Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-01 16:36

Tycker att prisnivån drar iväg så fort något ska bli för bilbråket. Peerless och Audax hade tidigare rätt anständiga 6.5:or som presterade förvånsvärt bra jämfört med dito från JBL, Infinity, DLS m.fl. De sistnämnda verkade inriktade på att kompletteras med bassystem och hade rätt höga resonansfrekvenser. Rätt gynnsamt för tillverkarna... 100 W på det lilla avståndet man har till dörren är inte riktigt min nivå. En högtalare i hemmet spelar på rätt bra med 100 W och flera gånger längre avstånd (blir rätt stort nivåtapp om avståndet ökas). I min bil (MB med Harman Kardon) skorrar det rejält i dörrarna när man drar på. Känns som dörrhögtalarna är dåligt avlastade av baslådan där bak.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-01 16:39

Doofus skrev:Jag har tittat på massor av element, men nu har jag fastnat för dessa och blir det illa så gör det inte så mycket.

Okej då skulle jag ha byggt så här om det går.
Midbas har ett eget slutsteg sen kör du mellanregister och diskant på ett slutsteg med passiv delning .
Här har du lite som jag skulle ha andvänt.
http://www.caraudio-store.de/BOLD,6,16c ... cff3e.html
http://www.caraudio-store.de/CompRT672, ... b23de.html
det finns mera midbas element som kan prestera.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-01 16:50

RogerGustavsson skrev:Tycker att prisnivån drar iväg så fort något ska bli för bilbråket. Peerless och Audax hade tidigare rätt anständiga 6.5:or som presterade förvånsvärt bra jämfört med dito från JBL, Infinity, DLS m.fl. De sistnämnda verkade inriktade på att kompletteras med bassystem och hade rätt höga resonansfrekvenser. Rätt gynnsamt för tillverkarna... 100 W på det lilla avståndet man har till dörren är inte riktigt min nivå. En högtalare i hemmet spelar på rätt bra med 100 W och flera gånger längre avstånd (blir rätt stort nivåtapp om avståndet ökas). I min bil (MB med Harman Kardon) skorrar det rejält i dörrarna när man drar på. Känns som dörrhögtalarna är dåligt avlastade av baslådan där bak.

Jag håller med dig, störljuden i en bil är helt horribla, mycket pryttlar som börjar vibrera. Men mina dörrar har inte så mycket missljud för sig i dagsläget, dom är dämpade bra. Mina dörrar spelar dock ingenting under 80hz, en subwoofer får ta hand om resten.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-01 17:04

boom skrev:
Doofus skrev:Jag har tittat på massor av element, men nu har jag fastnat för dessa och blir det illa så gör det inte så mycket.

Okej då skulle jag ha byggt så här om det går.
Midbas har ett eget slutsteg sen kör du mellanregister och diskant på ett slutsteg med passiv delning .
Här har du lite som jag skulle ha andvänt.
http://www.caraudio-store.de/BOLD,6,16c ... cff3e.html
http://www.caraudio-store.de/CompRT672, ... b23de.html
det finns mera midbas element som kan prestera.

Båda elementen hade väldigt låg känslighet, det surplar massor av effekt. Dom visar inga tonkurvor heller. Dock bra effekttålighet och slaglängd för en 6,5 tummare !

Varför skulle du välja att dela diskant och mellanregister passivt, på vilket sätt är det bättre än det jag föreslog tidigare ?

Som jag visade förut så har ju alla element en egen slutstegskanal.

Huvudenhet > high > slutsteg 2 kanal > diskant
Huvudenhet > mid > slutsteg 4 kanal > Inbyggt delningsfilter i slutsteg > midbas och mellanregister.
Huvudenhet > low > slutsteg 1 kanal > subwoofer

På utgångarna high mid low har jag 16 bands parametrisk EQ, tidskomp, samt variabel delning enligt tabellen jag visade tidigare.

Valet att lägga midbas och mellanregister på samma utgång för att senare dela dom genom slutsteget beror på att "mid" utgången är den enda som passar för lägsta och högsta delning, delar jag mellan och diskant på high så är lägsta delning 1,25 khz.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-01 18:07

Du kan spara in 1 slutsteg för så som du vill ha det kommer att sluka batteri .
Sen som du visar på hp lp så är det för bakkanaler jag har lika dant på min cd spelare för jag misstänker att det står på lågnivå ut front rear sub.
då är det bättre att driva midbass och ett passivt delat 4 tums kit för kittet om du bygger så kommer att gå på bakkanalerna rear out.
Jag kör själv i delningar på mibas 90Hz 18dB kit 200Hz 18dB + delningen på kittet så runt 24 dB på bara kitet basen delar jag med 12db 95Hz
sen är hela klabbet tidskompat för att få fram en soundstage .
du har inte funderat på ett bra 3vägs kit.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-01 18:26

Uppbyggnaden är ju 4-vägs som jag beskrivit, och det är inga bak eller fram utgångar bara High - midrange -midbass - low. Där midrange och midbass delas i steget istället för i huvudenheten.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-01 21:56

Doofus skrev:Uppbyggnaden är ju 4-vägs som jag beskrivit, och det är inga bak eller fram utgångar bara High - midrange -midbass - low. Där midrange och midbass delas i steget istället för i huvudenheten.

