Solhagas AMT, Mk II

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav Almen » 2015-05-26 07:52

Ser ju väldigt bra ut med dina dämpningstester! :) 10 dB undertryckning på ett bräde vid vissa frekvenser är kanonresultat!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-26 08:26

Almen skrev:Ser ju väldigt bra ut med dina dämpningstester! :) 10 dB undertryckning på ett bräde vid vissa frekvenser är kanonresultat!

Det var dock inte helt oväntat. Fick ju samma effekter med dämpning med Mk I.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-26 09:10

En 'fullt utdämpande' TL bakom (von Schweikert-style) vore kanske något?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-26 09:19

Nattlorden skrev:En 'fullt utdämpande' TL bakom (von Schweikert-style) vore kanske något?

Har du en länk/referens?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-26 09:58

solhaga skrev:
Nattlorden skrev:En 'fullt utdämpande' TL bakom (von Schweikert-style) vore kanske något?

Har du en länk/referens?

Inte direkt, det är väl mest sådant man plockat upp via diverse reklammaterial/artiklar över åren. Han använder i alla fall flera olika dämpmaterial för en progressiv dämpning.
Bild

Hittar ingen genomskärning på hur "huvudet" på VR-4 såg ut inuti dock.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-26 10:11

dämpmaterial direkt efter högtalarelement påverkar ju den medsvängande massan. vet inte hur det är med AMTer de jobbar ju "i andra ledden".
Men profilerat skum närmast och sedan rejält med dämpmaterial bakom detta.
Hur lågt ska du dela dom? Bör ju minst ha en fjärdedels våglängd tjocklek på dämpmaterialet. Kan ju vara smart med en icke reflekterande kavitet för bakåtgående våg.

Jag har använt visatons fårull i mina senaste byggen. Väldigt trevligt och lättjobbat material.
Mvh
Magnus

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-26 10:14

Nattlorden skrev:
solhaga skrev:

Har du en länk/referens?

Inte direkt, det är väl mest sådant man plockat upp via diverse reklammaterial/artiklar över åren. Han använder i alla fall flera olika dämpmaterial för en progressiv dämpning.
[ Bild ]

Hittar ingen genomskärning på hur "huvudet" på VR-4 såg ut inuti dock.

Ja, det blir nog något sådant. Har lite ont om utrymme bakåt dock i min nuvarande konstellation.
Det får bli likt en tvådelad ljuddämpare på en bil.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-26 10:18

Kraniet skrev:dämpmaterial direkt efter högtalarelement påverkar ju den medsvängande massan. vet inte hur det är med AMTer de jobbar ju "i andra ledden".
Men profilerat skum närmast och sedan rejält med dämpmaterial bakom detta.
Hur lågt ska du dela dom? Bör ju minst ha en fjärdedels våglängd tjocklek på dämpmaterialet. Kan ju vara smart med en icke reflekterande kavitet för bakåtgående våg.

Jag har använt visatons fårull i mina senaste byggen. Väldigt trevligt och lättjobbat material.

Delningen är tänkt att vara vid 250 Hz, så en 30 - 40 cm dämpmaterial då.

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-26 13:22

En kavitet formad likt en avlång pyramid med en rektangulär pyramidbas monterad mot elementet kanske kan vara värt att testa.
Tänker då på Bowers & Wilkins med deras cylinder/konformade kabinetter.http://www.bowers-wilkins.net/Discover/ ... Tubes.html
Det här kräver en viss ombyggnad av stommen på högtalarna ifall det skulle fungera.

MVH Matti.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-26 18:16

Antero skrev:En kavitet formad likt en avlång pyramid med en rektangulär pyramidbas monterad mot elementet kanske kan vara värt att testa.
Tänker då på Bowers & Wilkins med deras cylinder/konformade kabinetter.http://www.bowers-wilkins.net/Discover/ ... Tubes.html
Det här kräver en viss ombyggnad av stommen på högtalarna ifall det skulle fungera.

MVH Matti.

Coolt! Kan man inte dela upp det i två kaviteter på var sin sida om stolpen med en V-formad "splitter", ungefär som grenröret på en bils avgassystem?

Annars så skulle jag kunna holka ur stolpen ytterligare 10 cm, men då måste jag nog förstärka den kvarvarande delen med plattjärn.

Så här ser det ut för Mk I:

Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-26 18:39

solhaga skrev:
onni skrev:Kan du plocka av baffeln också och köra en mätning helt rent?

Tror att rummet kommer in alldeles för mycket. Men det är klart, jag kan ju gruppera några BAD-paneler bakom en bar AMT.

Bild

Röd är baffel 75 cm, grön är två BAD-paneler bakom enligt ovan (Tredjetonsdistorsion visad):

Bild

Enda säkra slutsatsen verkar vara att baffeln ger några dB under 300 Hz.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-29 08:32

Första membranet (v5) med den bredare tejpen.
Titta, inga skarvar:
Bild
(De dubbellager av tejp som syns är endast för att förstärka anslutningstamparna, dessa är utanför motorn och den ljudalstrande delen)

Förväntat mätresultat är bättre LF-respons pga bättre komplians och lägre distorsion i LF pga mer kontinuerlig komplians.
Det finns dock en risk att den förstyvning som skarven innebar faktiskt behövdes. Mät och se.

Membranet är nu som synes också symmetriskt map anslutningarna.
Efter en diskussion med onni (Tack än en gång!) kom vi fram till att eftersom antalet fickor var inte samma bak som fram så modulerades membranet i djupled av en resulterande kraft.
Detta skrinlägger också planerna på att testa att ha olika fickbredd fram och bak.
Med v5-layouten, som innebär ström in i höger överkant och ut i vänster underkant, fås en symmetri map antal fickor och förhoppningsvis skall membranet vibrera/durra mindre.
Kanske kan då den bekymmersamma och omständliga monteringen av membranet i motorn underlättas.
Förväntat mätresultat är lägre distorsion i LF.

Något som bör testas är en försiktig dövning av polstyckenas kanter, både fram- och baksida och såväl insida som utsida.
Om man mäter på 10 centimeters avstånd så behöver man inte bearbeta hela motorn på en gång för att märka resultatet.
Här är förväntat mätresultat lägre 9 kHz-topp pga minskad reflekterande yta samt bättre LF-respons pga minskat motstånd för luftflödet samt lägre distorsion överlag pga mindre diffraktion for den framåtgående ljudvågen.
Förväntningarna på mätresultaten av denna dövning är dock låga, men detta får åtminstone inte påverka mätresultaten negativt.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-29 09:44

Blir det tester i kväll? Känns spännade!

Henrik

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-29 10:25

nuffe skrev:Blir det tester i kväll? Känns spännade!

Henrik

Hinns nog inte med, det är en hel del steg innan membranet sitter i motorn.
Främst är det silikon som skall härda som tar tid.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-05-29 17:49

Lite bilder från framtagningen av detta membran.

Fick först göra en ny tejpjigg:
Bild

Fästa tejpen på ramen:
Bild Bild

Och sedan sänka ramen mot folien och samtidigt pressa tejpen mot folien.

Det gick ju ganska bra:
Bild

Det blev nog det bästa membranet jag har gjort så här långt:
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-29 23:32

"Övning ger färdighet" ?

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-06-01 08:13

Nattlorden skrev:"Övning ger färdighet" ?

Övning ger färdighet!

Lite mätresultat av V5 då. Först V5 vs V4 med låda bakom, andraton och sedan tredjeton.

Bild
Bild

Observera att V5 sitter i AMT 202, så det kan finnas skillnader som härör från att det är två olika motorer.
Klart lägre distorsion på V5 (blå) i LF men vid 3 kHz och 5 kHz så händer det en del. Dock är de av samma nivå som för V4! Förutom andratonen vid 5 kHz då.

Bara V5 med låda och vågledare 30 cm, 1 m och 1,5 m, tredjetonsdistorsion:
Bild

Här börjar ju rummet att komma in rejält.

V5 med låda, 10, 20 och 30 cm, andraton:
Bild

Tredjeton:
Bild

Med nu två AMT Mk II med acceptabla mätresultat satte jag mig i går och lyssnade via dom för första gången.
Så jag tog bort Mk I med vågledare och satte mina testriggar på deras ställe. Än så länge bara med rudimentära vågledare.

Ursäkta dåliga iPhonebilder i dåligt ljus:
Bild
Bild
Bild

Eftersom V4- och V5-membranen har lite olika inkopplingar så var jag tvungen att kolla fasningen, både mellan AMT:erna och mellan AMT:er och basar.
Jag tror att jag fick det rätt till slut.

Har nu lyssnat på några favoritstycken med V4-membran i 201:an och V5-membran i 202:an.
Attack i hela registret är bättre än Mk I men framför allt har upplösningen ökat rejält, speciellt i de högre registren.
V4-membranet klarar dock inte Joyce Coolings Revolving Doors fullt ut. Men det är så nära så att det är nog bara jag som hör det
Jag har heller inte något mellan mässingsstången och magneterna där.

Byter så att V5 är till höger.

Japp, helt klart bättre med V5 i höger kanal där den mesta energi från Joyce gitarr finns.
Mätte 121 dB 10 cm från AMT när det var som högst.
Just dessa solon med utdragna enstaka toner har visat sig utslagsgivande och nu förstår jag varför, membranet har nog sin största amplitud i djupled här och om det träffar polstycken så durrar det till.

Får nog göra mig ett V5-membran till...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-06-01 09:09

Detta är ju bara så häftigt, diy till sin spets :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-02 15:22

Det bilr snartat Piy... Production :wink:

Henrik

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-06-10 23:23

I avvaktan på att de nya vågledarna till Mk II skall värka fram, och för att frigöra dom, så monterade jag V5-membran i Mk I.
Den magnetiska flödestätheten är mycket mindre så SPL blir några dB lägre, men på Mk I sitter de bakre polstyckena lösa så det kan experimenteras med reflektionsåtgärder lättare.

Jämförelse Mk I med gamla tvådelade membran och med V5 (röd), 1/3 oktavs smoothing (tryckte på fel knapp så den gamla mätningen försvann, därav ingen bättre smoothing):

Bild

Jämförelse Mk II med dämplåda och Q&D-vågledare och Mk I med V5-membran (röd), 1/24 oktavs smoothing:

Bild

Mk I med V5-membran, 1 W (röd samt flyttad 10 dB) samt 10 W. Inga tecken på kompression i LF:

Bild

Man kan ju misstänka att rummet kommer in i LF, så här är en jämförelse mellan 1 W (röd) och 10 W vid 50 cm, tredjetonsdistorsionen visad här:

Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-06-11 08:37

En reflektion om mätningarna är att så här långt har Mk II bara inneburit 8 dBs ökning av SPL.
Mk II kommer att prestera bättre med en väl designad vågledare, nu är det väl skakigt i LF (grön) och förhållandevis hög distorsion i övrigt:
Bild

Den verkliga skillnaden ligger i membranet. Den nya "upphängningen" och layouten med den 360 mm breda tejpen har verkligen inneburit klara förbättringar.

Så var det värt 1500 SEK (2300 - 800) per AMT och en massa arbete för att få en ökning av SPL med 8 dB?

Prestandamässigt ja eftersom det blev en katalysator for membranutvecklingen.
Produktmässigt nej, 100 dBm @ 1 m/1 W är gott nog.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-11 09:01

solhaga skrev:

Så var det värt 1500 SEK (2300 - 800) per AMT och en massa arbete för att få en ökning av SPL med 8 dB?

Prestandamässigt ja eftersom det blev en katalysator for membranutvecklingen.
Produktmässigt nej, 100 dBm @ 1 m/1 W är gott nog.

Jag säger ja, det var värt pengarna. Du har ju lärt dig själv och oss som har följt dig en massa nytt :!:

Henrik

PS, kursavgift :wink:

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-06-11 09:31

8 dB ökning måste väl ändå anses som väldigt bra :)
Sen får man ju räkna in skillnaden på hur det låter också inte bara siffror.

MVH Matti.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-06-11 09:43

Nästan en Bel är ju väldigt bra. Vad kostar inte det i förstärkareffektökning!
Idea what a great ID

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-06-11 11:42

Man kan också vända på det; motorn behöver inte vara högeffektiv med speciella polstycken för ett gott resultat.
Det räcker med 5x5 mm enkla polstycken.

Hur som helst, det finns mer att göra:
  • 9-10 kHz reflektionen?
  • Vågledare?
  • Modulationen i djupled?
Stay tuned.

solhaga

Reflektioner vid 9-10 kHz.

Inläggav solhaga » 2015-06-14 13:05

Har jämfört med eller utan de bakre polstyckena på en Mk I. Polstyckena är som sagt väldigt enkla: 5x5 mm med en liten avrundad radie.

Först lite FEMM på de två varianterna.

