En kompetent musik-/hemmabioanläggning kostar mycket pengar. Ett bra rum att ha grejerna i kan kosta minst lika mycket pengar och med tanke på den galna bostadsmarknaden blir det värre för var dag som går. Lyckas man samla ihop dessa pengar finns ytterligare hinder att övervinna, t.ex. WAF.
Med tanke på hur krångligt det är att få ihop denna ekvation: finns det nåt gäng som har nappat på idén att göra samköp av lokal och utrustning? Detta är något som åtminstone jag själv försökt samla ihop ett kompisgäng för att göra men hittills har ingen varit lika intresserad som jag själv. Men jag gillar fortfarande idén.
Visst, många är väldigt petiga med subjektiva preferenser vad gäller ljud, men med dagens fina tekniska apparater borde man kunna lagra sin egen lilla inställning i t.ex. en MiniDSP när man ensam besöker lokalen och vill ha sitt eget favvo-sound? Skaffar man en rejäl lokal med bra ljudisolering, bra akustik och en rejält ljudtryckskapabel anläggning så har jag svårt att se hur man inte kan bli nöjd? Ganska enkelt att också ha två eller flera par högtalare som är kopplade till samma anläggning om man har helt olika preferenser (dipoler, ortoakustiska, direktstrålare etc)
Borde nästan gå att göra business av detta tycker jag själv. Tänk ett hundratal såna här rum utströsslade över hela landet. Jag skulle lätt betala en peng för att hyra ett sånt rum en kväll tillsammans med kompisarna som ett alternativ till traditionell bio.