RogerGustavsson skrev:Den här var väl rätt tidig, 1976? B&W DM6

Ja, den gick under smeknamnet "den havande pingvinen".
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Den här var väl rätt tidig, 1976? B&W DM6
Perfector skrev:PeterAkemark skrev:AlfaTon AB hade på 70-talet en högtalare som hette Alfa 2, ett 7" baselement och ett horn som var just löptidskompenserade. Det var omkring 1977 tror jag.
Tror det var denna med 2 basar i
JM skrev:Om jag minns rätt kom den här högtalaren Technics SB-4500A på slutet av 1970-talet.
[ Bild ]
Tekniken med att förskjuta högtalarelementen i djupled förändrade högtalardesignen över en natt. Nu kunde man bara ha faslinjära högtalare.
Mängder med tekniska bevis presenterades som var intuitiva att ta till sig. Klart detta var det rätta sättet att arrangera högtalarelement.
Genom åren blev faslinjära arrangemanget inte så viktigt för vissa kritikerrosade högtalare medans andra fortsatte i Technics SB-45000As anda.
Finns det några studier som faktiskt visar att vi hör skillnad på hur högtalarelementen är placerade i djupled?
Jag är inte intresserad av tekniska utläggningar eller allmänna tyckande utan faktiska studier som visar att det går att höra skillnad.
JM
IngOehman skrev:Det spelar ingen roll vad du anser. Det påverkar inte hur det är. Jag VET att du har fel, inte tror eller anser.
Jag har studerat detta ämne innan du ens hade ohms lag klar för dig. Och med studerat menar jag inte läsa i böcker vad andra tror, utan jag talar om att undersöka hur det förhåller sig, på riktigt.Laila skrev:Bill50x skrev:Nu är jag inte 100 på att jag fattar vad du menar. Men kan det du skriver innebära att man (eventuellt) kan höra skillnader i rytmik eller i homogenitet mellan instrument i skilda frekvensspektra. Dvs kunna påverka tex hur samspelta man uppfattar musikerna på en given inspelning?
/ B
Aktaré noga iö . . . gissar att Bill50x vill få sin tro om att Linn(företaget) har hittat rätt i sina teser* om "fasriktighetens"
betydelse(bl.a.) för att på ett adekvat sätt kunna uppfatta pacerytmandtiming(prat) bekräftad, . . . typ.
*Å därmed utformningen av sina pryttlar . . . men jag kan naturligtvis, som inte helt sällan, ha fel.
Jag tror inte Bill har någon dold agenda. Och han ställde en väldigt tydlig fråga, som jag gissar vilar mot hans egna erfarenheter snarare än på att han läst att Linn påstått något. Men för mig spelar det ingen roll.
Jag svarar efter bästa förmåga oavsett vad grunden är till frågan.
Svävningar är en viktig del av hur man upplever musikaliska förlopp, och då fasvridning kan påverka genom att förskjuta svävningar ENORMT i tiden, så är det i förekommande fall av betydelse för hur man upplever musiken. Men i enkla analoga apparaters artefaktregister så blir faspåverkan som regel (men inte utan undantag) vid de högre frekvenserna så låg att förskjutningen av svävningarna blir försumbar. Med mera avancerad signalbehandling däremot...
Det är väldigt lätt att visa att man med hörseln kan detektera fasdistorion även i registret över säg 5 kHz. Men att visa det kräver förstås att man vet tillräckligt om hörseln för att man skall kunna hitta rätt signal och rätt överföringsfunktion för att visa det.
Vh, iö
- - - - -
PS. Bara för att undvika missförstånd - det är MIN uppfattning att Bills beskrivningar är relevanta, men att fasvridning är ett extremt överskattat problem i audiovärlden. Även väldigt grav fasdistorsion ger trots allt mycket små hörbara effekter, i normala praktiska musiksammanhang. Och det gäller även vid lägre frekvenser, möjligen undantaget registret 100 - 250 Hz. Även vid mycket låga frekvenser kan faspåverkan vara större än försumbar, och då talar jag faktiskt om effekter av den HP-funktion som bestämmer audiosystemens undra gränsfrekvens. Av praktiska skäl låter man dock nästan undantagslöst denna överföringsfunktion vara av minimumfastyp, men linjärfasövningar i det registret är intressanta...
IngOehman skrev:Jag tror inte Bill har någon dold agenda. Och han ställde en väldigt tydlig fråga, som jag gissar vilar mot hans egna erfarenheter snarare än på att han läst att Linn påstått något. Men för mig spelar det ingen roll.
DQ-20 skrev:JM skrev:allt hörbart är ännu inte mätbart.
JM
Jag har sett just det där i olika former tidigare. Är det något särskilt hörbart fenomen hos en musikanläggning du tänker på som inte går att upptäcka med gängse elektroakustiska mätinstrument?
/DQ-20
paa skrev:IngOehman skrev:Det spelar ingen roll vad du anser. Det påverkar inte hur det är. Jag VET att du har fel, inte tror eller anser.
Jag har studerat detta ämne innan du ens hade ohms lag klar för dig. Och med studerat menar jag inte läsa i böcker vad andra tror, utan jag talar om att undersöka hur det förhåller sig, på riktigt.Laila skrev:
Aktaré noga iö . . . gissar att Bill50x vill få sin tro om att Linn(företaget) har hittat rätt i sina teser* om "fasriktighetens"
betydelse(bl.a.) för att på ett adekvat sätt kunna uppfatta pacerytmandtiming(prat) bekräftad, . . . typ.
*Å därmed utformningen av sina pryttlar . . . men jag kan naturligtvis, som inte helt sällan, ha fel.
Jag tror inte Bill har någon dold agenda. Och han ställde en väldigt tydlig fråga, som jag gissar vilar mot hans egna erfarenheter snarare än på att han läst att Linn påstått något. Men för mig spelar det ingen roll.
Jag svarar efter bästa förmåga oavsett vad grunden är till frågan.
Svävningar är en viktig del av hur man upplever musikaliska förlopp, och då fasvridning kan påverka genom att förskjuta svävningar ENORMT i tiden, så är det i förekommande fall av betydelse för hur man upplever musiken. Men i enkla analoga apparaters artefaktregister så blir faspåverkan som regel (men inte utan undantag) vid de högre frekvenserna så låg att förskjutningen av svävningarna blir försumbar. Med mera avancerad signalbehandling däremot...
Det är väldigt lätt att visa att man med hörseln kan detektera fasdistorion även i registret över säg 5 kHz. Men att visa det kräver förstås att man vet tillräckligt om hörseln för att man skall kunna hitta rätt signal och rätt överföringsfunktion för att visa det.
Vh, iö
- - - - -
PS. Bara för att undvika missförstånd - det är MIN uppfattning att Bills beskrivningar är relevanta, men att fasvridning är ett extremt överskattat problem i audiovärlden. Även väldigt grav fasdistorsion ger trots allt mycket små hörbara effekter, i normala praktiska musiksammanhang. Och det gäller även vid lägre frekvenser, möjligen undantaget registret 100 - 250 Hz. Även vid mycket låga frekvenser kan faspåverkan vara större än försumbar, och då talar jag faktiskt om effekter av den HP-funktion som bestämmer audiosystemens undra gränsfrekvens. Av praktiska skäl låter man dock nästan undantagslöst denna överföringsfunktion vara av minimumfastyp, men linjärfasövningar i det registret är intressanta...
Har du berättat om dina undersökningar för S. Linkwitz?
IngOehman skrev:PS. Bill skrev i ett inlägg en bit upp att Linn på något system gjort något egenskap in- och urkopplingsbar, och jag vill bara för protokollet nämna att jag är långt ifrån övertygad om att det är en singelvariabel de påverkar. Det vill säga det finns inget skäl att tro att man kan använda upplevelserna från lyssning till dessa demonstrationer som underlag för att hävda vikten av faslinjäritet.
Inte innan någon visat att de inte påverkar en massa andra saker samtidigt alltså. Manipulationen måste alltså ske i den endimensionella världen - läs; före delningsfiltret, om inte loobar och annat (läs högtalarens strålningsegenskaper) skall riskera att påverkas. Och manipulationen måste dessutom vara av sådan typ att inte amplitudresponsen påverkas.
Av det jag hört om upplevd förändring vid dessa demonstrationer så tror jag inte att Linn uppfyller dessa krav. Jag vågar därför nästan påstå att det inte är överföringsfunktionens fasgång det handlar om som orsak till de upplevda förändringarna.
music4ever skrev:Borde väl vara rätt lätt att ta en dag och göra tester där folk får vara med på så är saken sen ur världen?
PappaBas skrev:Är det inte det IÖ och andra redan gjort?
IngOehman skrev:De där är ju lite annorlunda på minst två sätt:
1. De närmar sig en faslinjär överföringsfunktion med hjälp av filler driver*.
2. De närmade sig i verkligheten inte någon vidare faslinjär överföringsfunktion. Mätningarna som de presenterade på prototyperna ser helt äkta ut (så jag tror de fick till det på labbet) men de faktiska högtalare som såldes hade inga vidare vågformssvar.
Vh, iö
JM skrev:DQ-20 skrev:JM skrev:allt hörbart är ännu inte mätbart.
JM
Jag har sett just det där i olika former tidigare. Är det något särskilt hörbart fenomen hos en musikanläggning du tänker på som inte går att upptäcka med gängse elektroakustiska mätinstrument?
/DQ-20
Hur mäter du ljud som ger specifikt gåshud?
Det finns antydningar att det skall gå med fMRI men ingen har publicerat ngt som jag noterat.
JM
music4ever skrev:PappaBas skrev:Är det inte det IÖ och andra redan gjort?
Ja, Ingvar säger ju det och samtidigt finns det andra som hävdar annorlunda. Det bästa vore väl då att göra ett test för folk på faktiskt. Ger ju mer än påhopp.
Ja, Ingvar säger ju det och samtidigt finns det andra som hävdar annorlunda. Det bästa vore väl då att göra ett test för folk på faktiskt. Ger ju mer än påhopp.
Mats skrev:Det stämmer inte att det går att koppla ur de delar i ett Linn Exaktsystem som har med fasdistortion och faslinjäritet att göra (se kommentar från en av konstruktörerna här knutet till en recension: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=30136&pid=356253#pid356253). Det som går att, via mjukvara, koppla på och av är de delar som handlar om rumskorrigering.
IngOehman skrev:PS. Bill skrev i ett inlägg en bit upp att Linn på något system gjort något egenskap in- och urkopplingsbar, och jag vill bara för protokollet nämna att jag är långt ifrån övertygad om att det är en singelvariabel de påverkar. Det vill säga det finns inget skäl att tro att man kan använda upplevelserna från lyssning till dessa demonstrationer som underlag för att hävda vikten av faslinjäritet.
Inte innan någon visat att de inte påverkar en massa andra saker samtidigt alltså. Manipulationen måste alltså ske i den endimensionella världen - läs; före delningsfiltret, om inte loobar och annat (läs högtalarens strålningsegenskaper) skall riskera att påverkas. Och manipulationen måste dessutom vara av sådan typ att inte amplitudresponsen påverkas.
Av det jag hört om upplevd förändring vid dessa demonstrationer så tror jag inte att Linn uppfyller dessa krav. Jag vågar därför nästan påstå att det inte är överföringsfunktionens fasgång det handlar om som orsak till de upplevda förändringarna.
celef skrev:känns ju inte helt schysst att en så känd och stor tillverkare luras sådär
AndreasArvidsson skrev:celef skrev:känns ju inte helt schysst att en så känd och stor tillverkare luras sådär
Håller med, men med vissa tillverkare så utgår jag nästan från att de kommer försöka lura kunderna.
Mats skrev:Är inte det mycket bättre att ställa frågor direkt där än att spekulera på egen hand?
Bill50x skrev:Mats skrev:Är inte det mycket bättre att ställa frågor direkt där än att spekulera på egen hand?
Ställer man frågor direkt är ju risken att man får ett svar som man inte gillar. Bättre då att spekulera, då ställer man i praktiken frågorna och ger svaren själv.
När det gäller Linn och faslinjäriteten kan jag möjligen ha bidragit till smalspårigheten eftersom jag tog upp just denna parameter och att det sedan är (för) lätt att spinna vidare på den. Och nej, efter samtal med konstruktören Phil, det är inte den enda parameter som justeras i Exakt.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster