Skön center och behagliga surrar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Skön center och behagliga surrar

Inläggav celef » 2015-05-30 21:10

Tips på kostnadseffektiva konstruktioner och eller bara rabblande av specar som dessa bör uppfylla är välkommet

Tack tack
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Skön center och behagliga surrar

Inläggav paa » 2015-05-30 23:58

När det gäller centern så bör den vara identisk med frontarna, och surrarna bör vara tillräckligt många per kanal för att det ska bli tillräckligt behagligt och skönt. Minst två, men hellre tre eller fyra surrar per kanal. Surrarna behöver inte vara identiska med frontarna, eftersom hörseln fungerar så olika bakifrån jämfört med framifrån.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-05-31 17:42

Jag valde 4 par Cambridge WS30 som surroundhögtalare, dom fungerar mycket bra hos mig och bygger inte ut så mycket från väggen. Centerhögtalare kommer jag nog aldrig ha, jag tycker mig inte behöva det. Upplever du att du saknar center ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-05-31 21:46

paa skrev:När det gäller centern så bör den vara identisk med frontarna, och surrarna bör vara tillräckligt många per kanal för att det ska bli tillräckligt behagligt och skönt. Minst två, men hellre tre eller fyra surrar per kanal. Surrarna behöver inte vara identiska med frontarna, eftersom hörseln fungerar så olika bakifrån jämfört med framifrån.

Tack, jag visste inte att centern behövde vara identisk med frontarna, jag trodde den skulle vara kralligare och kanske oxå ha lite andra egenskaper. Surrarna har jag förstått ska vara många till antalet, hur är det med spridningsmönstret, surranrna hamnar ju ofta på ganska knepiga platser i förhållande till lyssningplatsen, har jag sett
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-31 21:48

Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika. Så man kan med fördel har 3st identiska frontar.
Centern kam man ju också delar ganska högt så den behöver inte alltid ha lika hög kapacitet som vänster och höger kanal.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-05-31 21:56

Doofus skrev:Jag valde 4 par Cambridge WS30 som surroundhögtalare, dom fungerar mycket bra hos mig och bygger inte ut så mycket från väggen. Centerhögtalare kommer jag nog aldrig ha, jag tycker mig inte behöva det. Upplever du att du saknar center ?

Tack, utan center låter det många gånger väldigt knasigt, som en massa fasfel, men detta kanske beror på film och hemmabioförstärkare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-05-31 22:00

AndreasArvidsson skrev:Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika. Så man kan med fördel har 3st identiska frontar.
Centern kam man ju också delar ganska högt så den behöver inte alltid ha lika hög kapacitet som vänster och höger kanal.

Okej, jag tycker så mycket ljud kommer från centern och drog den kanske för snabba slutsatsen att den behöver större kapacitet
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-31 22:04

celef skrev:
AndreasArvidsson skrev:Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika. Så man kan med fördel har 3st identiska frontar.

Okej, jag tycker så mycket ljud kommer från centern och drog den kanske för snabba slutsatsen att den behöver större kapacitet

Ja när man ser på film så kommer det nog som regel mer ljud från centern, men då man kan dela denna högre så avlastas center i de nedre registren. Om jag inte misstar mig så ligger det oftare mer (djup)bas på vänster och höger kanalerna. Det kan dock ligga exakt samma ljud i alla 3 så man bör dimensionera efter värsta fall anser jag. Mao delar man alla tre lika så bör alla tre ha samma kapacitet. Delar man centern högre så kan denna ha lägre kapacitet i basen.

Jag tycker dock personligen att det går väldigt bra utan center.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-31 22:54

AndreasArvidsson skrev:Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika.

Om anläggningen ska projicera ett ljud snyggt mellan t.ex hö och center så är det ju lika viktigt att dom högtalarna har identisk fas och frekvensgång, som om man ska projicera en ljudbild mellan höger och vänster högtalare utan center.
Så det räcker inte med lika klang, är fasgången helt olika som t.ex om centern är tvåvägs och frontarna trevägare, så funkar det inte bra i alla fall.
Det är ju svårt nog att projicera en ljudbild med lika stort djup när man har en center som när man kör utan, även om man har tre identiska högtalare.
Jag tycker faktiskt att det är så pass svårt att få tillräckligt bra ljudbild med center, t.o.m när centern är identisk, så jag kör själv utan center i hemmabion f.n. :P
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-01 15:03

jag har inga guldöron men utan center kan jag tycka att det med film kan låta rejält illa, så illa att jag tycker att en omatchad center är mycket bättre än utan

men det är lite konstigt, tidigare när jag kopplade filmens ljud ut till stereon så minns jag inte att jag stördes så som jag gör nu, kanske ställer min billiga hemmabioreceiver till det när centern inte används?

vad säger ni om surrarna, hur ska dom vara beskaffade tycker ni? vilken bandbredd ska dom minst klara? ska dom vara riktade eller ska dom ha generös spridning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-01 15:06

När de låter illa. Gissar jag rätt i att det är filmer med dolby-ljudspår du kollar på då? Då får du nämligen en komprimering när du kör fantomcenter. Spelar man dts-material så finns inte detta problem.

Jag kör själv utan center och spelar bara dts. Fungerar jättebra tycker jag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-01 15:11

oj jag vet faktiskt inte vilket läge jag kör, kör alltid default :oops:

jag ska absolut testa ett annat läge och se om det blir bättre, tack för tipset
Bikinitider

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-06-04 12:08

Är det någon som har koll på ifall även Dolby True HD och Dolby Atmos har dessa problem med komprimering? Jag planerar själv att köra utan center ett bra tag och hoppas på att de flesta nya titlar inte har dessa konstiga problem. Måste säga att jag aldrig gillat Dolby. Ingen av deras format känns genomtänkta.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-05 09:26

Jag testade lite snabbt att lyssna igenom några filmer med olika ljudspår, kopplade in och ur centern i reciieverns meny, det lät samtliga gånger tydligt bäst med centern inkopplad, dialogen utan center lät otydlig och väldigt distant, fasigt.

Kanske är det min billiga receiver som är orsaken, som kanske blandar in en massa jox trots att allt sånt ska och ser ut att vara avstängt
Bikinitider

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-06-05 09:34

celef skrev:Jag testade lite snabbt att lyssna igenom några filmer med olika ljudspår, kopplade in och ur centern i reciieverns meny, det lät samtliga gånger tydligt bäst med centern inkopplad, dialogen utan center lät otydlig och väldigt distant, fasigt.

Kanske är det min billiga receiver som är orsaken, som kanske blandar in en massa jox trots att allt sånt ska och ser ut att vara avstängt

Det är inte så att volymen för talet bara har blivit lägre nu då? Du hade ingen boost på centern eller?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-05 10:25

Du testade alltså en film med DTS ljudspår och det var samma problem?

Svårt att säga var felet är. Kan vara som philipbtz säger att det är en nivåskillnad. Men en diskret centerhögtalare så kan du ju ställa nivån på dialogen. kör du fantomcenter så följer nivån den på fronthögtalarna.
Kan också vara någon annan inställning i receivern. Det finns ju några stycken. Första att kolla är så att alla former av EQ, kompressor, "ljudförbättrande filter", mm är avstängda.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-05 13:18

när solen har gått ner så ska jag titta igenom menyerna igen och spela mer film, kanske kommer jag på vad som felar, eller så är det så enkelt att jag gillar mer återgivningen med en riktig center
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-09 13:41

Näe, det låter fett mycket mera najs med center än utan, och då kan jag även ligga ner i soffan å kolla på film utan att ljudet kantrar till närmaste fronthögtalare

Men jag skulle nog behöva en bättre center, min har en egenklang som stör lite, skulle vilja ha en ino
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 13:43

Ja då tycker jag att du skall köra med en center så klart :)

Att ha en center som smälter in med de andra fronthögtalarna är väldigt viktigt. Vad har du för högtalare?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-09 14:05

Det är ett hopkok, men tillsvidare pip som frontar
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 14:07

celef skrev:Det är ett hopkok, men tillsvidare pip som frontar

Ok då kanske en iP som center hade vart något?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-09 14:24

IP, är det så pip center heter? Heter dom inte dialog, en sån tror jag att jag vill ha
Bikinitider

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2015-06-09 14:52

Nu kommer ett nybörjar-tips, men bara för sakens skull: Om man kör utan center så kan det vara så att det inte räcker med att bara koppla ur den. Man måste ibland också knappa in i menyerna att man inte har center för att få rätt signal till vänster/höger.Så, kolla i menyerna när du kopplat ur centern och ange hur många högtalare du har.

Brasklappar:
1) Du har säkert koll på detta, men i alla fall
2) Blev just nu osäker på om det kan vara så att receivern automagiskt känner av antalet högtalare och att man helt enkelt ska ge faen i att pilla i menyerna

/en john

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 14:57

celef skrev:IP, är det så pip center heter? Heter dom inte dialog, en sån tror jag att jag vill ha

iP är toppversionen av piP. Dvs en mindre sluten version av piP.

Dialog högtalarna går självklart också att använda. Är mest en fråga om placeringsmöjligheter.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-09 15:18

enJohn skrev:Nu kommer ett nybörjar-tips, men bara för sakens skull: Om man kör utan center så kan det vara så att det inte räcker med att bara koppla ur den. Man måste ibland också knappa in i menyerna att man inte har center för att få rätt signal till vänster/höger.Så, kolla i menyerna när du kopplat ur centern och ange hur många högtalare du har.

Brasklappar:
1) Du har säkert koll på detta, men i alla fall
2) Blev just nu osäker på om det kan vara så att receivern automagiskt känner av antalet högtalare och att man helt enkelt ska ge faen i att pilla i menyerna

/en john

Just så gör jag, i hemmabioapparatens menysystem väljer att köra med center eller inte, och välja centerns storlek som large eller small
Bikinitider

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-06-09 16:51

Min reciever hade ytterligare ett val för centerkanalen -Mix.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-09 18:29

AndreasArvidsson skrev:
celef skrev:IP, är det så pip center heter? Heter dom inte dialog, en sån tror jag att jag vill ha

iP är toppversionen av piP. Dvs en mindre sluten version av piP.

Dialog högtalarna går självklart också att använda. Är mest en fråga om placeringsmöjligheter.

En dialog skulle sitta riktigt fint, dom är fina också
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-09 18:30

Doofus skrev:Min reciever hade ytterligare ett val för centerkanalen -Mix.

Nä nån sånt val har inte jag på min Yamaha, min är nog alldeles för snik för en sån finess
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-09 18:38

Och va säger ni surrarnas bandbredd, vad är minimum för en så ostörd återgivning som möjligt?

Jag experimenterar flitigt och kör nu med visaton frs8m element, det låter inte så bra, det låter stympat, måste ner lägre i frekvens för att det ska låta mer harmoniskt

Vad är era synpunkter å erfarenheter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-06-10 11:44

celef skrev:Och va säger ni surrarnas bandbredd, vad är minimum för en så ostörd återgivning som möjligt?

Jag experimenterar flitigt och kör nu med visaton frs8m element, det låter inte så bra, det låter stympat, måste ner lägre i frekvens för att det ska låta mer harmoniskt

Vad är era synpunkter å erfarenheter?

Mina a1:or går ner till 80Hz om man använder tre per kanal men delar dom vid 100Hz för att avlasta lite extra. Typ -3dB vid 90Hz räcker nog. Snyggaste är ju om de går ner till 80Hz då det är THX-standard men runt 100Hz funkar i min erfarenhet.

Nästa

Återgå till Köpråd