petersteindl skrev:Tandberg TCD 3014 A var ganska bra.
Riktigt snygg.
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Tandberg TCD 3014 A var ganska bra.
idea skrev:Detta skaffade jag när det begav sig.
(TC-D5)
Och använder fortfarande även om det är mer sällan numera.
Med bra band är det faktiskt bättre än min 2-spårs 9,5/19 Revox-A77, specialtrimmad av Live Recording. Vilket förvånar de flesta med tanke på att det är en portabel inspelare.
RogerJoensson skrev:Däck och däck...
Brorsan köpte den senare WM-D6C för att spela in orkester och kammarmusik, mest för dokumentation, men svajet gjorde lyssningen plågsam (på t ex fioler och piano). Det gick heller aldrig att få DolbyC att göra sitt jobb på ett bra sätt och DolbyB räckte dåligt för liveinspelning av sådan musik.
PerStromgren skrev:WM-D6C användes dock för okritisk användning i mitt fall, det bör påpekas. Mest gällde att kopiera kompisars LP-skivor till kassett, men Långsamt piano förekom absolut.
Perfector skrev:min allra första kassettspelare 1968
jockewe skrev:Nån som minns det här då? Butik på Skeppargatan Sthlm!
RogerGustavsson skrev:Trax var skräpband. Inte konstigt de försvann snabbt.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Trax var skräpband. Inte konstigt de försvann snabbt.
Jag köpte några Trax-band precis när de kom, man måste ju stöda svensktMen trots ett långt högre pris än tex Maxell som jag köpte mycket av, lät de betydligt sämre. Dessutom med ett mekaniskt gnisslande från själva kassetten...
Jag skickade in ett band till fabriken (var det Malmö?) och fick en hel låda i retur med band som inte gnisslade. Med följde ett testprotokoll från SP där man testat och jämfört just med Maxell. Trax var sämre på alla punkter. Och kostade nästan 50 % mer om jag minns rätt.
/ B
Perfector skrev:Bill50x skrev:Jag köpte några Trax-band precis när de kom...RogerGustavsson skrev:Trax var skräpband. Inte konstigt de försvann snabbt.
Nyfiken undrar jag om ni inte menar Track-tape?
I så fall är jag motpolen här
Jag spelade in band som dom använde i butiken i flera år tills det gick i stöpet.
Dom lät utmärkt om man hade rätt däck att spela på.
En viltsint moddad Philips 2507 med rätt tonhuvud.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Bill50x skrev:Jag köpte några Trax-band precis när de kom...
Nyfiken undrar jag om ni inte menar Track-tape?
I så fall är jag motpolen här
Jag spelade in band som dom använde i butiken i flera år tills det gick i stöpet.
Dom lät utmärkt om man hade rätt däck att spela på.
En viltsint moddad Philips 2507 med rätt tonhuvud.
Du har så rätt![]()
[ Bild ]
Tyvärr fick jag aldrig något nöjaktigt resultat med dem hur mycket jag än trimmade spelarna. Men jag moddade aldrig spelarna, det hade jag inte kunskap till. Å andra sidan var det mycket enklare att bara köpa bättre band...
/ B
Perfector skrev:"felet" var att dom hittade en finkornigare oxid som var så tunn att det blev statiska genomslag mot plastbasen.
Genom att använda ett skarpare tonhuvud som bara rörde vid bandet med yttersta spetsen så blev det inte någon nämnbar friktion och gnisslet försvann.
Att dom försvann var inte Tracks fel, utan posten som leasade ut maskinerna dom använde.
Sen påstod Posten att Tracks var skyldiga 5 miljoner i hyra.
Det och andra som gärna ville få bort konkurrensen gjorde att Damen som ägde Firman begick självmord.
En revision visade senare att skulden var 50000, inte 5 miljoner men då var det försent.
R.I.P. Track tape.
RogerGustavsson skrev:Vad jag kommer ihåg drogs banden med ett extremt gnissel och gjorde dem oanvändbara hos mig. Har möjligen kvar någon kassett bland de ca 500 som ligger i garaget.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster