski, March 2013
http://www.linkwitzlab.com/Attributes_O ... eakers.pdf

JM


JM, jag vill påpeka att du verkar tolka "vastly superior performance in time domain" som om det skulle betyda "överlägsen perception av ljudet". Performance in time domain är en teknisk egenskap som man lätt kan mäta med mätinstrument. Perception av ljudet är en upplevd egenskap. Jag vill verkligen varna för att sätta likhetstecken dem emellan. Det kan leda till felaktiga slutsatser.

Hörseln med dess nervsystem har ingen möjlighet att detektera fas över 3,5 kHz. Huruvida det vid musiklyssning är viktigt därunder vill jag låta vara osagt.

Mvh
Peter

Jag håller med stora delar av det du skriver härovan, du kommer med några viktiga påpekanden om vad JM verkar ha tolkar fel.

Men det du skriver om omöjligheten att detektera fas över 3,5 kHz är inte bara i strid med första vetenskapliga tesen (men får inte dra sådana slutsatser - men kan bara konstatera att man inte ser/förstår hur det skulle kunna gå till), det är dessutom felaktigt.

Så länge man talar om att lyssna på komplexa signaler av statisk typ där alla förekommande harmoniska komponenter har enkla relationer till varandra, så har jag dock inte kunnat visa att man kan detaktera fascridning (/vågformsdistorsion) över 3,5 kHz. Men det finns andra signalsituationer...


Vh, iö


Ingvar, nu håller du på med den där egenhändigt benämnda "första vetenskapliga tesen". Det är din egen benämnig som du använder för att få det att låta som något officiellt. Det låter endast löjligt då du använder dig av detta fåniga uttryck.

Det är kartlagt att nervsystemet inte har möjlighet att detektera fas över 3,5 kHz. Det ligger inbyggt i hur nervsystemet fungerar. Svårare än så är det inte. Du får ha vilka insignaler du vill. Det finns en begränsning i timing i nervsystemet. Det är vanliga fysiska lagar det handlar om.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav JM » 2015-05-30 21:35

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:På Fritz Linkwitz hemsida ligger detta något ostrukturerade dokument som framhäver att vid beaktande högtalarelementens relativa position o filtrens fasegenskaper fås en överlägsen perception av ljudet. Dokumentet har många källor som jag inte hunnit kolla.

Conclusions
At the time of this writing, linear-phase loudspeakers are still a new “kid on the block”. Past attempts in creating them resulted in offerings that were simply too expensive for wide-spread use. The most accurate implementation of linear-phase loudspeaker requires a full set of individual driver measurements, coupled with a DSP approach, in addition to an active amplification system. This really makes the linearphase system highly customized device – a world of difference in comparison to the current approach of loudspeaker industry.
However, this particular feature makes the linear-phase system an ideal DIY device. In our world, everything is custom-built, with an aim to typically outperform comparable commercial designs. Linear-phase loudspeakers offer everything that minimum-phase loudspeakers can offer, and then reward you with often vastly superior performance in time domain, as explained in the pages above.

Some Attributes of Linear-Phase Loudspeakers Compiled by Bohdan Raczynski, March 2013
http://www.linkwitzlab.com/Attributes_O ... eakers.pdf

JM


JM, jag vill påpeka att du verkar tolka "vastly superior performance in time domain" som om det skulle betyda "överlägsen perception av ljudet". Performance in time domain är en teknisk egenskap som man lätt kan mäta med mätinstrument. Perception av ljudet är en upplevd egenskap. Jag vill verkligen varna för att sätta likhetstecken dem emellan. Det kan leda till felaktiga slutsatser.

Hörseln med dess nervsystem har ingen möjlighet att detektera fas över 3,5 kHz. Huruvida det vid musiklyssning är viktigt därunder vill jag låta vara osagt.

Mvh
Peter

Jag håller med stora delar av det du skriver härovan, du kommer med några viktiga påpekanden om vad JM verkar ha tolkar fel.
Men det du skriver om omöjligheten att detektera fas över 3,5 kHz är inte bara i strid med första vetenskapliga tesen (men får inte dra sådana slutsatser - men kan bara konstatera att man inte ser/förstår hur det skulle kunna gå till), det är dessutom felaktigt.
Så länge man talar om att lyssna på komplexa signaler av statisk typ där alla förekommande harmoniska komponenter har enkla relationer till varandra, så har jag dock inte kunnat visa att man kan detaktera fascridning (/vågformsdistorsion) över 3,5 kHz. Men det finns andra signalsituationer...
Vh, iö

Peter är inne på rätt spår map fasen o höga frekvenser. Lite högre än var Peter anger övergår nerverna från AM till FM kodning o blir okänsliga för fasen. Vid riktigt höga frekvenser sjunker aldrig aktionspotentialerna ner till noll.
Vad som är i sammanhanget intressant är att de inre hårcellernas stereocilia aktiverar Ca-jon (ej aktionspotential) utflöde bara vid första böjningen. Inget Ca-jonsutflöde sker när stereocilia böjs tillbaka. Dvs hjärnan har ingen möjlighet att reagera på stora delar ljudet.
Detta är outforskat område. Möjligen kan detta förklara viss okänslighet för vissa fasfel, lagrad energi, mm.
Det är först i hörselnervens spiralganglions 10 synapser runt varje inre hårcell som aktionspotentialer uppstår o leds till mesencephalon där frekvensuppdelninegn sker.

JM
Senast redigerad av JM 2015-05-30 22:00, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 571
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav Mats » 2015-05-30 21:43

Linn har väl om jag fattat det rätt försökt avhjälpa problem knutna till fasdistortion och faslinjäritet med sin "Exakt-teknologi": http://www.linn.co.uk/systems/technology/exakt/eliminating-loss-in-design

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav phon » 2015-05-30 21:52

petersteindl skrev: @ phon: Personligen skulle jag valt ordet den akustiska domänen.


Whatever floats your boat.
Bara svaret är i centimeter så är jag nöjd. :)

petersteindl skrev:@ allmänt: Jag rekommenderar att mäta frekvensgång med filter och att flytta diskantelementet då delningen ligger mellan, säg 2-5 kHz. Man kan mäta på direktljudet och 45 grader vertikalt så man får med takreflexen. Man kan även mäta i horisontella olika vinklar. Dessa frekvensgångsavvikelser på grund av diskantförflyttning hörs. Loobningen blir dessutom annorlunda då diskanten förflyttas och det hörs också.

Mvh
Peter


Jag vill nog veta var diskanten skall sitta innan jag gör nåt filter.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav phon » 2015-05-30 21:54

JM skrev:
Är det då humbug att montera högtalarelementen likt Technics SB-4500A?
JM


Det är ju enkelt att kontrollera, bara att mäta upp om diskanten sitter på rätt plats. Om dom nu inte haft sån tur att den hamnat rätt utan att dom vet varför ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

JM
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav JM » 2015-05-30 21:57

IngOehman skrev:Vh, iö

PS. Om jag skulle våga mig på att sammanfatta allt jag vet om örats förmåga att detektera fasvridning som skapar vägformsdistorsion, så skulle jag försiktigt våga påstå att fasvridning är i stort sett harmlöst, frånsett möjligen i registret 100 - 250 Hz där påtagligare effekter kan upplevas, med avseende på hur signaler med hög energi i det registret upplevs transientdynamiskt.
.

Egentligen borde jag inte svara på dina "fria fantasier" utan vetenskapligt stöd (utan referenser) men det passar bra in med följande.
Fritz Linkwizt har gjort en liten studie där han mot sina teoretiska beräkningar/mätningar med visar horribelt felaktiga kurvor, inte kan höra fasfelen i basområdet.

The phase distortion of a 100 Hz acoustic crossover with 12 dB/oct or 24 dB/oct is not audible based upon the above tests.
This is my conclusion. No one has come forth with either confirming or contradictory observations. I must assume that the whole question did not generate much interest, or that readers had already an opinion that was not to be tested. Maybe you just did not have the time to investigate.


At 100 Hz a difference in acoustic path length of 1/8th wavelength, causing 45 degrees of phase shift, corresponds to 43 cm (17 inch). At 150 Hz crossover this decreases to 29 cm (11 inch) and makes the placement of a separate woofer relative to the midrange that much more critical. I like to keep offsets to less than 1/16th of a wavelength which makes it pretty much mandatory at 150 Hz crossover frequency to integrate the woofer with the midrange cabinet. This is not optimal for the woofer/room interaction which is minimized when the woofer is placed near the side walls.
With the woofer separated from the midrange by some angle, a 12 dB/oct crossover seems preferable to me, because the wider frequency overlap gives a more distributed wave launch than a 24 dB/oct crossover, where the transition in output from woofer to midrange cabinet is more abrupt.

http://www.linkwitzlab.com/phs-dist.htm

Så återigen allt som är mätbart är inte hörbart o allt hörbart är ännu inte mätbart.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav Alexi » 2015-05-30 23:36

Skärp er med era helt onödiga personangrepp! Vem som helst får mynta och använda egna begrepp, uttrycka sin åsikt utan att behöva bli anklagad för att vara löjlig eller för att ha "fria fantasier".
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav DQ-20 » 2015-05-30 23:48

JM skrev:allt hörbart är ännu inte mätbart.

JM


Jag har sett just det där i olika former tidigare. Är det något särskilt hörbart fenomen hos en musikanläggning du tänker på som inte går att upptäcka med gängse elektroakustiska mätinstrument?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2015-05-31 00:06

Jag känner inte till några hörbara fenomen som inte visat sig vara mätbara.

Det betyder ju inte att det inte kan finnas hörbarheter som vi ännu inte lärt oss att mäta, men allt jag ser är ett påstående. I mina öron ser med mest ut som flum.

Att det ibland kan vara lite svårt och tidskrävande att hitta den fysikaliska orsaken till en bevisad hörbarhet är dock riktigt. Men det beror ju bara på att man behöver ställa krav på identifikationen, inte på att det är svårt att hitta mätartefakter när något är med hörseln detakterbart.

JM skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
JM, jag vill påpeka att du verkar tolka "vastly superior performance in time domain" som om det skulle betyda "överlägsen perception av ljudet". Performance in time domain är en teknisk egenskap som man lätt kan mäta med mätinstrument. Perception av ljudet är en upplevd egenskap. Jag vill verkligen varna för att sätta likhetstecken dem emellan. Det kan leda till felaktiga slutsatser.

Hörseln med dess nervsystem har ingen möjlighet att detektera fas över 3,5 kHz. Huruvida det vid musiklyssning är viktigt därunder vill jag låta vara osagt.

Mvh
Peter

Jag håller med stora delar av det du skriver härovan, du kommer med några viktiga påpekanden om vad JM verkar ha tolkar fel.
Men det du skriver om omöjligheten att detektera fas över 3,5 kHz är inte bara i strid med första vetenskapliga tesen (men får inte dra sådana slutsatser - men kan bara konstatera att man inte ser/förstår hur det skulle kunna gå till), det är dessutom felaktigt.
Så länge man talar om att lyssna på komplexa signaler av statisk typ där alla förekommande harmoniska komponenter har enkla relationer till varandra, så har jag dock inte kunnat visa att man kan detaktera fascridning (/vågformsdistorsion) över 3,5 kHz. Men det finns andra signalsituationer...
Vh, iö

Peter är inne på rätt spår map fasen o höga frekvenser. Lite högre än var Peter anger övergår nerverna från AM till FM kodning o blir okänsliga för fasen. Vid riktigt höga frekvenser sjunker aldrig aktionspotentialerna ner till noll.
Vad som är i sammanhanget intressant är att de inre hårcellernas stereocilia aktiverar Ca-jon (ej aktionspotential) utflöde bara vid första böjningen. Inget Ca-jonsutflöde sker när stereocilia böjs tillbaka. Dvs hjärnan har ingen möjlighet att reagera på stora delar ljudet.
Detta är outforskat område. Möjligen kan detta förklara viss okänslighet för vissa fasfel, lagrad energi, mm.
Det är först i hörselnervens spiralganglions 10 synapser runt varje inre hårcell som aktionspotentialer uppstår o leds till mesencephalon där frekvensuppdelninegn sker.

JM

Både du och Peter går vilse då ni dels förbryter er mot det grundläggande vetenskapliga principen att man inte kan utesluta existensen av saker för att man inte hittat dem. Det är vetenskaplig fundamenta.

De slutsatser ni drar är otillåtna.

Dock kan man självklart anse att finns det skäl att misstänka/spekulera i, att fasvridning inte ger hörbar påverkan på signaler med enkla harmoniska samband mellan de ingående spektrala komponenterna. Men problemet med den sortens uttalande är att de inte går att falsifiera. Därför är de inte vetenskapligt användbara.

Det ni skriver om hur hörseln fungerar är dock i grunden riktigt (och det är inga nyheter, jag skrev om det i MoLt för flera årtionden sedan) men den slutsats ni drar om betydelsen av det för (o)möjligheten att höra faspåverkan, är inte riktig.

Det beror på att hörseln är olinjär, och när man blandar toner med inharmoniska intervall så uppstår ett fenomen som kallas beating, det vill säga en lågfrekventare rytmisk effekt uppstår, svävningar på Svenska, och fasvridning kan förskjuta svävningseffekter synnerligen signifikant i tiden, om svävningen genereras av intervall som ger extremt låg frekvens för svävningen.

Jag vet att det är lätt hänt att man drar förhastade slutsatser, men den ni dragit behöver man inte vara insatt i hörseln för att se varför man behöver avstå ifrån den, det räcker att hålla sig till att agera vetenskapligt, så faller den sortens slutsatsdragande per automatik.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav roggaro » 2015-05-31 00:29

IngOehman skrev:Det beror på att hörseln är olinjär, och när man blandar toner med inharmoniska intervall så uppstår ett fenomen som kallas beating, det vill säga en lågfrekventare rytmisk effekt uppstår, svävningar på Svenska, och fasvridning kan förskjuta svävningseffekter synnerligen signifikant i tiden, om svävningen genereras av intervall som ger extremt låg frekvens för svävningen.

oj oj oj! :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2015-05-31 00:31

:?:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2015-05-31 00:35

Alexi skrev:Skärp er med era helt onödiga personangrepp! Vem som helst får mynta och använda egna begrepp, uttrycka sin åsikt utan att behöva bli anklagad för att vara löjlig eller för att ha "fria fantasier".

Tack för bra ryt!

Argument är bättre än personpåhopp.

Vill bara för protokollet nämna att det, även om det känns hedrande att få äran för begreppet "den första vetenskapliga tesen", nog är så att det kommer från någon av de gamla grekerna. Men jag hade gärna hittat på det om de inte hade gjort det. ;)


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-05-31 00:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32626
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav Bill50x » 2015-05-31 00:35

IngOehman skrev:Det beror på att hörseln är olinjär, och när man blandar toner med inharmoniska intervall så uppstår ett fenomen som kallas beating, det vill säga en lågfrekventare rytmisk effekt uppstår, svävningar på Svenska, och fasvridning kan förskjuta svävningseffekter synnerligen signifikant i tiden, om svävningen genereras av intervall som ger extremt låg frekvens för svävningen.

