Högtalare är snygga!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Högtalare är snygga!

Inläggav kodapa » 2015-06-15 09:44

Jag satt igår och funderade på varför det anses så fult med synliga högtalare.
Högtalarna speglar ju ett intresse. Ett intresse för att lyssna på musik. Anses det fult att tycka om att lyssna på musik?
Det borde vara tvärsom tycker jag, musik är ju bland det finaste som finns, då borde det väl få ta en stor plats i hemmet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Högtalare är snygga!

Inläggav Perfector » 2015-06-15 09:57

Instämmer.
Det är inte fult med synliga högtalare.
Iofs. kan dom ha låg WAF men det är inte skäl nog att gömma dom.
Ett par väl fungerande högtalare är en njutning för båda ögat och örat.
Om man dessutom gjort som några här, putsat upp och snyggat till dom så det blir nyskick på dom så är det extra trevligt att se det man lyssnar på.
Senast redigerad av Perfector 2015-06-15 10:04, redigerad totalt 2 gånger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-06-15 10:01

Håller helt med. Sen kan det ju bero på hur högtalarna ser ut också. Mina är ju lika mycket inredningsdetalj som njutningsredskap.

SF-Elipsa-compr.jpg
SF-Elipsa-compr.jpg (125.69 KiB) Visad 5760 gånger
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2015-06-15 10:03

Vad är låg WAF egentligen, varför tycker frun att högtalarna är fula? Frun tycker väl också om musik.
Det är helt OK att ha ett stort blaffigt asfult badkar. Är det inte mer pinsamt att fördriva tiden med att bada än att lyssna på musik?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-15 10:04

kodapa skrev:Vad är låg WAF egentligen, varför tycker frun att högtalarna är fula? Frun tycker väl också om musik.
Det är helt OK att ha ett stort blaffigt asfult badkar. Är det inte mer pinsamt att fördriva tiden med att bada än att lyssna på musik?

Wife Acceptance Factor :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-06-15 10:07

Jag blir alltid glad när jag kommer hem till vänner och det finns en plats ämnad för enbart musik, gärna utan TV-apparatur eller annat i mitten. Högtalare som bara slängts in där det finns plats blir sällan vackra, det är möbler och möbler måste ha en genomtänkt placering ! Inte lägger du väl vitrinskåpet på sidan bara för att det får plats där ???
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2015-06-15 10:08

Perfector skrev:
kodapa skrev:Vad är låg WAF egentligen, varför tycker frun att högtalarna är fula? Frun tycker väl också om musik.

Jag vet, men varför... ;)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-15 10:13

kodapa skrev:
Perfector skrev:

Kvinnor har kanske ett högre estetiskt sinne.
Min tex. gillar inte tanken på 160 Liter med 15" i vardagsrumemt då dom är 40x40x85 cm och tar en jäkla plats i ett litet vardagsrum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-15 10:52

Många gillar musik men bryr sig mindre om hur det låter. För dem är högtalare ofta ett störande element i inredningen.

Jag har skrivit det förr och jag gör det igen. Jag fattar inte hur någon kan föredra ett billigt vitrinskåp fyllt med en massa skräp som man inte kan använda till något framför att par snygga högtalare som presterar bra musikåtergivning! En annan fråga är förstås om orangemålade bastorn utan elementskydd och en hög 19" 208:or kan anses som snyggt ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-15 10:54

Jag tycker att det finns betydligt mindre snygga saker som verkar vara mer accepterat i hemmen om man säger så.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-15 10:59

Bill50x skrev:En annan fråga är förstås om orangemålade bastorn utan elementskydd och en hög 19" 208:or kan anses som snyggt ;-)

Beror på vilken nyans orange det är. En hög med 208:or är alltid snyggt däremot. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-15 11:00

AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att det finns betydligt mindre snygga saker som verkar vara mer accepterat i hemmen om man säger så.

Högtalare kan även komplettera inredningen så det blir mer totalharmoni.
Mina är inte världen vackraste men har sin plats och jag tycker dom platsar bra.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-15 12:24

Perfector skrev:
kodapa skrev:
Perfector skrev:Wife Acceptance Factor :-)

Kvinnor har kanske ett högre estetiskt sinne.
Min tex. gillar inte tanken på 160 Liter med 15" i vardagsrumemt då dom är 40x40x85 cm och tar en jäkla plats i ett litet vardagsrum

Rent generellt så tycker jag ofta att kvinnors estetiska sinne är ganska dåligt.
Plottrigt och dålig smak genomsyrar det hela.
Men hemmet tillhör på något sätt kvinnans revir och mannen får, om han har tur, göra som han vill med garaget.
Det samma gäller toaletten och speciellt toalettstolen.
Fälla ner sitsen är en klassiker.
Jag måste alltså utföra både uppfällning och nerfällning. Damerna ska ha allt tillrättalagt som dom vill ha det.
Att duschmunstycket dessutom är i fel höjd har jag också hört.

För de flesta verkar WAF vara ett problem.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2015-06-15 12:59

AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att det finns betydligt mindre snygga saker som verkar vara mer accepterat i hemmen om man säger så.

Precis så! 8)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-15 14:36

Den fulaste saken i mitt hem är jag.
Men min fru behåller mig i alla fall.
Bra va! :-)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-06-15 15:58

Perfector skrev:Instämmer.

Denna åsikt delas inte av de flesta idag.
Inte ens av män...

HIFI som syns är helt ute.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2015-06-15 16:17

sportbilsentusiasten skrev:

Inte ens av män...

Jupp, varför är det så?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-06-15 19:22

Hej Kodapa, länge sen!? :)
Jag måste ha synlig hifi, annars tycker jag inte att det är lika kul.
Gärna mycket synlig membranarea :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Chdani

Inläggav Chdani » 2015-06-15 20:01

Jag och min sambo delar uppfattningen av att synliga högtalare kan vara riktigt snyggt. Skulle däremot ha svårare att få igenom permanenta akustikregleringar i form av dämpare bakom högtalare med mera.

Att höja högtalarna var något som var helt ok hemma som åtgärd men samtidigt ansågs vara något som inte gjorde någon som helst skillnad på ljudet. Det märks att vi båda är mer och mer överens om hur vissa störljud i hemmet irriterar såsom fladderekon och maskiner som surrar. Med andra ord övar vi upp våra gehör tillsammans medvetet och omedvetet vilket känns bra så klart.
Senast redigerad av Chdani 2015-06-15 20:05, redigerad totalt 1 gång.
---

Live long and prosper.

Användarvisningsbild
Chdani

Inläggav Chdani » 2015-06-15 20:04

Det känns som att dold hi-fi har blivit otrendigt på samma sätt som att jättemånga en längre tid har sökt öppna planlösningar i sina lägenheter.
Allt ska vara ett stort tomt rum med få stiliga saker. Helst parallella och hårda ytor.

Jag kan absolut uppskatta estetiken i det också men det låter ju inte så kul helt enkelt. Har alltid själv varit en person som vill fylla väggarna med saker jag tycker om och har inget emot att råka "krympa rummet". Känns ofta som att resten av världen vill ha öppna outnyttjade och framförallt vita väggar ;)
---

Live long and prosper.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-15 20:57

Jag tycker de flesta nuförtiden högtalare är rejält fula. Sannolikt för att jag är i permanent otakt med de senaste designtrenderna inom hifi. Snyggast är de högtalare som ser ut som högtalare. Mitt huvudproblem är dock att jag tycker högtalarna stör illusionen av ljudbilden. Om man inte ser ljudkällorna blir stereoillusionen mer "illusorisk". Tycker jag. Fast jag är inte dogmatisk. Hifi är ju trots allt en materialsport.

/DQ-20

PS. MINA högtalare är givetvis snygga...
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-15 20:59

DQ-20 skrev:Jag tycker de flesta nuförtiden högtalare är rejält fula. Sannolikt för att jag är i permanent otakt med de senaste designtrenderna inom hifi. Snyggast är de högtalare som ser ut som högtalare. Mitt huvudproblem är dock att jag tycker högtalarna stör illusionen av ljudbilden. Om man inte ser ljudkällorna blir stereoillusionen mer "illusorisk". Tycker jag. Fast jag är inte dogmatisk. Hifi är ju trots allt en materialsport.

/DQ-20

PS. MINA högtalare är givetvis snygga...

även om högtalarna syns bör ju ljudet komma fram så att det inte är uppenbart att det är högtalarna som låter.
Ljudet ska alltså komma från ett bredare spektrum än högtalarnas placering. Eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-15 23:00

DQ-20 skrev:Mitt huvudproblem är dock att jag tycker högtalarna stör illusionen av ljudbilden. Om man inte ser ljudkällorna blir stereoillusionen mer "illusorisk". Tycker jag.

Varför blundar du inte när du lyssnar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-16 00:10

Nattlorden skrev:
DQ-20 skrev:Mitt huvudproblem är dock att jag tycker högtalarna stör illusionen av ljudbilden. Om man inte ser ljudkällorna blir stereoillusionen mer "illusorisk". Tycker jag.

Varför blundar du inte när du lyssnar?

Då ser han inte vad han spelar

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2015-06-16 08:40

Martin_Dewens skrev:Hej Kodapa, länge sen!? :)

Visst var det. :) Jag brinner nog inte lika mycket för den här sporten längre, men det är ju trevligt folk här.
Har käbblat runt lite i allmänt bara...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-06-16 09:13

kodapa skrev:

Inte ens av män...

Jupp, varför är det så?

För att alla lyssnar på sin egen musik med sin iPhone. Förr lyssnade man tillsammans. Eller såg på TV tillsammans.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-16 09:20

Så sant som skrivet.
Dessa öronpluggar har förstört hela högtalarmarknaden.
Och redan på tidigt 70-tal varnade man för att hörselskador av hörlurar på hög volym var en riskfaktor.
Se'n att man inte kan gunga hela rummet med gosig bas i lurar gör inte lureländet bättre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-06-16 09:50

Perfector skrev:Så sant som skrivet.
Och redan på tidigt 70-tal varnade man för att hörselskador av hörlurar på hög volym var en riskfaktor.
Se'n att man inte kan gunga hela rummet med gosig bas i lurar gör inte lureländet bättre.

Ja man tappar en hel del upplevelse med lurar. Man vill ju känna basen i kroppen eller hur?

hörselskador av hörlurar -detta blir en hög kostnad för samhället om några decenier :cry: och olägenhet för alla drabbade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-16 09:53

Perfector skrev:Så sant som skrivet.

Ja man tappar en hel del upplevelse med lurar. Man vill ju känna basen i kroppen eller hur?

hörselskador av hörlurar -detta blir en hög kostnad för samhället om några decenier :cry: och olägenhet för alla drabbade.

Exakt.
Ta en bra orgelplatta och försök få rummet i gungning med lurar.
Jag vill känna luften vibrera när basen, oavsett musik tar tag i allting

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2015-06-16 10:18

kodapa skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Denna åsikt delas inte av de flesta idag.
Inte ens av män...

Jupp, varför är det så?

För att alla lyssnar på sin egen musik med sin iPhone. Förr lyssnade man tillsammans. Eller såg på TV tillsammans.

Jag är inte så säker på det. Känns mer som det är ortendigt och lite "wt". Synliga högtalare förknippas med antigen tonårsrum eller nörd.
Möjligen att det fått ett litet uppsving av hipsters och vinyltrenden, men det är inget som nått ut till Svensson...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi