Är Genelec en väldigt bra högtalartillverkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Är Genelec en väldigt bra högtalartillverkare?

Inläggav eljulio » 2015-05-12 22:26

Jag var med min dotter i Linköping igår för att undersöka hennes gom. Hon fick träffa en övertandläkare, plastikirurg och logoped. Som tur var verkar allt vara ok, ingen gomspalt eller annat större problem. Men det blir troligen tandställning modell större i tonåren.

Hur eller hur så träffade vi logopeden och då fick gå till ett rum där dotterns talförmåga skulle testas. Hon fyller 3 år och är redan en riktig "sladdertacka" och hon pratar riktigt bra! Logopeden förklarade att hon skulle spela in och med viss förväntan sattes det igång med inspelningen. Jag och grabben stod utanför och dottern satt med mamma i "studion". Precis där jag och grabben stod och tittade på dottern när inspelningen skulle börja stod ett par Genelecmonitorer. Modell och hur gamla de var gick inte att avgöra. När inspelningen inleddes kunde jag inte låta bli att imponeras av återgivningen, nörd som man är. Eftersom det handlar om min älskade dotter så vet jag förstås precis hur hon låter i verkligheten. Jag hör ju henne varje dag! Monitorernas återgivning var verkligen troget originalet. Ligne var där, men ändå inne i studion.

En parantes förstås, jämfört lättnaden att allt är som det ska, men nu funderar jag på om det är dags för nya datorhögtalare... :D

Allt gott!

Användarvisningsbild
Laila

Re: Är Genelec en väldigt bra högtalartillverkare?

Inläggav Laila » 2015-05-12 23:57

Lycka till med dottern. :)

Jo, jag tror nog att Genelec är ena riktiga hejare på att tillverka högisar* . . . typ.

Om dom är välljudande eller inte vill jag dock vara osagt.

Gissar att dottern skulle låta bekant även på telefon . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-13 00:02

Genelec tillhör de bästa, men de är också dyrast så jag väljer andra lika bra märken men till lägre pris.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-05-13 10:34

Genelec är bra grejer. Ganska kostsamma men bra :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-05-13 13:34

Man får räkna in att dom innehåller slutsteg också när man ser på prislappen. Vad jag förstår är andrahandsvärdet gott också. Dom verkar dessutom ha blivit nån slags studiostandard. Ska man spela in med datorn kan det kanske vara positivt att många har liknande lyssning. Dom olika modellerna låter väldigt lika. Det är mest hur starkt man kan spela som skiljer dom åt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-05-13 21:05

Håller med, väldigt bra så länge man inte pressar dem för hårt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-13 21:07

Alla genelec som jag hört har vart något för små för mina kapacitetskrav, men på vettiga nivåer så har de låtit bra. Juste märke helt enkelt.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2015-05-14 21:54

Jag har bara hört dom på mässor men då alltid gillat hur dom låter, vill minnas att när dom stod uppställda på Sheraton för några år sen så lät alla storlekarna sånär som identiskt förutom deras största modell som lät väldigt mycket annorlunda (läs sämre) jämfört med sina mindre syskon.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-05-14 22:27

Jag har sedan några år ett par 8260A med tre slutsteg och DSP. När jag hörde dessa första gången för fyra fem år sedan insåg jag att det var de bästa stativhögtalare som jag hört och det tycker jag fortfarande. Dyra är de inte heller när man ser till vad man får. Man kan välja mellan analog eller digitalingång 33-192KHz/24bitar med div. inställningar beroende på var och hur högtalarna står vid hörn eller vägg. Jag har aldrig hört mina högtalar bottna eller låta illa. Har man 8260A kan man sitta lugnt mycket länge. Det enda som kan höja lyssningskvaliteten ytterligare är med en eller två subbar. Finns det någon annan stativhögtalare som kan krypa ner under 20Hz? Mina som är inmätta av själva Genelec går ner till L16Hz & R20Hz.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2015-05-15 06:49

Verkar ju vara en vass tillverkare detta. Med faktisktmått mätt höga omdömen. Apropå att jag skulle höra att det var min dotter även i mobiltelefon? Självklart! Poängen var snarare att hennes röst var väldigt naturtroget återgiven. :)

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-05-15 14:37

Jag kopte mina 1020A nar jag horde att Jvgstationen i Sthlm anvande/r? dem som PA pa den tiden. Nagra ar senare var jag i Gbg och och skulle uppgradera till de storre syskonen. Blev nagot forvanad da en modell med 8 eller tio tumsbas (1040A?) hade vad jag tror uppbrytningar av konen runt 1.5kHz. Akte hem med 1030A som ar fortfarande i tjanst. Funkar utmarkt med sub…..

Har aven ett par A4-14 men de har ett lite for aterhallet lagre mellanregister. Men vanta nu lite, har ju DSP nu for tiden. Maste testa dessa igen….

Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-05-18 16:43

man får inte glömma att det oxå krävs fina mickar och vettig inspelningsmiljö för att röster ska låta najs
Bikinitider

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-05-18 20:14

Jag tycker Genelec's högtalare är billiga och bra. De jag provat. De är imte jättenyanserade, men prisvärda.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-05-26 17:58

Det går bra att lyssna på Genelec 8351 29/5 hos Audio Concept. Genelec kommer att ha eget folk i butiken.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-05-26 22:26

Sådär tycker jag Genelec är, visserligen lättlyssnade men samtidigt upplever jag dom lätt dynamiklösa, inga högtalare som följer inspelningens beskaffenhet på ett sätt som övertygar mig riktigt.

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-05-30 22:32

@ goldfinger
Vad ar dynamik for dig? I min uppfattning ar de sma Genelec valdigt trogna till signalen. Skit later skit, bra inspelningar later bra. Dessutom ar de "ganska" linjara med dokumentation ocksa. Kanske det ar fel att de inte har en "huskurva";o) Men har ingen aning vilka Genelec du har erfarenhet av…..

Peter

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-06-02 11:29

Goldfinger skrev:Sådär tycker jag Genelec är, visserligen lättlyssnade men samtidigt upplever jag dom lätt dynamiklösa, inga högtalare som följer inspelningens beskaffenhet på ett sätt som övertygar mig riktigt.

Avser du rå inspelning (d.v.s. före mix/master) eller färdig produktion?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-06-02 13:45

Om Genelec skulle vara en dålig högtalare enligt Goldfinger, varför skulle då hela SR och SVT då välja Genelec ? :roll: Dessutom har dessa finska högtalare blivit en stor framgång världen över bland studios. Antingen är de klåpare eller så har Goldfinger lite fel i sitt påstående.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-06-06 00:06

peterbrorsson skrev:@ goldfinger
Vad ar dynamik for dig? I min uppfattning ar de sma Genelec valdigt trogna till signalen. Skit later skit, bra inspelningar later bra. Dessutom ar de "ganska" linjara med dokumentation ocksa. Kanske det ar fel att de inte har en "huskurva";o) Men har ingen aning vilka Genelec du har erfarenhet av…..

Peter

Dynamik för mig är förmågan att variera och följa insignal, jag tycker inte Genelec är bland de bästa där, däremot kan jag inte säga att det faktiskt är så, jag har inte studerat märket och kan inte peka på något som stöder det jag tycker, jag upplever de bara inte transparenta på ett fullt övertygande sätt.
Det är väl bra för Genelec om märket är populärt men det är ingen kvalitetsfaktor i sig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-06-06 00:11

Nagrania skrev:Om Genelec skulle vara en dålig högtalare enligt Goldfinger, varför skulle då hela SR och SVT då välja Genelec ? :roll: Dessutom har dessa finska högtalare blivit en stor framgång världen över bland studios. Antingen är de klåpare eller så har Goldfinger lite fel i sitt påstående.

När levererade SR/SVT prima ljud* senast . . . typ ? 8)

*Hemma hos maj.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-06-06 00:59

Laila skriver:
När levererade SR/SVT prima ljud* senast . . . typ ? 8)

Snälla tant L....
Det är faktiskt en väldig skillnad att producera live eller att spela in musik för en sändning som ska gå ut i luften nästan samma dag som den är inspelad. Som musiktekniker har man sällan mycket tid på sig. Men ändå har det gjorts många bra inspelningar hos SR som också kommit på skiva.
Det går att köpa studioteknik av SR för vem som helst, men då får man betala för det. SR:s egna produktioner är korta och får inte kosta så mycket, det har räknenissarna bestämt.
Det är väl egentligen ganska så smart att SR och SVT väljer högtalare av god klass från Genelec. Goldfingers påstående att 8260 & 8350 är dynamiklösa, det är rent struntprat. :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-06-06 01:18

Naggen, ja kan inte annat än å höllemä*, mä avseende på dine siste mening(er) . . . typ. 8)

*Tror ja, utan att ha undersökt saken själver. :oops:

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-06-06 08:16

Goldfinger skrev:
peterbrorsson skrev:@ goldfinger

Peter

Dynamik för mig är förmågan att variera och följa insignal, jag tycker inte Genelec är bland de bästa där, däremot kan jag inte säga att det faktiskt är så, jag har inte studerat märket och kan inte peka på något som stöder det jag tycker, jag upplever de bara inte transparenta på ett fullt övertygande sätt.
Det är väl bra för Genelec om märket är populärt men det är ingen kvalitetsfaktor i sig.

Ok, har inte sjalv nagon mojlighet eller for den delen lust att undersoka vad du pastar. Allt jag vet efter 15 ar, att jag kommer standigt tillbaka till mina 1030A. Ibland far jag en kansla av att "dynamik" ar en produkt av en tonkurva som inte ar nagorlunda rak. Efter kopet av DSP, tror jag att "raka" hogtalare manga ganger uppfattas trakiga pga av, just det. En rak tonkurva…..

Sjalv tycker jag Genelec ar mycket prisvarda, speciellt de nya modellerna med DSP. Plug and play direkt fran laptop…
Orsaken varfor studios eller radio/TV firmor ar val inte bara ljudkvalitet. Kontinuitet och service spelar val en stor roll ocksa.

Peter

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-06-06 14:45

Nagrania skrev:Om Genelec skulle vara en dålig högtalare enligt Goldfinger, varför skulle då hela SR och SVT då välja Genelec ? :roll: Dessutom har dessa finska högtalare blivit en stor framgång världen över bland studios. Antingen är de klåpare eller så har Goldfinger lite fel i sitt påstående.

Därför att även andra parametrar spelar in då företag väljer utrustning.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-06-06 15:24

De är väldigt neutrala och därmed utmärkta för produktionsbruk. Ytterligare en stor fördel är att de är driftsäkra med mycket bra skyddskretsar.
De allra sista i tranientrespons, detaljupplösning etc. är mindre viktigt för att kontrollera nivåer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-06-06 18:34

Är Genelec dynamiklösa så har 80% av alla högtalare där ute ingen dynamik alls. Sedan att de kostar allt för mycket numera i förhållande till ljudkvalite skrev jag kanske tidigare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-06-06 18:48

Nagrania skrev:
Om Genelec skulle vara en dålig högtalare enligt Goldfinger, varför skulle då hela SR och SVT då välja Genelec ? :roll: Dessutom har dessa finska högtalare blivit en stor framgång världen över bland studios. Antingen är de klåpare eller så har Goldfinger lite fel i sitt påstående.

Sportbilsentusiasten skriver:
Därför att även andra parametrar spelar in då företag väljer utrustning.

Det handlade inte om pengar hos oss när vi köpte ett tiotal mellanfältare till våra mixrum. Dessutom hade vi sedan tidigare sex stycken 1038:or. Jag har hört att det var någon deal som SR och Yamaha gjorde på 70-talet när man bestämde sig för Yamaha NS1000M. Jag har för min del
aldrig gillat de högtalarna, men jag vet att många här gillar dem.

Återgå till Generellt om hifi