Varför står det på baksidan av den apparat du äger R F SW det är vad som finns i utgångar på rca.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-01 22:01

Den har en switch på ovansidan som ställer om från original "front, rear, subwoofer" till Network mode. Då har du full frihet.

3-Way Digital Network: The DEH-80PRS features a 3-Way Digital Network, connecting (via three 5V RCA preouts) up to three external amplifiers, each dedicated to driving high-, mid- and low-frequency ranges, respectively. The result: more distinct separation of the three frequency ranges, for more full, natural sound realizing more of each speaker’s potential in a multi-speaker system.

Sen plockar jag mid utgången och delar den med det aktiva filtret som finns i min 4-kanalsförstärkare den delar med 12dB / oktav vid mellan 300-500 hz.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-02 05:57

Doofus skrev:Den har en switch på ovansidan som ställer om från original "front, rear, subwoofer" till Network mode. Då har du full frihet.

3-Way Digital Network: The DEH-80PRS features a 3-Way Digital Network, connecting (via three 5V RCA preouts) up to three external amplifiers, each dedicated to driving high-, mid- and low-frequency ranges, respectively. The result: more distinct separation of the three frequency ranges, for more full, natural sound realizing more of each speaker’s potential in a multi-speaker system.

Sen plockar jag mid utgången och delar den med det aktiva filtret som finns i min 4-kanalsförstärkare den delar med 12dB / oktav vid mellan 300-500 hz.

Hur har du tänkt göra med subutgången då du skall använda alla 3 utgångar till framsystemet. för det finns fortfarande bara 3 rca utgångar.
Jag kan också köra network på min cd spelare.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-02 08:09

Jag vet inte om det gör någon nytta att jag förklarar ytterligare en gång, men jag kan lugna dig med att även subwoofern får en helt egen signal.

Det är midbasarna i dörrarna och mellanregisterna i A-stolparna som delas i slutsteget.

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2015-07-02 08:28

Med din lösning så kan du inte tidskompensera mellan mellanregister och midbasar vilket jag tror behövs då avståndet från a-stolpe och dörr är lång. Jag skulle pröva att byta ut ditt biltema steg mot något bättre och se om inte nuvarande DLS kit spelar bättre då. Dörrarna är dämpade säger du och det är bra, hur är det med baffeln? Är den stabil? Installationen är många gånger viktigare än elementen.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-02 09:03

t0mas skrev:Med din lösning så kan du inte tidskompensera mellan mellanregister och midbasar vilket jag tror behövs då avståndet från a-stolpe och dörr är lång. Jag skulle pröva att byta ut ditt biltema steg mot något bättre och se om inte nuvarande DLS kit spelar bättre då. Dörrarna är dämpade säger du och det är bra, hur är det med baffeln? Är den stabil? Installationen är många gånger viktigare än elementen.

Hej !

I tidigare poster har jag beskrivit att mer effekt och mer steg finns tillgängliga.

Avståndet mellan midbas och mellanregister blir ganska exakt, sånär som på några millimeter, samma till mitt öra, det var därför jag valde att lägga dessa på samma steg. Avståndet mellan midbasen och mellanregistret har ingenting med tidskompensering att göra, tidskomp avser att korrigera för avståndet mellan högtalare och öra. Inte för avståndet mellan högtalare och högtalare, där pratar vi mer om delningsfrekvensanpassning /montering.

Tidskompensering är viktigast för skillnader mellan höger och vänster, samt subwoofer i bagageutrymme. Där gör det mest skillnad,

Baffeln för midbasen är stabil, titta på bilden i tråden så tror jag man kan ana att det inte är skruvat i plåten, utan ett gjutet plastchassi som i sin tur är skruvat i dörren.

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2015-07-02 09:14

Jamen dårå bara å köra

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-02 09:28

Jag kommer nog behöva massor med hjälp, så jag gör om detta till en byggtråd :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-02 17:12

Doofus skrev:Jag kommer nog behöva massor med hjälp, så jag gör om detta till en byggtråd :)

Du verkar ha hajat allt så varför en byggtråd.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-02 18:09

boom skrev:
Doofus skrev:Jag kommer nog behöva massor med hjälp, så jag gör om detta till en byggtråd :)

Eller så behöver jag hjälp av någon som är mer kvalificerad ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-02 18:13

Doofus skrev:
boom skrev:

Eller så behöver jag hjälp av någon som är mer kvalificerad ?

jo det verkar så att du behöver det på något annat forum.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-02 18:26

Esch ta det inte så seriöst, eftersom jag inte fick några svar här eller i butiker jag besökt så fick jag tänka om helt enkelt.
Jag fick känslan av att du inte alls läst det jag postat utan bara kastade ut lite generella tips, oavsett om det hade med mitt bygge o göra eller inte.
Vi har ju snurrat in på hur saker och ting är kopplade hit och dit, och det är säkerligen jag som beskrivit väldigt dåligt. Må så vara.

Jag fortsätter hur som helst med tråden, kanske gör det någon glad. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-02 18:42

Doofus skrev:Esch ta det inte så seriöst, eftersom jag inte fick några svar här eller i butiker jag besökt så fick jag tänka om helt enkelt.
Jag fick känslan av att du inte alls läst det jag postat utan bara kastade ut lite generella tips, oavsett om det hade med mitt bygge o göra eller inte.
Vi har ju snurrat in på hur saker och ting är kopplade hit och dit, och det är säkerligen jag som beskrivit väldigt dåligt. Må så vara.

Problemet är att jag har nästan byggt som du tänker göra.
Men det fungerade inte utan där fick jag tänka om ordentligt och börja tänka i andra banor för att just få till det med slutsteg och högtalare
så det var därför jag tyckte att du skulle köra ett 2 vägs kit som mellanreg och disk och köra ren midbas .Så om jag stolpar upp hur jag fick till en soundstage som är riktigt bra.
midbas 1 slutsteg delas 60 Hz upp till 200Hz delas i steget+ett gammalt backe hp filter variabelt.
mellan reg/diskant 1 slutsteg från 200Hz sen delar den passivt delas i huvodenhet
Och dom delar på ett 4 kanalsteg
Basen från 80Hz och neråt
så i praktiken så blir det 3 steg samma som du skall använda.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-02 18:44

boom skrev:
Doofus skrev:Esch ta det inte så seriöst, eftersom jag inte fick några svar här eller i butiker jag besökt så fick jag tänka om helt enkelt.

Men det fungerade inte utan där fick jag tänka om ordentligt och börja tänka i andra banor för att just få till det med slutsteg och högtalare
så det var därför jag tyckte att du skulle köra ett 2 vägs kit som mellanreg och disk och köra ren midbas .Så om jag stolpar upp hur jag fick till en soundstage som är riktigt bra.
midbas 1 slutsteg delas 60 Hz upp till 200Hz delas i steget+ett gammalt backe hp filter variabelt.
mellan reg/diskant 1 slutsteg från 200Hz sen delar den passivt delas i huvodenhet

Alltså ett 3-vägs kit

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-02 18:58

boom skrev:

Men jag förstår inte varför det du beskriver ovanför skulle vara bättre ? Man kan ju iofs ta bort ett slutsteg, det är positivt. Vad var det som inte fungerade för dig ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-02 20:48

ante_77 skrev:
boom skrev:

Alltså ett 3-vägs kit

Det är den enkla vägen och jag har haft dom tankarna .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-02 20:52

Doofus skrev:
boom skrev:

Men jag förstår inte varför det du beskriver ovanför skulle vara bättre ? Man kan ju iofs ta bort ett slutsteg, det är positivt. Vad var det som inte fungerade för dig ?

Då kan man tids kompa midbas för sig och mellanregistret&diskant för sig för att få en bättre scen bild & den 3 dimensionella ljud bilden så den ligger på instrument brädan /motorhuv.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-03 08:16

boom skrev:
Doofus skrev:
boom skrev:Problemet är att jag har nästan byggt som du tänker göra.

Då kan man tids kompa midbas för sig och mellanregistret&diskant för sig för att få en bättre scen bild & den 3 dimensionella ljud bilden så den ligger på instrument brädan /motorhuv.

Det låter som en bra lösning, jag kanske ska börja med att få en bra montering av högtalarna i bilen sen testa det du nämner ovan först. Bara jag får ihop dörrarna och kan dra ut kablage till en kopplingsschema så kan jag ju säkerligen pilla i passiva filter :)

Hur väljer man baffelns vinkel när man bygger för mellanregister och diskant i A-stolparna. Är det 90 grader mot lyssnaren eller ska man sikta vänster på passagerarsätet och höger på förarsätet för symmetri ?
(Jag har hört om dessa 2 varianter på bilstereoforum) Men jag får ingen riktig förståelse varför, jag kan tycka att det beror på vilka element man valt ?

Mvh Doof

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2015-07-03 09:50

Så här har jag förstått det:

Ljudnivån från högtalaren är högst on-axis och avtar med ökad vinkel (frekvensberoende) samtidigt så avtar nivån med avståndet.
Logiken bakom att sikta vänster mot passagerar sätet och höger mot förar sätet är att kompensera för avståndsskillnaden mha vinkeln för att minska nivå skillnaden mellan höger och vänster. Balans reglaget funkar ju endast om man är ensam.

Om vinkeln mellan elementet och närmaste lyssnare blir för extrem (beroende av högtalarens spridning) kan det vara bättre med en annan vinkel.

Vad jag förstått så är det sen stora avståndsskillnaden vid A-stolpe montage som gjort montage i "kicker panelen" populärt där den procentuella skillnaden blir mindre på bekostnad av att ljudbilden blir låg.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-03 10:11

ORgANic skrev:Så här har jag förstått det:

Ljudnivån från högtalaren är högst on-axis och avtar med ökad vinkel (frekvensberoende) samtidigt så avtar nivån med avståndet.
Logiken bakom att sikta vänster mot passagerar sätet och höger mot förar sätet är att kompensera för avståndsskillnaden mha vinkeln för att minska nivå skillnaden mellan höger och vänster. Balans reglaget funkar ju endast om man är ensam.

Om vinkeln mellan elementet och närmaste lyssnare blir för extrem (beroende av högtalarens spridning) kan det vara bättre med en annan vinkel.

Vad jag förstått så är det sen stora avståndsskillnaden vid A-stolpe montage som gjort montage i "kicker panelen" populärt där den procentuella skillnaden blir mindre på bekostnad av att ljudbilden blir låg.

Det låter som en vettigt slutsats, nu har jag tur med en inte allt för stor kupe avstånd skiljer sig alltså inte enormt, då kanske jag gör bäst i symmetrisk placering och sikta varje a-stolpes baffel mot bortre framsäte.
Hur mycket tänker man på passageraren ? Och hur tas alla stora reflekterande ytor in i ekvationen ? Spridningslins och dämp-panel ala carlsson kanske är idé ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-03 15:40

Doofus skrev:
boom skrev:
Doofus skrev:

Det låter som en bra lösning, jag kanske ska börja med att få en bra montering av högtalarna i bilen sen testa det du nämner ovan först. Bara jag får ihop dörrarna och kan dra ut kablage till en kopplingsschema så kan jag ju säkerligen pilla i passiva filter :)

Hur väljer man baffelns vinkel när man bygger för mellanregister och diskant i A-stolparna. Är det 90 grader mot lyssnaren eller ska man sikta vänster på passagerarsätet och höger på förarsätet för symmetri ?
(Jag har hört om dessa 2 varianter på bilstereoforum) Men jag får ingen riktig förståelse varför, jag kan tycka att det beror på vilka element man valt ?

Mvh Doof

Man kan sikta i mellan passargerar sätet och förarsätet där har man enganska bra utgångs punkt sen är det trail and error
som gäller man får helt enkelt prova sig fram.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-03 16:52

Tack för input, jag får nog gå ut i bilen och bygga en testbaffel för detta.

En tanke jag hade var off-axis responsen måste vara väldigt bra för alla element upp till 30 grader, nästan inget element kommer ju spela on-axis.
Kanske en mindre dämpvinge för att iaf försöka få bort vindrutan ur ekvationen kan vara att tänka på ?

Jag har också hejdat mig i valet av midbasar och diskanter, mellanregister är dock inhandlade (dayton RS-100P-4) för dom lät såpass fantastiskt trevligt också även när jag snurrade och vände på dom. :)

Länk till elementet: http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-369

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-03 18:37

Doofus skrev:Tack för input, jag får nog gå ut i bilen och bygga en testbaffel för detta.

En tanke jag hade var off-axis responsen måste vara väldigt bra för alla element upp till 30 grader, nästan inget element kommer ju spela on-axis.
Kanske en mindre dämpvinge för att iaf försöka få bort vindrutan ur ekvationen kan vara att tänka på ?

Jag har också hejdat mig i valet av midbasar och diskanter, mellanregister är dock inhandlade (dayton RS-100P-4) för dom lät såpass fantastiskt trevligt också även när jag snurrade och vände på dom. :)

Länk till elementet: http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-369

Det är enklare om man kan få upp högtalarna i instrument brädan då har man mycket gratis .

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-03 19:23

Ja det blir planen just nu, mellanregister och diskanter kommer monteras i poddar på A-stolparna.

Jag kikar också på hur stor bas jag kan få in i orignaluttagen, det ser ut som att nästan en 8-tummare kan få plats med lite flyt.
Dock medför gallret framför att allt ljud inte kommer "ut" så att säga, 1/6 av högtalaren kommer då täckas av inredning från ytterdörren. Men 6,5 tum kanske räcker, jag har tänkt spela från dryga 60-80 hz till 150-250 hz endast.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum