WAF-godkända högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: WAF-godkända högtalare

Inläggav Bill50x » 2015-06-30 09:20

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Personligen har jag svårt för dessa högt monterade tv-apparater. Osnyggt och utan anledning tycker jag.

Men får ju ont i nacken om tv:n är för lågt ned! Man halvligger/ligger ju och tittar och då hamnar "rakt framför ögonen" högre upp. Tycker det ser rätt så lagom ut.

Men visst - vill man sitta på pinnstol och titta så får dem ju vara lite lägre...

Man och man, tala för dig själv ;-)
Om man (!) ligger på en madrass på golvet och utan kudde så kan väl en hög montering vara OK. Hemma har vi en typ engelsk chestersoffa och när jag halvligger i den så är placeringen av TV'n ca 50-60 cm från golvet till bildens nederkant precis lagom. För mig och min sambo alltså, andra kan givetvis tycka annorlunda. Är förstås även en vanesak. Har man småbarn eller stor hund som gärna springer framför rutan hela tiden kan det också vara en anledning till högt montage. Men snyggt är det inte - tycker jag.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-30 09:25

Bill50x skrev:Om man (!) ligger på en madrass på golvet och utan kudde så kan väl en hög montering vara OK.

Nä, då är hög montering för låg, med ditt exempel skall TV:n sitta i taket.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2015-06-30 10:07

Jag tror även att jag hade fått ett godkännande av ett par X1: or.
Men det är så jobbigt att ljuga om priset.

Jag har ett bra system som gör att man även mins vad man sagt, bort med en nolla och dela på två, då ter sig det mesta som ok i pris :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 10:12

U1 skrev:

Jag har ett bra system som gör att man även mins vad man sagt, bort med en nolla och dela på två, då ter sig det mesta som ok i pris :)

Ja, då kan det fungera.
Själv halverar jag rakt av. Men jag borde ha kört med nollan bort, precis som du.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-30 10:18

ante_77 skrev:
U1 skrev:

Ja, då kan det fungera.
Själv halverar jag rakt av. Men jag borde ha kört med nollan bort, precis som du.

Berätta vad det kostar och lägg till " det kostar att ligga på topp"
Ta se'n en kopp kaffe och se obesvärad ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-01 12:28

"Egentligen skulle dom ha kostat xxx, men jag fick dem för yyy - ett riktigt fynd!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-01 12:31

Kalejdokom skrev:"Egentligen skulle dom ha kostat xxx, men jag fick dem för yyy - ett riktigt fynd!"

Lite OT, men det påminner om skottehistorien där MacSnålis skulle tanka 4 liter och killen vid pumpen sa " du är den sista att tanka till gamla priset.
Då tar jag full tank sa snålis.
När allt var klart frågade han, vad blir det nya priset?
10 öre lägre per liter sa mackkillen :-)
Allt beror på hur man presenterar det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-07-01 14:29

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:"Egentligen skulle dom ha kostat xxx, men jag fick dem för yyy - ett riktigt fynd!"

Lite OT, men det påminner om skottehistorien där MacSnålis skulle tanka 4 liter och killen vid pumpen sa " du är den sista att tanka till gamla priset.
Då tar jag full tank sa snålis.
När allt var klart frågade han, vad blir det nya priset?
10 öre lägre per liter sa mackkillen :-)
Allt beror på hur man presenterar det.

HAHA, dagens garv, den tackar vi för!
:D

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-07-01 14:57

MagnusÖstberg skrev:Jag har alltid hört gott om OA51.

Jag tror dom skulle få ännu mer plus i kanten om ägarna fixade dold kabeldragning. Man kan spela på rätt bra om de är delade till dolda basmoduler med.

En jäääla massa bilningdamm blir det, men gött i magen när det är gjort! :)

Bild

Ps. Basmodulerna är på g. ;)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-01 15:35

KentLindqvist skrev:

Jag tror dom skulle få ännu mer plus i kanten om ägarna fixade dold kabeldragning. Man kan spela på rätt bra om de är delade till dolda basmoduler med.

[ Bild ]

När jag ser högtalarna så där på väggen kan jag inte låta bli att fundera på en extra större låda med ett ordentligt rör ner till lådan från den som syns på bilden. man sätter sas. ihop lådorna så det ser ut som en större högtalare.
Den nya större lådvolymen skulle få ner basen minst en oktav, lite beroende på hur stor man gör den.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-07-01 15:55

Perfector skrev:
KentLindqvist skrev:

[ Bild ]

När jag ser högtalarna så där på väggen kan jag inte låta bli att fundera på en extra större låda med ett ordentligt rör ner till lådan från den som syns på bilden. man sätter sas. ihop lådorna så det ser ut som en större högtalare.
Den nya större lådvolymen skulle få ner basen minst en oktav, lite beroende på hur stor man gör den.
Men det är jag det.

Kul idé! Man kör slutet då alltså? ...jag tror dock att rummet är för stort för mina 6,5 tummare, och har redan handlat på mig 4x12"...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-01 15:58

KentLindqvist skrev:
Perfector skrev:
KentLindqvist skrev:

[ Bild ]

Men det är jag det.

Kul idé! Man kör slutet då alltså? ...jag tror dock att rummet är för stort för mina 6,5 tummare, och har redan handlat på mig 4x12"...

Sluten eller reflex, vilket som.
Jag vill minnas att det fanns nån tillverkare som gjorde extra moduler för montering under befintlig låda vilken gav en jädra skjuts i basen utan att förstöra intrycket
Som bilden visar skulle en låda som går ner till golvet vara perfekt
Och eftersom lådan redan är sluten (eller finns en öppning i bak?) så borde en sluten extralåda vara optimalt.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-01 16:04

OA51 har basreflex. I bilden så finns hålet på gaveln till vänster om elementet.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-01 16:06

Om det är OA-51 som avses, det är basreflexsystem och porten syns på bilden. Kompletterande bassystem att ställa under har visats på faktiskt vid flera tillfällen, OB-någonting har de väl kallats.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-01 16:07

RogerGustavsson skrev:Om det är OA-51 som avses, det är basreflexsystem och porten syns på bilden. Kompletterande bassystem att ställa under har visats på faktiskt vid flera tillfällen, OB-någonting har de väl kallats.

Tack för hjälpen.
Då är jag inte galen trots allt.
Edit:
iofs så avsåg jag en tom extralåda som kopplas till högtalaren, men det kräver håltagning till den befintliga och det kanske stöter på motstånd.
I så fall är ju Rogers förslag med en basmodul som snickras till absolut anpassning det rätta.
Endast fantasin sätter gränser.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-01 18:44

Snyggt blir det också!

Bild

Finns väl tre olika versioner eller så? Bremen-basar, Seas och Peerless?

Exempel, viewtopic.php?t=22429

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-01 18:49

RogerGustavsson skrev:Snyggt blir det också!

[ Bild ]

Finns väl tre olika versioner eller så? Bremen-basar, Seas och Peerless?

Exempel, viewtopic.php?t=22429

Världen är bra liten.
Jag hade ingen aning om att det redan fanns. :-)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-02 08:03

Sök på OB51 :) .

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2015-07-02 14:17

V8 byggde dessa till sina OA51. De kan byggas med annan formfaktor (det har jag gjort). Då kan de stå under så där snyggt.
De är ju baserade på element som finns att köpa iaf... (tror jag om inte seas slutat med dem?)
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=36647

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-07-03 16:25

Intressant att OA51 kommer upp.

I v-rummet spelade tidigare OA 116.3 dessutom i utsökt träutförande, frugan var nöjd det fanns ju hjul så dom gick att flytta enkelt. Sedan kom 51:an in i bilden och hon protesterade, "ha högtaleriet på väggen" sa hon med upprörd röst, och dom där som inte ser kloka sa hon när jag stolt höll upp en 51:a i armarna. Då skall dom vara nere vid listen! Nej dom skall monteras cirka 70cm från golvet sa jag, -aldrig sa hon..

En ledig dag monterade jag upp dom på var sin sida om soffan och när hon kom hem så sa hon lite surt, -jaha du..! Låt dom sitta där då..

Senare när mitt övergrepp sjunkit in och hon faktiskt medgav att det blev helt OK börjad jag visa elefantöronen som jag tidigare beställt från Larsen HiFi och torrmonterade dom. Där tog det definitivt stopp, dom är fortfarande i kartong :lol:

Dom hänger där nu eller fortfarande och frugan vill absolut INTE ha dit några andra högtalaren som står på golvet.. Jag är fan nöjd, å hon också :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Cozaar

Inläggav Cozaar » 2015-07-03 17:13

Jag hade ett par stora Jamo som fick flytta först, och jag skaffade ett par Dali 6006...sen blev det ommöblering och jag fick inte placera högtalarna där jag ville : ( Så det fick bli en sub och små högtalare på väggen. Men för en 2 år sen lyckades jag få igenom en ommöblering och sålde in iden om "smala" högtalare och köpte audio pro blue Diamond v3, Samt att hon slapp sub på golvet vilket hon gillade. Hon såg inte så nöjd ut när jag släpade in kartongerna : ) Men nu står dom där jag vill. Nu försöker jag få in en sub..men det är tvärstopp : (

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-03 17:54

Jag har bara ägt ett eller 2 par fabrikshögtalare.
MP5 och Goodman system8.
Efter det endast egenbyggda och just nu dessa, som dessutom håller på att yngla av sig då ett par till har återfunnits i ett sedan länge övergivet källarförråd.
Många har flinat åt Gammas BBK-200, men ingen flinar när dom spelar upp till dans.
Bilagor
DSC_0051.jpg
DSC_0051.jpg (230.04 KiB) Visad 2173 gånger

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-07-03 20:31

Cozaar skrev:Jag hade ett par stora Jamo som fick flytta först, och jag skaffade ett par Dali 6006...sen blev det ommöblering och jag fick inte placera högtalarna där jag ville : ( Så det fick bli en sub och små högtalare på väggen. Men för en 2 år sen lyckades jag få igenom en ommöblering och sålde in iden om "smala" högtalare och köpte audio pro blue Diamond v3, Samt att hon slapp sub på golvet vilket hon gillade. Hon såg inte så nöjd ut när jag släpade in kartongerna : ) Men nu står dom där jag vill. Nu försöker jag få in en sub..men det är tvärstopp : (

Välkommen till faktiskt...toffel :wink:
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-04 07:49

Perfector skrev:Efter det endast egenbyggda och just nu dessa, som dessutom håller på att yngla av sig då ett par till har återfunnits i ett sedan länge övergivet källarförråd.

Du är ju för fasen estet också! :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-04 07:58

MichaelG skrev:
Perfector skrev:Efter det endast egenbyggda och just nu dessa, som dessutom håller på att yngla av sig då ett par till har återfunnits i ett sedan länge övergivet källarförråd.

Du är ju för fasen estet också! :D

:oops: Smicker är en fin gest.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-04 08:44

Perfector skrev:Jag har bara ägt ett eller 2 par fabrikshögtalare.
MP5 och Goodman system8.
Efter det endast egenbyggda och just nu dessa, som dessutom håller på att yngla av sig då ett par till har återfunnits i ett sedan länge övergivet källarförråd.
Många har flinat åt Gammas BBK-200, men ingen flinar när dom spelar upp till dans.

Här snackar vi hög WAF.
Inte ens en blind fru hade hjälp för att få in dessa i ett hus.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-04 09:11

ante_77 skrev:
MP5 och Goodman system8.

Här snackar vi hög WAF.

Det bör tilläggas att dom inte såg så slitna ut för 32 år sedan när dom byggdes i början på 80-talet.
Se'n kan man alltid fundera på hur mycket ljudälskare man är om utseende går före ljudupplevelsen.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-04 09:16

Perfector skrev:
ante_77 skrev:
MP5 och Goodman system8.

Här snackar vi hög WAF.

Det bör tilläggas att dom inte såg så slitna ut för 32 år sedan när dom byggdes i början på 80-talet.

Med något som täcker "basen" så hade det säkert fungerat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-04 09:17

ante_77 skrev:
Perfector skrev:
ante_77 skrev:
Här snackar vi hög WAF.

Med något som täcker "basen" så hade det säkert fungerat.

Det fanns en ram med tyg när den var ny, men det har tydligen gått förlorat under årens lopp.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-04 13:53

Nu har det ynglat av sig. :-)
Bilagor
Perfectorx2.JPG
Perfectorx2.JPG (250.2 KiB) Visad 2002 gånger
Perfector Original x 2.jpg
Perfector Original x 2.jpg (207.83 KiB) Visad 2002 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi