DIY Riaa problem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manga_X

DIY Riaa problem

Inläggav Manga_X » 2005-12-18 21:32

Hej.

Jag har idag byggt ihop ett DIY Riaa (batteridrivet).
Lite problem har uppstått.

Med Riaa inbyggt i min gamla Sonab 67S "brummar" det inget. Jordkabel från Sonab till min Leben (till jordskruven). Ett par signalkablar mellan Riaa utgångarna till Leben. Tonarmskablaget direkt på "in" på Riaa-PCB'n.

Med Riaa i extern låda brummar det. Jordkabel mellan Riaa och Leben. Ett par signalkablar mellan Sonab och Riaa (in). Ett par signalkablar mellan Riaa (ut) och Leben.

Lite bättre med jordkabel från Sonab till Riaachassit.

"Brummet" är volymberoende. Kan det vara någon lödning i skivspelaren. Riaa't är genomgånget in i minsta detalj och torde vara "grönt".

Skivspelaren är konverterad från DIN till RCA.

Vad göra???

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-19 00:05

Riaa't är genomgånget in i minsta detalj och torde vara "grönt".

Jag skulle börja med att utesluta felkällor.
Dvs ta med RIAA + skivspelare till en kompis och prova delarna hos honom/henne (dvs en del i taget).
Om allt fungerar bra så kan man börja undersöka eventuella jord-loopar eller dylikt som kan skapa brum. Eftersom brummet verkar vara volymberoende så gissar jag att det inte är jord-loopar.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: DIY Riaa problem

Inläggav n3mmr » 2005-12-19 20:01

Manga_X skrev:Hej.

Med Riaa i extern låda brummar det. Jordkabel mellan Riaa och Leben. Ett par signalkablar mellan Sonab och Riaa (in). Ett par signalkablar mellan Riaa (ut) och Leben.

Lite bättre med jordkabel från Sonab till Riaachassit.

Mvh Magnus Eriksson
'

Lådan, är det helmetall?

Hur är signaljorden ( i princip RIAA-ingångarnas skärmar) förbundna med lådan?
Mät med ohmmeter om du inte vet säkert ändå.

Bra variant är:

ca 10-100 ohm mellan signaljord och riaa-låda. Skivspelarens chassie, lådan och efterföljande stärkares låda bör kopplas ihop. Antingen alla till RIAAlådan eller alla till stärkaren. T ex. Bra att börja så, i alla fall.

tvinna signalkablarna runt varandra, och sno sen jordtråden runt de tvinnade sladdarna.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum