Negativ stress av att inte förstå o inte kunna höra riktigt vad som sägs kan "botas" med positiv stress från musik. Det verkar som aktivering av sympatikus systemet, förbereder kroppen på kamp/flykt, skärper perceptionen så att bakgrundsbruset undertrycks mer samt att det viktigaste uppfattas korrekt.
Den stressande och torftiga uppväxten sätter spår som Kraus kan mäta. Fattiga barn är sämre på att skilja tal från bakgrundsbrus, och de ord de hör ger upphov till svagare och otydligare signaler i hjärnan.
Kraus har intresserat sig för hur livserfarenheter påverkar hjärnans förmåga att urskilja ljud. Närmare bestämt fattigdom. 16 miljoner barn i USA lever under fattigdomsgränsen. Barn i lågutbildade familjer hör betydligt färre ord när de växer upp – när de fattigaste barnen är tre år gamla har deras föräldrar sagt färre ord till dem än treåriga barn i välutbildade familjer har sagt själva (Hart och Risley, ”Meaningful differences”, 1995).
Botemedlet, sade Kraus, är musik. Att själv spela musik, hur amatörmässigt som helst, förbättrar hjärnans precision. Musik gör det lättare att höra skillnad på närliggande språkljud, hjälper barn som ska lära sig läsa och motverkar åldersförsämringar. Gamla musiker klarar sig mycket bättre i Kraus hörseltest än icke-musiker. Svd http://www.svd.se/fattiga-barn-samre-pa ... /i/senaste
In summary, we provide longitudinal evidence that 2 years of
music instruction is associated with modest but clinically meaningful gains in the ability to understand speech in noise. Importantly,
we assessed the impact of music training within an established
music program, since our study participants followed the same curriculum and engaged in the same activities as every other student
in the program. These outcomes therefore provide an important
bridge between laboratory-based research and real-world educational settings. Outcomes indicate that 2 years of group music
training are sufficient to confer significant benefits for speech
perception in noise. Further, these benefits are observed in a
low-income, predominantly bilingual population, and were not
influenced by the age at which English was acquired. In addition to
the intrinsic benefits of musical engagement, music training may
therefore provide important support for the development of fundamental auditory skills such as the ability to perceive speech in
noise.
http://www.brainvolts.northwestern.edu/ ... BR2015.pdf
JM