Val av element till max 90L vol.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

ante_77

Re: Val av element till max 90L vol.

Inläggav ante_77 » 2015-05-29 09:10

Nautikern skrev:God morgon Ante!

Ja det är väll det som är grundtanken med de flesta av denna typen av högtalare. Men som jag skrev i mitt förra inlägg så verkar dessa ha mer "normala" värden på Q och Vas och mycket mer lämpade att montera i låda än denna typ av högtalare i vanliga fall är.

Oavsett vad jag byter ut orginalhögtalarna med så kommer de sitta nere vid fötterna flera meter bort från lyssningspositionen och med stolar och soffa som blockerar direktljudet. Kommer inte uppfatta någon stereo från dom heller... Men denna lösningen får jag iaf ljud i aktra delen av båten där man mest vistas.

ante_77 skrev:Nu såg det ut som ett par helt vanliga "hatthyllehögtalare".
Tror att dessa som oftast är tänkta att monteras som open air.
Oavsett vilket så får du inget vidare bra ljud vid körning av båten och inte heller något vidare ljud när du bygger det som en mono-högtalare.

Det bästa kanske skulle vara att byta ut de element som sitter monterade till bättre element och driva dessa med ett slutsteg och inte med hjälp av huvudenheten.

Nu är ju inte jag du och du är inte jag.
Men jag tror att jag ändå hade skitit i att bygga något som inte blir så bra oavsett hur mycket energi du lägger ner.

Jag gissar att du har 220V i båten också och hade då köpt t.ex en B&W A5 eller liknande. Den kan du med fördel ta hem eller till stugan (om du har någon).
Men är det ett projekt du är ute efter så bygg gärna.

EDIT:
Kollade på broschyrerna och det ser faktiskt knepigt ut med någon som helst placering. Ser inget om 220V heller.
Jag hade testat göra som perfector skriver och du är ju själv medveten att det inte lär bli någon fantastisk upplevelse.
Sedan hade jag nog även som du valt Pioneer-steget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 09:51

Nautikern skrev:Hej Perfector!

Jag uppskattar alla svar och diskussion är något possitivt som förhoppningsvis leder till ökad kunskap! Det var ett tag sen jag byggde stereo, säkert 15 år sedan nu och då var det i bil när man var ung.. Har ändå läst en del här på faktiskt.se under årens lopp just för att det finns nog inget annat forum oavsett kategori som innehåller så mycket kunskap som detta forum. HiFi intresset finns där, har tex skaffat mig ett par Larsen med dubbla subbar hemma men då jag bor i lägenhet så var det längesedan jag byggde något själv. Tänkte att detta skulle vara ett litet roligt projekt att börja snickra med :) Hur som helst, jag uppskattar det du skriver och det låter intressant. Finns det fler källor och information om ditt sätt att dimmensionera basreflexrör att finna på nätet?

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Beräkningsprogram tar ingen hänsyn till sådan volym som går bort från port och element, så det får man ta hänsyn till när man räknar ut måtten på lådan. I ditt fall alltså kanske 2 liter till. Men lådans dämpmaterial ger dig en akustiskt ökad volym, som jag skrev, så om du inte har proppfullt utan kanske 5 cm runt väggarna så kan du göra lådans innervolym som jag skrev först.

Perfector skriver en del felaktigheter såsom att basreflexrör är en akustisk fjäder, men det är det inte. Det är en akustisk massa. Lådan luftvolym beter sig som en akustisk fjäder.

Och ändå arbetar den progressivt och blir hårde ju mer volym man skickar in!
Och jag har fått det bekräftad vid mätning av tillförlitliga människor.
Men var och en blir salig efter sin egen fason.
Jag försöker bara hjälpa till om jag kan.
TS får bedöma om det är nån nyttighet som jag bidragit med.

Nej inte direkt.
Mina studier av reflexrör är egenkonstruerad genom tester .
Men logiskt är att om röret eller hålet där röret skall sitta inte ger blåsljud som är störande så är hålet så stort det skall vara.
Om man sedan intonerar basen genom 2 skjutbara rör tills rörelsen blir så liten som möjligt så ligger trycket från basen kvar men den fladdrar inte så mycket.
Styrningen ger precision och det är den i alla fall jag är ute efter.
Man kan även räkna rörets innerdiameter x 2.36 eftersom det blir samma som att mäta med skjutbara rör.
Jag svarar dig för att du frågar, men känner att den här tråden förlorar mitt intresse eftersom det alltid blir så att vi forumister börjar hacka på varandra istället för att försöka hjälpa till, och jag vill inte delta i den delen av diskussionen.
Jag hoppas du får till det så bra som du vill och önskar trevlig sommar i båten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-29 11:32

Genom att ändra basrefelxrörets längd ändrar man lådans helmholtzfrekvens (resonansfrekvens), inget konstigt med det. Minst möjliga konutslag sker därför vid olika frekvens. Det är alltså en variabel och svårt att påstå att en viss frekvens är bättre än en annan frekvens.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 11:40

Johan_Lindroos skrev:Genom att ändra basrefelxrörets längd ändrar man lådans helmholtzfrekvens (resonansfrekvens), inget konstigt med det. Minst möjliga konutslag sker därför vid olika frekvens. Det är alltså en variabel och svårt att påstå att en viss frekvens är bättre än en annan frekvens.

Konutslaget ökar i direkt proportion till frekvensen och ju lägre frekvens desto större konutslag.
Det är därför man vill styra rörelsen så noga som möjligt annars kan man bottna elementet i bakstycket och det blir förstört. Mitt sätt att räkna på basreflexeröret är baserat på det och inget annat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-29 12:59

Perfector skrev:...
Konutslaget ökar i direkt proportion till frekvensen och ju lägre frekvens desto större konutslag.
...

Nej, så är det inte med basreflexlådor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 13:10

Johan_Lindroos skrev:
...

Snälla vännen, det handlar om energin från förstärkaren.
Det går mer kraft ju lägre frekvens du får ut annars sjunker ljudtrycket istället och det är inte vad jag avser.
Så visst ökar konutslaget med sjunkande frekvens oavsett sluten eller basreflex
Man kan sedan styra konutslaget genom att "belasta" konen via ett basreflexrör som bromsar upp rörelsen och det är det som mina avräkningar gör och har gjort i över 25 år med gott resultat.
Kan vi nu sluta att kasta skit på varandra och låta TS få prova sig fram utan att vi försöker vinna slaget om vems tankar han provar?
Det är så lågt att sitta och kasta skit på varandra.
Det finns minst lika många filosofier om högtalare som det finns människor.
Om nödvändigt så slutar jag bevaka tråden så inte TS känsla för forumet blir lidande

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 13:52

Ja visst gör det :) Jag vill inte ha lös utrustning som ska bäras fram och tillbaka, man har nog grejer med sig ändå som man vill ha ner i båten och sen hem igen när man ska ut. Vill inte heller ha provisoriskt fastsatta högtalare som helt plötsligt har lossnat och kommer farande, finns som du ser ej heller någon lämplig plats för dom. Skulle jag använda mig av en portabel stereo, av "boombox" liknande typ får man inte mycket stereoperspektiv från den heller och då har man lös utrustning som ska förankras på något sätt.
Dessa högtalarna kommer sitta skyddat, knappt synas, aldrig vara i vägen, spela i utrymmet där man befinner sig åtminstone, enkelt handhavande via den vanliga stereon, bara trycka play, har radio, usb, blåtand, aux-ingång osv. Inte optimalt ur hifi-synvinkel men jag kan inte komma på något bättre och enklare lösning iaf..

ante_77 skrev:EDIT:
Kollade på broschyrerna och det ser faktiskt knepigt ut med någon som helst placering. Ser inget om 220V heller.
Jag hade testat göra som perfector skriver och du är ju själv medveten att det inte lär bli någon fantastisk upplevelse.
Sedan hade jag nog även som du valt Pioneer-steget.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 13:59

Hej Johan!

Uppskattar din input! Jag förstår att ni har två olika sätt att komma fram till dimensionering av basreflexrör. Jag tänker så att jag testar båda och ser vilken som funkar bäst! Med tanke på diskussionen så är jag själv väldigt nyfiken på att testa oavsett. Man kan ju inget annat än lära sig och få erfarenheter så varför inte :)

Först måste jag bestämma mig för vilken volym jag ska ha på lådan. Du hade lite tankar om detta tidigare, jag räknade på 31 liter netto när jag räknade ut måtten på den, men när jag ändå fortfarande har chansen att justa måtten var det 29 liter du rekommenderade?

Johan_Lindroos skrev:

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-05-29 14:08

Du behöver verkligen inte oroa dig för att jag skulle bli lidande på något sätt. Jag har inte varit så aktiv men läst ganska frekvent på detta forumet från och till under årens lopp och vet hur hett diskussionerna kan gå! :) Som jag skrev i förra inlägget till Johan så får jag prova båda sätten, det blir ju en en kul och intressant "avslutning" på bygget :)
Dock det här med att ta upp hålet lite åt gången verkar inte alls lockande, kan jag inte göra en 3"-port och testa med ett teleskopiskt rör i den tills konens rörelse är minimal?

En fråga till, vid vilken frekvens och varför just den frekvensen? Ska jag välja 30 Hz, 35 Hz eller kanske 50 Hz? Hur kommer jag fram till vilken frekvens jag ska testa detta vid?

Mvh,
Peter

Perfector skrev:Det finns minst lika många filosofier om högtalare som det finns människor.
Om nödvändigt så slutar jag bevaka tråden så inte TS känsla för forumet blir lidande

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 14:13

Nautikern skrev:Du behöver verkligen inte oroa dig för att jag skulle bli lidande på något sätt. Jag har inte varit så aktiv men läst ganska frekvent på detta forumet från och till under årens lopp och vet hur hett diskussionerna kan gå! :) Som jag skrev i förra inlägget till Johan så får jag prova båda sätten, det blir ju en en kul och intressant "avslutning" på bygget :)
Dock det här med att ta upp hålet lite åt gången verkar inte alls lockande, kan jag inte göra en 3"-port och testa med ett teleskopiskt rör i den tills konens rörelse är minimal?

En fråga till, vid vilken frekvens och varför just den frekvensen? Ska jag välja 30 Hz, 35 Hz eller kanske 50 Hz? Hur kommer jag fram till vilken frekvens jag ska testa detta vid?

Mvh,
Peter

Perfector skrev:Det finns minst lika många filosofier om högtalare som det finns människor.

3" verkar vettigt.
Prova då att först räkna 75mm diameter x 2.36 för total längd och se hur det blir.
Därefter kan du intonera röret med skjutbara till du får minsta rörelse i konen och mäta och se hur pass det stämmer.
Frekvensen man stämmer till är inte avgörande, utan det som är viktigt i mitt sätt att räkna är belastningen och därmed styrningen av konen.
elementet tar sedan hand om trivialiteterna, dvs var avstämningen hamnar.
Börjar man räkna avstämning så ger man sig på elementets fabriksparametrar och då är det bättre att köpa elementet man försöker få fram än att förändra det som redan är.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-29 14:36

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:
...

Snälla vännen, det handlar om energin från förstärkaren.
Det går mer kraft ju lägre frekvens du får ut annars sjunker ljudtrycket istället och det är inte vad jag avser.
Så visst ökar konutslaget med sjunkande frekvens oavsett sluten eller basreflex
Man kan sedan styra konutslaget genom att "belasta" konen via ett basreflexrör som bromsar upp rörelsen och det är det som mina avräkningar gör och har gjort i över 25 år med gott resultat.
Kan vi nu sluta att kasta skit på varandra och låta TS få prova sig fram utan att vi försöker vinna slaget om vems tankar han provar?
Det är så lågt att sitta och kasta skit på varandra.
Det finns minst lika många filosofier om högtalare som det finns människor.

Konutslaget står inte i direkt proportion till frekvensen för basreflexlådor. Men så skrev du. Men nu handlar det enligt dig om "energin från förstärkaren", med flera märkliga påståenden, hur tänkte du då? Jag kastar inte "skit på dig", jag opponerar mig bara gällande sakfelen i det du har skrivit.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 18:57

med energin menade jag effekten i proportion till frekvensen.
Om det nu inte ger större konutslag vid lägre frekvens, då kan man ju använda en diskant för basen då, eller?
Visst tusan ökar konutslaget i direkt proportion mot frekvensen, det är därför man har bas, mellan och diskantelement.
Just för att mindre element inte kan ge så stora konutslag som behövs för att basen skall kännas i rummet.
Men nu droppar jag tråden i alla fall, för det är tydligen viktigare att vi tjafsar oss emellan än att TS får den input han behöver och vill ha.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-05-30 10:54

Perfector, du är mycket hjälpsam och drivande och det är bra egenskaper som i alla fall JAG uppskattar :)

MEN nu så stämmer tyvärr inte det du skriver, effekten ökar inte från förstärkaren men sjunkande frekvens, endast den "befintliga effektens fömåga att flytta konen längre" eller om man så vill: effektiviteten i förhållande effekt/ rörelse.
Om förstärkaren spelar upp 10Hz med 10W, 20Hz med 10W uteffekt och sedan 40Hz 10W uteffekt, då kommer en SLUTEN högtalare att behöva slå ca 4gånger längre vid 20Hz för att uppehålla samma ljudtryck som vid 40Hz, 4ggr mer luft behöver flyttas på vid halverad frelvens.
Och såklart 4ggr längre vid 10Hz som vid 20Hz för samma ljudtryck, alltså hela 16ggr längre behöver högtalaren jobba vid 10Hz för att uppnå samma ljudtryck som vid 40Hz :)

Så detta är något som förstärkaren inte är inblandad i, i egentlig mening :)

Och sedan när det gäller portade högtalare så är ju faktum det att konutslaget INTE nödvändigtvis ökar i direkt proportion med sjunkande frekvens, 4ggr konutslaget vid 1/2 frekvensen gäller således inte.
Detta just pga att det resonanta system som porten ingår i tillsammans med lådan, resulterar i att vid avstämningsfrekvensen så kommer högtalarkonen att i det närmaste stå stilla.
Över och under denna avstämningsfrekvens så kommer portens bidrag avta suxesivt, vid 15Hz kan det finnas bidrag kvar från porten eller vid 30Hz lika så! (vid flyttas ju oss frekvensmässigt bort från avstämningen vars vidrag avtar och inte helt avtar omedelbart man lämnar avstämningens centrum frekvens)

Det som händer då vi spelar upp 10Hz och 10W är att vi kommer att ha en betydande konförflyttning (större än för den slutna lådan vid samma frekvens och effekt in) pga att detta ligger ganska långt under portens avstämning och porten är därför inte något vidare effektiv ( blir inget resonant system)
Resultatet : porten är bara ett hål in i lådan mer eller mindre och detta resulterar i stora konrörelser i förhållande till nyttoljud.
Effektiviteten nyttoljud vs konförflyttning minskar drastiskt uder avstämningen.

Vid 20Hz och 10w så kommer dock komen att stå i det närmaste stilla, förhållandet mellan 10 och 20 Hz i detta fallet är mycket mycket större än 4ggr så mycket konförflyttning vid 1/2 frekvensen.
Eftersom konen vid 10Hz pladdrade mycket mer än med sluten låda och nu vid 20Hz så står den istället näst intill stilla :)
Högtalaren har nu även en kapacitet på upp mot 3 gånger så mycket luftflyttningsförmåga i detta/ avstämningens närområde i frekvensbandet, jämnfört med den slutna lådan.

Vid 40Hz och 10W nu då, då kommer inte porten att bidra med något betydelsefullt där heller, men konförflyttningen här kommer att påminna om den slutna lådan, alltså inte jobba direkt mer eller mindre.
Dock så är ju faktum den att konen antagligen kommer att röra sig mer här vid 40Hz än den gjorde vid 20Hz, eftersom inte det resonanta systemet/ porten hjälper till att avlasta högtalaren.

Alltså, det är synd att du blir så stött Perfector, men du måste förstå att på ett internetforum såhär så är det viktigt att felaktigheter och/ eller sådant som kan feltolkas, att sådant kommenteras.
Så att inte felaktigheter sprids, detta är tyvärr inget område som är fritt för tycke och smak om hur det defakto fungerar. Det fungerar faktiskt på ett sätt som fysikens lagar styr och ställer över, även om det naturligtvis är okey att tänka på olika sätt för att uppnå samma sak.
Att man kan tycka om att stämma av basserat på ett eget vis, det är ju naturligtvis okey och fritt fram för var och en att göra som man vill, men det man gör är fortfarande exakt samma sak.
Man följer fysikens lag och stämmer av på samma sätt ändå :)
Bara med olika inblick i vad som faktiskt händer, fungera kommer det att göra men blir det så bra som det kunde? Vet man vad som behöver förändras för att få det man vill och varför detta behöver förändras ?

Jag tycker att du gör som du vill Percector och det vågar jag nog påstå att Johan också tycker att du får!
Men att när sådant som faktiskt inte stämmer skrivs som fakta och inte egna uppfattningar, då behöver någon kommentera och visa på vad som är rätt istället.

Stanna hemskt gärna kvar i tråden Perfector :)
Senast redigerad av DVD-ai 2015-05-30 11:04, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-30 10:59

Tack för trösten.
Felet är att jag uttryckte mig illa i det specifika ämnet.
Men i det stora hela kvarstår mitt intryck om amplitud versus frekvens och att man kan styra det genom att "belasta" konen med en progressiv luftfjäder.
Det har gjorts så många gånger att det knappast kan vara ett "olycksfall i arbetet"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-05-30 11:09

Perfector skrev:Tack för trösten.
Men i det stora hela kvarstår mitt intryck om amplitud versus frekvens och att man kan styra det genom att "belasta" konen med en progressiv luftfjäder.
Det har gjorts så många gånger att det knappast kan vara ett "olycksfall i arbetet"

Det du pratar om i detta inlägget är ju exakt det som jag pratar om, du utrycker dig bara på ett vis som inte stämmer med vad som defakto händer rent fysiskt :)
Men jo, jag förstår vad du menar och det är ju just det som händer när du stämmer av, att konen kommer att avlastas vid/ och inkring avstämningsfrekvensen.

Och du får ju naturligtvis tycka och tror vad du vill Perfector, men när du säger saker som är fel i förhållande till fysikens lagar och hur det verkligen fungerar så får du nog räkna med att någon kommer att kommentera det.
Och detta oavsett hur väl du upplever att detta fungerar för dig. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-30 11:12

DVD-ai skrev:
Perfector skrev:Tack för trösten.

Det du pratar om i detta inlägget är ju exakt det som jag pratar om, du utrycker dig bara på ett vis som inte stämmer med vad som defakto händer rent fysiskt :)
Men jo, jag förstår vad du menar och det är ju just det som händer när du stämmer av, att konen kommer att avlastas vid/ och inkring avstämningsfrekvensen.

Och du får ju naturligtvis tycka och tror vad du vill Perfector, men när du säger saker som är fel i förhållande till fysikens lagar och hur det verkligen fungerar så får du nog räkna med att någon kommer att kommentera det.
Och detta oavsett hur väl du upplever att detta fungerar för dig. :)

Min brist att uttrycka mig härrör nog från det faktum att jag inte läst mig till kunskapen utan erfarit den genom att bygga och utveckla när jag bygger.
Det är ju tacksamt att du i alla fall förstår vad jag far efter.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-01 14:45

Hej,

Jag har gjort detaljerade ritningar och det är knappt att allt får plats, koniska portar bli väldigt tight iaf..

