Kassettdäck - bilder från den gamla goda tiden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nissling

Re: Kassettdäck - bilder från den gamla goda tiden!

Inläggav nissling » 2015-06-12 09:48

petersteindl skrev:Tandberg TCD 3014 A var ganska bra.

Riktigt snygg.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-06-12 10:02

idea skrev:Detta skaffade jag när det begav sig.
(TC-D5)
Och använder fortfarande även om det är mer sällan numera.
Med bra band är det faktiskt bättre än min 2-spårs 9,5/19 Revox-A77, specialtrimmad av Live Recording. Vilket förvånar de flesta med tanke på att det är en portabel inspelare.

Däck och däck... :)

Brorsan köpte den senare WM-D6C för att spela in orkester och kammarmusik, mest för dokumentation, men svajet gjorde lyssningen plågsam (på t ex fioler och piano). Det gick heller aldrig att få DolbyC att göra sitt jobb på ett bra sätt och DolbyB räckte dåligt för liveinspelning av sådan musik. Ett par år senare bytte han till portabel DAT-spelare efter att ha provat min DATspelare... Ljudmässigt var det ett rejält lyft, men mekaniken började strula efter allt för kort tid.
Bild
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-06-12 10:15

RogerJoensson skrev:Däck och däck... :)

Brorsan köpte den senare WM-D6C för att spela in orkester och kammarmusik, mest för dokumentation, men svajet gjorde lyssningen plågsam (på t ex fioler och piano). Det gick heller aldrig att få DolbyC att göra sitt jobb på ett bra sätt och DolbyB räckte dåligt för liveinspelning av sådan musik.

Jag har också en sådan maskin och har inte upplevt något av de problem du nämner. Min Revox A77 på 9,5 cm/s har inte påtagligt bättre (mindre) svaj, åtminstone. C-Dolby gjorde sitt jobb, om jag spelade in och upp på samma maskin.

WM-D6C användes dock för okritisk användning i mitt fall, det bör påpekas. Mest gällde att kopiera kompisars LP-skivor till kassett, men Långsamt piano förekom absolut.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-06-12 10:26

Hade en period då jag spelade in samt lyssnade en massa på kassett, köpte en drös kassett prylar då. Har kvar det mesta. Och massvis med band......

AIWA AD-M800 kostade 760 dollar när den kom på 80-talet. Köpte ett par oanvända chrome band på loppis också.
Bild

Köpte även detta reporterdäck för en liten slant. Låter fenomenalt. Är dock lite smutsigt nu då den står på en hylla.
Bild

Denna lilla inspelare fick jag med ca 100st kassettband. Tyvärr så funkar den ej, tror det är remmarna som är kaputta.
Bild

Denna vet jag ej varför jag har, kanske för att den är häftig. :)
Bild

Detta är ej något däck, men spelar band iaf! Min personliga favorit.
Bild

Drömmen är nog denna: Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-06-12 11:08

PerStromgren skrev:WM-D6C användes dock för okritisk användning i mitt fall, det bör påpekas. Mest gällde att kopiera kompisars LP-skivor till kassett, men Långsamt piano förekom absolut.

Jag har hört mer än en Sony WM-D6C (två, bägge med bara några veckors använding). Svaj på samma nivå. I mina öron funkade det väldigt dåligt.
Vi lyckades inte hitta band där Dolby Cn inte fick dynamiken att småfladdra/hoppa heller. Bakgrundsbruset ville inte ligga still utan fladdrade oroligt med musiken. Därtill verkade elektroniken inte utnyttjag bandets dynamikomfång på ett bra sätt, som ytterligare spädde på brusproblemen och bandföringen hade en del att önska (instabil azimuthvinkel). Bandaren skickades nästan omgående tillbaka till Sony för service, men de sa att den betedde sig normalt och både brus och svaj var inom angivna data.

Kanske funkade det bättre på färdigproducerat material än det gjorde live, men bra det tycker jag inte att den var. Rätt dålig, skulle jag säga. Den bruspumpade klart värre än mitt billiga kassettdäck Proton 720, bandföringen var sämre och skillnaden i svaj var enorm. Det största problemet vad gäller svajet var nog det lilla svänghjulet i Sonyn, som inte förmådde att hålla emot varken motorvibrationer eller ryckiga rörelser från inuti själva kassettbandet.
Men med rätt musikmaterial så kanske problem inte var så stora.

Proton 720
Bild

Mitt sista kassettdäck var ett nerköp (med det hade fjärrkontroll). Även det ett Proton-däck, med HX-pro osv. Jag tror att det var den här modellen:
http://knoppix.net/store/img-large/prot ... 708558.jpg
Det visade sig inte ha det där stora fina svänghjulet till kapstanaxeln, utan två motkopplade mindre hjul som visserligen gav fina mätdata (jag tror att mekaniken köpts från Pioneer), men som troligen inte mättes upp med ett riktigt kassettband. För minska lilla skav/ryck inuti kassetten gav ett hörbart svaj/ryck pga friktionen... Vilket åter visar att redovisade mätdata, kan vara av intet värde i praktiken.
Kort efter inköpet så tröttnade jag på att använda kassetter och gick över till DAT...
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-06-12 11:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-12 11:10

min allra första kassettspelare 1968
Bilagor
3302.png
3302.png (52.64 KiB) Visad 7483 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-06-12 13:52

Perfector skrev:min allra första kassettspelare 1968

Jess, så ska en kassettspelare se ut! Jag har aldrig haft någon av denna tidiga modell, men jag kört ett flertal.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-06-13 13:40

Gamla Philips ja. En sån här hade jag i bilen. Och ett par Luxor bokhyllehögtalare i hatthyllan.
auto_cassetta_n2607_stereo_111404[1].jpg
auto_cassetta_n2607_stereo_111404[1].jpg (19.69 KiB) Visad 7393 gånger
Senast redigerad av STDI 2015-06-13 14:23, redigerad totalt 1 gång.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2015-06-14 00:36

BICT4.jpg
BICT4.jpg (249.75 KiB) Visad 7351 gånger
Nån som minns det här då? Butik på Skeppargatan Sthlm!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-14 01:16

jockewe skrev:
BICT4.jpg
Nån som minns det här då? Butik på Skeppargatan Sthlm!

Nostalgi.
Den fick mig att experimentera med min Philips 2521 att höja hastigheten för att få bättre ljud.
Vid 11.25 cm/sek så lät det kanon, men tejpen räckte knappt till en Lp-skiva.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2015-06-15 21:47

Så enkelt och praktiskt med kassetter även om det inte händer mycket över 16KHz, de enda Chrome band jag har kvar är ett 80min och ett 90min av märket Trax (Svenskt?).

Har inga bilder på TEAC W890R jag har eller den Pioneer med AutoBLE jag haft.
Den spelare som skänkt mest glädje är ändå BTO Plusdeck2c som sitter i PC'n, köpt 2006 på Conrad.se har den fört över flera hundra kassetter till MP3 eller Wave.
Senast LL. Cool J - GOAT dubbel LP som gick via band till FLAC och redigerades från brus samt pauser i Audition.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-15 22:57

Trax var skräpband. Inte konstigt de försvann snabbt. Körde oftast med TDK SA som bandaren (Nakamichi) var trimmad för. Denon-maskinen gick givetvis utmärkt ihop med Denons egna band. Så här efter 37 år fungerar fortfarande TDK-banden rätt bra, lite diskantbortfall är noterbart. Kopieringsöverhörningen mellan bandvarven går heller inte helt att bortse ifrån.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-16 08:57

RogerGustavsson skrev:Trax var skräpband. Inte konstigt de försvann snabbt.

Jag köpte några Trax-band precis när de kom, man måste ju stöda svenskt :-) Men trots ett långt högre pris än tex Maxell som jag köpte mycket av, lät de betydligt sämre. Dessutom med ett mekaniskt gnisslande från själva kassetten...

Jag skickade in ett band till fabriken (var det Malmö?) och fick en hel låda i retur med band som inte gnisslade. Med följde ett testprotokoll från SP där man testat och jämfört just med Maxell. Trax var sämre på alla punkter. Och kostade nästan 50 % mer om jag minns rätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-16 09:01

Bill50x skrev:

Jag köpte några Trax-band precis när de kom, man måste ju stöda svenskt :-) Men trots ett långt högre pris än tex Maxell som jag köpte mycket av, lät de betydligt sämre. Dessutom med ett mekaniskt gnisslande från själva kassetten...

Jag skickade in ett band till fabriken (var det Malmö?) och fick en hel låda i retur med band som inte gnisslade. Med följde ett testprotokoll från SP där man testat och jämfört just med Maxell. Trax var sämre på alla punkter. Och kostade nästan 50 % mer om jag minns rätt.

/ B

Nyfiken undrar jag om ni inte menar Track-tape?
I så fall är jag motpolen här
Jag spelade in band som dom använde i butiken i flera år tills det gick i stöpet.
Dom lät utmärkt om man hade rätt däck att spela på.
En viltsint moddad Philips 2507 med rätt tonhuvud.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-16 09:09

Perfector skrev:
Bill50x skrev:
Jag köpte några Trax-band precis när de kom...

Jag spelade in band som dom använde i butiken i flera år tills det gick i stöpet.

Du har så rätt :oops:

Bild

Tyvärr fick jag aldrig något nöjaktigt resultat med dem hur mycket jag än trimmade spelarna. Men jag moddade aldrig spelarna, det hade jag inte kunskap till. Å andra sidan var det mycket enklare att bara köpa bättre band...

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-16 09:15

Bill50x skrev:
Perfector skrev:
Bill50x skrev:Jag köpte några Trax-band precis när de kom...

Du har så rätt :oops:

[ Bild ]

Tyvärr fick jag aldrig något nöjaktigt resultat med dem hur mycket jag än trimmade spelarna. Men jag moddade aldrig spelarna, det hade jag inte kunskap till. Å andra sidan var det mycket enklare att bara köpa bättre band...

/ B

"felet" var att dom hittade en finkornigare oxid som var så tunn att det blev statiska genomslag mot plastbasen.
Genom att använda ett skarpare tonhuvud som bara rörde vid bandet med yttersta spetsen så blev det inte någon nämnbar friktion och gnisslet försvann.
Att dom försvann var inte Tracks fel, utan posten som leasade ut maskinerna dom använde.
Sen påstod Posten att Tracks var skyldiga 5 miljoner i hyra.
Det och andra som gärna ville få bort konkurrensen gjorde att Damen som ägde Firman begick självmord.
En revision visade senare att skulden var 50000, inte 5 miljoner men då var det försent.
R.I.P. Track tape.

Edit:
Å andra sidan slapp hon uppleva CD'ns intrång och avlivande av Kassettbandet.
Klen tröst men så är det.

Mer finns att läsa här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Track_Tap ... ionkampanj

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-16 11:57

Perfector skrev:"felet" var att dom hittade en finkornigare oxid som var så tunn att det blev statiska genomslag mot plastbasen.
Genom att använda ett skarpare tonhuvud som bara rörde vid bandet med yttersta spetsen så blev det inte någon nämnbar friktion och gnisslet försvann.
Att dom försvann var inte Tracks fel, utan posten som leasade ut maskinerna dom använde.
Sen påstod Posten att Tracks var skyldiga 5 miljoner i hyra.
Det och andra som gärna ville få bort konkurrensen gjorde att Damen som ägde Firman begick självmord.
En revision visade senare att skulden var 50000, inte 5 miljoner men då var det försent.
R.I.P. Track tape.

Vad var det för maskiner som Posten hyrde ut?

Men att det behövs speciella tonhuvuden för att använda kassetterna känns inte som speciellt smart, då måste de positiva sidorna vara extremt bra jämfört med konkurrenterna, och knappast ens då fungerar det. Men som sagt, SP's tester visade att Track-banden var sämre på allt; inte lika bra frekvensgång uppåt, inte lika bra dynamik, högre grundbrus, högre svaj, lägre överstyrningsreserv i diskanten osv. Vad jag däremot inte minns var vilka maskiner man använt för att testa banden och jag har inte sparat rapporten. Men om någon är extra intresserad går det säkert att ordna en kopia från SP. Men jag vågar påstå att för normalkonsumenten var det en sämre produkt till ett högre pris.

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-06-16 12:13

Skräpband. Brus och distande diskant är mitt minne (förutom gnisslet) och det testades flera kassettdäck. Hur man än justerade Bias så gick det inte att få cymbaler och starka s-ljud problemfria. Det lät mest trasigt, stark diskant blev ofta till ett väsande (skitful dist). Den udda frekvensgången gjorde att Dolby B funkade kasst och Dolby C katastrofalt. Frekvensgången kanske kunde åtgärdats genom att modda kassettdäckens inspelnings och avspelningsfilter för enbart detta band, men till vilken nytta när det dynamiska omfånget var så uselt. Jag har en känsla av att bandet inte ville ligga an väl till tonhuvudet heller (som billiga postorderkassetter).

Fräck design var det enda positiva jag minns med detta kassettband.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-16 12:17

Roger
+1

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-16 13:04

Ja, Track hette de nog. Skräp var de ändå....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-16 13:16

Håller inte med om skräp och bias justerade jag in på 2 minuter.
Och maskinerna var de som tillverkade kassetterna dvs spolade banden och monterade ihop allting.
Min frus bror hade ett bolag som köpte in utrustning och hyrde ut, både lastmaskiner och verkstadsmaskiner.
Posten hoppade på det tåget ett tag men släppte igen när det inte gick ihop ekonomiskt.
Mina trackband låter hur fint som helst.
Det som kan spöka är att överstyrningsreserven i decket inte är tillräckligt hög.
Det trimmade jag bort i mitt eget och har aldrig haft problem med ljudet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-16 15:55

Vad jag kommer ihåg drogs banden med ett extremt gnissel och gjorde dem oanvändbara hos mig. Har möjligen kvar någon kassett bland de ca 500 som ligger i garaget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-16 15:58

RogerGustavsson skrev:Vad jag kommer ihåg drogs banden med ett extremt gnissel och gjorde dem oanvändbara hos mig. Har möjligen kvar någon kassett bland de ca 500 som ligger i garaget.

Det är plastbasen som skapade statisk elektricitet pga det tunna oxidskiktet.
Det fixades men då var det redan försent eftersom Posten som hyrde ut maskinerna anklagade TrackTape för att inte betala en skuld som sedan inte fanns.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-16 16:09

Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2015-06-16 21:11

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-16 21:18

det är inte lika givande utan en förklarande text.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-06-16 21:32

Han gick bananas när han fick syn på spelaren?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-06-16 21:45

En spelare från en "bananrepublik".
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-06-17 01:31

För att återgå till Track ett ögonblick så har även jag fått återberättat för mig om kvalitetsproblem. Möjligen löste man det (enligt Wikipedia var så fallet) men det var förmodligen inte särskilt många som åter köpte något man tidigare provat med dåligt resultat.

Kvinnan/damen som startade upp företaget hade som jag förstått det ärvt en stor förmögenhet som investerades i detta projekt. Hur man nu kommer på den iden (det gjorde hon nog inte själv). Känns som en historia man gärna läst mer om.

Åter till kassettdäck.

Ett sådant här spelar jag på

Bild

Nakamichi 700. Tillsammans med Nakamichi 1000 var det världens första kassettdäck med tre tonhuvuden (tidigare fanns det enbart på rullbandare). Använder det mycket lite men tycker mycket om det. Kör igenom lite band ibland för att hålla mekaniken i trim. Komplett med trådfjärr samt Nakamichis egen avmagnetiseringsapparat.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-17 01:56

TRACK-banden kommer jag ihåg. Jag körde med Sony hf-es annars (jag kom ihåg beteckningen fast det måste ha varit 20 år sedan), för det sade min storebror var bra :D
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi