Boombox.. Lite frågor!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JFeldt

Boombox.. Lite frågor!

Inläggav JFeldt » 2015-07-04 11:35

Hallojs!

Det är så att jag och några poolare snackar om att uppgradera boomboxen vi tidigare haft med oss på festival och funderar nu på vilka baselement som kunde passa bättre! Just nu sitter det 2 st okända 6,5" element i som är från ett par äldre högtalare för inomhusbruk. Dom låter helt okej men spelar inte särskilt högt...
Lådan ligger nog på runt 35 liter minus lite smått som kommer sitta inuti.

Jag har kollat lite efter ersättare och hittade den här: http://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hogtalarelement/element/6-6/fane-sovereign-6-100

Har provat att simulera med hjälp av Win-isd och det verkar som den kan spela ganska högt runt 80hz men den tappar väldigt mycket djupare i registret.. ( Har fått för mig att det är lika bra att kräma volymen i det området istället för att försöka gå djupare, iom att den kommer spela utomhus... Är det feltänkt? )
Simuleringen är för 2 st Sovereign 6-100 i en 30L låda med basreflex.
Sim01.PNG
Sovereign 6-100
Sim01.PNG (19.07 KiB) Visad 1591 gånger

Jag är ganska färsk på det här med högtalare och har inte särskilt stor koll på det där med simulering. Har bara matat in alla thiele/small parametrarna, lådvolym och resonansfrekvens till basporten.. Är det något viktigt steg jag missat? Vad kan man egentligen förvänta sig jämfört med vad simuleringen visar?

Är det här ett vettigt element eller kommer det låta skit? Isåfall, har någon något förslag på 2 baselement som kan passa en låda runt 35 liter, som inte kostar allt för mycket?

Vi driver boomboxen med en lepai lp-2020 så den kan nog i bästa fall leverera 10 Watt i 8 Ohm per kanal...Så det bästa hade varit att hitta så känsliga högtalare som möjligt.

Tack på förhand! /Jocke

Användarvisningsbild
Zeeall

Re: Boombox.. Lite frågor!

Inläggav Zeeall » 2015-07-04 23:31

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... tum/6fe200

Optimum Cabinet Size (determined using BassBox 6 Pro High Fidelity suggestion)

Sealed Volume 0.45 ft.³ - F3 135 Hz
Vented Volume 0.41 ft.³ - F3 74 Hz

Högre känslighet och finns i 4 ohms utförande.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

JFeldt

Inläggav JFeldt » 2015-07-05 18:49

Den där såg ju schysst ut! Dock liite på gränsen vad den får kosta bara.. :(
Får jag ut mer kräm om jag använder 4-Ohmaren eller har den lägre spl? (Som sagt jag har inte någon direkt koll på hur det funkar)
Tror du att det är värt prisskillnaden?

Tack! //Jocke

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-07-05 21:58

I sånna här byggen vill man gärna ha så lättdrivna högtalare som möjligt. Elementet jag länkade till har 2db högre känslighet och halva motståndet. Om jag minns rätt så ger Lapaien 13w i 4 ohm.

Du säger att lådan är på 30 liter, är det per element eller är det bara en stor låda? Om det är det första så borde fundera på att bygga om lådan så varje element får sin egen kammare. Om jag har förstått det hela rätt så kan högtalarna störa ut varandra om dom spelar i samma kammare.

Elementen går att få tag på Ebay för runt 300 kr/st. Var noga med att du köper 4 ohms versionen bara.

JFeldt

Inläggav JFeldt » 2015-07-05 23:10

Om jag inte minns fel så har vi inte separerat lådan till separata kammare. Skriver upp det på Todo: listan!
Om jag delar upp lådan så blir det ungefär 10L till vardera kammare och det var väl ungefär vad som var rekomenderat för en ventilerad design? Isåfall kan det ju inte passa bättre än så!

Ska fundera lite under morgondagen men det lutar åt faital pro!

Sen det där med diskant. Får ta och spara lite så kan ett par av dessa fungera? http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... a-65-piezo
Ska man ha ett motstånd i serie med piezo-diskanter? Vad för värde bör dom ligga på isåfall?

// Jocke

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-07-05 23:22

JFeldt skrev:Om jag inte minns fel så har vi inte separerat lådan till separata kammare. Skriver upp det på Todo: listan!
Om jag delar upp lådan så blir det ungefär 10L till vardera kammare och det var väl ungefär vad som var rekomenderat för en ventilerad design? Isåfall kan det ju inte passa bättre än så!

Ska fundera lite under morgondagen men det lutar åt faital pro!

Sen det där med diskant. Får ta och spara lite så kan ett par av dessa fungera? http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... a-65-piezo
Ska man ha ett motstånd i serie med piezo-diskanter? Vad för värde bör dom ligga på isåfall?

// Jocke

~11.5 liter per element i portad låda så får du en F3 på 74hz vilket är ganska lämpligt utomhus.

Motstånd och sånt till piezodiskant har jag ingen susning om, skulle faktiskt också vilja veta det.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-07-09 21:22

Räknade på en port på lådan, den skulle bli 75mm diameter och 120mm lång. Kan det stämma?

Återgå till DIY-forum