Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Å här finns en förklarande viddio,
lätt som en plätt . . . typ*.
* "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."
DQ-20 skrev:Laila skrev:Å här finns en förklarande viddio,
lätt som en plätt . . . typ*.
* "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."
Hej Tant Laila.
Jag undrar om man MÅSTE lyssna på trance-loopar när man justerar in sin pickup eller går det bra med annan musik?
Svar till,
Undrande yngling
Jansson skrev:Dr Feickerts protractor.
ptr skrev:Men man behöver skjutmått och stålskala för att följa Lennarts metod, men dom finns väl i alla Faktisters verktygssamling!![]()
/ptr
music4ever skrev:Jansson skrev:Dr Feickerts protractor.
Ja, jag funderar att beställa den och Adjust+ pro.
Bör få tonarmen till veckan så snart kan jag börja ställa in spelaren.
music4ever skrev:Jansson skrev:Dr Feickerts protractor.
Ja, jag funderar att beställa den och Adjust+ pro.
Bör få tonarmen till veckan så snart kan jag börja ställa in spelaren.
Conan skrev:Jag har en Pro-Ject spelare och köpte för ett tag sen deras verktyg "Align-It" (överhäng + azimuth). Tycker den funkar fint och tillsammans med en digital nålvåg (VTF) och lite makrofoto av uppsättningen framifrån & från sidan (azimuth, VTA, antiskate), tror jag det blir en bra inställning. En koll av att verket står i våg med en libell så är det bara att åka sen.
Vinylcalle skrev:"Problemet" med den som jag minns det är att den bara funkar för ett fåtal specifika monteringsavstånd för armen. Funkar med andra ord bra till en Pro-Ject m.fl men inte till "alla andra".
music4ever skrev:Håller på att ställa in pick-upen i min DP-8. Med OM40 utan vikten så är inte armen i balans även utan motvikt. Något tips varför det är så?
music4ever skrev:Ja, jag fick det tipset av Morch också, ska testa. Väldigt pillig arm så jag tar det lugnt med allt.
Laila skrev:Mitt tips är att du kontaktar någon van tonarms/puppmonterare i närheten av boendet, plockar hem hen o bjussar på ena räkmacka mä ena hyggliger pilsner* när injusteringen väl är gjord . . . på så sätt får du lära dig hur du skall gå till väga . . . finjustering** kan sedan ta sin lilla tid medels lyssning . . . typ.![]()
*Eller två . . .
**Främst nåltryck å antiskating(azimut å sra bör gå att få till nöjaktigt redan vid grundinstallationen men kan behöva att
efterjusteras något lite efter viss inspelning av nålupphängningen då t.ex. nåltryck å sra kan vara direkt avhängiga av varandra).
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson, tordnilsson och 7 gäster