Diy Soundbar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Diy Soundbar

Inläggav asslicker » 2015-06-29 17:44

Hej!

Jag har 8st gamla mupps-element som ligger och samlar damm. Har funderat lite över vad jag vill hitta på med dom och nu slog det mig. En soundbar vore häftigt :D

Jag tänker mig en 3 kanalig med 2 element per kanal. Det som jag vill ta tag i först är elektroniken, för att sedan kunna prova mig fram med själva utformningen och konstruktionen. Jag skulle hälst av allt hitta en förstärkare som går att bygga in i själva soundbaren. Jag vill att den ska ha möjlighet till trådlös ljudöverföring (bluetooth?) och optisk ingång om jag får drömma :D

När det gäller elektronik är jag inget proffs. Har letat på Alibaba, Ebay, partsexpress osv men hittar inget intressant. Är ända sättet att ta kontakt med en tillverkare i kina för att få det man vill ha? Det känns som dyrt om man bara vill ha en för en prototyp.

Gick verkligen igång på detta, som det alltid blir när man kommer att tänka på något.

Vet att det finns mycket kunnigt folk här, så kom igen nu :)

Användarvisningsbild
asslicker

Re: Diy Soundbar

Inläggav asslicker » 2015-06-30 21:36

Okej, ingen som nappar :(

Efter att ha kollat runt en del tror jag första versionen får bli vanlig stereo. Det blir allt för krångligt annars.

Hittade den här: http://www.ebay.com/itm/Bluetooth-4-0-a ... 27fd7d705a

Kan det vara nått? 25w per kanal räcker väl för mupps, men är det verkligen 25w? Ser klen ut.....

Annars kanske man ska köra separat bluetooth och förstärkare.

http://www.alibaba.com/product-detail/B ... 4.html?s=p

http://www.ebay.com/itm/TPA3116D2-2-1-1 ... 3f4b780c7e

Skulle en sån kombo vara bättre? Funkar det ens att koppla ihop dom?

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-06-30 21:48

Jag läser men förstår inte riktigt hur du tänkt det ska fungera.. ljud kan du ju få ur den, men "embracing sound" eller stereo ur ett kabinett brukar väl nås med stöd av en DSP.

Titta på http://www.component.se/forum/?showtopic=2147 eller audio-pro´s ljudlådor för inspiration.

Jag tror inte 8 mupps-element i en låda blir speciellt bra, kanske 2 dock !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2015-07-02 11:19

jag tror att det kan bli hur bra som helst. Men dom du ska ha ett 3-kanals förstärkare i den då undrar jag vad du ska köra som bas? Ska du ha basen inbyggd i soundbaren eller separat? En sak som du hade kunnat göra är att sätta 6 st element på fronten (3 höger och 3 vänster) och sedan sätta ett element på varje sida på lådan som lite mer spridning.

/Kristofer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-02 11:30

Doofus skrev:Jag tror inte 8 mupps-element i en låda blir speciellt bra, kanske 2 dock !

Hur får du det att gå jämnt ihop med tre kanaler? (hö, center, vä).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-02 12:12

paa skrev:
Doofus skrev:Jag tror inte 8 mupps-element i en låda blir speciellt bra, kanske 2 dock !

Hur får du det att gå jämnt ihop med tre kanaler? (hö, center, vä).

Jag uppfattade inte att den skulle husera L-C-R, jag trodde det var musikuppspelning via bluetooth (stereo).
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2015-07-02 19:40

Tanken från början var att ha L-C-R i lådan med 2 element per kanal riktat framåt med lite mellanrum mellan kanalerna. Lådan kommer vara ca 110cm lång (55" tv) Bas tänkte jag att man kunde göra möjligt att lägga till en senare. Men vet inte hur det ska funka tekniskt. Vid musik används väll bara L och R kanalerna. En tvåkanalig förstärkare med bluetooth är enkelt att hitta. Men 3 kanalig hittar jag ingen. Ska man ha 5 kanalig och skippa bakkanalerna? Finns det folk som kör 3.1? Eller blir det kajko?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-07-02 20:17

paa skrev: Hur får du det att gå jämnt ihop med tre kanaler? (hö, center, vä).

2 + 2+ 2 i soundbaren och 1 + 1 element till infrabasarna. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till DIY-forum