Nu är jag inte 100 på att jag fattar vad du menar. Men kan det du skriver innebära att man (eventuellt) kan höra skillnader i rytmik eller i homogenitet mellan instrument i skilda frekvensspektra. Dvs kunna påverka tex hur samspelta man uppfattar musikerna på en given inspelning?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2015-05-31 00:41

Absolut.

Det är inte bara en spekulation, det är (skapligt) lätt att visa att så är fallet*.

Det jag talade om i det citerade stycket är dock framförallt en kommentar till hur även registret över några kHz kan rendera hörbarhet av fasdistorsion - om man bara vet hur man behöver utforma insignalen. Dock krävs mera fasvridning där än vid lägre frekvenser - vilket faktiskt har att göra med det som JM är lite inne på.

Och min poäng var dessutom att man inte behöver känna till något om detta för att veta att man inte kan dra slutsatsen att det inte kan vara så. Det är en vetenskapligt otillåten slutsats att vi inte KAN kunna höra fasvridning vid höga frekvenser. Men det räcker alltså inte med det - den är dessutom fel. Dock är påståendet för praktiskt bruk användbart om man moderarar det till att säga att fasegenskaperna nog inte är så viktiga över några kHz, i varje fall så länge vi talar om analog signalhantering. Men å andra sidan är ju fasgången inte överdrivet viktig ens vid lägre frekvenser.

Och med det menar jag egentligen bara att praktiskt taget alla audiosystem har större problem i andra domäner. Det är i varje fall sant för de flesta öron.


Vh, iö

- - - - -

*Din beskrivning är dessutom påfallande lik de beskrivningar av upplevd förändring orsakad av fasvridning (framförallt i registret 100 - 1000 Hz dock) som de lyssnare jag användt har formulerat. De talade t ex om att "allt lät lika verkligt, men som en annan tagning" (jag citerar fritt ur minnet).

Och jag skall väl även tillägga att det inte var entydigt att fasvridning alltid betydde att lyssningen inte föredrogs. Det fanns fall då folk, konsekvent, gissade att den fasvridna versionen var originalet, eftersom de tyckte att de lät mera samspelt. Men det betyder ju ändå att fasgången KAN påverka egenskaper som har med upplevelsen av att saker "sitter" i musicerandet.

Det gick faktiskt så långt som till att jag mot slutet av studien använde några olika tagningar, som bedömdes vara mera eller mindre lyckade vid live-lyssning i studien, och de som ansågs vara mest lyckade upplevdes försämras av fasdistorsionen, medan de som upplevdes vara mindre lyckade (att det "satt" sämre) upplevdes oftare (min ändå inte alltid) vinna på fasdistorsionen!
Senast redigerad av IngOehman 2015-05-31 00:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav petersteindl » 2015-05-31 00:50

IngOehman skrev: ...
JM skrev:
IngOehman skrev:Jag håller med stora delar av det du skriver härovan, du kommer med några viktiga påpekanden om vad JM verkar ha tolkar fel.
Men det du skriver om omöjligheten att detektera fas över 3,5 kHz är inte bara i strid med första vetenskapliga tesen (men får inte dra sådana slutsatser - men kan bara konstatera att man inte ser/förstår hur det skulle kunna gå till), det är dessutom felaktigt.
Så länge man talar om att lyssna på komplexa signaler av statisk typ där alla förekommande harmoniska komponenter har enkla relationer till varandra, så har jag dock inte kunnat visa att man kan detaktera fascridning (/vågformsdistorsion) över 3,5 kHz. Men det finns andra signalsituationer...
Vh, iö

Peter är inne på rätt spår map fasen o höga frekvenser. Lite högre än var Peter anger övergår nerverna från AM till FM kodning o blir okänsliga för fasen. Vid riktigt höga frekvenser sjunker aldrig aktionspotentialerna ner till noll.
Vad som är i sammanhanget intressant är att de inre hårcellernas stereocilia aktiverar Ca-jon (ej aktionspotential) utflöde bara vid första böjningen. Inget Ca-jonsutflöde sker när stereocilia böjs tillbaka. Dvs hjärnan har ingen möjlighet att reagera på stora delar ljudet.
Detta är outforskat område. Möjligen kan detta förklara viss okänslighet för vissa fasfel, lagrad energi, mm.
Det är först i hörselnervens spiralganglions 10 synapser runt varje inre hårcell som aktionspotentialer uppstår o leds till mesencephalon där frekvensuppdelninegn sker.

JM

Både du och Peter går vilse då ni dels förbryter er mot det grundläggande vetenskapliga principen att man inte kan utesluta existensen av saker för att man inte hittat dem. Det är vetenskaplig fundamenta.

De slutsatser ni drar är otillåtna.

Dock kan man självklart anse att finns det skäl att misstänka/spekulera i, att fasvridning inte ger hörbar påverkan på signaler med enkla harmoniska samband mellan de ingående spektrala komponenterna. Men problemet med den sortens uttalande är att de inte går att falsifiera. Därför är de inte vetenskapligt användbara.

Det ni skriver om hur hörseln fungerar är dock i grunden riktigt (och det är inga nyheter, jag skrev om det i MoLt för flera årtionden sedan) men den slutsats ni drar om betydelsen av det för (o)möjligheten att höra faspåverkan, är inte riktig.

Det beror på att hörseln är olinjär, och när man blandar toner med inharmoniska intervall så uppstår ett fenomen som kallas beating, det vill säga en lågfrekventare rytmisk effekt uppstår, svävningar på Svenska, och fasvridning kan förskjuta svävningseffekter synnerligen signifikant i tiden, om svävningen genereras av intervall som ger extremt låg frekvens för svävningen.

Jag vet att det är lätt hänt att man drar förhastade slutsatser, men den ni dragit behöver man inte vara insatt i hörseln för att se varför man behöver avstå ifrån den, det räcker att hålla sig till att agera vetenskapligt, så faller den sortens slutsatsdragande per automatik.


Vh, iö


Ingvar, det du beskriver är envelop som uppkommer då två höga frekvenser som är intilliggande varandra t.ex. 1,000 kHz och 1,001 kHz spelas. Då fås en envelop på 1 Hz. Denna envelop syns tydligt på oscilloskop. Det är inte samma sak som fasdetektion av inkommande signal. Det är envelopen som styr. Det man vill ha fram är om aktionspotentialerna är synkrona gentemot insignal. I insignalen finns inte 1 Hz och det existerar inga hårceller för 1 Hz. Fenomenet envelop finns också omnämnt i min text nedan.

Det finns fysikaliska begränsningar i nerverna som omöjliggör faslåsning över en viss frekvens. Det är alltså fysikaliskt betingat och styrs av vanliga naturlagar.

JM skrev: ...
Peter är inne på rätt spår map fasen o höga frekvenser. Lite högre än var Peter anger övergår nerverna från AM till FM kodning o blir okänsliga för fasen. Vid riktigt höga frekvenser sjunker aldrig aktionspotentialerna ner till noll.
Vad som är i sammanhanget intressant är att de inre hårcellernas stereocilia aktiverar Ca-jon (ej aktionspotential) utflöde bara vid första böjningen. Inget Ca-jonsutflöde sker när stereocia böjs tillbaka. Dvs hjärnan har ingen möjlighet att reagera på stora delar ljudet.
Detta är outforskat område. Möjligen kan detta förklara viss okänslighet för vissa fasfel, lagrad energi, mm.
Det är först i hörselnervens spiralganglions 10 synapser runt varje inre hårcell som aktionspotentialer uppstår o leds till mesencephalon där frekvensuppdelninegn sker.

JM


Fasdetektion börjar avta från 1 kHz. Vid 3,5 kHz har det försämrats avsevärt och möjlig detektion är individuellt. Från 4-4,5 kHz finns ingen fasdetektion och kan heller inte inträffa.

Jag vill än en gång posta detta inlägg som är en neural bevisföring för våra sinnens upplevelse. Beviset är således att söka i nervsystemet och hur hörseln faktiskt fungerar på nervnivå d v s på neural nivå.

Frågeställningen som skall undersökas blir: Är hörselns fasdetektion frekvensberoende där fasdetektion minskar eller rent av upphör vid högre frekvens?

Då blir svaret:
Hörseln kan inte detektera fas vid frekvenser ovan 4-4,5 kHz. Från 1 kHz avtar fasdetektionen. Vid ungefär 3,5 kHz går en slags gräns där det blir individuellt och man är i gränsområdet.

Då man diskuterar fas måste man ha i minnet att någonstans i tiden har varje frekvens 360 graders fasvridning och det sker vid varje hel våglängd och det motsvarar en hel cykel. Frågeställningen kan då skrivas, kan hörseln detektera fasläget någonstans inom en hel cykel?

I olika delar av hjärnan består det centrala nervsystemet av olika typer av nervceller. De har lite olika uppbyggnad var och en med en särskild och specifik funktion för dess ändamål.

Det man vill ta reda på är hur faslåsning ser ut i den del av hjärnan som heter MSO; Medial Superior Olive. Det är i MSO som signalen från de båda öronen först konvergerar. MSO utgör en del av den del i hjärnan som heter Superior Olivary Complex.

Det man också vill ta reda på är hur det ser ut på vägen dit.

Det som är allmänt känt är att lågfrekventa komponenter med de temporala kännetecken som den akustiska ljudvågen ger i form av stimuli finns bevarade med det mönster av urladdningar i hörselnervens fibrer i form av faslåst nervimpulsaktivitet.

CF betyder Characteristic Frequency. Den karakteristiska frekvensen CF från varje fiber är den frekvens där dess tröskelvärde är som lägst.

R är Vektorstyrkan eller den så kallade Synkroniseringskoefficienten. Den varierar mellan värdena 0 och 1,0. Detta uttryck används normalt vid mätning av faslåsning. En perfekt faslåst nervfiber ger en respons vid en och endast en specifik fasvinkel från tonen. Det motsvarar R=1,0. Om fibrerna inte har preferens till någon fasvinkel så kommer histogrammet att vara horisontellt plant med lika mycket nervimpulser längs med hela perioden.

Synkronisering är en tidsmässig (temporal) överrensstämmelse och den undersöks inom intervallet 0-360 grader av frekvensens våglängd som i diagrammet kallas fascykel. Existerar ingen synkronisering i detta intervall så är hörseln inte faskänslig. Hörseln kan då inte detektera fas. Denna koefficient avtar från 1 kHz.

Så här ser det ut vid mätningar i olika nervkanaler för olika frekvensband med olika frekvensstimuli som input.

X-axeln representerar 1 fascykel av stimulus. Graden av faslåsning representeras av hur mycket R toppar. Dess värde avläses på Y-axeln.

Bild
Bild 1.

A. Auditory Nerve fibers:
De består av två sorters fibrer varav den ena innerverar d v s förser varje enskild inre hårcell i organet Corti med nerver och den andra innerverar de yttre hårcellerna i organet corti. De inre hårcellernas nerver kallas Afferenta d v s de ger information som går upp till hjärnan. De yttre hårcellernas nerver kallas Efferenta d v s de får signal från hjärnan. Alla mätningar är från de inre hårcellerna i Afferenta nervbanor.

Det man vill ha fram är om nervimpulserna är synkrona gentemot insignal

Det man funnit är att högfrekventa Auditory Nerve Fibers även kan innehålla ”svansar” av de lägre frekvenserna från stimuli och därmed kan nervimpulserna faslåsas till dessa lägre frekvenser d v s det blir de lägre frekvenserna som då bestämmer de högre frekvensernas fasläge. Det är inte så att de högre frekvenserna kan faslåsas i sig gentemot dess input! De låses gentemot låga frekvenser. Det blir envelopen hos låga frekvenser som i så fall bestämmer de höga frekvensernas fasläge.

Man studerar just Bushy cells eftersom det är dessa celler som reagerar på själva Onset på stimuli. Det är Onset som kan ge upphov till faslåsning. Det är specifikt denna typ av celler som således kan ge noggrann temporal information. Det är alltså denna exakta temporala information som behövs för lokalisering av ljudkällor och hörselns tröskelvärde på tidsdifferenser mellan öronen vid lokalisering av ljudkällor är i storleksordning några få mikrosekunder. Där kan man prata om exakt faslåsning och att hålla den exakt tills stimuli från båda öronen konvergerar.

B. Spherical Bushy Cells.
Dessa finns i den del av hjärnan som kallas MSO; Medial Superior Olive. Den är gemensam för båda öronen och ligger i ena hjärnhalvan.

Sedan finns det:
C. Globular Bushy Cells.
Sådana celler finns I respektive AVCN; Anteroventral Cochlear Nucleus. Det är de nerver som är strax utanför respektive inneröra.

Från AVCN till MSO har det skett synapsövergångar som också tar viss tid.

I bild 1. kan man se hur synkroniseringskoefficienten varierar med frekvens. Jag vill påpeka att det har gjorts åtskilliga liknande mätningar med samma resultat. Jag visar ett av många exempel. Det man mätt fram är gränsvärdet på faslåsning mellan 4-4,5 kHz. Det försämras över 1,5-2 kHz.

En konsekvens av detta är att input av stimuli mot trumhinnorna temporalt vid högre frekvenser inte motsvaras av output d v s av de nervimpulser som finns högre upp i hjärnan och blir till varseblivet ljud. Det finns även fler diskrepanser mellan denna definierade input och output.

Det finns ingen adekvat utförd undersökning som visar på annat resultat. Det beror på att nervsystemet och varje enskild nerv fungerar på ett visst sätt. Det finns vissa fundamenta d v s fakta som ligger som en stark grund för hur det i praktiken fungerar.

Exempelvis är ett faktum att den minsta tidsskillnaden mellan två konsekutiva aktionspotentialer i en nerv är 1 ms. Det kan helt enkelt inte förekomma en aktionspotential inom 1 ms från en strax föregående aktionspotential. Denna absolut kortaste tidsperiod kallas refraktionsperiod. Det innebär maximalt 1 000 aktionspotentialer per sekund per nerv eller 1 kHz periodicitet per nerv om man vill uttrycka det så (det kan dock vara lite vilseledande.)

Bild
Bild 2.

Potentialskillnaden i viloläge mellan bägge sidor om cellens membran är ungefär 70 mV. Beroende på vilken sida på membranet man definierar som noll så fås positivt eller negativt tecken. I fallet vad gäller nerver så definieras potentialen utanför membranet som noll. Inuti cellen är potentialens viloläge ungefär - 70 mV. För att det skall kunna uppstå en aktionspotential måste spänningen öka en viss nivå och tröskelpotentialen är ungefär - 55 mV. Denna tröskelpotential kan inte återinträffa innan viloläge efter en aktionspotential uppnåtts. I början depolariseras cellen och en aktionspotential kan uppstå om tröskelvärdet uppnås. På grund av den kemiska strukturen runt cellen inträffar repolarisation från ungefär + 40 mV och spänningen sjunker till långt under - 70 mV, Under denna hyperpolariserade period kan ingen ny aktionspotential uppstå, men under en viss tid sker en återgång till vilopotential och först därefter kan en ny aktionspotential förekomma. Det är olika kemiska processer i depolarisation och repolarisation där olika joner vandrar i olika membrankanaler genom cellmembranet. Man kan lätt räkna ut att det max kan inträffa tusen aktionspotentialer per sekund per nerv. I praktiken är siffran betydligt lägre eftersom man tittar på effektiv refraktionsperiod och den är längre än 1 ms. Ofta sker det spontana urladdningar (aktionspotentialer) i en cell och det kan tom. bli 100 urladdningar per sekund.

Ett annat faktum är att det är nervens plats d v s läge i hjärnan som bestämmer vad som upplevs. Det kallas för Place Related Organization. Man kan se det som en kartbild. Ju mer och noggrannare man studerar hjärnan upptäcker man att det är nervernas plats som är med och bestämmer vad som upplevs. Det är alltså inte endast koden av aktionspotentialer i sig utan nervens plats i hjärnan som är viktig. Upplevd frekvens är ett både typiskt och speciellt exempel på sådan platsrelaterad funktion. Vårt nervsystem är tonotopiskt organiserat vilket innebär att nerverna för olika frekvenser följer varandras inbördes läge genom hela nervsystemet. Kastas det relativa läget mellan två sådana nerver om så upplevs den högre frekvensen som en lägre ton än den lägre frekvensen. Sådana nervsjukdomar eller snarast nervanomalier finns det tyvärr många exempel på och det är tydligen väldigt obehagligt för dessa patienter, speciellt vid lyssning på musik. Detta innebär också att det upplevda ljudet är skilt från de akustiska ljudvågorna. Det är i detta fall neuronens plats i hjärnan som bestämmer upplevd tonhöjd. Nivå sätts av antal nervimpulser per tidsenhet och dessa kan vara temporalt olika förekommande.

Det betyder att vi har tre principiella dominanta faktorer som bestämmer upplevelsen d v s neuronens plats, antal aktionspotentialer per tidsenhet i neuronen d v s amplitud och tiden d v s det temporala som sätter viss upplevelse, men även transmittorsubstans och andra cellers aktivitet i neurala nätverk. Det finns även en massa andra faktorer som påverkar som t.ex. genom återkopplade system och även intermodala kopplingar som t.ex. kopplingar mellan syn och hörsel.

Vad gäller faslåsning av högre frekvenser så finns det speciella särfall och det är om högre frekvenser ingår i lågfrekvent envelopp. Då kan faslåsning av högre frekvens ske till låg frekvens. Det betyder inte att högre frekvenser faslåses till sin egen temporala input utan det betyder att högre frekvens faslåses till lågfrekvent envelopp. Envelopp kan exempelvis bildas vid differens mellan intilliggande högre frekvenser, exempelvis mellan 2000 Hz och 2001 Hz och enveloppen blir då 1 Hz.

I vetenskapliga sammanhang är det entydigt så att man enats om hörselns oförmåga att detektera fas vid högre frekvenser än 4 - 4,5 kHz. Jag har inte sett något annat rapporteras annat än från hifi-folk.

Jag vill påpeka att jag läser nästan uteslutande vetenskapliga artiklar på området och läroböcker i neurofysiologi och om hörseln. Många av böckerna är skrivna av nobelpristagare och de refereras ofta till av forskare på området, liksom till Jens Blauerts bok. Dessa skrifter utgör ett mycket bra kunskapsfundament som gör att det blir hyfsat lätt att följa vetenskapliga undersökningar och doktorsavhandlingar på området.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2015-05-31 00:55

Jag orkade inte läsa igenom inlägget, Peter.

Men det lilla jag läste visar att du har fel och fortfarande inte förstår det jag skrivit. Jag orkar inte förklara det här, mera än jag redan gjort, de svar jag får visar att hjälpen inte uppskattas. Jag har ingen lust att bli förolämpad mera, ej heller att läsa om hänvisningar till andra som det är meningen att man skall tro på då de i dina ögon är auktoriteter, när allt jag gjort är att försöka hjälpa till, och reder ut de saker ni har missförstått. Ni får fortsätta att tro att det är som ni verkar tro att det är.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10969
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav Laila » 2015-05-31 01:00

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Det beror på att hörseln är olinjär, och när man blandar toner med inharmoniska intervall så uppstår ett fenomen som kallas beating, det vill säga en lågfrekventare rytmisk effekt uppstår, svävningar på Svenska, och fasvridning kan förskjuta svävningseffekter synnerligen signifikant i tiden, om svävningen genereras av intervall som ger extremt låg frekvens för svävningen.

Nu är jag inte 100 på att jag fattar vad du menar. Men kan det du skriver innebära att man (eventuellt) kan höra skillnader i rytmik eller i homogenitet mellan instrument i skilda frekvensspektra. Dvs kunna påverka tex hur samspelta man uppfattar musikerna på en given inspelning?

/ B


Aktaré noga iö . . . gissar att Bill50x vill få sin tro om att Linn(företaget) har hittat rätt i sina teser* om "fasriktighetens"
betydelse(bl.a.) för att på ett adekvat sätt kunna uppfatta pacerytmandtiming(prat) bekräftad, . . . typ.

*Å därmed utformningen av sina pryttlar . . . men jag kan naturligtvis, som inte helt sällan, ha fel.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav petersteindl » 2015-05-31 01:04

IngOehman skrev:Jag orkade inte läsa igenom inlägget, Peter.

Men det lilla jag läste visar att du har fel och fortfarande inte förstår det jag skrivit. Jag orkar inte förklara det här, mera än jag redan gjort, de svar jag får visar att hjälpen inte uppskattas. Jag har ingen lust att bli förolämpad mera, ej heller att läsa om hänvisningar till andra som det är meningen att man skall tro på då de i dina ögon är auktoriteter, när allt jag gjort är att försöka hjälpa till, och reder ut de saker ni har missförstått. Ni får fortsätta att tro att det är som ni verkar tro att det är.


Vh, iö


Det kan ju också vara ömsesidigt, eller hur. Jag anser att du har fel. Du använder fenomenet svävningar för att styrka din hypotes. Det är dock felaktiga slutsatser du drar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Faslinjära högtalare humbug eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2015-05-31 01:15

Det spelar ingen roll vad du anser. Det påverkar inte hur det är. Jag VET att du har fel, inte tror eller anser.

Jag har studerat detta ämne innan du ens hade ohms lag klar för dig. Och med studerat menar jag inte läsa i böcker vad andra tror, utan jag talar om att undersöka hur det förhåller sig, på riktigt.

Laila skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Det beror på att hörseln är olinjär, och när man blandar toner med inharmoniska intervall så uppstår ett fenomen som kallas beating, det vill säga en lågfrekventare rytmisk effekt uppstår, svävningar på Svenska, och fasvridning kan förskjuta svävningseffekter synnerligen signifikant i tiden, om svävningen genereras av intervall som ger extremt låg frekvens för svävningen.

Nu är jag inte 100 på att jag fattar vad du menar. Men kan det du skriver innebära att man (eventuellt) kan höra skillnader i rytmik eller i homogenitet mellan instrument i skilda frekvensspektra. Dvs kunna påverka tex hur samspelta man uppfattar musikerna på en given inspelning?

/ B


Aktaré noga iö . . . gissar att Bill50x vill få sin tro om att Linn(företaget) har hittat rätt i sina teser* om "fasriktighetens"
betydelse(bl.a.) för att på ett adekvat sätt kunna uppfatta pacerytmandtiming(prat) bekräftad, . . . typ.

*Å därmed utformningen av sina pryttlar . . . men jag kan naturligtvis, som inte helt sällan, ha fel.

Jag tror inte Bill har någon dold agenda. Och han ställde en väldigt tydlig fråga, som jag gissar vilar mot hans egna erfarenheter snarare än på att han läst att Linn påstått något. Men för mig spelar det ingen roll.

Jag svarar efter bästa förmåga oavsett vad grunden är till frågan.

Svävningar är en viktig del av hur man upplever musikaliska förlopp, och då fasvridning kan påverka genom att förskjuta svävningar ENORMT i tiden, så är det i förekommande fall av betydelse för hur man upplever musiken. Men i enkla analoga apparaters artefaktregister så blir faspåverkan som regel (men inte utan undantag) vid de högre frekvenserna så låg att förskjutningen av svävningarna blir försumbar. Med mera avancerad signalbehandling däremot...

Det är väldigt lätt att visa att man med hörseln kan detektera fasdistorion även i registret över säg 5 kHz. Men att visa det kräver förstås att man vet tillräckligt om hörseln för att man skall kunna hitta rätt signal och rätt överföringsfunktion för att visa det.


Vh, iö

- - - - -

PS. Bara för att undvika missförstånd - det är MIN uppfattning att Bills beskrivningar är relevanta, men att fasvridning är ett extremt överskattat problem i audiovärlden. Även väldigt grav fasdistorsion ger trots allt mycket små hörbara effekter, i normala praktiska musiksammanhang. Och det gäller även vid lägre frekvenser, möjligen undantaget registret 100 - 250 Hz. Även vid mycket låga frekvenser kan faspåverkan vara större än försumbar, och då talar jag faktiskt om effekter av den HP-funktion som bestämmer audiosystemens undra gränsfrekvens. Av praktiska skäl låter man dock nästan undantagslöst denna överföringsfunktion vara av minimumfastyp, men linjärfasövningar i det registret är intressanta...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster