Mäta frekvensgång på diskant utan att sabba den

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Mäta frekvensgång på diskant utan att sabba den

Inläggav Termos_friend » 2009-08-28 13:14

Har köpt en diskant för mitt första diy-bygge. Jag har även köpt en waveguide som jag ska leka lite med också. Läste på Zaph's blog om hur han använde en waveguide för att boosta känsligheten i området 2000-8000Hz om jag kommer ihåg rätt.

Jag vill mäta upp den med

1) dator-laptop + extern ljudkort med matning
2) Behringer mätmik
3) Svantes SIRP

Nu undrar jag hur man går till väga för att inte förstöra den vid mätning. Funkar det om man kör med väldigt lite förstärkning, eller bör man kanske koppla in ett högpassfilter så diskanten slipper spela låga frekvenser?

Sökte runt lite men jag hittade ingen tråd som tar upp detta (specifikt). Om någon har länk till en tråd som tar upp det eller vet av egen erfarnehet så vore jag tacksam om ni ville dela med er av det.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-28 14:50

Det är inte skadligt för diskanten att få låga frekvenser. Inte om de låga frekvenserna har samma amplitud som de höga och den tål den vid de höga frekvenserna.

Anledningen att diskanter behöver ett filter i högtalarsystem (ur effekttålighetssynpunkt) är att musik innehåller mycket högre amplitud vid låga frekvenser än vid höga.

Därmed inte sagt att det inte går att skjuta sönder ett diskantelement med Sirp, men det har isf med effekten som levereras till elementet att göra, inte särskilt mycket med vilken frekvens signalen har. Men som det verkar har du inte ens en effektförstärkare, utan använder ljudkortet direkt (hörlursutgången?). I sådana fall får du antagligen under 1W till högtalaren och då är det ingen fara alls.

Risken med att koppla in ett "skyddsfilter" är att det påverkar tonkurva och fasgång så att en eventuell filterdimensionering blir felaktig. I varje fall om man försummar skyddsfiltrets inverkan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-28 15:08

går det inte att ange ett frekvensomfång för "boooittt" ljudet som sirp alstrar då ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-28 15:45

dom flesta mätprogrammen har en referenssignal, med den funktionen kan man ha ett filter inkopplat på högtalaren och ändå få en ofiltrerad frekvenskurva
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-28 15:59

slockna skrev:går det inte att ange ett frekvensomfång för "boooittt" ljudet som sirp alstrar då ?

Uppåt, ja, men inte nedåt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-08-28 16:27

Ah ok, jag tänkte nog använda en förstärkare också, missade det när jag skrev uppsättningen.

Jag vill bara kolla så att jag inte gör tok-fel från början eftersom det är första ggn jag gör det.

Men om jag vill mäta en diskant kan det alltså räcka till med bara ljudkortets förstärkare, dvs utan extern förstärkare?

EDIT: Precis, jag vill ju inte ändra kurvan med ett filter.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-28 17:01

Svante skrev:
slockna skrev:går det inte att ange ett frekvensomfång för "boooittt" ljudet som sirp alstrar då ?

det skulle du kanske ha, alltid lugnar det någon :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-01-20 20:34

slockna skrev:
Svante skrev:

det skulle du kanske ha, alltid lugnar det någon :)

Funtade lite på detta häromdagen. Hade för mig att man kunde högpassa chirpen i Sirp men hittade inga inställningar för det.

Ligger man på en watt eller så kanske man kan svepa en diskant men om man vill testa vid 110dB SPL i stället för 90dB SPL så skulle inte jag köra ett svep från 20Hz. Nånstans så slits ju diskantens upphängning sönder.

Svante.. lurkar du i vassen? :D

Är det någon som känner till vettiga program som tillåter denna bandbreddsbegränsning?

Jag vet ett: WinAudioMLS för ca 5kkr och möjligen också Praxis.

/Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-20 20:42

Jag har gjort tombstone svep på diskanter utan filter med svantes goda minne. Man fåt väll ta det lite varligt och inte testa något man inte har råd att ha sönder. Jag använde en 30 watts förstärkare. Men om man kan leva med lite brusgolv behöver man inte dra på så mycket.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-01-20 21:18

Visst, men det vore skoj att kunna svepa med 100W och det gör man inte gärna om diskanten kostar några tusenlappar. :)

Man kan ju naturligtvis hänga på en konding men som sagt, vore trevligt om man kunde köra utan också. Kan ju vara intressant att jämföra dist med/utan konding.

/Peter

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-21 10:56

du kan väl göra ett litet hp på 250 hz ? vakandebli? en seriekonding på 100uf? det bör inte påverka frekvensgången nämnvärt - över 1500Hz i alla fall.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
gornir

Inläggav gornir » 2010-01-21 19:49

Du kan ju prova HolmImpulse istället? Där kan du begränsa frekvenssvepet från ex. 500Hz och uppåt.

http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Dessutom är den gratis och väldigt lätt att använda.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-01-21 20:45

Perfekt, tack!

Ska prova inom kort och jämföra med Sirp och ARTA.

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-01-21 21:27

jag löste det genom att använda recieverns inbyggda filter vid 120Hz. Borde se till att det inte kommer igenom allt för skadliga frekvenser iaf.
Har mätt både tafd19 och tdx120 på hög volym utan problem
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re:

Inläggav paa » 2015-07-17 20:40

Piotr skrev:Perfekt, tack!

/Peter

Hur gick det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Mäta frekvensgång på diskant utan att sabba den

Inläggav Perfector » 2015-07-17 23:01

om den ska användas i system kan man väl lägga filter med lämplig delning på den och se hur den beter sig?
Blir det dåligt resultat byter man komponenter tills man får nå't man kan stå ut med.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Re:

Inläggav Cortado » 2015-07-17 23:22

paa skrev:
Piotr skrev:Perfekt, tack!

/Peter

Hur gick det?

Necrobump!

Men helt klart roligt att ta upp en tråd som senast skrevs i för typ 5år sen.. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-18 10:03

Frågan var hur jämförelsen mellan HolmImpulse, Sirp och Arta föll ut.
Jag hittade inget svar på detta i någon av de andra trådarna, så jag la in frågan här där svaret hängde i luften.
HolmImpulse har fått ganska bra omdömen, men de andra kanske är bättre på något sätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-07-18 11:12

Kom aldrig till skott med en jämförelsen. ARTA dagligdags här fortfarande.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2015-07-18 12:43

gornir skrev:Du kan ju prova HolmImpulse istället? Där kan du begränsa frekvenssvepet från ex. 500Hz och uppåt.

http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Dessutom är den gratis och väldigt lätt att använda.

Ett normalt diskantelement tar om inte dubbelt så mycket skada så i varje fall typiskt mera skada av 500 Hz än av 250 Hz, och 100 Hz är ännu harmlösare, för att inte tala om 10 Hz.

Alla frekvenser signifikant under elementets resonansfrekvens kommer att få membranet att slå lika mycket, och om effekten är så hög att det riskerar att skada upphängningen så är det som regel skadligare ju oftare det sker. Så frekvenser nära under resonansfrekvensen är de som är farligast för diskanten.

- - -

Vill man skydda elementet mot sådana problem så behöver man applicera att HP-filter med brytfrekvens ÖVER elementets resonansfrekvens, en bra bit över till och med om det skall signifikant skydda elementet.

Å andra sidan så finns det mycket att vara noga med om man vill mäta med ineffekter på över någon watt. Någon talade om att mäta med en ineffekt om uppåt 100 W. Vis sådana mätningar på normala diskantelement så bör mätningen gå mycket snabbt. Ju snabbare det går desto mindre betydelse har effekten för uppvärmningen. Energin är ju proportionell mot effekten gånger tiden.

Jag brukar mäta diskanter vid uppåt 3 kW, men då är mättiden väldigt kort, läs under en tusendels sekund, och mätsignalens energiinnehåll under 3000 Hz är lågt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-07-18 16:40

Det kan vara värt att nämna att det finns element som inte kan anses "normala" också och där bör man vara försiktig.

Max konutslag (vid fix spänning in) väl under den fundamentala resonansen kan ses hos element med:
1) Lågt Q-värde.
2) Upphängningsmaterial med frekvensberoende compliance.
3) Sluten akustisk kammare som i praktiken inte är helt sluten vilken ventileras mot omvärlden med avsiktlig/oavsiktlig port/läckage.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-07-18 16:42

Och ovan nämnda betyder också att man kan se ökat konutslag mot lägre frekvenser, väl under resonans.

Återgå till DIY-forum