Media spelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hubba

Media spelare

Inläggav Hubba » 2005-12-19 15:07

Hallå,

Ville bara tipsa om dessa produkter.

Squeezebox
Roku M500

Du behöver endast bredbands anslutning för att kunna lyssna på Internet radio, funkar kanon hemma hos mig.
Har taskig radio mottagning där jag bor, nu kan jag lyssna på alla SR kanaler + övriga från hela världen. Och det utan att datorn behöver vara igång.

Jag har rippat över min CD samling till Flac och nästa steg är att köra media servern på en Nätdisk.

signalen in till Denon 2105 och vidare ut på pIP[/url]

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-19 15:26

Frågan är väl bara huruvida Jens of Sweden är en stabil leverantör som man vill sätta sin tillit till.. Annars diggar jag konepcet stort! Och de var ganska läckra.. du har inga bilder?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-19 15:27

Man skall inte göra affärer med djävulen. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-19 15:39

Dessutom så är inte det där kompletta mediamaskiner, bara för ljud, men tror säkert dom fungerar aldeles utmärkt till det. Den här tror jag vore nåt men osäker på kvalitet 600
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 16:21

Hallå

KISS är nog bra, men klarar för få Audio format, det är ett av problemen med att försöka knöka in så mycket som möjligt i dessa maskiner.
Squeezebox kommer med en hi-fi 24-bit Burr-Brown™ digital-analog konverter, legendarisk i audiofilkretsar för sitt rena ljud och superlåga förvrängning. Digitala optiska, koaxiala och analoga utgångar kan kopplas till vilken hemmabio eller stereo som helst.

Ett måste är att den klarar något Lossless format, helst FLAC.
Jag kör via Denon 2105's DAC, SPDIF direkt in. Hör ingen skillnad jämnfört med min gamla CD transport Sony 202 ES.
Jag har rippat hela min CD samling 5500 låtar och streamar trådlöst till min Roku, funkar kanonbra ett verkligt lyft.

Använder slimserver som mediaserver.

Jag var själv tveksam till att handla av Jens of Sweden men fickt ill svar att Jens of sweden's försäljnings organistation har inget med moderbolaget att göra och berörs inte av konkursen.

/Hubba

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-12-19 16:30

Behöver man ett trådlöst nätverk för att detta ska fungera??

Har du båda dessa modellerna?

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 16:39

Hej igen

Jag har en Roku M500, och är kanon nöjd kommer att köpa fler.

Du behöver inte har trådlöst nät för dessa men det bästa köpet är att köpa den trådlösa varianten då för du med både ett W-Lan interface och ett "vanligt" nätverks interface.Jag funderar på att köpa Squeezeboxen oxå.

Köp till 2 aktiva dator högtalare och du har en radio för köket eller sovrummet, Roku kan du styra att starta en viss tid och simsalabim du kan vakna till Radio Free Colorado.

Kolla in några bilder på denna länk

Återkommer med bilder på min installation när jag har fått till en vettig bänk, just nu står 2105:an på golvet.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-19 17:04

Har en liteundrarn här eftersom du har en Roku, jag tänkte köpa en förrut men den hade inte osd(on screen display) enligt jens of sweden, och jag kan inte se några utgånger heller på deras hemsida för det, men när jag kollar på bilderna i länken du hade där så verkar det tydligen vara så man kan få upp menyn på tv/skärm....så hur är det med där igentligen? och vad för utgång i så fall(för det var just avsaknaden av osd jag inte köpte nån)

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 17:11

Roku M500 och Squeezebox har ingen OSD, den enda displayen som finns, är den på apparaten själv. Länken innehåller även bilder från en annan Roku produkt Photobridge.

Jag vill inte ha TV'n igång bara för att lyssna på musik så därför tyckte jag att den var perfekt.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-19 17:26

Hubba skrev:Roku M500 och Squeezebox har ingen OSD, den enda displayen som finns, är den på apparaten själv. Länken innehåller även bilder från en annan Roku produkt Photobridge.

Jag vill inte ha TV'n igång bara för att lyssna på musik så därför tyckte jag att den var perfekt.

nä det är jobbigt att starta tv :wink: (litet skämt)...nä varför jag vill ha det är bara av den enkla enledning har man runt 10000 låtar så är det bra om man kan ha lite bättre överblick....2000 modellen hade ju rätt bra och stor display, men man får betala rätt bra bara för en större display, för det var det enda som skilde modellerna åt om jag fattat rätt

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 18:14

Jo,

Om du har 10000 låtar så kommer du att bli galen av den långsamma bläddringen via TV'n tro mig (vet ej om det har med deras meny system att göra). Jag har kollat på D-links DM-320 och den är oootroligt långsam, när du skall bläddra dig fram och det kan göra en galen.

Det är en väldig skillnad i snabbhet när det gäller uppdatering av display till "bara musik" spelarnas fördel.

Den enda skillnaden mellan M500 och M1000 är displayen, jag tycker inte att priskillnaden är motiverad, M2000 är dock större.

Om du använder Slimserver som mediaspelare så kan använda några plugins som RSS feed (Nyheter kan scrolla i displayen), Lyrics, Artist biography, Vädertjänster, Album rapporter till pdf mm.

Kort och gott jag är kanon nöjd med min spelare.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-19 18:18

Hubba skrev:Jo,

Om du har 10000 låtar så kommer du att bli galen av den långsamma bläddringen via TV'n tro mig (vet ej om det har med deras meny system att göra). Jag har kollat på D-links DM-320 och den är oootroligt långsam, när du skall bläddra dig fram och det kan göra en galen.
.

nu har jag just en sån(köpte den bara för att var billigast) kan säga att den är inte långsamare än nåt annat, bara man uppdaterar den till senaste firmware...men däremot så är den lite kinkig att hitta nätverket så at jag rekomenderar inte den..om man inte just vill ha en billig produkt då är den bra

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 18:22

Ok,

Vad använder du för mediaspelare Tversity ?

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 18:23

oops mediaserver menade jag

Återgå till Köpråd