Moderator: Redaktörer
Rille skrev:jag har läst en gammal artikel från Electronics world 2003 http://psykok.dyndns.org/diy/UP/Youpi/P ... _Part6.pdf där någon tjomme mäter på kondensatorer.. denna artikel är väll en av grunderna till min petighet..
Svante skrev:Ja, då har jag fått se ett schema på apparaten, tack Rick, och det är INTE en kopplingskondensator på ingången det handlar om. Det är i stället en kondensator i återkopplingsnätet på 220 µF och den sitter i serie med två motstånd på 330 ohm. Främsta syftet med den är att minska offsetspänningen i slutsteget med ungefär en faktor 20, den ordnar så att förstärkningen vid 0 Hz är 1. Det förklarar varför det behövs en så stor kondensator att man tar till en elektrolyt. Analysen blir dock ungefär densamma, brytfrekvensen för kopplingen blir strax över 1 Hz, signalspänningen över kondensatorn blir försumbar. Jämfört med en bipolär kondensator i ett högtalarfilter är det verkligen mycket lättare förutsättningar för den här kondensatorn.
De eventuella problem en kondensator skulle kunna ställa till med här är olinjäriteter och de hittar man nog inte i ett datablad. Det som brukar stå där är förlustfaktorer (hur mycket resistans det finns i kondensatorn) och andra linjära egenskaper.
soundbrigade skrev:Det finns någon stolle som gjort "mätningar" med LisaJohanssonfigurer på ett osloskåp och till vilka man ofta hänvisar. Problemet är att de avvikelser du vill mäta är så ofantligt små att de, för det första inte är hörbara, och för det andra knappt mätbara.
Kondensatorer är sällan olinjära, om vi nu inte pratar om keramiska kondingar (och papperskondingar). Det du skulle kunna mäta är ju distortionen, vilket till övervägande delen består av tredjetonsdistortion.
Ett slikt försök ligger i mitt rör sedan långt tillbaka i tiden. Jag har ett RMS-voltmeter som mäter ner till -120-nånting dB. Mätningen är enkel att utföra men man måste ta sig själv i kragen ...
Kan denna bugglighet bero på att man lyssnat på Who put the bomp med frasen (ungefär) buggeli shoo?soundbrigade skrev:För oss audiofånar är det ju trevligt om en kondensator inte spökar till pålagd signal genom att distordera den. Klirr är ett resultat av fladdarnade folier, dvs kondensatorkärnan är för lös, eller har man plattat till lindan så den blivit bugglig.
soundbrigade skrev:Det beror nog mer på att man lyssnat på Bruno Mars, Aviskiit, Tailor Skift och annan soppa ...
Min poäng är att många "audiofiler" "uppfinner" effekter hos allehanda komponenter och dessa upprepas/upprapas sedan så ofta att de får gälla för sanning och fakta.
Svante skrev:Alltså den dist som finns skulle jag mäta genom att mata kondensatorn genom ett stort motstånd (=konstantströmsmatning) och sedan mäta vanlig harmonisk dist i spänningen över kondensatorn. Sedan skulle man behöva räkna om den dist man får till vad det blir i den krets där kondensatorn sitter, vilket i det här fallet skulle bli tiopotenser lägre.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Alltså den dist som finns skulle jag mäta genom att mata kondensatorn genom ett stort motstånd (=konstantströmsmatning) och sedan mäta vanlig harmonisk dist i spänningen över kondensatorn. Sedan skulle man behöva räkna om den dist man får till vad det blir i den krets där kondensatorn sitter, vilket i det här fallet skulle bli tiopotenser lägre.
Ja, alltså, du kan ju titta på länken till Batesmans mätningar. Han mätte väl med 5-6 volt över kondensatorerna och det ligger det ju inte i en typiska koppling med ingångsimpedans på 10 kOhm. Om man tittar på Douglas Selfs konstruktioner så använder han ju elektrolyter på ingångarna utan att blinka trots att han oroar sig för distortion i polyesterkondensatorer i filterkretsar för lågnivå... Jag tycker detta känns som en icke-fråga som redan är utredd. Reaktansen för en kondensator på 200 µF är väl i storleksordningen 40 ohm vid 20 Hz. Och så lite ESR på det. Vad kan det bli för spänning över kondensatorn vid maximal nivå från en cd in i 10 kOhm? 10-20 mV?
/DQ-20
Svante skrev:DQ-20 skrev:Svante skrev:Alltså den dist som finns skulle jag mäta genom att mata kondensatorn genom ett stort motstånd (=konstantströmsmatning) och sedan mäta vanlig harmonisk dist i spänningen över kondensatorn. Sedan skulle man behöva räkna om den dist man får till vad det blir i den krets där kondensatorn sitter, vilket i det här fallet skulle bli tiopotenser lägre.
Ja, alltså, du kan ju titta på länken till Batesmans mätningar. Han mätte väl med 5-6 volt över kondensatorerna och det ligger det ju inte i en typiska koppling med ingångsimpedans på 10 kOhm. Om man tittar på Douglas Selfs konstruktioner så använder han ju elektrolyter på ingångarna utan att blinka trots att han oroar sig för distortion i polyesterkondensatorer i filterkretsar för lågnivå... Jag tycker detta känns som en icke-fråga som redan är utredd. Reaktansen för en kondensator på 200 µF är väl i storleksordningen 40 ohm vid 20 Hz. Och så lite ESR på det. Vad kan det bli för spänning över kondensatorn vid maximal nivå från en cd in i 10 kOhm? 10-20 mV?
/DQ-20
...fast nu var det som sagt inte en ingångskondensator utan den sitter i återkopplingsnätet till jord i serie med 660 ohm. Lite värre är det allt, men fortfarande gör kopplingen att ev dist blir en tiopotens lägre än i en filterkoppling. 40 ohm är ju ungefär en tiopotens mindre än 660 ohm, så alla olinjäriteter blir en tiopotens mindre än i tex ett delningfilter.
Jag har många gånger sett en opolariserad elektrolyt på det stället i scheman. Undrar om jag inte hade det själv också när jag byggde förstärkare för 30 år sedan.
aisopos skrev:Lite imponerad av sådan sakkunskap så vill jag bara tacka främst soundbrigade, och även DQ-20 och Svante för att ni delar med er av sådan förnämlig kunskap, utan hokus-pokus.
Själv skulle jag möjligen skrivit, för att få en kondensator snabb så får man placera den i en Ferrari, eller jaktplan, eller raket.
Men det hade ju varit ett dåligt raljerande jämfört med att förklara hur det fungerar.
aisopos skrev:Lite imponerad av sådan sakkunskap så vill jag bara tacka främst soundbrigade, och även DQ-20 och Svante för att ni delar med er av sådan förnämlig kunskap, utan hokus-pokus.
Själv skulle jag möjligen skrivit, för att få en kondensator snabb så får man placera den i en Ferrari, eller jaktplan, eller raket.
Men det hade ju varit ett dåligt raljerande jämfört med att förklara hur det fungerar.
Det kan väl också vara så att väldigt låg signalspänning kan ger ökad dist, när bara några få elektroner ska hoppa fram och tillbaka.Svante skrev:Alltså om en ökad signalspänning ger ökad dist är det ju inte så konstigt.
soundbrigade skrev:Varför skulle distorsionen öka med ökad spänning.
paa skrev:Det kan väl också vara så att väldigt låg signalspänning kan ger ökad dist, när bara några få elektroner ska hoppa fram och tillbaka.Svante skrev:Alltså om en ökad signalspänning ger ökad dist är det ju inte så konstigt.
paa skrev:Det kan väl också vara så att väldigt låg signalspänning kan ger ökad dist, när bara några få elektroner ska hoppa fram och tillbaka.Svante skrev:Alltså om en ökad signalspänning ger ökad dist är det ju inte så konstigt.
Laila skrev:Herrn(?)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster