Musikupplevelsen är bland de sita hjärnfunktionerna som påverkas vid Alzheimers sjukdom.
Trots att du upplever musiken som vanligt kan du vara dement!
http://dx.doi.org/10.1093/brain/awv135
JM
Moderator: Redaktörer
Maccis skrev:@Perfector:
Gissar du menar mellan Parkinson och Alzheimer.....
JM skrev:[ Bild ]
[ Bild ]
Musikupplevelsen är bland de sita hjärnfunktionerna som påverkas vid Alzheimers sjukdom.
JM
IngOehman skrev:JM skrev:[ Bild ]
[ Bild ]
JM
Rubriken talar om "här är räddningen", men den verkade komma bort.
Så: Vad är räddningen?
Vh, iö
Max_Headroom skrev:JM skrev:[ Bild ]
[ Bild ]
JM
Räddnigen är informationen att trots demens och annat otäckt så kan du fortsätta att avnjuta dina italienska disco-plattor* som vanligt. Dom kommer att vara precis lika underbara som alltid.
Själv skulle jag nog behöva en ny och bättre hjärna ändå. Den jag har är inte helt pålitlig, minnet är instabilt och samlar på sig en massa mög som inte går att bort medan viktiga saker försvinner spårlöst (en del står dock kvar i TOC så jag tror att jag minns det, det står ju listan. Men själva informationen i sig är alltså borta eller ofullständig).
*) Eller vad du nu lyssnar på.
JM skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:[ Bild ]
[ Bild ]
JM
Räddnigen är informationen att trots demens och annat otäckt så kan du fortsätta att avnjuta dina italienska disco-plattor* som vanligt. Dom kommer att vara precis lika underbara som alltid.
Själv skulle jag nog behöva en ny och bättre hjärna ändå. Den jag har är inte helt pålitlig, minnet är instabilt och samlar på sig en massa mög som inte går att bort medan viktiga saker försvinner spårlöst (en del står dock kvar i TOC så jag tror att jag minns det, det står ju listan. Men själva informationen i sig är alltså borta eller ofullständig).
Hjärnan är ungefär som gamla datorer - fyllda med en massa oväsentlig information o har svårt komma ur gamla banor.
Likt datorer går det att göra "reset" o återskapa lita av de gamla tänket. Både ECT o KBT bryter patologiska kopplingar. Nu finns även fokuserad ultraljud som mer exakt kan blockera specifika områden i hjärnan.
Tyvärr verkar inte konsumentskyddslagen gälla här.
JM
JM skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:[ Bild ]
[ Bild ]
JM
Hjärnan är ungefär som gamla datorer - fyllda med en massa oväsentlig information o har svårt komma ur gamla banor.
Likt datorer går det att göra "reset" o återskapa lita av de gamla tänket. Både ECT o KBT bryter patologiska kopplingar. Nu finns även fokuserad ultraljud som mer exakt kan blockera specifika områden i hjärnan.
Inga garantier tycks gälla här.
Perfector skrev:JM skrev:Hjärnan är ungefär som gamla datorer - fyllda med en massa oväsentlig information o har svårt komma ur gamla banor.
JM
En flaska whiskey resettar hjärnan totalt, och ofta i flera dagar.
JM skrev:Perfector skrev:JM skrev:Hjärnan är ungefär som gamla datorer - fyllda med en massa oväsentlig information o har svårt komma ur gamla banor.
JM
En flaska whiskey resettar hjärnan totalt, och ofta i flera dagar.
Tyvärr verkar whisky mer tömma hjärnan på väsentlig information o befästa de mest knäppa banorna.
"Whisky-bottle sign" framträder ganska snart när 3.e ventrikeln i hjärnan blir flaskliknande.
[ Bild ]
Här är även frontalloberna nertill helt tömda.
JM
JM skrev:De flesta som blir dementa lider av sitt handikapp o utvecklar inte helt sällan en depression. Omskrivningar o konfabuleringar räcker inte alltid till.
Allvarligt så menar jag att det går att stärka självförtroendet hos en nydebuterad dement genom musiken. Testa på bekanta o anhöriga. Sprid informationen.
JM
Perfector skrev:JM skrev:De flesta som blir dementa lider av sitt handikapp o utvecklar inte helt sällan en depression. Omskrivningar o konfabuleringar räcker inte alltid till.
Allvarligt så menar jag att det går att stärka självförtroendet hos en nydebuterad dement genom musiken. Testa på bekanta o anhöriga. Sprid informationen.
JM
En annan sida är förslagenhet och aggression.
MIn mor var det första, hon gömde medicin som hon sedan tog an masse för att ta sitt liv, men spelade totalkorkad när man frågade var hon gjort av medicinerna som skulle räcka en månad.
Det förekommer åxå att dementa blir kristallklara när hemtjänsten kommer för att kolla om dom kan bo kvar hemma och sedan blir dom sitt dementa jag så fort besöket är över.
Ilska mot anhöriga, ibland tom. våld förkommer inte sällan.
Men alla ovan beskrivna är demens i avancerat stadium.
Välsignelsen är när den drabbade inte längre är medveten om sin demens utan bara existerar i ögonblicket, då kan man vara till hands och förgylla vardagen för dom.
IngOehman skrev:JM skrev:[ Bild ]
[ Bild ]
JM
Rubriken talar om "här är räddningen", men den verkade komma bort.
Så: Vad är räddningen?
Vh, iö
Perfector skrev:En flaska whiskey resettar hjärnan totalt, och ofta i flera dagar.
bakerman22 skrev:Perfector skrev:En flaska whiskey resettar hjärnan totalt, och ofta i flera dagar.
Absolut. Man ska hålla sej ifrån det amerikanska och irländska äcklet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster