Byta kondensatorer förstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Byta kondensatorer förstärkare

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-18 19:08

Jag tänkte byta kondensatorer på min Luxman förstärkare. Förstärkaren fungerar ypperligt som den är nu men vill ändå byta dem för säkerhets skull.

Jag har ställt lite frågor på utländska forum och fått svar på vad för ersättningskondensatorer man kan använda. Tyvärr har de företag jag mailat inte haft dem på lager utan det har varit 12 veckors leveranstid på dem.

Hade även tänkt lämna in förstärkaren på en renovering men iom att den låter bra så känns det som bortkastade pengar att låta en annan löda bort de gamla och sätta i nya när man själv kan göra detta.

Min fråga är. Om man byter kondensatorer i en förstärkare. Nu är det själva slutstegets kondensatorer som består av 2 st Nichicon 15000 uf 63 wv och 85 grader. Måste jag justera något annat eller är det bara att löda i nya?

Kommer gå upp på 22000 uf istället och högre gradantal (22000uF / 63VDC, KG Series, Gold Tune, 50mmD x 100mmH, Solder Lug )

Med vänlig hälsning
Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Byta kondensatorer förstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-18 21:00

Vad har kondensatorerna för anslutning? Nyare kondensatorer brukar vara mindre i formatet och om det är kretskortsmonterat kan det bli knepigt med anslutningarna.

Vad är det för renovering du tänkt göra?

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-18 21:58

RogerGustavsson skrev:Vad har kondensatorerna för anslutning? Nyare kondensatorer brukar vara mindre i formatet och om det är kretskortsmonterat kan det bli knepigt med anslutningarna.

Vad är det för renovering du tänkt göra?

Nichicons fungerar Bolt on i den spec jag skrev. Annars är det som du säger lite problem.

Tänkte byta dessa två. Sedan lite senare även transistorerna om man får tag på dem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-18 22:24

Varför byta transistorerna? Så länge de fungerar finns det väl ingen anledning? Om det nu inte ska modifieras...

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-18 22:37

RogerGustavsson skrev:Varför byta transistorerna? Så länge de fungerar finns det väl ingen anledning? Om det nu inte ska modifieras...

Har fått rekommenderat att byta tack vare åldern. Sedan resonerar många säkert olika.

Det jag däremot skall byta nu är kondensatorerna. Det andra får vänta tills senare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-18 23:37

ljungberg_Sthlm skrev:Min fråga är. Om man byter kondensatorer i en förstärkare. Nu är det själva slutstegets kondensatorer som består av 2 st Nichicon 15000 uf 63 wv och 85 grader. Måste jag justera något annat eller är det bara att löda i nya?

Det ska bara vara att löda på nya när skillnaden är så pass liten men i strikt mening är det inte en reparation utan en modifikation. Man kan tänka sig att likriktarna blir lite mer belastade och att du får en lite högre tomgångsspänning. Passa på att mäta under drift innan du löder ur för att se om det blir någon skillnad efter. Transistorer vet jag inte riktigt varför man skall byta om de inte är skadade. I alla fall inte om man byter till samma typ. Byter man till en annan typ så är det inte längre en L-510. Transistorer åldras långsamt. I normala transistorförstärkare som din Luxman är det mesta av prestanda reglerat av hur komponenterna är kopplade, inte av komponenternas egenskaper (med undantag för sluttransistorerna). I rörförstärkare utan motkoppling är däremot komponentegenskaperna helt avgörande. Att byta till andra värden på glättningskondensatorerna gör knappast från eller till i en motkopplad transistorförstärkare om inte förstärkaren är felkonstruerad från början.

Opps! Glöm inte bort att du läser detta på ett internetforum, skrivet av en för dig okänd person...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-06-19 02:12

Var försiktig om du inte är van. Det värsta är inte att apparaten går sönder utan du själv. Rejält med ström om du kortsluter glättningskondensatorerna.

Istället för att byta transistorer kanske du skulle fortsätta med gissningsvis 50-100 andra elektrolyter som sitter i den :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-19 08:07

Tackar för svaren.

Precis som jag sade så får man en massa olika rekommendationer.

Jag vet att kondensatorerna kan ge en kyss vid felhantering.

Det svåra har inte varit att hitta vad man kan använda för märken däremot lång tillverkningstid på den modellen.

Nu går jag bara upp marginellt i ström. Så visst, det blir en modifikation fast till det bättre då dom nya tål lite mer värme mot originalens 85.

Jag vet att andra Luxman inom 5-serien har haft värmeproblem tack vare klass A effekten. Men L-510 har varit skonad.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-19 08:13

Fick detta av en Amerikan som renoverat dessa;

The main PSU filter caps in this model always fail. They must be replaced. These are the big 15,000 µF (15 mF) 63 volt caps on the side, near the transformer. You can put anything here ranging from 10,000 to 33,000 µF, as long as the voltage rating is at least 63V.

Small signal transistors in the power amp (2SA992/2SC1845) also commonly fail, causing a distorted output signal.

Do not buy capacitors from small stores as you're practically guaranteed to get old, dried up parts. Always buy from huge sources such as Digikey, Mouser, TME, etc...
Edison triod 300b

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-19 12:27

ljungberg_Sthlm skrev:Nu går jag bara upp marginellt i ström. Så visst, det blir en modifikation fast till det bättre då dom nya tål lite mer värme mot originalens 85.

Märkningen för värme har inte så mycket med maximal värme att göra i en vanlig förstärkare. Är det 85 grader i förstärkaren har det termiska skyddet slagit av för länge sedan. I stället är det livslängden som påverkas eftersom den beräknas mot den nominella värmetåligheten. Högre temperaturmärkning => längre livslängd vid normal drift (tumregelmässigt).

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-06-20 08:41

Laga inte det som inte är trsigt!
Varför ska du byta kondingaar? Och en än mer berättigad fråga - varför byta transistorer? De senare fungar ypperligt tills de går sönder, de slits ju inte.
Om du tror du vinner några ljudliga fördelar med kondingbyta är risken mycket stor att du blir rejält lurad och uppskörtad. Men det är ditt val ... :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-20 09:16

Anledningen att jag skall byta kondensatorerna är åldern.

Det var när jag ställde frågan om Nichicons nya kondensatorer i ett utländskt forum så kom rekommendationen att även byta transistorerna till nya.

Om jag nu byter så byter jag till samma specar, men inte pris då den fungerar som jag nämnde tidigare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-21 10:51

ljungberg_Sthlm skrev:Anledningen att jag skall byta kondensatorerna är åldern.

Det var när jag ställde frågan om Nichicons nya kondensatorer i ett utländskt forum så kom rekommendationen att även byta transistorerna till nya.

Om jag nu byter så byter jag till samma specar, men inte pris då den fungerar som jag nämnde tidigare.

Låter klokt och sansat tycker jag. Transistorer går ju inte sönder för att de "slits" utan för att de skadas av någon form av överbelastning. Först då är det läge att byta. Men jag tror sånt är ganska exemplarberoende. Om man jämför med en ganska felbehäftad konstruktion som NAD 208 så är det ju bara en del exemplar som drabbas. Övriga tickar på som tänkt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-22 15:40

DQ-20 skrev:
ljungberg_Sthlm skrev:Anledningen att jag skall byta kondensatorerna är åldern.

Låter klokt och sansat tycker jag. Transistorer går ju inte sönder för att de "slits" utan för att de skadas av någon form av överbelastning. Först då är det läge att byta. Men jag tror sånt är ganska exemplarberoende. Om man jämför med en ganska felbehäftad konstruktion som NAD 208 så är det ju bara en del exemplar som drabbas. Övriga tickar på som tänkt.

/DQ-20

Jag är klok och sansad ;-)

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-23 22:07

Skruvade isär förstärkaren idag och fann.......

Den ser helt ny ut. Tidigare ägare måste ha bytt ut kondensatorerna. Så här fin kan inte en original förstärkare på över 30 år vara. Dammfritt och rent överallt.

Vissa kablar ser t o m nya ut.

Bara att koppla in den igen och njuta. Hmm ännu ett skäl att inte lyssna för mycket på vissa forum :-)

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-24 08:00

capsluxman.jpg
Kondensator
capsluxman.jpg (88.91 KiB) Visad 2656 gånger

Återgå till Teknikforum