Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Det blir ju hela 170 mm för 250 Hz, låter mycket.
Iqbad skrev:Jag håller på att fixa i mitt nya hifi-rum och ska snart sätta igång och bygga en del absorbenter för "dead-end" delen av rummet. Jag har tänkt att bygga egna absorbenter av stenull och täcka dessa med någorlunda glest tyg. Frågan är nu hur tjocka jag måste göra dessa absorbenter? Jag har idag en del skumabsorbenter från aixfoam som funkar bra och har runt 1.0 i dämpkoefficient från 250Hz och uppåt. Vad ska till för att få samma egenskaper med stenull? Nån som sett några mätningar / tabeller någonstans?
DQ-20 skrev:Jag tycker att det verkar högst osannolikt att dina skummisar har en dämpkoefficient på 1.0 vid 250 Hz. Det innebär ett hyggligt tjock absorbent. Hur tjocka är dina absorbenter? Kanske en kombination à la Ino (skum+mineralull) kan vara en möjlighet om du redan har skummisar att tillgå?
/DQ-20
Suomela skrev:Om du önskar simulera utfall för olika material/tjocklek i porösa absorbenter, använd uppgifter om 'air flow resistivity' (luftflödesmotstånd) ur denna tråd och modellera i denna kalkylator. Använd Porous model 'Komatsu (2008)' och beakta Angle of incidence (infallsvinkel) med hänsyn till var den tänkta absorbenten skall placeras i förhållande till ljudkälla och mottagare-lyssnare. För stenullsprodukter (Paroc) används uppgift 'air permeability' (luftgenomsläpplighet) vilken kan omräknas till 'air flow resistivity' genom tabellen i denna pdf.
/Suomela
IngOehman skrev:
Frågan är dock om 1,0 verkligen är en vettig utgångspunkt? Att ange en frekvens där man har det, ger en väldigt dålig beskrivning av absorbenten. Speciellt om man har lite rörelser i absorbenten så kan det bli väldigt konstigt när man tar fasta på ett extremvärde.
Bättre är att definiera absorbenten med utgångspunkt från vid vilken frekvens man har en absorptionskoefficient om säg 0,5. Då är det lättare att fastställa och ange ett ungefärligt samband med tjockleken.
Vh, iö
darkg skrev:Alltså att bästa dämpning av förstareflexen är oberoende av högtalaremodell, allt annat lika?
Objektivisten skrev:Hihihi...
DQ-20 skrev:darkg skrev:Alltså att bästa dämpning av förstareflexen är oberoende av högtalaremodell, allt annat lika?
Nja. Inte om högtalaren är beräknad för att använda sig av reflexen i bakväggen konstruktivt. Men det är ju ganska få högtalare som är det, så...
/DQ-20
Iqbad skrev:mätdata
Emrik skrev:1.19 vid 500 hz. det låter väl lite väl bra?
Iqbad skrev: Detta kan till viss del vara missvisande eftersom mätmetoden innebär att man får dämpning också från materialet på sidorna och absorbtionen då kan bli större än 1.
Iqbad skrev:Jag har 80mm tjock skumabsorbenter från aixfoam, de uppvisar runt 1 i absobtion vid 250Hz.
RogerGustavsson skrev:Iqbad skrev:Jag har 80mm tjock skumabsorbenter från aixfoam, de uppvisar runt 1 i absobtion vid 250Hz.
Har den där aixFOAM-skivan öppna eller slutna celler?
Iqbad skrev:Jag har 80mm tjock skumabsorbenter från aixfoam, de uppvisar runt 1 i absobtion vid 250Hz.
DQ-20 skrev:Okidoki. Jag ser dock att den inte är profilerad, vilket är ett problem om man skall använda den nära högtalaren som "ytterskikt". Samtidigt ger det ju "mer skum" för en viss maximal tjocklek så då blir absorptionskoefficienten plötsligt inte så orimlig.
/DQ-20
Iqbad skrev:Varför är detta ett problem? Vilka egenskaper anses bättre med en profilerad yta?
Nattlorden skrev:Iqbad skrev:Varför är detta ett problem? Vilka egenskaper anses bättre med en profilerad yta?
Ytreflektionen blir diffuserad. Betänk även ljud ifallande i flack vinkel mot en plan resp en profilerad yta.
Iqbad skrev:Nattlorden skrev:Iqbad skrev:Varför är detta ett problem? Vilka egenskaper anses bättre med en profilerad yta?
Ytreflektionen blir diffuserad. Betänk även ljud ifallande i flack vinkel mot en plan resp en profilerad yta.
Ok, men hur mycket ytreflektion har man på en absorbent egentligen, tanken är ju att den ska uppvisa nästan fullständig absorbtion, vilket mätningarna också verkar visa?
Iqbad skrev:--snip--Suomela skrev:Om du önskar simulera utfall för olika material/tjocklek i porösa absorbenter, använd uppgifter om 'air flow resistivity' (luftflödesmotstånd) ur denna tråd och modellera i denna kalkylator. Använd Porous model 'Komatsu (2008)' och beakta Angle of incidence (infallsvinkel) med hänsyn till var den tänkta absorbenten skall placeras i förhållande till ljudkälla och mottagare-lyssnare. För stenullsprodukter (Paroc) används uppgift 'air permeability' (luftgenomsläpplighet) vilken kan omräknas till 'air flow resistivity' genom tabellen i denna pdf.
/Suomela
Tack för info och länkar. Mycket beräkningar, men jag är inte helt säker på att jag på ett bra sätt kan jämföra eventuella resultat med det jag har idag?
--snip--
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster