Inuti Beats by Dre Solo... jisses...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Inuti Beats by Dre Solo... jisses...

Inläggav Zeeall » 2015-06-21 19:19

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Inuti Beats by Dre Solo... jisses...

Inläggav Alexi » 2015-06-21 19:27

Jag förstår mig inte på varför man ska jämföra materialkostnader med slutpris. Vart tog de stora kostnaderna; marknadsföring, design, produkt och material -utveckling osv vägen?

Ingen som gör det på tex en svindyr Whisky det är ju ändå 50-60% vatten. Eller ta tusentals kronor liten för jäst druvsaft?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-21 19:39

Marknadsföring lär ju vara 95% av totalkostnaderna med tanke på hur många kändisar som går runt med beats lurar i videos osv:

https://www.youtube.com/watch?v=ZsxQxS0AdBY

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-06-22 12:47

Produktionskostanden är sannolikt betydligt lägre än vad som anges i länken.

Lurar med samma komplexitetsgrad säljs för några 100-lappar. Man kan normalt räkna med ett butikspris i europa/USA som ligger 10 ggr tillverkningspriset i Kina.

Det man betalar för när man köper sådana här lurar är märket och images. Profiten är förståss hög, men det är ju upp till var och en om man välja hjälpa till att betala fabrikantens nya privatjet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-22 12:49

JB skrev:Marknadsföring lär ju vara 95% av totalkostnaderna med tanke på hur många kändisar som går runt med beats lurar i videos osv:

Var har du fått den siffran ifrån?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-22 12:51

Alexi skrev:Jag förstår mig inte på varför man ska jämföra materialkostnader med slutpris. Vart tog de stora kostnaderna; marknadsföring, design, produkt och material -utveckling osv vägen?

Ingen som gör det på tex en svindyr Whisky det är ju ändå 50-60% vatten. Eller ta tusentals kronor liten för jäst druvsaft?

Jag håller helt med. Jag som konsument bryr mig nästan bara om att få bästa möjliga produkt för mina pengar. Hur mycket produkten kostar att tillverka i varje steg är därför ganska ointressant. När det dock finns betydligt bättre produkter för lägre pris så kan man ju ifrågasätta varför folk köper dessa.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-22 12:58

Bättre och bättre... om kvaliteten som eftersöks är att den ska vara den som förekommer i reklamen så är det den som är bäst. Prestanda och teknisk funktion är inte det enda man kan värdesätta. Uppenbarligen :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-22 15:43

Har aldrig gillat Beats lurarna. Men duktiga på marknadsföring är dom allt. Jämför man dem med Philips Fidelio i samma prisklass så är det som natt och dag.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-22 15:49

Så är det, ungefär som Apple. 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2015-06-22 16:16

murgatroyd skrev:Så är det, ungefär som Apple. 8)

8)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-22 17:09

Bill50x skrev:
JB skrev:Marknadsföring lär ju vara 95% av totalkostnaderna med tanke på hur många kändisar som går runt med beats lurar i videos osv:

/ B

Den siffran har jag fått ifrån min egen hjärna som försökte sig på en gissning som förhoppningsvis ligger ganska nära sanningen ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-22 20:43

JB skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Den siffran har jag fått ifrån min egen hjärna som försökte sig på en gissning som förhoppningsvis ligger ganska nära sanningen ;)

Den gissningen ligger ganska långt ifrån sanningen. Det är inte så att Endorsementavtal ger pengar i sådan omfattning. En bolagsvärdering d v s avkastning på insatt kapital ligger som grund till vilka kostnader ett bolag bör ha.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-06-22 21:34

Men, hur pass bra ar luren? Skiter fullstandigt i hur/var de ar konstruerade. Later de bra ar det bra, eller?
Peter

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-22 21:35

Nä. 8)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-06-22 21:37

petersteindl skrev:avkastning på insatt kapital ligger som grund till vilka kostnader ett bolag bör ha.

Mvh
Peter

Jag får inte alls ihop den där meningen i mitt huvud till något begripligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-22 22:44

Alexi skrev:
petersteindl skrev:avkastning på insatt kapital ligger som grund till vilka kostnader ett bolag bör ha.

Mvh
Peter

Jag får inte alls ihop den där meningen i mitt huvud till något begripligt.

Det är investerarna som bestämmer hur deras pengar kommer att användas. Om bolaget har 97 % av kostnaderna i utgifter så kan du räkna med att bolaget går med extremt kraftigt minus och är helt uppåt väggarna felprojekterat.

Eftersom aktiekursen kommer att variera med vinsten så måste de olika kostnaderna som tas stå i proportion till försäljning och insatta medel. Lägger man in 100 miljoner kr och kostnaderna är 80 miljoner så blir marknadsföringen 77,6 Mkr. Resterande kostnader skulle vara 2,4 Mkr. Säg, löner på 2 Mkr vilket innebär i princip 2 anställda. Resten skulle kosta 400 tkr inklusive tk. Får du ihop den ekvationen? Jag gör det inte.

Lägger man in 100 Mkr så vill man efter 3 år gärna casha in 400 Mkr på samtliga investerares aktier. Har investerarna 50 % aktier och med ett PE-tal på 15 bör vinsten per år vara ungefär 60 Mkr.

Alltså, ingen investerare på denna planet skulle satsa en enda krona i ett bolag med sådant Endorsementupplägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-06-22 22:58

Men ingen har väll sagt att de har 97% av omsättningen i kostnader?
Av kostnaderna så gör JB en uppskattning att 95% är fördelade till marknadsföringsbudgeten. Det säger inget om vinstmarginalen.
Om man som investerare vill att ens kapital ska fyrdubblas på tre år så vill man definitivt ha en hög omsättning, inte begränsa dem för att spara undan kapital till vinstutdelning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-22 23:43

Alexi skrev:Men ingen har väll sagt att de har 97% av omsättningen i kostnader?
Av kostnaderna så gör JB en uppskattning att 95% är fördelade till marknadsföringsbudgeten. Det säger inget om vinstmarginalen.
Om man som investerare vill att ens kapital ska fyrdubblas på tre år så vill man definitivt ha en hög omsättning, inte begränsa dem för att spara undan kapital till vinstutdelning.

Det är inte vad jag skriver. Jag utgår ifrån det som är gissat, nämligen att marknadsföringen är 97 % av kostnaderna. Det är detta jag redogör för, inget annat. Hur du än kommer räkna på bruttovinstmarginalen så tror jag inte att det går att få fram några som helst realistiska siffror med 97 % av kostnaderna i marknadsföring.

Varför blandar du in vinstutdelning? Jag gör det inte. P/E-tal handlar om Price on earnings och ju högre P/E-tal desto mer är bolagets aktier värda för samma vinst. Man räknar alltså ut företagets totala aktievärde med P/E-talet och vinsten. Vinsten kan vara EBIT d v s vinst före räntor och skatt, Earnings Before Interest and Taxes, och är ett mått på ett företags vinst (intäkter minus kostnader), före räntor och skatt men oftast är det efter skatt d v s det kapital som finns kvar i bolaget, som man använder vid beräkniing av bolagets aktievärde.

Man vill ha en hög vinst i bolaget. Du skriver omsättning. Det är inte den aktuella siffran på omsättning som är intressant. Det är vinsten d v s earnings som är intressant.

I mjukvarubolag såsom t.ex. Spotify så räknar man på ett helt annat sätt, . . . så länge drömmarna består. Om det säger poff så blir bolaget värderat lågt. De kan köra ett antal år med starka negativa siffror men ha ett högt bolagsvärde ändå på grund av framtida förväntade vinster eller andra fördelar som har värde d v s som kan monetariseras.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-23 00:29

Alexi skrev:Jag förstår mig inte på varför man ska jämföra materialkostnader med slutpris. Vart tog de stora kostnaderna; marknadsföring, design, produkt och material -utveckling osv vägen?

Ingenstans. Artikeln handlade bara om direkta kostnader och bruttomarginalen, som i exemplet ligger på över 1000%. Här snackar vi täckningsbidrag i världsklass för den här sektorn. Men detta är inte ovanligt alls om man vidgar blicken lite. Det är bara det att när det gäller "maskiner", dvs. saker som uträttar något påtagligt, brukar bruttomarginalen förväntas vara lägre. Annat är det med t.ex. kosmetika och parfymer - där har vi inte några förväntningar alls på dyra ingredienser.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-23 01:26

DQ-20 skrev:

Ingenstans. Artikeln handlade bara om direkta kostnader och bruttomarginalen, som i exemplet ligger på över 1000%. Här snackar vi täckningsbidrag i världsklass för den här sektorn. Men detta är inte ovanligt alls om man vidgar blicken lite. Det är bara det att när det gäller "maskiner", dvs. saker som uträttar något påtagligt, brukar bruttomarginalen förväntas vara lägre. Annat är det med t.ex. kosmetika och parfymer - där har vi inte några förväntningar alls på dyra ingredienser.

/DQ-20

Ihopmonterad och med frakt kan Tk hamna på 20 USD. Pris till konsument är kring 200 USD i praktiken.

Om vi pratar marginaler så räknar man från toppen d v s om handlaren har 55 % i marginal så köper handlaren luren för (1-0,55)*200= 90 USD
En distributör kan ha 45 % i marginal, d v s en distributör köper luren för (1-0,45)*90= 49,50 USD. Tillverkaren Beats by Dr. Dre köper luren OEM för 20 USD och säljer den för 49,50 USD vilket innebär ungefär 60% i marginal.

Det är egentligen ingen häpnadsväckande marginal. Bose tjänar mer eller lika per produkt. Med hörlurar och tillbehör såsom exempelvis kablar är marginalerna goda under förutsättning att produkten är en varumärkesprodukt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-06-23 06:32

Fast det intressanta för konsumenten är ju om det som står på prislappen motsvarar förväntningarna vare sig det handlar om ljudkvalitet, byggkvalitet eller status. Man kan ju sen bara hoppas att de som köper produkten faktiskt får den "kvalitet" dom förväntade sig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 08:36

Egentligen är den mesta kostnaden i en produkt arbetskostnad, från den som bryter metallen i berget/mixar ihop plasterna/etc till dem som monterar produkten och till alla dem som är inblandade i försäljning-/distribution tills produkten når slutkonsumenten. Enda undantaget är väl köpeskillingen för berget. Marginalen räknad på det sättet är enorm, totalt sett. (Precis som skatterna...) Men det är ett lite opraktiskt sätt att kalkylera priser och därför räknar alla led priset per enhet.

Om det tar en säljare en halvtimme att övertyga en kund att köpa en vara för 500:- med 60 % marginal så är väl snarast vinsten negativ med tanke på säljarens timkostnad och alla andra kostnader i form av lager/hantering/räntekostnad/etc.

Att med detta i bakhuvudet påstå att 95 % av priset på en hörlur är marknadsföringskostnad känns lite... ska vi säga, felkalkylerat?

Det är precis som Conan skrev ovan, får vi vad vi förväntar oss för det pris vi betalar?

/ B

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-06-23 16:54

peterbrorsson skrev:Men, hur pass bra ar luren? Skiter fullstandigt i hur/var de ar konstruerade. Later de bra ar det bra, eller?
Peter

Dom låter jättedåligt(för priset). Enorm diskokurva med MASSVIS med bas. Det ryktas att kopiorna låter bättre än orginalet...
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-06-23 19:24

Bill50x skrev:Om det tar en säljare en halvtimme att övertyga en kund att köpa en vara för 500:- med 60 % marginal så är väl snarast vinsten negativ med tanke på säljarens timkostnad och alla andra kostnader i form av lager/hantering/räntekostnad/etc.

Fast det beror ju på vad säljaren hade haft för sig den halvtimmen om han inte hade jobbat med just den här kunden. Hade han sålt ett helt system för 100 000:- som nu inte vart sålt eller hade han putsat montrar? Och vem vet, den här kunden som blir trevligt bemött vid hörlursköpet kanske återkommer nästa vecka och köper en TV för 40 000:- med bara 5 minuters diskussion med säljare.

Det är inte enkelt att räkna vad som är vinst eller förlust i säljbranschen tror jag. Det enda påtagliga är nog vad det står på sista raden vid årsbokslutet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 19:26

Conan skrev:
Bill50x skrev:Om det tar en säljare en halvtimme att övertyga en kund att köpa en vara för 500:- med 60 % marginal så är väl snarast vinsten negativ med tanke på säljarens timkostnad och alla andra kostnader i form av lager/hantering/räntekostnad/etc.

Fast det beror ju på vad säljaren hade haft för sig den halvtimmen om han inte hade jobbat med just den här kunden. Hade han sålt ett helt system för 100 000:- som nu inte vart sålt eller hade han putsat montrar? Och vem vet, den här kunden som blir trevligt bemött vid hörlursköpet kanske återkommer nästa vecka och köper en TV för 40 000:- med bara 5 minuters diskussion med säljare.

Det är inte enkelt att räkna vad som är vinst eller förlust i säljbranschen tror jag. Det enda påtagliga är nog vad det står på sista raden vid årsbokslutet.

+1

/ B

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-06-23 20:58

Zeeall skrev:
peterbrorsson skrev:Men, hur pass bra ar luren? Skiter fullstandigt i hur/var de ar konstruerade. Later de bra ar det bra, eller?
Peter

Dom låter jättedåligt(för priset). Enorm diskokurva med MASSVIS med bas. Det ryktas att kopiorna låter bättre än orginalet...

Med andra ord, passar fint med maxade inspelningar och lyssning i bullrande omgivningar:o) Target achieved!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-23 22:33

peterbrorsson skrev:Med andra ord, passar fint med maxade inspelningar och lyssning i bullrande omgivningar:o) Target achieved!

Tycker Sennheisers lurar (även dyrare som tex HD650, dock inte HD800) är en bra kompromiss mellan att vara hyffsat neutrala men ändå vara ganska förlåtande mot moderna inspelningar (tack vare en peak i mellanregistret och lite avrullad diskant), detsamma kan jag inte säga om "Audio-Technica ATH-50X" som låter röv med det mesta av dagens musik jämfört med HD650 (diskanten blir rätt jobbig och man hör verkligen hängmattskurvan dagens musik kommer extrautrustad med, HD800 har ungefär samma "problem").
Däremot är nog ATH-50X bättre lämpade för musikproduktion (mixning) misstänker jag (även om jag inte testat att mixa med mina än)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 23:34

JB skrev:Tycker Sennheisers lurar (även dyrare som tex HD650, dock inte HD800) är en bra kompromiss mellan att vara hyffsat neutrala men ändå vara ganska förlåtande mot moderna inspelningar (tack vare en peak i mellanregistret och lite avrullad diskant), detsamma kan jag inte säga om "Audio-Technica ATH-50X" som låter röv med det mesta av dagens musik jämfört med HD650 (diskanten blir rätt jobbig och man hör verkligen hängmattskurvan dagens musik kommer extrautrustad med, HD800 har ungefär samma "problem").
Däremot är nog ATH-50X bättre lämpade för musikproduktion (mixning) misstänker jag (även om jag inte testat att mixa med mina än)

Jag har haft ett par HD650 sedan de lanserades. Ur ren HiFi-synvinkel låter de fantastiskt. Inte känner jag av någon avrullad diskant eller peakad mellanregister. Tvärtom, i mina öron (som ju då skiljer sig från andras öron, rent fysiskt) är HD650 särdeles neutrala.

MEN, de har dåligt med spelglädje. Det är inget "drag" i dem och man känner inte för att förlänga sin lyssning. Tyvärr har jag inte lyssnat under ideala förhållanden (= ideal utrustning) och jag kan mycket väl ha fel. Mina Koss Porta Pro låter dock betydligt svängigare och mer musikaliskt om än inte lika sofistikerat under samma förhållanden.

/ B

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-23 23:46

Tänk att härkomsten kan göra samma sak för ett par lurar som konversationen med nationaliteterna i fråga.... :D 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-06-23 23:48

Oerhört märklig "artikel".
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till Generellt om hifi