Bil-USB-Laddare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lassen

Re: Bil-USB-Laddare

Inläggav Lassen » 2015-06-06 16:17

Jag använder en sådan här i bil och båt:
http://www.clasohlson.com/se/USB-laddare-12-24-V/36-5326
Den ska också klara 2 x 2,1A och "prata rätt språk" så tex både Samsungprylar och Äppelprylar laddar med max ström. Har bara testat med äpplen (och samtidigt en mindre krävande 3G router) och det funkar bra. Har däremot inte verifierat laddström (än mindre rippel och spänning...).
129kr är inte blodigt heller :)

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2015-06-06 16:59

Intressant tråd det här!

Jag har tänkte montera några USB-uttag i båten för laddning av telefoner, surfplattor, mobilt bredband etc. Det känns lite onödigt att ta omvägen genom ett cigguttag, så jag sökte lite på vad det finns för omvandlare från 12 V till 5 V.

En av de första träffarna jag får går till ebay och en lång lista på omvandlare.

Ett flertal är av mindre modell typ den här, som ger 3 A. Känns användbart till mycket, då kan man köpa flera och montera på lite olika ställen.

Sen finns det en del större modeller som den här på 10 A. Med en sån kunde det räcka med en, och dra kabel till flera uttag.

Är det någon som har erfarenhet av denna typ av omvandlare och vet om de funkar bra? Funkar det med sådana här till t.ex. Iphone och Ipad?

Sen funderar jag på om de är noga på att det är precis 12 V in, så att man bör mata dem från en DC/DC-omvandlare som ger stabil 12 V (och inte 14,4 V när motorn är igång)?

Edit: Hittade en modell nu som ser bra ut, Tobsun Supernight. Står att de är gjorde för matning 8-40 V och finns i flera storlekar, jag har sett 3, 5 resp. 10 A. Någon med erfarenhet av dessa?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-12-12 17:39

http://www.amazon.co.uk/Skylanders-Port ... B008EJK8M4

Batteribuffert 500mAh fanns för 5kr på cd.on

Fattas bara en kabel med microUSB i båda ändar.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-13 01:08

KarlXII skrev:
Mich skrev:Aha - det finns app'ar. Nu vet jag inte exakt vilken du (KarlXII) kör, men det finns en som heter ungefär så och den visar inte det som den borde (förutom det så tror jag du råkade skriva fel; Ah istället för A). Personen som skrivit den har beskrivit lite och det framgår klart och tydligt att han inte vet något om el. I vissa Samsung finns tre värden, han valde fel.

Jag skriver fel och han vet inget om el. Aja. Inte lätt att navigera i dessa skär....:lol:

Men, när jag kör laddaren i bilen visar den 2100 mA på topp och 1800 i snitt. Originalladdaren från Samsung ger 1800 på topp och 1200 i snitt.
Enligt appen. Och visst går det fort att ladda i bilen numera.

Hoppas den lever än, beställde en idag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-13 01:35

Den funkar perfekt!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-13 18:38

Topp :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-02-29 20:18

En notering angående signalering via USB.

Det var förut så att usb-standarden var entydig: det fanns två varianter: antingen var datablecken i usb-uttaget kortslutna och då skulle enheten dra allt den kunde få, eller också var det mer än 22k mellan blecken och då skulle enheten inte dra mer än 0,5A.

Google Nexus 5 & 7 följer detta slaviskt. Samsung lyder kortsluter. Apple kör sitt eget race och skiter i regler.

Jag tror att det finns nån tabell på nätet men jag hittar den inte.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-02-29 22:43

Oj va tiden går jag köpte ju en sådan där Belkin med dubbla separata uttag, förra året. Jag köpte från Kina (eicc2015 på eBay) för 40sek, utan kartong. Eventuellt en kopia och inte en riktig Belkin. Fint tryck (text) är det på den i alla fall. Nåja, hur mäter den...
Bild
Inga störningar, men lite låg spänning. Vid 2A last så sjunker spänningen från 4,24 till 4,03 om jag lastar andra uttaget med 1,1A. Ineffekt 11,3W (13,32V 0,85A) och uteffekt 8,19W (4,18V 1,96A) ger 72% verkningsgrad. Förluster i kablarna gör nog sitt också. USB kabeln var bara ca 15 cm lång.

Vid laddning av Tab S så får jag 0,92A och en Sony Z1c får 1A. Med en Samsung 230 laddare fås 1,7A resp. 1,2A.

Som jämförelse Samsung (EP-TA12EWE) laddaren...
Bild

PS. Finns att köpa på eBay med kartong. Notera dock att vissa som säljer med kartong inte har en kartong som det står Belkin på. Finns även i vitt.

//Michael

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-03-01 09:08

Läste på det heliga nätet att laddare för surfplattor generellt ska ha högre Strömkapacitet;

någon som testat att maxbelasta den genrens?

Får man generellt mätt fulspänning, när den högre kapaciteten inte används fult ut?

Såväl "I" som "U"-landsproblem
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-01 10:52

Många surfplattor har större batteri än mobiler. Många surfplattor kan (vill) därför laddas med mera ström, annars blir det irriterande lång ladd tid. Jag tror de flesta önskar (har krav) på att det skall bli full laddat över en natt.

Nej, ström kapaciteten och/eller last är inte direkt kopplat till störningar. Vissa ger dock mer störningar vid kraftig belastning, men det behöver inte va så. Finns de som ger extra störning utan last.

//Michael

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-03-01 10:59

Tack för svar på ackumulerade och (vilse-)ledande frågor.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-21 21:41

Köpte ännu en Belkin laddare från Kina (saleslucky2010 57sek). Denna gång i Belkin förpackning, kabel följde med. Plastskydd satt på enheten.
Så här mäter den...
Bild

Mycket bättre spänning vid hård last, jämfört med den första jag köpte. Gjorde även AC mätningen på den första, när jag var igång och exakt samma uppkoppling...
Bild
Mindre störningar! ...men, om man kollar in tidigare mätning så gav även denna mera störningar. Jag vet inte varför denna skillnad i mätningarna.

Tab S fick 1,7A och Z1c >1A.

//Michael

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2016-03-22 13:39

Såg en kopia på Belkins laddare inne på Iphonereparation.se, 99 spänn. Något inspirerad av Belkins laddare.
Bild

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2016-03-31 18:12

Här finns det lite mer test med utförliga mätningar på diverse USB-laddare och liknande http://www.lygte-info.dk/info/indexUSB%20UK.html
Själv så beställde jag mig en sån här USB-laddare till bilen http://lygte-info.dk/review/USBpower%20 ... %20UK.html
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-01 10:29

Den mätte väldigt bra. De har inte använt vanlig usb kabel, eller mätt innan kabeln. Min kabel (ca 15 cm) blir ljummen/varm. Så en förklaring till låg spänning i mina mätningar är förlusten i kabeln.

//Michael

Föregående

Återgå till Köpråd