biltemas gula kondensatorer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

biltemas gula kondensatorer

Inläggav celef » 2005-12-08 00:30

vågar man använda dom?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-08 08:39

Vad ska du ha dom till?

Antagligen ær den en konding som gørs i stora upplagor och biltema har køpt in några 1000-tals med egen ettiket på utsidan.

Har biltema någon spec på den?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-08 09:04

Det är väl polypropylenkondensatorer? Det är stora kvalitetsskillnader på sådana. Många är för löst lindade/packade vilket gör dem alltför mikrofoniska. Klämmer man på en sådan ändrar sig värdet, inte alls bra. Tänker man använda kondensatorn för ett delningsfilter inuti högtalaren blir det rena katastrofen. Det går att använda sådana kondensatorer som "minihögtalare" också. Kondensatorn kopplad i serie med ett effektmotstånd anslutes till effektförstärkaren och det uppstår ljud. Vet inte hur det förhåller sig med just Biltemas kondensatorer men testa gärna. Vill man undvika denna effekt kan man köra med antingen polyesterkondensatorer (som brukar vara mera stabila) eller de svarta polypropylenkondensatorerna som finns hos Elfa (fabrikat SCR, typ MKP)

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-12-08 10:19

Nä biltema gör väl inte alltid skit, men ofta, deras verktyg(dom dyra) brukar faktiskt vara helt ok!
Vad ska du ha kondningarna till???
Ska du ha dom till filter i högtalare kan lika gärna strunta i dom och använda polyester-dito istället. I dom flesta fall så är dessa bättre (och billigare), till skillnad från vad dom flesta filtertillverkare tycks tro(faktiskt-medlemmar inte medräknade)...

//Peder

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-18 14:21

va, så polyesterkondensatorer är bättre än polyprop dito, trots sitt lägre pris??
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-18 19:54

celef skrev:va, så polyesterkondensatorer är bättre än polyprop dito, trots sitt lägre pris??

Polyester(Mylar)-kondingar har sämre tempstabilitet, högre dielektrisk absorbtion och större förlust jämfört med polyprop. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-18 21:12

Morello skrev:
celef skrev:va, så polyesterkondensatorer är bättre än polyprop dito, trots sitt lägre pris??

Polyester(Mylar)-kondingar har sämre tempstabilitet, högre dielektrisk absorbtion och större förlust jämfört med polyprop. :)

Vilka av dessa är olinjära fenomen?
Och i vilka audioapplikationer kan man höra skillnad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-19 14:30

Fråga: säljer Biltema kondensatorer igen eller pratar vi om de som såldes för ett antal år sedan?

Mvh Jocke
admin

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-12-20 10:27

I högkvalitativa filterarangemang (högtalare) så funkar polyester faktiskt bättre i vissa fall, trots Morellos svar! Jag är ingalunda något expert, men detta är info som jag har fått från en mycket välrenomerad konstruktör, som delvis använder polyster i sina dyrare konstruktioner.

//Peder

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-20 11:08

Det föreligger ingen diskrepans mellan det jag skrev och vad "du" skrev. :wink: Det gäller att läsa och kontemplera en stund ibland.

Ledtråd: Jag skrev inte ett ord om mekanisk stabilitet. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-20 11:40

Morello skrev:Det föreligger ingen diskrepans mellan det jag skrev och vad "du" skrev. :wink: Det gäller att läsa och kontemplera en stund ibland.

Ledtråd: Jag skrev inte ett ord om mekanisk stabilitet. 8)

Du skrev inget om olinjäritet heller, är det nåt problem eller inte?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-20 16:47

"Jag är ingalunda något expert, men detta är info som jag har fått från en mycket välrenomerad konstruktör, som delvis använder polyster i sina dyrare konstruktioner"

det säger ju egentligen inte så mkt då det finns många välrenomerade konstruktörer som har helt olika åsikter. mätningar på bra/dåliga komponenter vore ju att föredra. hur mäter man upp fulkomponenter i en kondensator (eller i en spole eller i ett motstånd)?
Bikinitider

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-12-21 18:56

Morello: Ok, jag menade inget illa, bara intressant att det föreligger så många för och nackdelar för dem båda.

Jag hade denna diskussion med Ingvar för några år sedan, då jag hade monterat ihop en ganska stor Ino-anläggning och märkte att dom flesta kondensatorer i hans filter var Polyester!
Jag kan bara dra slutsatsen att den mekaniska stabilteten överväger dess nackdelar!?

Jag rankar iallafall Ingvars åsikter i denna fråga ganska högt...

//Peder

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-22 18:41

Största problemet som IÖ hade med polypropylen var som jag förstod det att de hade dålig mekanisk stabilitet, och det är förståss väldigt viktigt om de skall sitta på ett öppet kort i en högtalare.
Om de monteras utanför högtalaren så blir denna faktor av mindre vikt.
Varje typ av kondensator har sina för och nackdelar så det gäller att välja vilka egenskaper som är viktiga i det specifika användningsområdet.

Biltema är nog ett tveksamt ställa för att hitta lämpliga kondensatorer för HiFi-bruk. Den enda kondensator jag har köpt där är en till tändspolen till en gamal bil, och den fungerade bra till det den var avsedd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-22 21:10

Tror inte det räcker fullt ut med att placera mikrofonikänsliga kondensatorer utanför högtalaren heller. De blir även påverkade av själva signalens passage, de genererar en del distorsion. En sådan instabil kondensator kan t.o.m. fungera som en liten högtalare. Fanns beskrivet i MoLt (Ljudtekniska Sällskapets tidskrift).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-22 21:13

Visst renderar den mekaniska instabiliteten en viss distorsion. Jag har undesök detta en gång. Jag tror dock att man ska ha kommit väldigt långt i sin högtalarkonstruktion innan man börjar bekymra sig för mekanisk instabilitet i plastkondingar. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-22 21:15

Morello skrev:Visst renderar den mekaniska instabiliteten en viss distorsion. Jag har undesök detta en gång. Jag tror dock att man ska ha kommit väldigt långt i sin högtalarkonstruktion innan man börjar bekymra sig för mekanisk instabilitet i plastkondingar. :)

Och Polyester då, ger dom nån hörbar distorsion?
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum