Fylla ett ridhus

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Jazzdremel

Fylla ett ridhus

Inläggav Jazzdremel » 2015-06-02 22:10

Hej,

Behöver råd från er som byggt stort:
Jag skall hålla festljud i ett ridhus, dottern fyller 30. Kan inte få tid att bygga låda, vill inte hyra och lägger hellre liter med pengar på att bygga - jag har två ogifta döttrar ;-) om med tiden skall ha ljud... Förstärkeri Sansui AU-517 eller Denon PMA 770, ca 60 watt.

Jag överväger att skaffa till ett 3-vägs:
4 st 12- eller 15-tummare per kanal i en öppen baffel; jag har ju gott om plats att bygga stort (och enkelt); antingen plan bred baffel eller med svagt vinklade skivor och golv/tak
1 Fane 8-225, 97dB - i öppen baffel den med. http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... eign-8-225
1 av Monacor's piezo, ca 100dB.

Problemet är - ljudtrycket ner till en 70 Hz? Jag har bara byggt Transmisson lines (4 - 8 tummare) men inte öppet... Ingen elektronisk kompensation, dessutom passivt 6dB.

Elementkandidater är av budgetskäl dessa. Conrad.se har ju också, men Qts 1,6 eller över 2,0 tror jag inte på, de spelar ju efter förstärkaren stängts av..:
Proson 12"; Qts 0,48, Fs 34Hz, 90dB. http://www.ljudfokus.se/pdf/datablad-p300-3.pdf
Ljudia's MGR A-1712; Qts 0,84, Fs 34Hz, 89dB. http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... mgr-a-1712
Ljudia MGR P-1500w; Qts 0,55, Fs 34Hz, 95dB. http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... gr-p-1500w
Ljudia's MGR A-1715; Qts 0,88, Fs 26Hz, 90dB. http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... mgr-a-1715

-J!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Fylla ett ridhus

Inläggav darkg » 2015-06-02 22:41

Här bryr vi oss bara om ljudtrycket under 70 Hz.

Skojar - hoppas du får hjälp!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-06-02 22:44

om du ska ha öppen baffel måste den vara minst 0.6 meter åt varje håll från elementet för att få bra stöd ner till 80hz, så en hel spån/MDF skiva skulle nog räcka, ev så kan du skarva på extra bitar på sidan om du vill djupare. men basarna kan man ju faktiskt dela högre, runt 120hz om man måste.

så midbasarna kan ju vara öppen baffel men till bas skulle jag rekomendera gjut rör av papp(sono tube), billiga, lätta och enkla att bygga, antingen basreflex eller Transmission line där du tar ett 2-3 meter långt rör och sätter basen i en änden och den andra änden är helt öppen.

skulle rekomendera 4-8st proson 12" basar i ett varsit transmisson line 300mm rör med en längd på 2.3 meter och då har du bra drag ner till 35 hz

placering i lokalen beror på om du vill ha jämt tryck över hela eller allt på ett mindre område?

vilka mått har hallen? och är det plåt väggar som vibrerar lätt?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-06-03 06:33

Välkommen till faktiskt, Jazzdremel!

Jag ville bara säga det, jag har tyvärr inget att bidra med i sakfrågan. :oops:
... tycker jag!

Per

Jazzdremel

Inläggav Jazzdremel » 2015-06-03 07:51

Tack för svar & välkomsthälsning, kommentarer:
Det är ett normalstort ridhus, tror en 20 * 50 meter och sådär 6 meter till nock - bra med luft således. Själva bygget är inga problem, jag måste tänka på att kunna plocka ner efter fest och transportera, så det får bli "baffelskivor". Rör har jag jobbat med, kan rekommendera Monacor 3" (SP45/8) i ett 70mm 105 cm rör, placera i hörn och ett notchfilter på 2 700 Hz - det överraskar i ett mindre rum. Men i andra änden av huset dunkar det inte..

Min fråga är egentligen: "med öppen baffel med en bredd (rak eller med lätt vinklad sida) om 90 cm och 4 12" eller 4 15" med Qts >0,5, räcker det at få fart på dansen?

-J!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-06-03 08:10

Det spontana är att det kan bli svårt med öppen baffel, 60w drivning och stor lokal men jag kan tänka fel.. Tappade horn och toppar med PA-element skulle funka bättre men finns inte tiden till att bygga lådor så finns den inte.

Ja hade nog ändå kikat på att köpa beg. https://psonlineauktioner.se/auktion/or ... =20&sida=2

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-03 12:15

Bredden... nu förstår jag mig inte på sånt här, men here goes. Går det inte an att sätta element i ett par lämpliga byggskivor, sen lätt och ledigt skruva på fler skivor på den efter behov, för att vid rivning bara skruva loss och trava (!) ihop?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-06-03 17:17

när man använder öppna bafflar så offrar man en del ljud energi, speciellt i de lägre registren, men jag tycker du ska prova i mitten av en halv spånskiva=1200x1200x22mm och prov spela med något element, du kommer ha ganska bra respons ner till 80hz men ska du ha fest i en sån stor lokal måste du ha mer bas, du kan inte fixa en infinity baffle i någon dörr öppning eller liknande? så du bara skruvar ditt en mått anpassad spånskiva med alla bas element och sen kör öppen baffel till midbas/mellanregister.

Jazzdremel

Inläggav Jazzdremel » 2015-06-04 07:45

Hmm, sedan har vi ju det här med driveffekt, 4 st med 90dB eller 2 på 95 dB.. Jag är inte säker på 4 myror är bättre än 2..

Jag har någonstans sett en beräkning av ljudtryck på öppen baffel, minns att lyssning/mätvärden var bättre än teori, någon som har koll på den websidan?

-J!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-06-04 08:54

Jag hade hyrt. Det är skitsvårt att få till något bra om man inte vet vad man gör. Öppen baffel är ineffektivt i basen om den inte är enorm, så om det ska spelas bastung dansmusik så är det sannolikt en usel lösning. Det kommer inte att orka (om man vill ha lite fläsk i basen). Särskilt kombinerat med så små förstärkare. Piezodiskanter brukar låta illa. -Särskilt för de som är lite yngre än gamla. Jag är ledsen att behöva säga det, men hela projektet låter galet. Risken är att du bränner en massa pengar och tid på något som inte blir bra.

Jag hade hyrt något som är byggt och utprovat för att klara uppgiften istället. Det blir nog både billigare och bättre. Kanske kan du få låna ett par anläggningar någon timme för en reducerad kostnad för att se hur det funkar i praktiken, på plats. Generellt brukar jättesmå toppar inte bli så bra om det är livlig akustik i lokalen eftersom det sprider för mycket bakåt (och i andra oönskade riktningar) och det blir mest buller av det hela.
Vill man få ut det mesta från bashögtalarna är det en poäng att placera högtalarna nära en vägg. Placering mitt i en lokal kräver mycket mer kraft.

Om det ska spelas dansmusik, provspela då på nivåer som man kan tänka sig att de som roar sig kan vilja ha det, i det tillstånd de är i sent på kvällen...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-04 10:41

Håller med Roger. Bättre att hyra något som man vet är OK.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-06-06 19:10

Piezodiskanter är stryktåliga, så det kan fungera med hemmaförstärkare även om det råkar bli lite klippning. För alla andra typer av diskanter hade jag rekommenderat två separata slutsteg och delning före dem. Här är det inte självklart att den förstärkare som sätts att driva diskanter eller diskanter+mellanregister verkligen orkar med under längre stunder. När man lyft bort basens rytmiska ljudnivå så återstår ofta ett mellanregister med en mer kontinuerlig ljudnivå vilket gör att medeleffekten hamnar mycket närmare toppeffekten än hos den förstärkare som driver basen. För diskanter så kan istället problemet vara att en förstärkare kan ha klart lägre uteffekt uppåt diskanten än längre ner. D.v.s. det är inte självklart att det funkar bra att använda fin-Denon-stärkaren för bas och ev. mellanregister och en gammal 70-tals-reciever för diskanten trots att det i teorin kan verka vettigt med en stark stärkare till bas och en liten till diskanten.

För att få förstärkare att tåla effekten mer kontinuerligt så kan provisoriska fläktar hjälpa en del.

Jag ställer mig till de som rekommenderar att hyra. Du får grejer som är avsedda för hårdare bruk än hemmaprylar.

Hemmaprylar kräver i princip att de handhas av någon med audiofiltendenser och som håller sig totalt nykter hela kvällen.

Om du ändå ska bygga själv så skulle jag rekommendera hornhögtalare. Det är bra mycket mer jobb än andra högtalartyper men i princip det enda vettiga alternativet för att få rejäl ljudnivå i en sådan lokal. Problemet är att de flesta horn som ger en del ljudnivå är avsedda för rätt stora element. För den här lokalen skulle jag minst använt ett par 4560-horn och de är avsedda för 15"-element. Det är mellanregisterhorn men min erfarenhet är att de ger hygglig ljudnvå även en bit under 100Hz och kan duga även för bas. Helst borde du också ha t.ex. ett par "Martin"-horn, Ljudia kallade dem nog "115" om jag inte minns fel, för den nedre delen av basen. Till detta lämpliga diskanter. Piezodiskanterna kan vara dugliga men då bör det nog vara ett par stycken för att du inte ska behöva köra så högt att de distar. (De är stryktåliga men låter inte så värst bra om man spelar väl högt genom dem). Bäst vore dock några lite fetare diskanter.

Bygg/köp något elektroniskt delningsfilter. Det är en av de lättare grejerna att bygga själv, men du kan också med lite tur fynda något avsett för bilstereobruk utan att bli ruinerad. Kör gärna något trevägsssystem, jag tippar att din Denon är lämpad för sub-bas, din Sansui för mellanregister och ytterligare någon mindre förstärkare (som orkar ge effekt även högt upp i frekvens) för diskanten. Se till att ha någon slags limiter på ljudet - om du inte har någon annan lösning så kan du i värsta fall köra ljudet via rec-läget på nåt 70-tals-kassettdäck med limiter (typ t.ex. Akai CS-34D eller liknande). Och som sagt, på med nån slags fläktar på förstärkarna.

Andra har säkert bättre förslag på horn som kan byggas med element till rimliga pengar. Bara att över huvud taget bygga någon slags horn hjälper rätt mycket för att få upp ljudnivån. OBS, det kan vara värt att räkna på att elementen i praktiken får lägre impedans av att placeras i horn. En hemmaförstärkare specad för min 8 ohm bör nog inte driva 8-ohm-högtalare monterade i horn en hel kväll.

Om du istället hyr så se till att du får en tillräcklig anläggning - jag skulle inte nöja mig med ett par rätt små lådor med säg 12" bredbandare + diskant. Det är svårt att jämföra grejerna jag nämnt ovan med sånt man kan hyra. Idag är det högre effekter och basreflexlådor som gäller. Förr var det hornlådor och klenare förstärkare som gäller. För den som har tid att snickra lite (behöver ju absolut inte vara särskilt snyggt) och har ett par tåliga men (jämfört med dagens PA-förstärkare) klena hemmaförstärkare så kan hornen vara vad som räddar budgeten.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-06-06 20:53

Snabbfundering. Går det kanske att bygga ett VÄLDIGT enkelt horn (rakt horn) eller en kvartvågspipa.

Jag kan gräva i en gammal Klang&Ton där något biffigt med 12-tummare fanns beskrivet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-06-07 10:20

HYR till första festen, allt annat lågbudget hemmafix kan man testa då man har gott om tid. Herregud dottern fyller 30, låt henne betala hyran av anläggningen då om det är för kostsamt.
Att få en fest förstörd av dålig/trasig ljudanläggning som borde ha kunnat spela högt en hel kväll, låter som väldigt mycket dyrare än att hyra en lämplig anläggning.
Med de grejor du föreslår misstänker jag att dina döttrar kommer fundera på alternativa platser att gifta sig på.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-06-07 10:21

Påmminer att TS skriver att det finns inte tid att bygga en låda, hur skall tiden då kunna räcka till horn?

/Harryup

JM

Inläggav JM » 2015-06-07 11:51

Jag har i en bod 2 små bakladdade W-horn sannolikt avstämda för 50 - 60 Hz o 2 små slutna PA-lådor på ca 80-100 l. De var tidigare bestyckade Altec Lansing 604E 15" element.
Det är helt ok att låna lådorna o testa.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-07 12:08

Det är 6 000 kubikmeter och troligtvis hyfsat dämpat. Det är väl hö eller sågspån eller nån slags sand eller nån form av fibersand på golvet och huset byggt i trä, eller? Nu är det ju 50 år sedan jag var i ett ridhus. Ska det dansas så bör väl golvet vara rent och dansgolvet kan knappast utgöra hela ridhuset. 1 000 kvm dansyta är ganska stort. Jag har en känsla av att du bör fråga en kunnig DJ hur stort själva dansytan bör vara och du bör veta ungefär hur många som kommer till festen.

De flesta ridhus ser väl ut så här.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jazzdremel

Inläggav Jazzdremel » 2015-06-09 08:25

Tack för alla kommentarer! Jag har byggt sedan 70-talet, men då slutet eller Transmission lines med allt från 2*4" till 10". Oftast 6dB filter, dämpningsled till lättdrivna diskanter -mina Peerless domediskanter har trots 6dB överlevt fester sedan 80-talet med Sansuin på klockan 3 på volymen och ni som har koll vet att en 517 inte direkt viker ner sig.

Jag var på en fest i helgen med en Dj med PA lådor på en 15-20 liter (8") och en ca 70m2 lokal med 40 pers. Bedömer frekvensgången till -18 dB under 110 hz, och lika från 300 till 11 000 där något skrällde. Volym på klart över X-max. och Det tog 15 - 30 sekunder att höra vilken var artisten, så illa var det. Absolut för jävligt.. floppflopp lät det om basgitarrerna..

Ridhuset är precis som på Peters bild, faktiskt inget eko alls. Dansgolv blir vid gavel, en 60 - 80 m2 med ljud uppställt ca 1 meter ut från vägg.

Mitt problem är att som en del tar upp - är det värt 4 - 6 000 att experimentera? Öppen baffel tog jag upp för att det är transportabelt (bor i Vaxholm, fest i Lund), lättbyggt (ja, jag tänker på skiktlimmade spånplattor och ev plywood och förböjer dem lätt) jämfört med slutet (TL för 15-tummare blir ju bussbehov). Horn är bättre men det blir
Men jag är osäker på ljudtryck under en 100 - 150 hz - även om 4 * 15" per kanal borde skuffa en del luft i en stor baffel. Känslighet på 95 - 99 dB ger ju halva effektbehovet mot en känslighet på 90 dB. Jag vill inte ha 4 Ohm så då blir det 2st 8 Ohm parallellpar i serie. Piezo kan ju ersättas med lättdrivna domar, t ex Monacor's DT300. Rimligen borde jag nå bra nivå.

Sedan är det en fråga om effekt - en 15" har en rörlig massa på 70 - 90 gram, skall med 4 element röra sig lika mycket som 1 element med 40 w in borde väl ineffekten bli 4 * större för att få samma slaglängd - och högre ljudtryck? Har aldrig tänkt på hur det blir med flera element och effekt, men e = mc2..

Så, jag letar nog upp att hyra, om lotto inte slår in. Återkommer!

-J!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-09 09:01

För mig känns det som ett icke-problem. Eller rättare, skapa problem där inga finns. Att konstruera en egen lösning för (mer eller mindre) ett engångstillfälle känns som att skjuta mygg med kanon. Och missa.

Saken är naturligtvis helt annorlunda om man har ett stort intresse av att skapa eget och kanske därutöver önskar använda lösningen i andra sammanhang. (kallas också för synergieffekter).

Jag upprepar vad jag skrivit tidigare:

HYR!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-06-09 17:12

Jag har ju bitar till två THAM 15 ligger. Dom blir inte alls speciellt stora.
Undrar hur två såna skulle leverera?

Ridhuset är ju megastort, men när riggen står precis på dansgolvet blir ju inte kraven riktigt lika stora som om man skulle
fylla hela lokalen med ljud..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-06-10 08:16

Vet alla gästerna om att festen är i ett ridhus?

mvh/Harryup
erfaren hästallergiker

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-10 11:28

Harryup skrev:Vet alla gästerna om att festen är i ett ridhus?

mvh/Harryup
erfaren hästallergiker

Ja det där är hopplöst för oss allergiker :/

Jazzdremel:
Gällande ljudet så skulle jag nog hyrt om du inte nu vill bygga för att det är roligt dvs.

Lycka till iaf! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-11 19:18

Ett annat alternativ är ju att hyra utrustning... :D .

Förslag på hyrställe i Lund:
http://tlsound.se/?page_id=12
Välj t.ex. "Ljudpaket 2" och lägg till två aktiva basar så fixar du säkert skivan! 2.200 kr inkl moms är ju överkomligt.

Lycka till!

Jazzdremel

Inläggav Jazzdremel » 2015-06-18 09:02

Hej igen!

Alla vet att det är häst, men det är högtryckstvättat och vattnat så det är hyfsat rent. Tack för länk till TL, kollar !

..men det är kul att bygga själv..

-J!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-06-18 10:00

Jag tycker att det är kul med folk som tror att lite vatten räcker för att få bort allergener. :D
Jag har haft det så i hela livet. Om folk har haft pälsdjur i ett hem så har dom berättat att dom kan ta in djuren i ett annat rum så borde det väl gå bra? :D

Det tar ÅR att få bort djur ur väggar, tak och golv ur ett hem.

Skulle jag åka på festen i stallet skulle jag nästan avlida ganska snabbt. :wink:

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-06-29 21:03

Hur har det egentligen gått med detta? En är ju lite nyfiken... :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-06-29 22:35

Galopperande nyfikenhet där, Mia? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-06-29 23:48

Du gör dig själv en rejäl otjänst och döttrarna besvikna om du försöker dig på att bygga något för det här.

Hyr.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-06-29 23:57

Oj missat denna tråd helt. Behövs väldigt stor rigg för att fylla så stor lockal med bra ljudtryck.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-06-30 00:48

Bygger man öppen baffel för denna fest är det nog en stor risk att du aldrig kommer få veta namnet på kommande barnbarn än mindre träffa dom.

Lycka till med hyran av justa grunkor.

/Harryup

Nästa

Återgå till DIY-forum