Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Är "faslinjära högtalare" humbug eller fakta?

Inläggav Svante » 2015-06-02 11:21

Perfector skrev:
Svante skrev:
Perfector skrev:Hur blir det med en Bredbandare?
Borde inte det bli faslinjärt, eller är det annat som påverkar det?

I en ideal värld, kanske. Bredbandselement har en undre gränsfrekvens och lågfrekvenssvaret blir därför inte faslinjärt, högpassfunktionen introduceras fasvridning. Och högre upp i frekvens slutar elementet att svänga kolvformigt och bryter upp, detta ger också faspåverkan. Det finns ju en mekanisk delning mellan de två konerna som även den får någon överföringsfunktion som knappast har linjär fas.

Tack för info.
Det Kändes lite för enkelt liksom, så jag var tvungen att fråga.
Då blir ju nästa fråga, Räcker det med att det låter bra eller måste det i alla stycken mäta bra?

Det beror på vad målet är. Om målet är att det ska låta bra och det låter bra men mäter dåligt så har man antingen hört fel eller mätt fel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2015-06-02 11:23

paa skrev:
JM skrev:Enligt samstämmig forskning bla nämnd tidigare i tråden kan mänskans hörsel inte särskilja två identiska ljud med kortare intervall än 1 ms. Detta gäller ffa klickljud. Vanlig musik o röster uppfattas som ett vid betydligt längre tidsintervall.
Ljudet går drygt 30 cm på 1 ms. Dvs två identiska ljudkällor separerade inom 30 cm går ej att särskilja som två ljud utan uppfattas som ett ljud.

JM

Det är mycket möjligt att man inte kan höra det som två distinkta ljud, men man kan alldeles säkert höra skillnad på klangen när det är ett respektive två ljud som strålar ut samtidigt i olika faslägen. Tänk: "kamfilter".

Spännande tanke. Kom gärna med forskning som stödjer påståendet.
Någon stans har jag läst, men jag kommer inte ihåg var, att vid höga frekvenser har kamfilter effekter ingen som helst effekt på perceptionen av neurofysiologiska skäl. Hjärna/nerverna hinner inte med att notera dipparna - misstänker att ljudperceptionen kommer att ligga nära toppvärdena.

I sista artikeln jag refererar till spelar kamfilter en viss roll.
Nu är min tekniska kompetens rätt begränsad men de skarpa hjärnorna på faktiskt.se kan säkert hjälpa mig att förstå artikeln. Är sista artikeln humbug eller finns det någon sanning?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-06-02 11:47

JM skrev:
paa skrev:
JM skrev:Enligt samstämmig forskning bla nämnd tidigare i tråden kan mänskans hörsel inte särskilja två identiska ljud med kortare intervall än 1 ms. Detta gäller ffa klickljud. Vanlig musik o röster uppfattas som ett vid betydligt längre tidsintervall.
Ljudet går drygt 30 cm på 1 ms. Dvs två identiska ljudkällor separerade inom 30 cm går ej att särskilja som två ljud utan uppfattas som ett ljud.

JM

Det är mycket möjligt att man inte kan höra det som två distinkta ljud, men man kan alldeles säkert höra skillnad på klangen när det är ett respektive två ljud som strålar ut samtidigt i olika faslägen. Tänk: "kamfilter".

Känner du till F.E. Toole? I alla fall, han har skrivit en del om detta. Jag har tidigare rekommenderat honom till dig, men du kanske inte har haft tid att sätta dig in i vad han har skrivit?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-06-02 11:57

Vid låga frekvenser använder vi skillnad i fas för lokalisation, ju högre upp i frekvens vi kommer så använder vi skillnad i amplitud. Interaural time difference och Interaural level difference.
Känsligheten beror på var i lyssningshemisfären ljudet kommer ifrån. Men i "Auditory neuroscience" Scnhupp et. al. refereras försök som visar att i mittlinjen ligger upplösningen ned mot en grads skillnad i position med korresponderande ITD på 10-15µs eller ILD på 0,5-0,8 dB. 8O

JM: Finns ett helt kapitel som heter "Neural basis of sound localization" som är som en reviewartikel med referenser i den boken. Den förklarar mycket :)
Du har ju den också enligt uppgift.

Skall läsa igenom den igen själv faktiskt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-02 12:04

Skall man vara noga så är vår hör-lokalisationsförmåga avsevärt mycket mera komplex än så.

Vi använder som du skriver tidsnyckeln, och den fungerar faktiskt även vid höga frekvenser, men inte på statiska ljud (t ex sinustoner), och därför kommer amplitudskillnaden in som en reservnyckel, men det finns många svårigheter med den, i synnerhet när det gäller statiska ljud i efterklingande miljöer (och vi lyssnar inte bara utomhus i snölandskap, eller hur? ;)).

Vi lokaliserar dock i tre dimensioner, inte en (tyvärr får man av mången litteratur intrycket att lokalisation bara handlar om lateral dito) och väldigt mycket av vår förmåga då ger gäller att lokalisera ljudkällor som inte är av statisk karaktär involverar en mycket mera avancerad signalbehandling där man i hög grad använder sig av klang och referensklanger. Referensklanger är både sådana vi har i minnet, men framförallt är det reflekterade ljud från den miljö vi befinner oss i. Mycket i vardagen handlar även om dynamisk lokalisering, det vill säga att använda information som fås av att vi rör oss i ljudfältet.

Det är ett grannlaga arbeta att lösa "ekvationerna", men vi har skarpa hjärnor så vi är duktiga på det - och klarar som regel att lokalisera ljudkällor i alla tre dimensioner, på ett sätt som det ännu inte finns några apparater som kan matcha. Och faktum är att vi till och med använder våra ögon för att lokalisera osynliga ljuskällor. Det beror på att referensklangerna i förekommande fall behöver kalibreras, och där hjälper faktiskt synen till eftersom den berättar för oss hur den akustiska miljön vi befinner oss i ser ut.

JM skrev:
paa skrev:

Han behöver inte stödja det med hänvisning till någon forskning, det är allmän kunskap att det är på det viset. Något som alla som vet något om sådana här saker känner till - läs alla som vet hur hörseln fungerar, eller som arbetat i en inspelningsstudio och lekt med delayer. Och om DU inte tror det utan att läsa att det är så någon annanstans än på faktiskt av paas penna, så är det väl bättre att du undersöker det själv, på riktigt. Alltså lyssnar på en respektive två identiska klickljud separerade med 1 ms.

För om du inte tror paa, varför tro ett papper?

Så igen: Testa själv istället.

Men paa har för protokollet helt rätt, vilket du inte heller behöver tro på. Jag kan till tänka mig att uppmana dig att misstro det om det är vad som behövs för att du skall undersöka saken själv istället för att tro blindt på saker som du läser.

JM skrev:Någon stans har jag läst, men jag kommer inte ihåg var, att vid höga frekvenser har kamfilter effekter ingen som helst effekt på perceptionen av neurofysiologiska skäl. Hjärna/nerverna hinner inte med att notera dipparna - misstänker att ljudperceptionen kommer att ligga nära toppvärdena.

Njae, vad som är sant är att frekvensupplösningen (även när man talar om relativ frekvens) är sämre i diskanten än i de känsligare lägre registren, men förskjutningar om 1 ms handlar ju för tusan om kammar med intervall om 1 kHz!

JM skrev:I sista artikeln jag refererar till spelar kamfilter en viss roll.
Nu är min tekniska kompetens rätt begränsad men de skarpa hjärnorna på faktiskt.se kan säkert hjälpa mig att förstå artikeln. Är sista artikeln humbug eller finns det någon sanning?

Har inte läst den artikeln.

Om du har lust att formulera en eller flera konkreta frågor om vad det är som du undrar om det är humbug eller sant så kan jag försöka svara dock.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-06-02 12:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-02 12:12

paa skrev:

JM

Troligen inte, om du inte flyttar dig medan du lyssnar. (om jag inte missuppfattar vad du menar med faslägen dvs.)

Kommer det andra ljudet tillräckligt snabbt efter, bidrager båda till att bedöma riktning. Liten senare (fortfarande inom fåtalet ms) så integreras ljudet, men riktningen baseras på det tidigare anländande. Tycker de siffrorna som man kom fram i mitten av 1900-talet fortfarande håller - experimenterade med detta när jag satte fyra högtalare med samma signal i taket och försökte hitta rätt placering för dem... och det verkade stämma riktigt väl jämte mina praktiska tester. Rätt imponerande att folk hade utrustning bra nog att testa fram detta 65 år sedan (Cremer, Wallach, Haas).

Edit:stavfle
Senast redigerad av Nattlorden 2015-06-02 12:22, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-02 12:20

Siffrorna för tiden stämmer bra, men de berör inte det som paa berättar om, och har helt rätt i.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2015-06-02 12:31

Almen skrev:
JM skrev:
paa skrev:Det är mycket möjligt att man inte kan höra det som två distinkta ljud, men man kan alldeles säkert höra skillnad på klangen när det är ett respektive två ljud som strålar ut samtidigt i olika faslägen. Tänk: "kamfilter".

Känner du till F.E. Toole? I alla fall, han har skrivit en del om detta. Jag har tidigare rekommenderat honom till dig, men du kanske inte har haft tid att sätta dig in i vad han har skrivit?

Tack Almen.
Håller med dig att Floyd Tools bok är en mycket bra sammanfattning av forskningen i området. Brukar referera till Toole i mina inlägg. Mitt exemplar är sönderläst o faller i bitar.
Kan inte minnas har tar upp särskiljande av ljud under 1 ms enligt ovan men jag kan ha fel. Har du sidnummer eller liknande så kollar jag snarast.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-02 12:36

Testa själv istället vet ja'!

Om du inte tror på vad folk säger som skriver här, varför tro på papper från människor som du inte känner överhuvudtaget?

Det finns hur mycket dumheter som helst som kommit i tryck i akademiska papper. Inte i Tooles, men det kan du ju inte veta om du hela tiden tror baserat på att det du tror på kommer från någon som du uppfattar som en auktoritet - baserat på att personen skrivit ett eller flera papper (cirkelbevis).

Jag brukar råda folk att aldrig vila några uppfattningar på tumregler, majoritetstro eller auktoritetstro.

Tro på det du testat själv, eller på det som någon berättar och som du förstår*, av egen kraft.

Vh, iö

- - - - -

*Med detta menar jag att det passar in med allting som du vet (av egna erfarenheter, inte av att ha läst och lärt utantill), således att du ser sambanden passa.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-06-02 12:46

JM skrev:Har du sidnummer eller liknande så kollar jag snarast.

Nä, jag har tidigare specifikt citerat till dig, det får du kolla själv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-06-02 13:06

JM skrev:
Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Ok vi kan inte diffa två identiska ljud < ca 1 ms. Dvs två identiska ljud som är ca < 30 från varandra. Det är under vanliga omständigheter nästintill omöjligt att höra vissa mätbara fasproblem.

JM

Skulle du kunna förtydliga ovanstående? I samma mening använder du ordet "diffa"* samtidigt som du senare i stycket verkar syfta på "fasproblem". Det blir då något oklart vad du vill framföra för postulat. Sedan skriver du "30" utan enhet. Jag gissar att du menar centimeter eftersom du skrev 1 ms högre upp. Kan du konfirmera detta? Jag vill däremot påstå att mycket hörbara effekter kan mycket lätt uppträda med två ljudkällor i ett vanligt hyfsat välabsorberat rum som har olika avstånd från mottagaren som är mindre än 1 ms. Ja, med egna experiment så lågt som i trakter kring 0,1 ms är klart hörbart. Det som kan höras är då frekvensgångsskillnader på grund av interferens och skiftning/förändring av ljudbilden. Men du kanske syftar på något annat?
* (menar du differentiera, alltså särskilja? Eller något annat?)
M.v.h.
Johan

Tack Johan för att du är uppmärksam!
Enligt samstämmig forskning bla nämnd tidigare i tråden kan mänskans hörsel inte särskilja två identiska ljud med kortare intervall än 1 ms. Detta gäller ffa klickljud. Vanlig musik o röster uppfattas som ett vid betydligt längre tidsintervall.

JM

Ok, då har alltså det du skrev inget att göra med faslinjäritet. Varför tar du då upp det här?

Det du skriver ovan blir även möjligt att misstolka på flera sätt, jag benar ut ditt inlägg:
Enligt samstämmig forskning bla nämnd tidigare i tråden kan mänskans hörsel inte särskilja två identiska ljud med kortare intervall än 1 ms.

Nej, du gav inga referenser i ditt tidigare påstående. Det var formulerat som ett postulat. Därför kan du inte påstå saker såsom "Enligt samstämmig forskning...".

Sedan skriver du att:
Detta gäller ffa klickljud.

Du är inte tydlig med om det syftar till enbart klickljud då det kan tolkas som vilka ljud som helst eftersom du skriver "ffa", det vill säga "framför allt".

Sedan:
Vanlig musik o röster uppfattas som ett vid betydligt längre tidsintervall.

Eeeeh... Referens på det, tack (eftersom du är så noga med att kräva det av alla andra som säger emot dig).
I mitt inlägg ovan har jag redovisat experiment som du kan prova själv de ljud du själv önskar prova. Det kan nog enklast provas om man har en hembioreceiver, så förskjuter man en högtalare (av två) i tiden genom att laborera med olika högtalaravståndsinställningar.

Sedan:

Nu blir du otydlig igen. Meningen avser inte längre enbart klickljud utan det står faktiskt bara "två identiska ljudkällor". Tolkningen blir då naturligtvis att man ska kunna spela vilka likadana signaler som helst. Sedan missar du att beskriva övrig information såsom var i rumsdimensionen som ljudkällorna placeras i. Jag vill nog påstå att två ljudkällor med exakt samma tidsfördröjning går att särskilja från varandra just eftersom de står på olika platser i rummet, till exempel en ljudkälla till höger om dig och en annan ljudkälla någon annanstans, till exempel rakt framför dig. Ditt påstående saknar alltså information som gör att det är inte komplett. Därför faller påståendet. Eller så kan du formulera dig så att det innehåller tillräcklig mängd information. Eller så kan du ju hänvisa till en referens som du brukar göra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-02 13:37

Jag tror helt enkelt att man måste skilja mellan att:

1. Kunna höra ljuden som två ljud, vilket är en fråga, och att,

2. Kunna höra att det låter annorlunda om det är två istället för ett ljud.

Man kan inte särskilja två klick (höra att de är just två stycken) om de kommer så tätt som 1 ms, det är riktigt. Det låter som ett ljud.

Men paa's inlägg berörde punkt två (och jag ser att Johan rest samma riktiga invändning) alltså att det kommer att låta annorlunda än bara ett klick. Det låter dessutom olika beroende på fördröjningen mellan klicken. Det är för övrigt en av de saker som är med och bestämmer hur man behöver utforma ett lyssningsrum akustiskt för att inte interferensen mellan högtalarna skall bli ett problem.

Det JM skriver om att man tål större separering i tid än 1 ms mellan två identiska ljud, utan att uppfatta ljuden som två när det gäller normala musiksignaler, är också riktigt.

Men det är inte så enkelt som det. Exempelvis har antalet upprepningar stor betydelse för när ljud går att separera och när det inte gör att göra det.

En ensam fördröjd version av originalljudet är mycket lättare att börja höra som något separat när fördröjnignen blir så stor att så sker, än om det fördröjda är en klunga av lite olika mycket fördröjda ljud.

När totala utsträckningen i tiden är rejält stor så gör till sist hjärnan en uppdelning i två delar - källans ljud och efterklang - även om inga signifikanta luckor finns mellan först anländande ljud och det som blir en lång efterklang. Så trots en helt jämn övergång mellan tidiga reflexer och efterklang så blir "sorteringen" en uppdelning mellan direktljud och efterklang. Och MYCKET mera av de tidiga reflexerna än vad folk tycks tro, hamnar då i direktljudets vågskål.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-06-02 13:44

Det jag skriver nedan är helt utan referenser utan bara mina egna tankar.

Det jag skrev om ITD/ILD var bara en definition för att få med några på det undre påståendet jag skrev :)

Jag uppfattar ungefär att det fungerar såhär; inga referenser utan bara lösa tankar.
Vi pratar ju om lite olika saker här i tråden. Detektering, lokalisation och vad som påverkar klangen.
Som jag förstått modellen av hur hörseln fungerar så kan man förenklat tänka sig flera olika processer, bla skapandet av det "auditoriska landskapet"/ lokalisation, skapandet av upplevelsen av klang och taligenkänning.
Dessa processer extraherar delvis olika information från det ljud som kommer in men är också kopplade till varandra.
Om ljudet som anländer (riktning,frekvens, intensitet och över tid, två mottagare) beteer sig så som de inre "avkodarna" förväntar sig/kan avkoda entydigt så får vi en viss upplevelse.
Gör det inte det får vi en annorlunda upplevelse. Vilken den är verkar inte enkelt korrelera med magnituden på en avvikelse utan beror på kombinationen av de andra ingående.
Vi har alltså minst sex stycken ingående variabler/dimensioner plus att vi har två detektorer och en del skrot mellan dessa :)
Därför är det så svårt att bara sätta rigida gränser för olika typer av detektering eller vidare hörbarhet av de som på en komplex situation som musik i ett rum. Det beror på så otroligt mycket.
Därför tycker jag Tooles book är så bra för den refererar forskning som är utförd med musik och ofta mäter preferens/hörbarhet av någon egenskap.
Många andra artiklar är av neurovetenskaplig typ och isolerar en enskild variabel. Dessa är intressanta men mindre värdefulla tycker jag för att förstå hur något påverkar en lyssningsupplevelse. Det finns säkert mycket att lära sig där men mycket är inte så applicerbart helt enkelt. För mig då :)
Poängen är att man kan inte bara ta en gräns som gäller för en situation/typ av detektion och extrapolera den.

Men avseende faslinjäritet som enskild egenskap för högtalare i rum; om det nu är gjort forskning med variabelt allpassfilter, med musik, i rum, med åhörare där både hörbarhet, preferens och subjektiv upplevelse undersökts så tycker jag att relevant kritik mot denna bör referera försök som försöker mäta något liknande och inte hörbarhet av någonting i ett ekofritt rum?
Detektionen verkar kunna bli både bättre och sämre beroende på vilka dimensioner av insignalen som plockas bort.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-02 14:00

PappaBas skrev:Det jag skriver nedan är helt utan referenser utan bara mina egna tankar.

Det jag skrev om ITD/ILD var bara en definition för att få med några på det undre påståendet jag skrev :)

Jag uppfattar ungefär att det fungerar såhär; inga referenser utan bara lösa tankar.
Vi pratar ju om lite olika saker här i tråden. Detektering, lokalisation och vad som påverkar klangen.
Som jag förstått modellen av hur hörseln fungerar så kan man förenklat tänka sig flera olika processer, bla skapandet av det "auditoriska landskapet"/ lokalisation, skapandet av upplevelsen av klang och taligenkänning.
Dessa processer extraherar delvis olika information från det ljud som kommer in men är också kopplade till varandra.
Om ljudet som anländer (riktning,frekvens, intensitet och över tid, två mottagare) beteer sig så som de inre "avkodarna" förväntar sig/kan avkoda entydigt så får vi en viss upplevelse.
Gör det inte det får vi en annorlunda upplevelse. Vilken den är verkar inte enkelt korrelera med magnituden på en avvikelse utan beror på kombinationen av de andra ingående.
Vi har alltså minst sex stycken ingående variabler/dimensioner plus att vi har två detektorer och en del skrot mellan dessa :)
Därför är det så svårt att bara sätta rigida gränser för olika typer av detektering eller vidare hörbarhet av de som på en komplex situation som musik i ett rum. Det beror på så otroligt mycket.
Därför tycker jag Tooles book är så bra för den refererar forskning som är utförd med musik och ofta mäter preferens/hörbarhet av någon egenskap.
Många andra artiklar är av neurovetenskaplig typ och isolerar en enskild variabel. Dessa är intressanta men mindre värdefulla tycker jag för att förstå hur något påverkar en lyssningsupplevelse. Det finns säkert mycket att lära sig där men mycket är inte så applicerbart helt enkelt. För mig då :)
Poängen är att man kan inte bara ta en gräns som gäller för en situation/typ av detektion och extrapolera den.

Härligt luddigt beskrivet! Och sant. Jag hittar ingenting att anmärka på.

PappaBas skrev:Men avseende faslinjäritet som enskild egenskap för högtalare i rum; om det nu är gjort forskning med variabelt allpassfilter, med musik, i rum, med åhörare där både hörbarhet, preferens och subjektiv upplevelse undersökts så tycker jag att relevant kritik mot denna bör referera försök som försöker mäta något liknande och inte hörbarhet av någonting i ett ekofritt rum?

Jag tycker det ser ut som om det döljer sig en intressant fråga där någonstans. Jag ser ju frågetecknet på slutet. Men jag klarar inte riktigt att se vad själva frågan var.

Har du lust att ge den ett nytt försök, alltså formulera om det?

PappaBas skrev:Detektionen verkar kunna bli både bättre och sämre beroende på vilka dimensioner av insignalen som plockas bort.

Det där påståendet förstås jag inte alls.

Vad menar du när du skriver att dimensioner av insignalen plockas bort?

Är "insignalen" det som skickas in till högtalarna eller det som kommer akustiskt till öronen?

Och vad är det för detektion du talar om? Allpasslänkens?

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-02 14:14

PappaBas skrev:Det jag skriver nedan är helt utan referenser utan bara mina egna tankar.

Men avseende faslinjäritet som enskild egenskap för högtalare i rum; om det nu är gjort forskning med variabelt allpassfilter, med musik, i rum, med åhörare där både hörbarhet, preferens och subjektiv upplevelse undersökts så tycker jag att relevant kritik mot denna bör referera försök som försöker mäta något liknande och inte hörbarhet av någonting i ett ekofritt rum?
Detektionen verkar kunna bli både bättre och sämre beroende på vilka dimensioner av insignalen som plockas bort.

Bra där PappaBas. Jag hade tänkt svara dig på ditt förra inlägg och jag kanske gör det. Det gäller fasdifferens och riktningshörande. Fasdifferens mellan öronen beskrivs normalt med uttrycket IPD d v s Interaural Phase difference. Du använder ITD (Interaural Time Difference) och ILD (Interaural Level Difference). Ibland används IID (Interaural Intensity Difference). Då är det bra att ha enhetlig nomenklatur. Det underlättar förståelsen. Se det som en början på ett lite längre inlägg om fasdifferns som jag kanske gör då jag får mer tid över. :)

För att fylla på vill jag också nämna ICD (Interchannel Difference. Här har man tyvärr inte lika strikt nomenklatur). Detta uttryck handlar om differensen mellan kanalerna i stereo d v s höger kanal och vänster kanal i stereo. Där definierar man Interchannel Level Difference och Interchannel Time Difference. Dessa uttryck är alltså inte aural Difference som uppstår mellan öronen. Det kan vara bra att tänka på då man försöker förklara fantomprojicerade objekt till skillnad från reella objekt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-06-02 14:50

IngOehman skrev:Jag tycker det ser ut som om det döljer sig en intressant fråga där någonstans. Jag ser ju frågetecknet på slutet. Men jag klarar inte riktigt att se vad själva frågan var.
Har du lust att ge den ett nytt försök, alltså formulera om det?

Det var inte så mycket en fråga riktat till dig utan generellt till tråden. Du har ju redovisat det du gjort och sedan har det implicerats att detta inte skulle stämma och referats artiklar av främst neurovetenskaplig natur som jag inte tycker kan sägas stå i motsats till det du sagt. Så då frågar jag om någon annan har forskning som gett annorlunda resultat i mer representativa försök.

IngOehman skrev:Vad menar du när du skriver att dimensioner av insignalen plockas bort?
Är "insignalen" det som skickas in till högtalarna eller det som kommer akustiskt till öronen?
Och vad är det för detektion du talar om? Allpasslänkens?

Det var en generell betraktelse om svårigheten med försöksuppställningar och vikten av att ställa frågan "är detta representativt för min egen frågeställning?" när man läst något.
Jag menar att om man i en försöksuppställning tar bort olika dimensioner på det ljud som når öronen, t.ex tar bort reflexer, spelar ljud med kort duration, en frekvens, ett öra etc så verkar det som om hörbarheten/detektion av det man vill undersöka kan vara både bättre och sämre (beroende på vad man tittar på) jämfört om fler modaliteterna finns där.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-02 15:02

paa skrev:Handlar tråden verkligen om faslinjära högtalare, eller är det minimumfas-system som menas?

Alla som förstår skillnaden: hand upp!

För övrigt torde väl förhållandet mellan linjärfas och minimumfas när det gäller högtalarmodeller endast vara något högre än mellan enhörningar och islandshästar. Det korta svaret på trådfrågan är att faslinjära högtalare inte är humbug om man tittar på en begränsad del av spektrumet (=de existerar) men att de ljudmässiga egenskaperna hos sådana högtalare domineras av helt andra faktorer.

Så, nu kan ni sluta diskutera... :mrgreen:

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-02 15:11

IngOehman skrev:Det finns hur mycket dumheter som helst som kommit i tryck i akademiska papper.

Japp. Och några som verkar vara smärtsamt medvetna om detta är forskarna själva. Ja, alltså andra (akademiska) forskare än de som skrivit ett visst papper då'ra. Fast det krävs att man är insatt i ett ämne för att kunna skilja agnarna från vetet. I MoLt var det för många herrans år sedan någon tjomme som signerade ett brev med "Högutbildad". Som om det skulle vara någon garant för att man kan ta valfri akademisk tidskrift och förstå kvaliteten i vad som skrivs.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-06-02 16:15

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:Det finns hur mycket dumheter som helst som kommit i tryck i akademiska papper.

Japp. Och några som verkar vara smärtsamt medvetna om detta är forskarna själva. Ja, alltså andra (akademiska) forskare än de som skrivit ett visst papper då'ra. Fast det krävs att man är insatt i ett ämne för att kunna skilja agnarna från vetet. I MoLt var det för många herrans år sedan någon tjomme som signerade ett brev med "Högutbildad". Som om det skulle vara någon garant för att man kan ta valfri akademisk tidskrift och förstå kvaliteten i vad som skrivs.

/DQ-20

Om maniställeä både hög å utbildad då . . . typ ? :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-02 16:21

Laila skrev:Om maniställeä både hög å utbildad då . . . typ ? :evil:

En perfekt kombination :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-06-02 16:39

DQ-20 skrev:
paa skrev:Handlar tråden verkligen om faslinjära högtalare, eller är det minimumfas-system som menas?

/DQ-20

Det finns ju en eller två långa trådar här, där man diskuterar den skillnaden, så det borde ju inte vara helt obekant.
För ni är väl inte historielösa faktiskt-surfare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-02 17:16

Jag tror sanningen är den, att det varken diskuteras faslinjära högtalare eller minimumfashögtalare. Men ändå lite. ;)

Jag tror det som diskuteras är hörselns fasdiskrimineringsförmåga. Och att det i relation till denna har diskuterats högtalare som kan ställa till med fasdistorsion, som det undrats över om den kan vara ett problem.

- - -

Dessutom vill jag påstå att "faslinjär högtalare" inte betyder något tillräckligt exakt för att det skall kunna definieras entydigt. Det kan ju användas både som ett relativt begrepp (fasgången är ganska rak) och som ett absolut (fasgången beskriver en absolut rak och oändligt (från 0 Hz till oändligheten) lång linje).

Men då ingenting har oändlig bandbredd så är det väl, i varje fall i vissa sammanhang, rimligt att ange även bandbredd och toleranser för faslinjärteten. I varje fall om man talar om ett register som är avsevärt mycket mindre än tonkurvans bandbredd.

- - -

Det är lite som begreppet tonkurvelinjär. En apparat kan, utan att jag tror något blir speciellt upprörd, anföras vara tonkurvelinjär.

Men hur linjär då? Var går gränsen?

+/- 8 dB?

+/- 3 dB?

+/- 1 dB?

+/- 0,2 dB?

+/- 0,05 dB?

Vad är ganska linjär?

Faslinjäritet kan dessutom, bara för att krångla till det, vara en linjär och (med linjärskala för frekvens) skära genom origo, på riktigt eller om man förlänger den (alltså om linjäriteten har bandbredd nedåt sämre än 0 Hz) - eller det kan vara en linjär fas som INTE skär igenom origo. En integrerande eller en deriverande länk är exempel på det senare.

Och minimumfas då? MF-system alltsp, Ja det är när fasen följer frekvensgången "harmoniskt", och minimumfassystem ÄR förhållandevis faslinjära om bandbredden är stor och tonkurvelinjäriteten är god. Men de är faktiskt inte lika faslinjära som ett enkelt* IMF-system, optimerat för att göra fasen ytterligare lite linjärare. Kort sagt - de flesta MF-system kan faslinjäriserar lite ytterligare (gäller LP-funktionen) med hjälp av lite väl valt allpassande. Det beror dock på hur LP-funktionen som sådan ser ut. Är den t ex av Besselkaraktär så kan inte fasgången i passbandet förbättras nämnvärt med hjälp av addition av allpasslänkar.

- - -

Dock är det som diskuterats i den här tråden mycket mera komplext än så, för här har ju vissa t ex blandat ihop akustisk tidskorrigering med faslinjäritet (det vill säga de har inte talat om varken linjär fas eller minimumfas), och andra har talat om spridningsegenskaper. Förvisso befogat, men i sig inte något som har entydigt förhållande till fasegenskaperna, bara till hur fasegenskaperna mellan hos element/register relaterar till varandra.

Något som man kanske borde tala om stället är vågformsåtergivning, alltså hur väl de vågformer (i tiden) som man matar in i systemet, kommer ut akustiskt. Även där finns dock självklart svårigheten att det inte finns några metoder för att bedöma det entydigt. Man kan mäta upp det, men man får inte något svar i form av någon värderande siffra, bara i form av en bild, som måste bedömas enligt någon mall för att få svar på vad som är bättre eller sämre. Lösningen är förstås att visa bilderna och låta var och en göra sina egna bedömningar, men det blir ju inget bra alls då normala människor inte har en aning om hur viktigt eller oviktigt det är med ett bra vågformsåterskapande.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-06-02 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-02 17:41

DQ-20 skrev:

För övrigt torde väl förhållandet mellan linjärfas och minimumfas när det gäller högtalarmodeller endast vara något högre än mellan enhörningar och islandshästar. Det korta svaret på trådfrågan är att faslinjära högtalare inte är humbug om man tittar på en begränsad del av spektrumet (=de existerar) men att de ljudmässiga egenskaperna hos sådana högtalare domineras av helt andra faktorer.

Så, nu kan ni sluta diskutera... :mrgreen:

/DQ-20

Frågan är om högtalare, av vilket slag som helst, kan vara humbug?

De bara är.

Det är väl vad som anförs som kan vara humbug eller fakta.

- - -

Och då kan man tänka sig att det finns de som påstår att högtalare är faslinjära, fast de inte är det, ens med vänligaste möjliga tolkning av ordet.

Men kan även titta på påståenden om vikten av faslinjäritet, från dem som gör högtalare som påstås vara det (vare sig de är det eller inte) och det kan man också diskutera om det är fakta eller humbug.

- - -

Och även om jag påvisade hörbarhet av fasdistorsion redan på 70-talet (då det var den allmänna uppfattningen av dem som visste en del om vår hörsel*, att fasdistorsion inte hörs) så måste jag ju säga att det är en väldigt svårhörd distorsion, och att de flesta som anför vikten av det - i kombination med att de tillverkar högtalare som påstås vara faslinjära, ger den helt oproportionell betydelse.

Jag skulle alltså säga att sådan marknadsföring är humbug.

Men å andra sidan är det nog rätt så få som ägnat sig åt sådan. Quad ESL-63 är en högtalare som återger vågformer med klart större noggrannhet än det normala. Quad har mig veterligt aldrig gått ut med att det är bra och att högtalare som inte gör det är dåliga. B&W 801 med släktningar är tidskorrigerade, men verkligen INTE vågformsåtgerskapande, och de har inte försökt antyda något annat heller. Fast de är förstås båda brittiska tillverkare, och sådana har en tendens att inte gå ut med en massa bull.

Vh, iö

- - - - -

*Och då talar jag inte om hifi-branschfolk.

JM

Inläggav JM » 2015-06-02 19:02

JM skrev:Men ändå menar en del att det finns ngt annat med fasen som spelar roll. Dvs fasproblem verkar enligt denna artikel skapa problem där vår hörsel är som känsligast.

The power of this proposal lies in the relatively simple physics behind these hearing mechanisms. Understanding the relationships between acoustics and the perception of timbre, direction and distance of multiple sound sources becomes a physics problem – namely how much do reflections and reverberation randomize the phase relationships and thus the information carried by upper harmonics. The advantage of putting acoustics into the realm of physics is that the loss of information can be directly quantified. It becomes independent of the training and judgment of a particular listener.

The preprint for the ASA conference in San Diego . "The audibility of direct sound as a key to measuring the clarity of speech and music"

http://www.davidgriesinger.com/Acoustic ... sound.docx
JM

Med tanke på att inte så många reagerat på (http://www.davidgriesinger.com/Acoustic ... sound.docx) så kan möjligen lite mer basal information hjälpa.

Komplexa ljud är enligt författaren mycket fasberoende för innerörats kodning. Här spelar sannolikt biologiska kamfilter en avgörande roll.

Först lite grundläggande fakta som möjligen gör det lite lättare att förstå artikeln ovan. Missa inta att läsa artikeln nedom som på ett lite enklare sätt ger info hur den första artikeln skall tolkas.

THE PHYSICS OF HEARING

2.1 What Do We Already Know?

1. The sounds we want to hear in a performance space are speech and music, both of which consist of segments of richly harmonic tones 25ms to 500ms long, interspersed with bursts of broadband high frequency energy. It is likely we will not understand hearing or acoustics without understanding the necessity of harmonic tones.

2. Survival requires the detection of the pitch, timbre, direction, and distance of each sound source in a complex sound field. Natural selection has driven our skill at performing these tasks. There is a tremendous improvement in signal to noise ratio (S/N) if an organism possesses the ability to analyze the frequency of incoming sound with high precision, as then most of the background noise can be filtered out. Pitch and timbre allow us to identify potential threats, the vowels in speech, and the complexities of music. Location and distance tell us how quickly we must act.

3. We need to perceive pitch, timbre, direction and distance of multiple sources at the same time, and in the presence of background noise. This is the well-known cocktail party effect, essential to our successful navigation of difficult and dangerous social situations.

4. Perhaps as a consequence human hearing is extraordinarily sensitive to pitch. A musician can tune an instrument to one part in one thousand, and the average music lover can perceive tuning to at least an accuracy of one percent. This is amazing, given the frequency selectivity of the basilar membrane, which is about one part in five. Such pitch acuity did not evolve by accident. It must play a fundamental role in our ability to hear – and might help us understand how to measure acoustics.

5. The acuity to the pitch of sine-tones is a maximum at about 1000Hz. The fact that the pitch of low frequency sine tones varies with the loudness of the tone would seem to make playing music difficult. But we perceive the pitch of low tones primarily from the frequencies of their upper harmonics, and the perceived pitch of these harmonics is stable with level. So it is clear that harmonics of complex tones at 1000Hz and above carry most of the information we need to perceive pitch. The mystery we must solve is: how do we perceive the pitches of the upper harmonics of several instruments at the same time, when such harmonics are typically unresolved by the basilar membrane?

6. Physics tells us that the accuracy with which we can measure the frequency of a periodic waveform depends on the product of the signal to noise ratio (S/N) of the signal and the length of time we measure it. If we assume the S/N of the auditory nerve is about 20dB, we can predict that the brain needs about 100ms to achieve the pitch acuity of a musician at 1000Hz. So we know there is a neural structure that can analyze sound over this time period – and it seems to be particularly effective at frequencies above 700Hz.

7. Physics also tells us that the amount of information that any channel can carry is roughly the product of the S/N and the bandwidth. The basilar membrane divides sound pressure into more than 40 overlapping channels, each with a bandwidth proportional to its frequency. So a critical band at 1000Hz is inherently capable of carrying ten times as much information as a critical band at 100Hz. Indeed, we know that most of the intelligibility of speech lies in frequencies between 700 and 4000Hz. We need to know the physics of how information is encoded into sound waves at these frequencies.

8. The cocktail party effect implies that we can detect the vocal formants of three or more speakers independently, even when the sounds arrive at our ears at the same time. Pitch is known to play a critical role in this ability. Two speakers speaking in monotones can be heard independently if their pitch is different by half a semitone, or three percent.[2] If they whisper, or speak at the same pitch, they cannot be separated. The vocal formants of male speakers are composed of numerous harmonics of low frequency fundamentals. When two people are speaking at once the formant harmonics will mix together on the basilar membrane, which is incapable of separating them. We should hear a mixture of formants, and be unable to understand either speaker. But we can, so it is clear that the brain can separate the harmonics from two or more speakers, and this separation takes place before the timbre – and thus the identity of the vowel – is detected. I believe that our acuity to pitch evolved to enable this separation.

9. Onsets of the sound segments that make up speech and music are far more important to comprehension than the ends of such segments. Convolving a sentence with time-reversed reverberation smoothes over the onset of each syllable while leaving the end clear. The modulation transfer function – the basis of STI and other speech measures – is unchanged. But the damage wrought to comprehension is immensely greater when reverberation is reversed.

10. When there are too many reflections we can sometimes understand speech from a single source, but in the presence of multiple sources our ability to perform the cocktail party effect is nullified and the result is babble. In the presence of reflections our ability to detect the timbre, distance, and direction of single sources is reduced, and the ability to separately detect these properties from multiple sources is greatly reduced.

11. We have found that accurate horizontal localization of sound sources in the presence of reverberation depends on frequencies above 1000Hz, and accuracy drops dramatically when the direct to reverberant ratio (D/R) decreases only one or two dB below a certain value. The threshold for accurate horizontal localization as a function of the D/R and the time delay of reflections can be predicted from a binaural impulse response using relatively simple formula. This formula will be discussed later in this paper.

I artikeln finns många överförenklingar för att inte låta detaljer försvåra förståelsen.
http://www.davidgriesinger.com/IOA2011/ ... eprint.doc

JM

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-02 22:20

En kort synpunkt: cocktailpartyeffektens kärna är snarare att vi kan uppmärksamma något (som vårt namn) mitt ett brus av babbel som vi inte koncentrerar oss på. Vi kan filtrera bort ovidkommande babbel, men uppmärksammar trots det vissa signaler i detta babbel och "väcks" ur koncentrationen. Utifrån dessas innehåll (vårt namn eller annan speciell information). En för oss speciell persons röst kan fungera så, och artikeln har därför inte tvärfel, men cocktailpartyeffekten är inte förmågan att urskilja röster, klang, riktning osv.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-02 23:23

De där elva punkterna var något av det värsta pladder jag stött på på länge.

En massa tomma påståenden, rätt så många av dem uppåt väggarna fel, ihopblandat med några sakliga korrektheter, vilket ju gör det helt omöjligt för den som bara vet lite om saken, att skilja agnarna från vetet. :?

Mitt råd till alla är att helt ignorera texten. Det tar alldeles för lång tid att bena upp alla tokigheter i den.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-03 00:26

IngOehman skrev:De där elva punkterna var något av det värsta pladder jag stött på på länge.

En massa tomma påståenden, rätt så många av dem uppåt väggarna fel, ihopblandat med några sakliga korrektheter, vilket ju gör det helt omöjligt för den som bara vet lite om saken, att skilja agnarna från vetet. :?

Mitt råd till alla är att helt ignorera texten. Det tar alldeles för lång tid att bena upp alla tokigheter i den.

Vh, iö

Tack, jag kom fram till samma resultat. Väldigt ambivalent och konstigt skrivet. Man vet knappt var man skall börja nysta upp. Punkt 10 t.ex. är otroligt konstigt skrivet. Hörselns avståndsbedömning fungerar till stor del på grund av reflexer eller rättare sagt andelen reflexer i förhållande till direktljud. Man kan lätt läsa in motsatsen i Griesingers punkt 10. Nåväl, innebörden av dessa 11 punkter kanske framgår i en klarare kontext om man läser hela artikeln.

Jag har dock en hel pärm med Griesingers artiklar och jag började läsa för några år sedan men insåg att de var för ointressanta/dåliga så jag la dem på hyllan för senare läsning men det har ännu inte inträffat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-03 00:35

Nu är jag inte kunnig nog att inse att det i sin helhet var stökigt, men av det lilla jag begriper fick jag en sån matt känsla du beskriver... jag reagerar annars så bara på New Age-texter. Man vet knappt var man ska börja-känslan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-03 00:40

Äh, vad tusan, jag gör en insats:

JM skrev:
JM skrev:Men ändå menar en del att det finns ngt annat med fasen som spelar roll. Dvs fasproblem verkar enligt denna artikel skapa problem där vår hörsel är som känsligast.

The power of this proposal lies in the relatively simple physics behind these hearing mechanisms. Understanding the relationships between acoustics and the perception of timbre, direction and distance of multiple sound sources becomes a physics problem – namely how much do reflections and reverberation randomize the phase relationships and thus the information carried by upper harmonics. The advantage of putting acoustics into the realm of physics is that the loss of information can be directly quantified. It becomes independent of the training and judgment of a particular listener.

The preprint for the ASA conference in San Diego . "The audibility of direct sound as a key to measuring the clarity of speech and music"

http://www.davidgriesinger.com/Acoustic ... sound.docx
JM

Med tanke på att inte så många reagerat på (http://www.davidgriesinger.com/Acoustic ... sound.docx) så kan möjligen lite mer basal information hjälpa.

Komplexa ljud är enligt författaren mycket fasberoende för innerörats kodning. Här spelar sannolikt biologiska kamfilter en avgörande roll.

Först lite grundläggande fakta som möjligen gör det lite lättare att förstå artikeln ovan. Missa inta att läsa artikeln nedom som på ett lite enklare sätt ger info hur den första artikeln skall tolkas.

THE PHYSICS OF HEARING

2.1 What Do We Already Know?

1. The sounds we want to hear in a performance space are speech and music, both of which consist of segments of richly harmonic tones 25ms to 500ms long, interspersed with bursts of broadband high frequency energy. It is likely we will not understand hearing or acoustics without understanding the necessity of harmonic tones.

Det finns massor av andra ljud som man kan tänkas vilja höra, och som man är noga med kommer med när man producerar t ex en film. Om man så måste trampa dem ett och ett. Men därtill kommer alla ljud som når oss visa rummet, de som berättar om rummet.

Griesinger skrev:2. Survival requires the detection of the pitch, timbre, direction, and distance of each sound source in a complex sound field. Natural selection has driven our skill at performing these tasks. There is a tremendous improvement in signal to noise ratio (S/N) if an organism possesses the ability to analyze the frequency of incoming sound with high precision, as then most of the background noise can be filtered out. Pitch and timbre allow us to identify potential threats, the vowels in speech, and the complexities of music. Location and distance tell us how quickly we must act.

Det finns och får förmodas ha funnits människor som varit döva på ett eller båda öronen sedan urminnes tider, och som både överlevt och fortplantat sig. Visst har hörseln betydelse, och visst finns det skäl att tro att den vuxit fram i evolutionen genom att vara användbar, men det känns långt ifrån självklart att någon större utveckling varit för handen de senaste 100 000 åren eller så.

Griesinger skrev:3. We need to perceive pitch, timbre, direction and distance of multiple sources at the same time, and in the presence of background noise. This is the well-known cocktail party effect, essential to our successful navigation of difficult and dangerous social situations.

Eh... Ja. det är bra att höra bra.

Griesinger skrev:4. Perhaps as a consequence human hearing is extraordinarily sensitive to pitch.

Jämfört med vaddå? Man kan like gärna påstå motsatsen, att vi har väldigt dålig frekvensupplösning. För om det är extraordinärt bra vi klarar att skilja olika frekvenser från varandra, eller dåligt, beror ju på vad man anser vara normalt. Hur man anser att det borde ha varit.

Jag är nog, och har alltid varit, benägen att vilja titta på hörseln med utgångspunkten att den är som den är, och att det varken är fantastiskt bra eller dåligt. Den bara är. Det intressanta är hur det är, och varför.

Griesinger skrev:A musician can tune an instrument to one part in one thousand, and the average music lover can perceive tuning to at least an accuracy of one percent.

Värre pladder får man leta efter. Musiker finns av alla kvaliteter, vissa har påtagliga svårigheter att sjunga rimligt rent. Musikälskare som störs av detta är ingen ovanlighet, och det visar ju att just dessa är bättre på det. Jag har själv studerat fenomenet, och att musiker skulle vara tio gånger bättre än musikälskare är en pinsam myt, och en absurd generalisering inte minst. "Musiker" är ingenting entydigt, och det är inte musikälskare heller. Jag tror dessutom att det här på faktiskt.se för några år sedan gjordes en liknande studie. Tråden finns antagligen kvar någonstans.

Griesinger skrev:This is amazing, given the frequency selectivity of the basilar membrane, which is about one part in five. Such pitch acuity did not evolve by accident. It must play a fundamental role in our ability to hear – and might help us understand how to measure acoustics.

Ren spekulation, och oinsatt dessutom. Hjärnan väger samma impulser från hela snäckan, och att det går att avgöra frekvens med större noggrannhet än hörhåruppsättningarna initialt kanske kan få någon att tro att de visar, är ingenting konstigt alls.

"This is amazing" säger ingenting om hörseln, bara om den som skrivit orden. Personen må känna så.

Griesinger skrev:5. The acuity to the pitch of sine-tones is a maximum at about 1000Hz. The fact that the pitch of low frequency sine tones varies with the loudness of the tone would seem to make playing music difficult.

Mera tokigheter, dels blandas pitch ihop med perseived pitch, men framförallt är det ju ett löst påstående att det borde göra det svårt att spela musik.

Griesinger skrev:But we perceive the pitch of low tones primarily from the frequencies of their upper harmonics, and the perceived pitch of these harmonics is stable with level. So it is clear that harmonics of complex tones at 1000Hz and above carry most of the information we need to perceive pitch. The mystery we must solve is: how do we perceive the pitches of the upper harmonics of several instruments at the same time, when such harmonics are typically unresolved by the basilar membrane?

Påståendet är felaktigt. Data visar att alla nödvändig information finns, och de begränsningar som finns bör inte yttra sig som begränsad frekvensupplösning, men väl som maskeringseffekter. Och sådana ser vi mycket riktigt.

Griesinger skrev:6. Physics tells us that the accuracy with which we can measure the frequency of a periodic waveform depends on the product of the signal to noise ratio (S/N) of the signal and the length of time we measure it.

Självklarheter.

Griesinger skrev:If we assume the S/N of the auditory nerve is about 20dB, we can predict that the brain needs about 100ms to achieve the pitch acuity of a musician at 1000Hz. So we know there is a neural structure that can analyze sound over this time period – and it seems to be particularly effective at frequencies above 700Hz.

Ja, så kan man kanske se det. Men skillnaden är inte så stor som det kanske kan verka när man talar om musiktoner, som ju inte ofta är sinusformiga. Och mäter man förmåga i absolut frekvens och inte relativ, så här vi faktiskt bättre därvidlag vid låga frekvenser än vid höga.

Griesinger skrev:7. Physics also tells us that the amount of information that any channel can carry is roughly the product of the S/N and the bandwidth. The basilar membrane divides sound pressure into more than 40 overlapping channels, each with a bandwidth proportional to its frequency. So a critical band at 1000Hz is inherently capable of carrying ten times as much information as a critical band at 100Hz. Indeed, we know that most of the intelligibility of speech lies in frequencies between 700 and 4000Hz. We need to know the physics of how information is encoded into sound waves at these frequencies.

Underligt uttalande. Det vet vi ju.

Och kanske kan man även säga att frekvenser under 700 Hz har stor betydelse principiellt, men de behövs inte praktiskt, eftersom hjärnan kan lista ut dem från de högre frekvensernas intervall. Så är det ju när det handlar om information i tal och musik - den är spridd över stora register således att mycket är redundant så länge det bara handlar om att dechiffrera den. Handlar det om upplevelsen däremot, så kan man inte förenkla alls så mycket.

Griesinger skrev:8. The cocktail party effect implies that we can detect the vocal formants of three or more speakers independently, even when the sounds arrive at our ears at the same time. Pitch is known to play a critical role in this ability. Two speakers speaking in monotones can be heard independently if their pitch is different by half a semitone, or three percent.[2] If they whisper, or speak at the same pitch, they cannot be separated.

Om det där skall föreställa en sammanfattning av vad cocktail-effekten är så vill jag nog protestera med eftertryck. Det är särskiljningsfömågan, men utan att någon specifik orsak pekas ut som den som gör't. Väldigt viktig i sammanhanget utöver pitch-differentiering är t ex att ljudkällorna är separerade i rummet, och det är också därför som enörade människor som regel har avsevärt svårare att separera många röster från varandra.

Griesinger skrev:The vocal formants of male speakers are composed of numerous harmonics of low frequency fundamentals. When two people are speaking at once the formant harmonics will mix together on the basilar membrane, which is incapable of separating them. We should hear a mixture of formants, and be unable to understand either speaker.

Borde vi? Enligt vem då? Den som skrivit texten? Vaddå "borde"?

Griesinger skrev:But we can, so it is clear that the brain can separate the harmonics from two or more speakers, and this separation takes place before the timbre – and thus the identity of the vowel – is detected. I believe that our acuity to pitch evolved to enable this separation.

Och här tror han något också.

Griesinger skrev:9. Onsets of the sound segments that make up speech and music are far more important to comprehension than the ends of such segments. Convolving a sentence with time-reversed reverberation smoothes over the onset of each syllable while leaving the end clear. The modulation transfer function – the basis of STI and other speech measures – is unchanged. But the damage wrought to comprehension is immensely greater when reverberation is reversed.

Ja, så är det. Inget konstigt med det. Men det betyder ju inte att det behöver inte ha något man hörseln att göra. Snarare så har det med talet att göra. Gör man en analys av talet, inte minst som det ljudet i ett rum, så är det uppenbart att starterna är mycket informationstätare än avklingningen.

Griesinger skrev:10. When there are too many reflections we can sometimes understand speech from a single source, but in the presence of multiple sources our ability to perform the cocktail party effect is nullified and the result is babble. In the presence of reflections our ability to detect the timbre, distance, and direction of single sources is reduced, and the ability to separately detect these properties from multiple sources is greatly reduced.

Ja, det är väl inte någon nyhet direkt, att det är svårare att höra vad folk säger i lokaler med mycket hårda väggar och lite dämpning.

Griesinger skrev:11. We have found that accurate horizontal localization of sound sources in the presence of reverberation depends on frequencies above 1000Hz, and accuracy drops dramatically when the direct to reverberant ratio (D/R) decreases only one or two dB below a certain value. The threshold for accurate horizontal localization as a function of the D/R and the time delay of reflections can be predicted from a binaural impulse response using relatively simple formula. This formula will be discussed later in this paper.

Jag vet inte om man skall beskriva det där som självklart eller intetsägande. jag är frestad att påstå att båda beskrivningarna duger bra.

Men ja, för mycket rumsljud gör det svårare att höra vad folks säger, och ja, det stör olika mycket beroende på var i tiden störningarna kommer. Döhh...

Vad som inte framgår är att det kan även vara så att reflexer gör det lättare att höra vad folk säger. Tittar man på vilka sorters lokaler som passar för olika sorters ljud, vi kan förenkla till tal och musik, så ser man att grundregeln är att reflexer som kommer så i tiden att de inte är mera fördröjda än sisådär 1/3 av "informationstempot", hjälper talet, eller musiken.

Informationstempot är nog ett begrepp som jag behöver förklara vad jag menar när jag säger, men vad det handlar om är att både tal och musik kan brytas ned i informationsenheter, där varje enhet är relativt oförändrad under sin varaktighet. När det gäller tal så kan man lite förenklat säga att det handlar om fonem, och när det gäller musik så handlar det om tonerna. Fonemfrekvensen i tal är typiskt mycket högre än tonfrekvensen i musik. Därför fungerar lokaler med rikligt med reflexer inom sisådär 20 ms, möjligen uppåt 50 ms och ingen efterklang, utmärkt för tal. För sådana lokaler hjälper talet på traven, genom att arbeta i fas med talet. För musik kan reflexionerna komma mycket senare (senare än 50, och även uppåt 120 ms eller mera är helt okej för mycken musik, alltså 40 meter eller 20 meter t-o-r) utan att hamna ur fas med tonerna, och en efterklang på det sitter ofta bra dessutom, men det beror framförallt på att mången musik är skriven för att harmonisera med sin egen historia. Så även om den stjäl upplösning så har den sin roll.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-06-03 00:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-03 00:44

Det låter som ett referat av en föreläsning, men skrivet av en okunnig elev. Texten kan möjligen fungera som minnesanteckningar för eleven, men vill man veta vad som sades bör man gå till källan. Typ. (Jag har förstås ingen aning om det är det som har hänt, men min känsla är sådan.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi