Kraniet skrev:för att det ska bli relevant att jämföra hörbarhet av fasegenskaper hos två olika högtalare kräver det ju att de har samma tonkurva. Det har nämnts lite i förbifarten i tråden men jag tycker ändå det är väldigt viktigt att få med.
Fast det räcker ju inte alls.
För att man skall kunna undersöka EN variabel (i detta fall fasgången) så behöver man ändra bara EN variabel, den som man vill undersöka. Det betyder att ALLA andra måste vara oförändrade. Tonkurvan är bara en av många, många variabler.
Kraniet skrev:Precis som beskrivs ang Linn så är det ju inte så att det bara är skillnader mellan "passivt" vs "aktivt" som man hör utan det är massa faktorer som ändras samtidigt. Om en aktiv lösning har en bättre tonkurva så är det ju självklart att den låter bättre (eller åtminstone annorlunda).
Ja, men igen: Tonkurvan är bara en av de saker som måste vara oförändrade.
Kraniet skrev:Så är det ju även med andra jämförelser. Finns ju en del högtalartillverkare som är så jätteintresserade av faslinjäritet att de helt struntat i frekvensgången!
Det tror jag inte. Det är nästan omöjligt att få en linjär faskurva om tonkurvan är usel. De hänger samman. Det vill säga faskurvan blir, för passiva högtalare, som BÄST så bra som tonkurvan medger. Det är inte riktigt sant, men det får duga för nu.
Kraniet skrev:Vilket ju är underligt eftersom vi först och främst lyssnar på tonkurvan. Om vi var lika känsliga för fasvridningar som vi är för frekvensavvikelser så skulle vi lika tydligt kunna skilja mellan två högtalare map fas som vi är när det kommer till frekvensavvikelser. Men vi kan nog alla hålla med om att så är inte fallet (det är iaf så jag upplever det).
Vi lyssnar väl på många olika saker, men jag håller med om att tonkurvans betydelse är stor.
Kraniet skrev:Vidare kan jag undra om detta med fasdetektering egentligen bara handlar om summerad tonkurva. En fasskillnad mellan två källor resulterar i en förändring av det summerade ljudet. I det fallet så har vi överfört ett "fasproblem" till ett "frekvensproblem" och då gäller det att undersöka hur stora frekvensavvikelser vi klarar att upptäcka. Nu är det kanske inte så enkelt förstås men det kan vara ett ställe att börja på.
Ja, det är en viktig sak att hålla i minnet. Jag tror att TS inte talar om relativ fas (integration/spridning) utan om just faslinjäritet.
Kraniet skrev:I vilket fall så är det rätt självklart så som IÖ redan sagt att vi måste använda en "optimal" källa där vi sedan kan ändra bara en variabel åt gången, ifall vi vill undersöka hur viktigt detta med fas är. Att helt enkelt ställa upp en "faslinjär" och en "icke-faslinjär" högtalare utan att se till att de beter sig exakt lika i alla andra avseenden förutom fasöverföringen är ju fullständigt tokigt.
Så sant.
Kraniet skrev:Så frågan man bör ställa sig är inte i första hand vilken fasöverföring en högtalare har utan hur högtalaren fungerar i sin helhet och med absolut utgångspunkt i det som vi vet har väldigt stor inverkan på hur det låter, dvs tonkurvan. Och pratar vi tonkurva så är det ju den komplexa, summerade signalen som är intressant där spridning och integration med rummet är av högsta vikt.
Absolut.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).