Funderar på om det skulle vara lämpligare med en enkel sub och två mellanregister och diskant i stället? Basen kan inte vara på någon annan plats oavsett men kommer jag på någon lämpligare lösning för mellan och diskant så kan jag i så fall flytta dessa i framtiden. (Har en liten tanke på en halvportabel lösning i bakhuvud för mellan och diskant men det är bara om inte det skulle funka alls så att ha dom på den ursprungliga platsen.)

Har tittat på två olika baselement, Infinity 1260w i en portad låda på 65 liter, avstämd till 25 Hz med två portar på 8,2 cm i diameter och 32 cm långa, väldigt rak frekvensgång ner till 30-35 Hz enligt WinISD.

Och även tittat på JBL GTO1014 i en portad låda på 50 liter, avstämd till 25 Hz med en port på 8 cm i diameter och 41 cm lång så får jag det till att den spelar frekvensrakt ned till 25 Hz.

Infinity basen kostar 600 kr och JBL basen 900 kr så båda verkar prisvärda om dom håller vad databladen lovar. Eller har jag gjort något fel i WinISD?

Eftersom dom kommer spela "utomhus" utan något stöd har jag räknat med 0 i room gain och därför försökt välja lådvolym och avstämning med så lite avrullning som möjligt, vilket man i vanliga fall skulle vilja ha i en bil eftersom detta är bilbasar..

Vad tror ni om detta? Eller finns det något annat baselement jag bör titta på i stället?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-01 15:03

Det är rätt låga avstämningar du gjort och sådant står i motsatsförhållande till att spela högt och förmodligen blir det rätt mycket luft som ska flyttas vid utomhuslyssning.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-01 16:30

Hehe ja där ser man.. Jag har som sagt inte så bra koll på vad jag ska tänka på vid beräkning av lådvolym och avstämning. Jag tänkte helt enkelt att utan kupéstöd så var det bra om de gick djupare i frekvens.

Har du ett bättre förslag Roger för dessa två element? Eller något annat element om du tycker dessa två inte är något att ha...

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-03 06:04

Jag har funderat fram och tillbaka hur man kan lösa högtalarfrågan och hur man skulle kunna montera högtalarna både utan att göra åverkan på båten och också få en vettig ljudbild.
Som mellanregister/diskant funderar jag nu på att bygga två små lätta högtalare med två 3" element i varje av typen Faital Pro 3FE20. Dessa skruvar jag fast i sådanna här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... tag-p93579 och trycker fast de på skottet mitt emot soffan. Då får jag vettig lyssningshöjd och kanske till och med kan få till 1:1.18 förhållandet ;)

Som sub funderar jag forfarande på vilken av de två jag nämnt tidigare som är mest lämplig att använda och eventuell avstämningsfrekvens? Infinity 1260w eller JBL GTO1014.
Har den ena någon fördel framför den andra? Hur stor låda är lämplig?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-03 10:36

Nu har du kommit så långt att jag inte har fler ideer eller förslag att erbjuda.
Jag tycker du ska följa dina intuitioner och bygga det du känner verkar vettigt.
Men då lådan är färdigtänkt skulle jag kolla runt efter ett flertal 6" basar med polymer plastkon som inte drabbas av vattenskador och lägga fler i samma låda. Det behöver ju inte bli en stereobas utan en ren mono räcker gott.
Då kan du ta 4 st. 6" och få 12" yta totalt på basen, vilket skulle räcka mer än väl.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-03 10:45

Perfector skrev:Nu har du kommit så långt att jag inte har fler ideer eller förslag att erbjuda.
Jag tycker du ska följa dina intuitioner och bygga det du känner verkar vettigt.
Men då lådan är färdigtänkt skulle jag kolla runt efter ett flertal 6" basar med polymer plastkon som inte drabbas av vattenskador och lägga fler i samma låda. Det behöver ju inte bli en stereobas utan en ren mono räcker gott.
Då kan du ta 4 st. 6" och få 12" yta totalt på basen, vilket skulle räcka mer än väl.

Ja, det blir knepigare och knepigare utan att det blir något vettigt.

Eftersom det ändå inte blir bra så hade jag kört på något liknande som detta.
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1003

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-03 10:52

ante_77 skrev:
Perfector skrev:Nu har du kommit så långt att jag inte har fler ideer eller förslag att erbjuda.

Ja, det blir knepigare och knepigare utan att det blir något vettigt.

Eftersom det ändå inte blir bra så hade jag kört på något liknande som detta.
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1003

Tanken har sina fördelar, men utrymmet för satelliter verkar vara litet och då kanske han behöver en mindre låda.
Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig till slut.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-03 11:53

Jag förstår om det inte verkar som det händer något. Jag befinner mig utomlands för tillfället och kommer hem först om två veckor, därför så har jag haft lite tid att bolla tankar och idéer både med mig själv och med er :) Senast nästa vecka ska jag beställa de element som jag behöver är det tänkt iaf. Steget blir det digitala Pioneer 4-kanalssteget som jag nämnt tidigare i tråden.

Precis, det är ont om plats och inte minst så vill jag inte såga, borra eller göra någon som helst annan åverkan på inredningen i båten. Därför tänkte jag testa denna lösningen att fästa satelliterna för att slippa skruvhål, tänker att det borde fungera då de två elementen bara väger 500 gram förutom vikten av själva lådan då.

De frågor jag står inför nu är om jag använder mig av Faital Pro 3FE20 räcker det med 1,5 till 2 liters volym för två av dessa element (4 totalt, två i varje låda)? Tänker i så fall att jag bygger två lådor till dessa på ca 20 x 10 x 10 cm. Vilket material ska jag bygga i? 10 mm MDF?

Vad är fördelen med 4st 6" basar i stället för antingen Infinity 1260w eller JBL GTO1014? Jag oroar mig inte för fukten.

Skulle gärna ha råd angående vilken av dessa basar som är mest lämplig, om den ena har någon fördel framför den andra, sitter med fingret på beställknappen :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-03 12:17

Nautikern skrev:Jag förstår om det inte verkar som det händer något. Jag befinner mig utomlands för tillfället och kommer hem först om två veckor, därför så har jag haft lite tid att bolla tankar och idéer både med mig själv och med er :) Senast nästa vecka ska jag beställa de element som jag behöver är det tänkt iaf. Steget blir det digitala Pioneer 4-kanalssteget som jag nämnt tidigare i tråden.

Precis, det är ont om plats och inte minst så vill jag inte såga, borra eller göra någon som helst annan åverkan på inredningen i båten. Därför tänkte jag testa denna lösningen att fästa satelliterna för att slippa skruvhål, tänker att det borde fungera då de två elementen bara väger 500 gram förutom vikten av själva lådan då.

De frågor jag står inför nu är om jag använder mig av Faital Pro 3FE20 räcker det med 1,5 till 2 liters volym för två av dessa element (4 totalt, två i varje låda)? Tänker i så fall att jag bygger två lådor till dessa på ca 20 x 10 x 10 cm. Vilket material ska jag bygga i? 10 mm MDF?

Vad är fördelen med 4st 6" basar i stället för antingen Infinity 1260w eller JBL GTO1014? Jag oroar mig inte för fukten.

Skulle gärna ha råd angående vilken av dessa basar som är mest lämplig, om den ena har någon fördel framför den andra, sitter med fingret på beställknappen :)

Fler basar sänker totalresonansen och ger mindre distortion.
Effekttåligheten ökar med fler element så du inte riskerar att köra sönder något.
Dessutom är det enklare att ta upp runda hål än ovala, så det blir lite enklare men inte mindre snyggt.
Sätter du galler för i samma färg som lådan så syns dom inte utan det blir en överraskning när dina små satelliter börjar mullra. :-)
Sen kan du koppla flera basar till 1 ohm om slutsteget klara det, eller 2 ohm och få mer dunk för pengarna.
Steget du visade klarar ju laster på 1 ohm så det ska inte vara nå't problem

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 11:12

Tiden går men nästa vecka ska det börja byggas!

Skulle jag tjäna något på att ha subben nere i ruffen? Innanför dörren ner på höger sida så finns ett utrymme där jag skulle kunna ha en sub.

Jag borde väll få en ganska kraftig room gain om jag har subben i ruffen, men skulle avståndet till lyssningsplats göra att jag inte tjänar någonting på det iaf?

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 11:27

Har ritat in ungefärliga mått mellan lyssningsplats och ruffen i båten.

Kommer basljudet att leta sig hela vägen till aktern i båten från ruffen? Kommer det kanske till och med bli bättre pga room gain?

Avstämningen av lådan blir väll helt annorlunda med beroende på var jag placerar den.
Bilagor
Flipper%20760DC.jpg
Flipper%20760DC.jpg (48.08 KiB) Visad 1591 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-08 11:28

Nautikern skrev:Tiden går men nästa vecka ska det börja byggas!

Skulle jag tjäna något på att ha subben nere i ruffen? Innanför dörren ner på höger sida så finns ett utrymme där jag skulle kunna ha en sub.

Jag borde väll få en ganska kraftig room gain om jag har subben i ruffen, men skulle avståndet till lyssningsplats göra att jag inte tjänar någonting på det iaf?

Jag vet att du inte vill sätta sågen i båten, men ta upp hål och montera dom utåt i sittbrunnen med elementkorgen inne i ruffen då.
Då slår du 2 flugor i en smäll.
Du får rumsförstärkningen och du slipper bygga lådan ;-)
Edit:
Du får dubbel funktion åxå.
Du har basen oavsett om du sitter i ruffen och lyssnar på de 2 andra som redan sitter där och du har dunket ut i sittbrunnen. Det enda som kan behövas är att fasvända de 2 i ruffen så det inte blir konstigt med basen åt fel håll eller så tar du det som det blir.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 12:38

Det är en (1) sub som ska byggas alltså. Som mellanregister kommer jag använde de Faital Pro-element jag nämnt tidigare.

Subben blir antagligen JBL GTO1014. Verkar vara ett prisvärt element med xmax på 14,5 mm enkel väg och klarar sig med ganska små lådvolymer, 35-45 liter verkar det som när jag provat i Basta och WinISD. Har ingen vidare lust att montera en stor baslåda i ingången till ruffen, då blockerar man ju hela dörren :)

Alltså blir blir placeringen av subben antingen under soffan i aktern 0 meter från lyssningsposition eller i ruffen ca 3 meter från lyssningeposition. Om jag placerar den i ruffen kommer basen att fortplanta sig hela vägen bak i båten?

Kommer jag till och med kanske tjäna på det genom en antagligen ganska kratig room gain?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-08 12:51

Nautikern skrev:Det är en (1) sub som ska byggas alltså. Som mellanregister kommer jag använde de Faital Pro-element jag nämnt tidigare.

Subben blir antagligen JBL GTO1014. Verkar vara ett prisvärt element med xmax på 14,5 mm enkel väg och klarar sig med ganska små lådvolymer, 35-45 liter verkar det som när jag provat i Basta och WinISD. Har ingen vidare lust att montera en stor baslåda i ingången till ruffen, då blockerar man ju hela dörren :)

Alltså blir blir placeringen av subben antingen under soffan i aktern 0 meter från lyssningsposition eller i ruffen ca 3 meter från lyssningeposition. Om jag placerar den i ruffen kommer basen att fortplanta sig hela vägen bak i båten?

Kommer jag till och med kanske tjäna på det genom en antagligen ganska kratig room gain?

Hur mycket kommer då ut i sittbrunnen?
Du kommer kanske att tillbringa mer tid i brunnen än i ruffen och då kanske det inte är optimalt att lägga lådan i ruffen?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum