Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:celef skrev:Och va säger ni surrarnas bandbredd, vad är minimum för en så ostörd återgivning som möjligt?
Jag experimenterar flitigt och kör nu med visaton frs8m element, det låter inte så bra, det låter stympat, måste ner lägre i frekvens för att det ska låta mer harmoniskt
Vad är era synpunkter å erfarenheter?
Mina a1:or går ner till 80Hz om man använder tre per kanal men delar dom vid 100Hz för att avlasta lite extra. Typ -3dB vid 90Hz räcker nog. Snyggaste är ju om de går ner till 80Hz då det är THX-standard men runt 100Hz funkar i min erfarenhet.
AndreasArvidsson skrev:Ja jag håller med att de bör klara att delas vid 100Hz.
celef skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja jag håller med att de bör klara att delas vid 100Hz.
Jag upptäckte att jag inte kan ställa delningsfrekvensen för surrarna fritt, delningsfrekvensen som väljs gäller samtliga kanaler
celef skrev:Fasiken att jag inte kollade upp detta tidigare
Jag har värsta snikmodellen och tror inte den har individuella filter. Men jag får leta mer
250hz på centern låter jättehögt, vad är orsaken till det? Vad säger thx-standarden, nån som vet?
philipbtz skrev:celef skrev:Fasiken att jag inte kollade upp detta tidigare
Jag har värsta snikmodellen och tror inte den har individuella filter. Men jag får leta mer
250hz på centern låter jättehögt, vad är orsaken till det? Vad säger thx-standarden, nån som vet?
jag vetTHX säger 80Hz men IÖ rekommenderar högre för just centern enligt nedan.
philipbtz skrev:
"Allt annat verkar perfekt förutom detta som jag inte riktigt förstår än. Speciellt hur jag skall resonera kring centern som jag är mycket tveksam till ifall en delning på 250Hz är optimalt om man sitter längst ut på en kant i soffan. Som sagt vill bara förstå tanken bakom valen som rekommenderas här."
IÖ svarar:
Övergångsfrekvensen...
DVD-ai skrev:Dialog går att få med port på framsidan
Kraniet skrev:En kef center från hifigurun är kanske ett bra förslag? har funderat länge på det själv, bra pris och låter nog bra. I värsta fall kanske man får modifiera filtret något. Betydligt billigare än en dialog är det i vilket fall.
http://www.hifiguru.se/kef-q200c-cherry-ny/1291-0
AndreasArvidsson skrev:Fast bara för att det han skriver är rena grekiskan för oss betyder inte att det är ologiskt. OIntuitivt möjligtvis
celef skrev:AndreasArvidsson skrev:Fast bara för att det han skriver är rena grekiskan för oss betyder inte att det är ologiskt. OIntuitivt möjligtvis
helt riktigt, eftersom jag är så okunning så känns det ibland att jag överdramatiserar vissa saker och annat tar jag för lättvindigt, med riktig kunskap så skulle jag nog få vettigare balans på nerlagt arbete och snabbare komma i mål
celef skrev:Så är det nog, men att klura och sedan bygga är lite roligt ändå, tycker jag
Just nu är det surrarna som är huvudsaken
celef skrev:Jag har haft lite problem med surrarnas placering, soffan står med ryggen mot långväggen, avståndet vägg o lyssningsplats är rätt kort, surrarnas spridning räckte inte till när dom spelade 90 grader ut från vägg, fick vända på dom så att dom nu spelar längs med långsidan istället, ljudet blev mycket bättre så, men jag tror jag kan tweak detta ännu mera, men jag önskar fortfarande att jag fick ur mer bas ur surrarna, ska testa koppla in en stor seriekondensator.
Hur nära vägg sitter ni och hur har ni orienterat surrarna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster