celef skrev:känns ju inte helt schysst att en så känd och stor tillverkare luras sådär
Jag menar inte att Linn luras med mitt inlägg. Bara att det helt klart finns fler faktorer än enbart faslinjäritet som kan ge skillander i lyssningsintrycken. För att försöka bidra med lite fakta som stöd till Ingvars inlägg tidigare i tråden.
Vad jag vet så hävdar inte heller Linn någonstans att hela hemligheten endast ligger i faslinjäriteten. De tycker de bättre lyckas skydda källsignalen genom att utnyttja dagens tillgängliga teknik till att omvandla/behålla signalen digitalt så länge som möjligt i signalkedjan. Den digital signalbehandlingen erbjuder då också möjlighet att justera för individuella produktionsvariationer hos enskilda element samt för mindre än optimala lyssningmiljöer. Och när de ändå kan göra det utan att det kostar något extra eller påverkar negativt - varför inte då också försöka göra systemet vågformsåterskapande?
Vad jag minns från i samtal med nämnde Phil Budd, var det alla ingående detaljer som skapade resultatet och inte bara en enskild detalj. Jag försökte få honom att kvantifiera exakt hur mycket faslinjäriteten faktiskt bidrog med. Och han ville gärna mena att just faslinjäriteten var betydelsefull. Men det var också hans egna personliga "darling" som han länge drömt om att kunna få realisera - det han angett som högsta dröm i sin anställningsintervju tio år tidigare.
I en annan konversation med Phil svarar han så här på min fråga:
- To what extent have you taken the opportunity to adjust the basic filter design going Exakt with heritage products like Kaber, Komri, Keltik and 242? Have you tried to replicate the old analog filter designs or taken the opportunity to adjust filter slopes and corner frequencies etc. in the designs? And what have been your reasoning behind this chosen strategy for the heritage products?
In all cases we try to maintain a similar tonal balance with the Exakt filters to that of the original loudspeaker, as this is one of key reasons that the customer purchased the loudspeaker in the first place.
That said, significant changes to the basic filter shapes are possible and we do take the opportunity to improve characteristics such as dispersion and reduce harmonic distortion. Due to the highly flexible nature of the digital filtering in Exakt we regularly match the gentle crossover characteristics of our legacy speakers but then apply additional filtering further out of band to minimise the nonlinear behaviour of drive units above and below crossover. By including a model of the drive unit in the Exakt crossover design we are also able to lower the roll-on frequencies to tweeters without risk of excessive low frequency excitation, providing significant improvements in the general dispersion characteristics of the loudspeakers.
mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik