Moderator: Redaktörer
paa skrev:När det gäller centern så bör den vara identisk med frontarna, och surrarna bör vara tillräckligt många per kanal för att det ska bli tillräckligt behagligt och skönt. Minst två, men hellre tre eller fyra surrar per kanal. Surrarna behöver inte vara identiska med frontarna, eftersom hörseln fungerar så olika bakifrån jämfört med framifrån.
Doofus skrev:Jag valde 4 par Cambridge WS30 som surroundhögtalare, dom fungerar mycket bra hos mig och bygger inte ut så mycket från väggen. Centerhögtalare kommer jag nog aldrig ha, jag tycker mig inte behöva det. Upplever du att du saknar center ?
AndreasArvidsson skrev:Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika. Så man kan med fördel har 3st identiska frontar.
Centern kam man ju också delar ganska högt så den behöver inte alltid ha lika hög kapacitet som vänster och höger kanal.
celef skrev:AndreasArvidsson skrev:Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika. Så man kan med fördel har 3st identiska frontar.
Centern kam man ju också delar ganska högt så den behöver inte alltid ha lika hög kapacitet som vänster och höger kanal.
Okej, jag tycker så mycket ljud kommer från centern och drog den kanske för snabba slutsatsen att den behöver större kapacitet
AndreasArvidsson skrev:Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika.
celef skrev:Jag testade lite snabbt att lyssna igenom några filmer med olika ljudspår, kopplade in och ur centern i reciieverns meny, det lät samtliga gånger tydligt bäst med centern inkopplad, dialogen utan center lät otydlig och väldigt distant, fasigt.
Kanske är det min billiga receiver som är orsaken, som kanske blandar in en massa jox trots att allt sånt ska och ser ut att vara avstängt
celef skrev:Det är ett hopkok, men tillsvidare pip som frontar
celef skrev:IP, är det så pip center heter? Heter dom inte dialog, en sån tror jag att jag vill ha
enJohn skrev:Nu kommer ett nybörjar-tips, men bara för sakens skull: Om man kör utan center så kan det vara så att det inte räcker med att bara koppla ur den. Man måste ibland också knappa in i menyerna att man inte har center för att få rätt signal till vänster/höger.Så, kolla i menyerna när du kopplat ur centern och ange hur många högtalare du har.
Brasklappar:
1) Du har säkert koll på detta, men i alla fall
2) Blev just nu osäker på om det kan vara så att receivern automagiskt känner av antalet högtalare och att man helt enkelt ska ge faen i att pilla i menyerna
/en john
AndreasArvidsson skrev:celef skrev:IP, är det så pip center heter? Heter dom inte dialog, en sån tror jag att jag vill ha
iP är toppversionen av piP. Dvs en mindre sluten version av piP.
Dialog högtalarna går självklart också att använda. Är mest en fråga om placeringsmöjligheter.
Doofus skrev:Min reciever hade ytterligare ett val för centerkanalen -Mix.
celef skrev:Och va säger ni surrarnas bandbredd, vad är minimum för en så ostörd återgivning som möjligt?
Jag experimenterar flitigt och kör nu med visaton frs8m element, det låter inte så bra, det låter stympat, måste ner lägre i frekvens för att det ska låta mer harmoniskt
Vad är era synpunkter å erfarenheter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster