Moderator: Redaktörer
jeff_belowski skrev:[ Bild ]
music4ever skrev:Angående knaster, knäpp och dyl, så kan jag inte förstå mig på skivspelare utan någon form av lock. Det är ju totalt vansinne att i onödan låta damm, smuts etc komma i spåren.
Perfector skrev:jeff_belowski skrev:[ Bild ]
Snyggt.
Bättre anledning finns inte.
Själv har jag Grand funk i gul genomskinlig vinyl samt Alan Parsons Pyramid i blå samt några transparenta med Larry Fast.
Försök med det om ni lyssnar på CD.
Laila skrev:Å du som var sugen på att köpa en SME-spelare en gång i tiden . . . dä hele föll kan ske på att SME inte tillverkar
lock till sina skivspelare utan bara en dammkåpa för tjänstgöring när spelaren inte används . . . typ ?![]()
Gissar att SME(liksom mig) anser att ett traditionellt lock i t.ex. plexiglas påverkar ljudet negativt om det används under
avspelning. Själv så plockar jag av locket under avspelning å på över längre pauser, typ över natten eller längre.
Perfector skrev:Är det nån kvalitet på eländet då?
Eller är det plastljud?
petersteindl skrev:
Undrar om Rehifi har sådana på lager?![]()
Mvh
Peter
Perfector skrev:Mindre roligt är remaster eller remixade vinyler.
Ginza har alltför många sådana, men dom skriver i alla fall ut att dom är det.
Vad var det för fel på tex. Led Zeppelin II när den kom?
Den behöver ingen remaster.
I övrigt skulle man kunna ruinera sig på goa vinyler
Perfector skrev:Kan vara för att tejperna är slut eller så finns inga orörda matriser i lager.
Laila skrev:Finns det någon rimlig anledning att inte*spisa vinyl?
Ommaninteharnöaelleriteensenaskivspelaresåkandäkanskevaenaanledningernog,ommannumotförmodaninteskullekännenögensömägerenavinylermätillhörandespelarer* . . . typ.![]()
* Menpådettevisekandäjuknappestva . . . eller ?
Vallejos skrev:Det enda jag kan komma på är att det rent estetiskt är väldigt vackert med en skivspelare av klass. Det är kanske till o med den snyggaste hifi-delen i en anläggning. Dock finner jag ingen annan riktig anledning och därför har jag inte investerat i riia+skivspelare+tonarm+pickup och LP-skivor.
NirreFirre skrev:Är det inte så att vissa (många?) utgåvor mastras annorlunda, oftast bättre, för vinyl än CD? Kan ju eventuellt vara stor skillnad som gör att man vill ha vinylutgåvan
Eargasm skrev:Ja det finns en vettig anledning i mina ögon.
Jag har under lång tid använt mig av digital avspelning, vilket egentligen varit det enda för mig sedan 1989 när jag fick min första CD-spelare som 10 åring.
Men i takt med åren har plussats på har även ekonomi och ljudkvalitet/krav blivit alltmer viktigt, så bättre grejer har fått flytta in så som det ser ut idag och jag tvivlar att jag kommer att behöva byta någon mer apparatur, med nått undantag såklart![]()
Så efter att jag kastat ut CD-spelare för några år sedan har jag lyssnat på mina rippade CD-skivor via en mycket fin DAC och JRiver (awesome program btw), men då en dag testade jag några skivor från HDtracks.
Wow, endel skivor lät verkligen klart bättre än CD-utgåvan, helt utan tvekan på alla sätt och vis.
Därefter så blev jag medlem på en site där många musikfanatiker huserar, varav endel har riktigt seriösa vinyl-riggar som också gjort många andra lyckliga med att "rippa" dem.
Jag testade några skivor som jag mycket väl kände till och hands down, vilken ruskig skillnad!
Så efter viss studerande stod det klart för mig att vinyler har som regel en annan master än CD-skivan, och det är DET som är nyckeln. (sedan alla andra skillnader har nog dryftats nog här)
Så därefter började jag byta ut mina skivor mot "rippade" vinyler.
Men då jag gillar svensk musik ganska mycket så var det aldrig någon som förbarmade sig över dem så jag fick hålla ut med CD-utgåvan.
Tills jag en dag bestämde mig, -"NÄ nu köper jag mig en egen vinylspelare!"
Och gosse, det har jag inte ångrat en sekund![]()
Jag har ärvt endel plattor, köpt ganska mycket beggat men också köpt endel nytt, bolaget "Music On Vinyl" ger ut många re-pressar som oftast håller riktigt bra kvalitet, originalen som kan vara väldigt svårt och dyrt att få tag på i, speciellt om man som jag gillar många skivor som släpptes på 90 och 00-talet då väldigt lite vinyl såldes..
Så jag säger bara det GO FOR IT
ps. sitter just nu och lyssnar på Nirvana - Unplugged in New york (Music On Vinyl, lite knaster mellan låtarna men annars sjukt nice ljudkvalitet)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster