Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Ser ju väldigt bra ut med dina dämpningstester!10 dB undertryckning på ett bräde vid vissa frekvenser är kanonresultat!
Nattlorden skrev:En 'fullt utdämpande' TL bakom (von Schweikert-style) vore kanske något?
solhaga skrev:Nattlorden skrev:En 'fullt utdämpande' TL bakom (von Schweikert-style) vore kanske något?
Har du en länk/referens?
Nattlorden skrev:solhaga skrev:Nattlorden skrev:En 'fullt utdämpande' TL bakom (von Schweikert-style) vore kanske något?
Har du en länk/referens?
Inte direkt, det är väl mest sådant man plockat upp via diverse reklammaterial/artiklar över åren. Han använder i alla fall flera olika dämpmaterial för en progressiv dämpning.
[ Bild ]
Hittar ingen genomskärning på hur "huvudet" på VR-4 såg ut inuti dock.
Kraniet skrev:dämpmaterial direkt efter högtalarelement påverkar ju den medsvängande massan. vet inte hur det är med AMTer de jobbar ju "i andra ledden".
Men profilerat skum närmast och sedan rejält med dämpmaterial bakom detta.
Hur lågt ska du dela dom? Bör ju minst ha en fjärdedels våglängd tjocklek på dämpmaterialet. Kan ju vara smart med en icke reflekterande kavitet för bakåtgående våg.
Jag har använt visatons fårull i mina senaste byggen. Väldigt trevligt och lättjobbat material.
Antero skrev:En kavitet formad likt en avlång pyramid med en rektangulär pyramidbas monterad mot elementet kanske kan vara värt att testa.
Tänker då på Bowers & Wilkins med deras cylinder/konformade kabinetter.http://www.bowers-wilkins.net/Discover/ ... Tubes.html
Det här kräver en viss ombyggnad av stommen på högtalarna ifall det skulle fungera.
MVH Matti.
solhaga skrev:onni skrev:Kan du plocka av baffeln också och köra en mätning helt rent?
Tror att rummet kommer in alldeles för mycket. Men det är klart, jag kan ju gruppera några BAD-paneler bakom en bar AMT.
nuffe skrev:Blir det tester i kväll? Känns spännade!
Henrik
Nattlorden skrev:"Övning ger färdighet" ?
solhaga skrev:
Så var det värt 1500 SEK (2300 - 800) per AMT och en massa arbete för att få en ökning av SPL med 8 dB?
Prestandamässigt ja eftersom det blev en katalysator for membranutvecklingen.
Produktmässigt nej, 100 dBm @ 1 m/1 W är gott nog.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 228 gäster