Moderator: Redaktörer
Xenod skrev:Hm, hur kan du avgöra det från den lilla information som fanns på hemsidan? Finns nog tusentals varianter på liknande material & produkt
Micke23 skrev:Något liknande det här materialet?
http://www.special-plast.se/produkter/i ... ster-es-25
IngOehman skrev:Micke23 skrev:Något liknande det här materialet?
http://www.special-plast.se/produkter/i ... ster-es-25
Nej, jag använder inte es-25.
Det material jag använder skummas i Tyskland.
Men som snikdämpmaterial fungerar es-25 faktiskt ganska bra. Inte så bra som man behöver om det är en krävande applikation, men ändå inte dåligt alls.
Vill man spara pengar finns det dock ännu billigare material som ändå dämpar en del.
Bästa materialet om man vill ha så billig dämpning per krona som möjligt, är mineralull, och då skall denisteten vara någonstans runt 15-25 kg/m^3 för de flesta applikationer (men inte alls). Det är faktiskt svårslaget som dämpmaterial till en bråkdel av priset för de bästa dämpmaterialen, men ändå nästan lika bra. Men det kan vara lite otrevligt att ta i sådana material.
Vh, iö
Elfsberg skrev:"låter" säger du. Vad baserar du det på?
T ex: är det samma material och densitet?
Johan_Lindroos skrev:Mx, du kan väl låta IÖ få ha sitt material ifred. Vill du att alla ska kunna kopiera hans produkt? Om du bara är "intresserad" av att få veta vad materialet är, så verkar det inte riktigt så eftersom du är så ihärdig.
mx skrev:Johan_Lindroos skrev:Mx, du kan väl låta IÖ få ha sitt material ifred. Vill du att alla ska kunna kopiera hans produkt? Om du bara är "intresserad" av att få veta vad materialet är, så verkar det inte riktigt så eftersom du är så ihärdig.
Så ihärdig? Jag är intresserad av vilket material det är. På vilket sätt är det konstigt? Jisses.
Johan_Lindroos skrev:mx skrev:Johan_Lindroos skrev:Mx, du kan väl låta IÖ få ha sitt material ifred. Vill du att alla ska kunna kopiera hans produkt? Om du bara är "intresserad" av att få veta vad materialet är, så verkar det inte riktigt så eftersom du är så ihärdig.
Så ihärdig? Jag är intresserad av vilket material det är. På vilket sätt är det konstigt? Jisses.
Ja, efter fyra gångers försök så menar jag att du verkar väldigt ihärdig.
Adhoc skrev:MX, det är tyska plastbubblor, punkterade sådana. Min spekulation: Eftersom ACOn inte är så jäkla dyr skulle jag tro att det är standardprodukter som IÖ köper direkt. (Eller att han får vänta till annan kund också behöver materialet och det samkörs. När jag köpt in gummiduk har minsta batchstorlek legat kring ca 1 ton för blandningen, sedan kan man få smeten utkalendrerat till olika tjocklekar. Är minsta batchstorlek liknande i kg för ACOn, lär det ta lite plats ...) Han har sitt påslag och säljer med en viss förtjänst, inget konstigt med det. Trevligt att du inte missunnar honom en pilsner eller två?
Googla på återförsäljare för BASFs Basotect om du vill ha bra skumabsorbenter, resultat tex: http://www.der-schaumstoffdiscounter.de ... berplatten, lite info om akustiska egenskaper http://www.forman.co.nz/files/file/575/ ... +sheet.pdf Finns såväl rätblock som profilerade skivor. Du kan även kombinera rätblock med äggkartongskivan ytterst.
mx skrev:Kan man elda materialet? Frigörs något flamskydd i så fall? Ska jag återvinna det som plast? Brännbart? Vilket lim ska jag använda för att fästa på bästa sätt mot trä?
Finns väl tusen anledningar att veta vilket material det är i en produkt.
Jag ska inte "köpa på sidan av Ingvar" och låta honom lida ekonomisk skada. Jag ska inte köpa fler dämpskivor över huvud taget faktiskt. Ingen behöver nämna något om vem som tillverkar dem, vad det är för grossist eller ens favoritmat. Om NÅGON vet vad det är för material i dessa dämpskivor, kan de dock gärna höra av sig. Via PM om det är känsligt.
Johan_Lindroos skrev:mx skrev:Kan man elda materialet? Frigörs något flamskydd i så fall? Ska jag återvinna det som plast? Brännbart? Vilket lim ska jag använda för att fästa på bästa sätt mot trä?
Finns väl tusen anledningar att veta vilket material det är i en produkt.
Jag ska inte "köpa på sidan av Ingvar" och låta honom lida ekonomisk skada. Jag ska inte köpa fler dämpskivor över huvud taget faktiskt. Ingen behöver nämna något om vem som tillverkar dem, vad det är för grossist eller ens favoritmat. Om NÅGON vet vad det är för material i dessa dämpskivor, kan de dock gärna höra av sig. Via PM om det är känsligt.
Ja, det var väl bra frågor. Det kunde du väl ha frågat från början då. För att svara på de flesta av dessa frågor behöver man inte veta exakt vad det är för material. Jag ger svar efter bästa förmåga:
Kan man elda materialet?
- Ja, man kan nog elda materialet.
Frigörs något flamskydd i så fall?
- Jag vet inte om absorbenten innehåller flamskydd. Eventuellt flamskydd frigörs såklart när det brinner, och kan tänkas förändras i sin molekylstruktur. Men om det brinner upp så brinner det upp så att säga.
kan jag återvinna det som plast?
Ja, det skulle jag nog tro med stor sannolikhet. Plast brukar slängas som brännbart. Ja, på sopstationen är de pigga på att elda det mesta som brinner...
Brännbart?
Se ovan.
Vilket lim ska jag använda för att fästa på bästa sätt mot trä?
Man kan använda kontaktlim eller häftpistol. Bägge metoderna har jag låtit använda vid byggen av ljudrum. Häftpistol känns enkelt och miljövänligt. Möjligen kan mattejp användas, men det vet jag egentligen inte, men kan ju testas, i alla fall för vertiaklt montage mot betong.
MagnusÖstberg skrev:Varför inte bara fråga hur det skall sorteras i avfallshanteringen då rakt upp och ner?
Men visst skulle det vara bra med en produktbeskrivning, det kanske inte alls är lämpligt att springa ner och rädda stereon om det skulle brinna lite i det. Livet är ju trots allt lite värdefullare än prylar
mx skrev:Jag tolkar det som att många människor har en produkt i sitt hem som de inte har en aning om vad det är för något. Ingen vet heller hur man i så fall ska göra sig av med produkten i så fall.
Nattlorden skrev:mx skrev:Jag tolkar det som att många människor har en produkt i sitt hem som de inte har en aning om vad det är för något. Ingen vet heller hur man i så fall ska göra sig av med produkten i så fall.
Det vet jag inte om några andra saker jag har heller... vad är skillnaden mellan Aco och en Samsung-mikro?
mx skrev: ... snip
Jag försöker bara ta reda på vilket material det är i produkten då jag ska slänga en hel del spill från ljudrummet. Jag hade kunnat ge bort det, men det är utskurna konstiga delar som inte gör någon glad.
mx skrev:Det finns en produktbeskrivning till din samsungmikro. Om du inte gråimporterat den. Brukar även finnas ett avsnitt om hur produkten ska återvinnas.
Nattlorden skrev:mx skrev:Det finns en produktbeskrivning till din samsungmikro. Om du inte gråimporterat den. Brukar även finnas ett avsnitt om hur produkten ska återvinnas.
Produktbeskrivning? Vem f*n sparar på några papper? Man behöver ingen instruktion för att köra en mikro. Den slängdes samma dag den köptes - oläst.
mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Varför inte bara fråga hur det skall sorteras i avfallshanteringen då rakt upp och ner?
Men visst skulle det vara bra med en produktbeskrivning, det kanske inte alls är lämpligt att springa ner och rädda stereon om det skulle brinna lite i det. Livet är ju trots allt lite värdefullare än prylar
Därför jag vill veta vad det är för material i produkten.
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Det finns en produktbeskrivning till din samsungmikro. Om du inte gråimporterat den. Brukar även finnas ett avsnitt om hur produkten ska återvinnas.
Produktbeskrivning? Vem f*n sparar på några papper? Man behöver ingen instruktion för att köra en mikro. Den slängdes samma dag den köptes - oläst.
Okej?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster