Nad model 200

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
positivhalaren

Nad model 200

Inläggav positivhalaren » 2010-05-25 10:54

I ett svagt ögonblick köpte jag just en integrerad gammal Nad model 200 som är helt död. Tänkte försöka felsöka och eventuellt laga. Vet någon här nåt om den? Jag har sökt en del på nätet och hittat grundläggande info om watt etc men tyvärr vare sig servicemanual eller kopplingsschema. Tacksam för tips om var man enklast börjar felsöka. Väger 24 kilo. Tung pjäs. :D

Bild
Transparanta åsikter. Varsamt restaurerade helt enligt Carlsson planet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-05-25 13:43

Ett riktigt as detta. :D Lämna in den till någon duktig gammal mek?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2010-05-25 19:31

Det är väl den som var på Tradera? Tänkte faktiskt också lägga ett bud på den men jag har redan en Nad 300 som är ungefär samma maskin men med radio.

Är den helt död? inga lampor tänds?
Jag har för mig att det stod att det saknades säkringar?

Om det inte är något sånt enkelt som att säkringar är trasiga är det inte lätt utan ett kopplingschema. Det brukar finnas på nättet att köpa för ca en hundring i PDF format, det är värt pengarna om du inte har turen att hitta en gratis förstås.

På 300:an finns det utgång för förförstärkaren och ingång för effekt steget. Finns det på den också så kan du ju prova att koppla in andra komponenter där och se vilken del som inte fungerar.

Thomas

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-05-25 22:25

thombjon skrev:Det är väl den som var på Tradera? Tänkte faktiskt också lägga ett bud på den men jag har redan en Nad 300 som är ungefär samma maskin men med radio.

Är den helt död? inga lampor tänds?
Jag har för mig att det stod att det saknades säkringar?

Om det inte är något sånt enkelt som att säkringar är trasiga är det inte lätt utan ett kopplingschema. Det brukar finnas på nättet att köpa för ca en hundring i PDF format, det är värt pengarna om du inte har turen att hitta en gratis förstås.

På 300:an finns det utgång för förförstärkaren och ingång för effekt steget. Finns det på den också så kan du ju prova att koppla in andra komponenter där och se vilken del som inte fungerar.

Thomas

Japp, tradera:) Har bara kollat en säkring, den man når utifrån men den var hel. Finns kanske fler? Den är helt död, inga reläer slår till, inga lampor, nada, så att prova slutsteg-försteg separat går inte förrän den åtminstone har power. Jag betalar gladeligen för schema el manual men har inte hittat ens till salu :(

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2010-05-25 23:26

Jag skickade ett PM till dig

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-05-25 23:41

MP

Inläggav MP » 2010-05-25 23:48

Det finns fler säkringar inuti,
med största sannolikhet i närheten av strömförsörjningen (trafo, likriktarbrygga och glättning)

editerat Hoppsan där kom roffe med schemat :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-05-26 08:26

Underbart grabbar! Nu har jag lite att gå på tills vidare. Återkommer när jag kollat säkringar och schema. :wink:

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-05-31 13:03

Ok testade nyss säkringar. Resterande satt bredvid trafon, tre st. Först fick jag dig fel sort på två av dom så dom gick direkt vid påslag. Efter ytterligare friläggning av säkringshållare hittade jag värdet och fick i rätt styrka. Nu håller säkringarna men fortfarande är åbäket dött. :cry:

Blir väl till att börja mäte på trafo etc antar jag. Problemet är att det verkar svårt att få loss för att komma åt att mäta, plus att jag väl inte är nån hejare på felsök...

MP

Inläggav MP » 2010-05-31 13:52

Om nu säkringarna håller så tycker jag du ska mäta efter dem för att vara på säkra sidan för ibland kan de brinna av lite lömskt så man knappt ser det,
och säkringshållarna kan glappa också,
Mät att växelspänningen verkligen går fram över säkringarna och vidare till rimlig likspänning över glättningen precis efter likriktaren.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-31 20:08

Är det något liv i nättrafon?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2010-05-31 20:12

Jag hittade en sån till så nu står den hemma i hyllan. Ska testa ikväll om det låter något om min.
Nu är de lite enklare att hjälpa dig men kolla först som MP skrev om du har något in och ur transformatorn.

Thomas

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2010-08-06 22:54

Angående NAD 200...det är FF hos mig ikväl och kompisen har kånkat hit sin NAD 200, och jag har kånkat upp mina AR3-A.

Detta tillsammans med en platta öl och fyra backar vinyl kan nästan inte bli mer vintage.....vi är i 7:e :P

Ljudbilden på Thin Lizzy - Jailbreak är bara för cool.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2010-08-11 09:04

Hur gick det med denna? Fick du något liv i den?

Thomas

Användarvisningsbild
positivhalaren

Inläggav positivhalaren » 2010-08-12 16:23

thombjon skrev:Hur gick det med denna? Fick du något liv i den?

Thomas

Thomas! PM!

Mylingen79

Re: Nad model 200

Inläggav Mylingen79 » 2015-06-08 11:25

Hej.

Gammal tråd men provar ändå :)

Fick TS tag på något elschema eller service manual till denna NAD model 200?
Precis köpt en sådan som jag tänkte göra en recap på. Så vore bra att få fatt på något att gå efter.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-06-08 19:13

Mylingen79 skrev:Hej.

Precis köpt en sådan som jag tänkte göra en recap på. Så vore bra att få fatt på något att gå efter.

Man bör inte göra sånt efter servicemanualer utan från hur det ser ut där inne. Öppna upp, ta en titt, och byt ut det du vill byta. Sätt i motsvarande grejer på samma sätt som de satt från början. :wink:

I fall din också är trasig så kommer det inte att hjälpa att byta ut alla elektrolytkondensatorer.

Mylingen79

Inläggav Mylingen79 » 2015-06-09 12:52

AlNiCo skrev:
Mylingen79 skrev:Hej.

Man bör inte göra sånt efter servicemanualer utan från hur det ser ut där inne. Öppna upp, ta en titt, och byt ut det du vill byta. Sätt i motsvarande grejer på samma sätt som de satt från början. :wink:

I fall din också är trasig så kommer det inte att hjälpa att byta ut alla elektrolytkondensatorer.

Hej.

Det är inte det som är meningen med att skaffa fram en service manual. Det kan vara behövligt med värden vid injusteringar m,m
Min fungerar med ett litet tapp på en kanal i början, funkar bättre när den blivit varm. Så misstänker en dålig lödning eller liknande.
Nu ska den få sig en total översyn så felet kommer att åtgärdas, samt att de komponenter som behöver bytas ut kommer bytas ut. Blir nog till att byta ut även komponenter som kan ställa till det i framtiden.
Är lite hjälp att ha elschema och lite info om uppbyggnad via manualer än att sitta och tro hur den är uppbyggd.

Återgå till Vintage-hifi