Hallojs!
Det är så att jag och några poolare snackar om att uppgradera boomboxen vi tidigare haft med oss på festival och funderar nu på vilka baselement som kunde passa bättre! Just nu sitter det 2 st okända 6,5" element i som är från ett par äldre högtalare för inomhusbruk. Dom låter helt okej men spelar inte särskilt högt...
Lådan ligger nog på runt 35 liter minus lite smått som kommer sitta inuti.
Jag har kollat lite efter ersättare och hittade den här: http://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hogtalarelement/element/6-6/fane-sovereign-6-100
Har provat att simulera med hjälp av Win-isd och det verkar som den kan spela ganska högt runt 80hz men den tappar väldigt mycket djupare i registret.. ( Har fått för mig att det är lika bra att kräma volymen i det området istället för att försöka gå djupare, iom att den kommer spela utomhus... Är det feltänkt? )
Simuleringen är för 2 st Sovereign 6-100 i en 30L låda med basreflex.
Jag är ganska färsk på det här med högtalare och har inte särskilt stor koll på det där med simulering. Har bara matat in alla thiele/small parametrarna, lådvolym och resonansfrekvens till basporten.. Är det något viktigt steg jag missat? Vad kan man egentligen förvänta sig jämfört med vad simuleringen visar?
Är det här ett vettigt element eller kommer det låta skit? Isåfall, har någon något förslag på 2 baselement som kan passa en låda runt 35 liter, som inte kostar allt för mycket?
Vi driver boomboxen med en lepai lp-2020 så den kan nog i bästa fall leverera 10 Watt i 8 Ohm per kanal...Så det bästa hade varit att hitta så känsliga högtalare som möjligt.
Tack på förhand! /Jocke