Med bakre polstycken:
Bild Bild
Magnetisk flödestäthet i normalen (= nyttoflöde) respektive tangentiellt (skall vara så litet som möjligt för att inte få vridningar):
Bild Bild

Utan bakre polstycken:
Bild Bild
Magnetisk flödestäthet i normalen (= nyttoflöde) respektive tangentiellt (skall vara så litet som möjligt för att inte få vridningar):
Bild Bild
Som väntat så ger denna geometri helt knasiga flödeslinjer, kommer antagligen varken mäta eller låta bra.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-06-14 13:36

Lite mätningar, 1 W in. Mätt vid 50 cm för att inte få med så mycket av rummet. Blå är utan bakre polstycken:

Smoothing 1/24 oktav:
Bild

Smoothing 1/12 oktav:
Bild

Smoothing 1/3 oktav:
Bild

Lite mer distorsion i LF pga det icke-linjära magnetflödet. Speciellt runt 500 Hz (2HD, 3HD), 700 Hz (2HD) och 1500 Hz (3HD).

Att fältet är svagare i mitten av gapet kan faktiskt vara en fördel; rörelsen i djupled är ju som störst här och kommer i så fall att minska.
Så om man kan få flödestätheten att bli mer "normal" vid ändarna på gapet, så skulle det vara en väg framåt.

9-10 kHz-reflektionen?
Ja, den försvann. Men det visste vi ju redan innan att den skulle :wink: .
Däremot så förvånar det mig att nivån bara sjönk 4-5 dB.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-06-14 23:30

Får nog försöka få till några slags bakre polstycken ändå.
Ett sätt är att ta två stycken 1,5 mm breda (tjocka) och 10 mm höga plåtbitar per främre polstycke.
Kanske vässa dom där de möter membranet för att få ner träffytan för bakåtgående våg.

Har provspelat Mk I utan bakre polstycken, då utan 9 kHz EQ:n förstås.
Gjorde heller ingen nivåjustering för den överlag förlorade nivån.

Något hände med återgivningen, bland annat så ändrade kvinnliga sångare lite karaktär (Josefin Cronholm, Jeanette Lindström - när kommer hennes nästa alster?) och då inte bara relaterad till den sänkta diskantnivån.
Rösterna lät helt enkelt lite renare.
Den borttagna reflektionen tog ju inte bara ner 9-10 kHz-puckeln utan allt ljud saknar ju nu denna "dubbelvåg" 0,06 ms senare än direktvågen.
Tror knappast att dubbelvågen var direkt hörbar men kanske kaskadeffekter eller intermodulationer var hörbara.

Fritt fram för åsikter i frågan!

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-06-24 12:33

Ett första försök med annorlunda bakre polstycken, testen gjordes på Mk I:

Bild

Till vänster är originalpolstyckena, det är samma som sitter på framsidan, i mitten skurna plattjärn 2x15 mm och till höger ett dämpmaterial.

Båda plattjärm och dämpmaterial:
Bild
Bild

Mätningar vid 50 cm 1 W. Smoothing 1/12.

Originalpolstycken (röd) jämfört med skurna (blå):
Bild
Hände inte så mycket, toppen förskjöts lite neråt i frekvens.

Skurna utan (röd) och med dämpmaterial enligt ovan (blå):
Bild
Ingen signifikant förändring av nivån för toppen. Men SPL sjönk överlag, så kanske dämpades det reflekterade vågen något.
Men det skedde i så fall på bekostnad av betydligt högre distorsionsnivåer; upp emot 15 dB högre för vissa frekvenser.
Antagligen är detta dämpmaterial för "tätt" för LF.

Jag får arbeta vidare på de diffrakterande polstycken samt hitta ett bättre, inte lika tätt LF-mässigt, dämpmaterial.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-06-26 01:03

Fick tag på ett damm- och insektsfilter med cirka 20 PPI, 10 mm tjockt.

Men det rätta platsen är mellan membran och bakre polstycken och inte mellan polstyckena.

Så motorn måste ändras för att ge utrymme för foamen. Mk II-motorn måste modifieras någon gång, så detta är väl rätt tillfälle då.
De nya bakre polstyckena kommer att vara 2 mm tjocka för att få mindre träffyta för reflektionerna istället för de nuvarandes 5 mm tjocklek.
Kanske sätter jag dom något tätare än de 10 mm cc de nuvarande har.

Med lite järnpinnar kan man åstadkomma detta (fick FEMMa någon timme för att komma hit):

Bild Bild

Blev inte nöjd med linjariteten samt riktningen i gapet (B.t skall vara nära noll):

Bild Bild

Det borde kunna gå att bygga denna motor; Mk II B:

Bild Bild

Nu har jag linjär magnetisk flödestäthet i den riktning den skall vara!

Bild Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum