Samköpa musik-/bioanläggning samt lokal?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Samköpa musik-/bioanläggning samt lokal?

Inläggav Xenod » 2015-07-08 10:09

En kompetent musik-/hemmabioanläggning kostar mycket pengar. Ett bra rum att ha grejerna i kan kosta minst lika mycket pengar och med tanke på den galna bostadsmarknaden blir det värre för var dag som går. Lyckas man samla ihop dessa pengar finns ytterligare hinder att övervinna, t.ex. WAF.

Med tanke på hur krångligt det är att få ihop denna ekvation: finns det nåt gäng som har nappat på idén att göra samköp av lokal och utrustning? Detta är något som åtminstone jag själv försökt samla ihop ett kompisgäng för att göra men hittills har ingen varit lika intresserad som jag själv. Men jag gillar fortfarande idén.

Visst, många är väldigt petiga med subjektiva preferenser vad gäller ljud, men med dagens fina tekniska apparater borde man kunna lagra sin egen lilla inställning i t.ex. en MiniDSP när man ensam besöker lokalen och vill ha sitt eget favvo-sound? Skaffar man en rejäl lokal med bra ljudisolering, bra akustik och en rejält ljudtryckskapabel anläggning så har jag svårt att se hur man inte kan bli nöjd? Ganska enkelt att också ha två eller flera par högtalare som är kopplade till samma anläggning om man har helt olika preferenser (dipoler, ortoakustiska, direktstrålare etc)

Borde nästan gå att göra business av detta tycker jag själv. Tänk ett hundratal såna här rum utströsslade över hela landet. Jag skulle lätt betala en peng för att hyra ett sånt rum en kväll tillsammans med kompisarna som ett alternativ till traditionell bio.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Samköpa musik-/bioanläggning samt lokal?

Inläggav PerStromgren » 2015-07-08 11:47

Du menar, bygga en biograf? :D Det är redan gjort, kan jag meddela. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-07-08 11:52

PerStromgren skrev:Du menar, bygga en biograf? :D Det är redan gjort, kan jag meddela. :)

:lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-07-09 11:23

Jo, men inte så vanligt i den form jag pratar om tror jag. Jag pratar om ett bio- & musikrum som köps, ägs och nyttjas av privatpersoner. Enbart för eget bruk, inget kommersiellt syfte.

Den gigantiska nackdelen är väl att det inte riktigt blir hemmabio längre, man måste åka till denna gemensamma lokal. Men tillsammans kan man uppnå den perfekta bion mkt billigare & med potentiellt färre konflikter hemmavid än man kan som ensam entusiast.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-09 11:59

Hur fungerar det med tex bilpooler? Kan folk sköta sig och städa efter sig, fylla på bensin till nästa användare, inte mörka tex en parkeringsskada etc?
Jag är skeptisk... 8) :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-07-09 12:01

Blir ju ungefär som att dela replokal med andra band. Dvs inget som jag personligen vill göra igen. Speciellt inte med dyr och känslig utrustning i lokalen ;)

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-07-09 15:31

Jag skulle nog tycka det vore helt ok att göra med upp till maximalt 9 andra personer som man känner väl. Typ ett tight kompisgäng där alla är intresserade.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-09 15:34

Bland unga killar säg 18-22 (som verkligen är kompisar) skulle det kanske vara en bra idé, men då saknas istället medel för det mesta i elektronikväg.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-07-09 16:38

Det är ju i precis den åldern då pengarna börjar trilla in! Man börjar bli i rätt ålder fär att hitta extrajobb vid sidan av gymnasiet, många tar ett sabbatsår innan universitet och pluggar och om man börjar plugga kan man fortsätta extrajobba. Eller så pluggar man inte vidare och kan söka arbete istället.

Men det tar lång tid från att dessa pengar börjar rulla in tills man kan köpa sig ett komplett supersystem, om man räknar in allt som behövs! Det man kan åstadkomma är kanske ett par fronthögtalare, en receiver, lite basar och nåt mer. Om man däremot är 7-10 pers och lägger ihop sina pengar så kommer man nog med lätthet hela vägen fram till ett komplett system, dvs även duk, projektor, surroundhögtalare, sittmöbler, akustikfix, belysning etc etc.

Men okok jag fattar, alla verkar hata min idé :P

---------

Men min andra tanke då; ponera att det fanns musik- & filmrum för 10-20 pers tillgängliga i ditt närområde att hyra. Man skulle kunna ta med sig filmer & musik eller välja bland ett stort bibliotek på plats. Man skulle dessutom kunna förtära alkohol, pausa filmen för toabesök, sitta i kalsongerna och titta - dvs göra allt precis som hemma.

Högtalare skulle vara inbyggda och skyddade i väggen. Elektronik kan användas för att skydda grejerna från den absolut värsta och våldsammaste användningen.

Hm... näe skulle säkert inte funka. Folk skulle väl spela sönder sin egen och andras hörsel och så skulle företaget få gott om problem att stå i...

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-09 16:58

Xenod skrev:Det är ju i precis den åldern då pengarna börjar trilla in! Man börjar bli i rätt ålder fär att hitta extrajobb vid sidan av gymnasiet, många tar ett sabbatsår innan universitet och pluggar och om man börjar plugga kan man fortsätta extrajobba. Eller så pluggar man inte vidare och kan söka arbete istället.

Men det tar lång tid från att dessa pengar börjar rulla in tills man kan köpa sig ett komplett supersystem, om man räknar in allt som behövs! Det man kan åstadkomma är kanske ett par fronthögtalare, en receiver, lite basar och nåt mer. Om man däremot är 7-10 pers och lägger ihop sina pengar så kommer man nog med lätthet hela vägen fram till ett komplett system, dvs även duk, projektor, surroundhögtalare, sittmöbler, akustikfix, belysning etc etc.

Men okok jag fattar, alla verkar hata min idé :P

---------

Men min andra tanke då; ponera att det fanns musik- & filmrum för 10-20 pers tillgängliga i ditt närområde att hyra. Man skulle kunna ta med sig filmer & musik eller välja bland ett stort bibliotek på plats. Man skulle dessutom kunna förtära alkohol, pausa filmen för toabesök, sitta i kalsongerna och titta - dvs göra allt precis som hemma.

Högtalare skulle vara inbyggda och skyddade i väggen. Elektronik kan användas för att skydda grejerna från den absolut värsta och våldsammaste användningen.

Hm... näe skulle säkert inte funka. Folk skulle väl spela sönder sin egen och andras hörsel och så skulle företaget få gott om problem att stå i...

Kollektivism, eller vad det nu kan kallas är inget för mig i alla fall.

Men visst, hur gör man när man vill "byta upp" sig?
När man vill dra sig ur eller sälja sin andel?

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-07-12 21:45

Har varit sugen på kolerasjukhuset på Fejan i Stockholms skärgård som står övergiven och i ruffigt skick. 5 lägenheter i huset och musik/ bio i källaren och på vintern kan man bo någonstans runt ekvatorn.

Återgå till Generellt om hifi