Hejsan Faktiskt.se
Behöver lite goda råd angående hur långt ut från vägg jag bör placera mina gardiner som kommer vara hängda i en takskena från Kirsch.
Väggen där gardinerna ska hänga är 4m bred, men väggen är inte plan, utan det är 90cm plan-vägg på varje sida, sen kommer en smyg som är 24cm djupare än 90cm sektionerna av väggen, där balkongdörr och fönster sitter.
Såhär ser väggen ut:
_________90cm____________|__________________________________________220cm_____________________________________|____________90cm__________
Väggsektionen som är 220cm ligger alltså 24cm djupare än väggsektionerna med 90cm. 220cm sektionen består av fönster+balkongdörr samt element.
Hoppas ni förstår vad jag menar utifrån min ritning/beskrivning.
Jag tänker att om jag sätter takskenan 20-25cm ut från 90cm väggen så blir det tillräckligt med luft bakom gardinen för en fullgod dämpning?
Jag kommer med största sannolikhet spela med gardinerna öppna mestadelen av gångerna. (Med öppna menar jag ihopdragna så dom endast täcker 90cm väggdelen på varje sida.)
Rummet i övrigt är ett stenrum. Murat med kalkputs. betonggolv samt betongtak. Dimensionerna är 450cm bredd och 400cm djup samt 270 takhöjd. Mina Ino piPs kommer placeras med 2,75cm mellanrum. (Diskant <----- 2,75cm----->Diskant) på en egenbyggd stereobänk med höjden 50cm, mot väggen som är 450cm bred.
Sen ska det såklart in en stor ryamatta. Just nu lutar det åt en Ådum 200x300cm. Samt att en vägg ska få ett hyllsystem från ELFA som täcker hela väggen. (Väggen mitt emot "gardinväggen) för lite diffusionseffekt. Sen ska min soffa få flytta ut ca 30cm från väggen enligt rekommendation från herr Öhman. Aco paneler kommer också finnas på plats bakom högtalare.
Vad mer bör jag tänka på? Goda råd och tips välkomnas.
Tack på förhand.
Mvh Peruse