Moderator: Redaktörer
pajas skrev:Tack så mycket för testet, det var kul läsning! Högtalarna låter bra och har fräscha kanter, men de verkar svårdrivna som de är nu. Yamahan ( 70w) orkar knappt att driva dom.
pajas skrev:Jag vet inte om jag har så många tanker kring ljudet överhuvudtaget just nu, mest att betong och trä och en ståldiffusor är snyggt. Att rikta basen nedåt är mest för att gömma den samtidigt som jag inbillar mig att det kommer att finnas bas ändå, att rikta diskanten uppåt och reflektera den framåt är mest för att få använda snygg och återvunnen plåt samtidigt som den sprids mer och jag hittar säkert på något sätt att fucka upp mellanregistret också. Funderar på att använda ett sånt där snyggt tegelrör som basreflexport framåt och köra utan dämpmaterial. Undrar om träöverdelen skall vara öppen mot betongnederdelen?
pajas skrev:Tack för all input! Jag kommer att rikta "basen" framåt, men resten hamnat på ovansidan. Har en hemlig plan! Här kommer lite bilder från dissekerandet av donatorhögtalarna och gjutningen av den första experimenthögtalaren. Jag har gjort den lite onödigt stor så jag har lite att labba med.
Snygga och välljudande högtalare, byggda i la france
[ Bild ]
Lots of shit, fatter nada
[ Bild ]
Basreflexport av tegelrör
[ Bild ]
Lets get dirty!
[ Bild ]
Tüngt!
[ Bild ]
tjipp, pajas
pajas skrev:Tack Perfector! Jag kommer att döpa högtalarna efter dig. PerfectorSpeakers! Hoppas det är okej!
tjipp, pajas
pajas skrev:Hade faktiskt ingen aning om att basen spelade så högt i registret. Tack för tipset. Basen kommer att spela framåt och diskanten och mellanregistet kommer placeras vertikalt och reflekteras framåt tack vare lite plexiglas. Läser på men gillar nog mest att pröva mig fram. Kinestetisk inlärningsstil.
Tack för pedagogisk input!
tjipp, pajas
pajas skrev:Kommer naturligtvis att mäta på nåt sätt, så billigt som möjligt. De där USB- anslutna känns mest attraktiva just nu. Om det inte finns någon i Norrköpingstrakten som vill göra en insats för mänskligheten, så kan jag göra det jag är bäst på- kötta.
tjipp, pajas
soundbrigade skrev:På tal om betong, jag noterade att en firma som säljer hobbygrejjer har olika gjutmassor som kanske skulle kunna vara intressanta. Det tog mig ett tag att komma ihog vad det var för firma men här är den. Kolla en bit ner på sidan. Det intryck jag fick var att de gipsartade gjutmassorna kunde var stadigare än gips men mer info har jag inte:
http://www.cchobby.se/gjutning/
pajas skrev:Första lådan är ur gjutformarna och blev helt perfekt bortsett från uttaget till terminalerna som hamnade 37 grader fel när jag råkade picka till den under gjutningen. Så jag kör glatt vidare på nästa! Försökte hitta gratis material till baffeln, men gick bet
. Det visade sig att bauhaus snickeriavdelning tar hem allt svinn
. Så jag får köra på ett gammalt furubord som jag inte orkat slänga bort än. Baffeln blir vinklad med bas/mid framåt och mid + tweeter uppåt. Är hittills way over budget, trist.
pioneer prologue 100 = 300
5 säckar betong = 267
beslag = 27
skumplast =118
tegelrör =25
Tätningslist =49
Råspont =134
Plexiglas = 79
träpluggar = 18
Trist gammalt furobord = 0
Överbliven isolering =0
=1017 Budgeten sprängd med 17 spänn. Vill egentligen ha oljad ek till baffel så jag räknar med att budgeten spricker ännu mer. Kommer dock att ha span på återvinningen i Skärblacka ifall nån slänger en bit bänkskiva (vilket jag gjorde för ett halvår sen, 40 mm ek, aj)
tjipp, pajas
pajas skrev:Perfector, jag lovar! Beteckningen blir PB- 1 (Perfector Betong- 1). Hittade 6 mm gummimatta i garaget som jag använde till ett svindyrt bilprojekt. Frågan är; skall jag ställa högtalarna på 4 eller 3 gummipluttar, var tycker ni? Högtalarna kommer att väga in på ca 80 kg/st, inte så farligt ändå. Men var skall man mäta? Där de skall användas eller på ett så ljudneutralt ställe som möjligt?
tjipp, pajas
pajas skrev:Hej Perfector vad menar du med spökigt?
tjipp, pajas
pajas skrev:Okej! Det räknar jag med. Jag har några olika parametrar att arbeta med, jag kan placera elementen som jag vill (även om konceptet är att jag vill placera mid och diskant på ovansidan, men lådorna är såpass stora att det går att placera alla element framåt( men då blir det fult)) Jag kan plugga basreflexen, jag kan minska volymen på lådorna (med byggskum). Jag har en massa parametrar att arbeta med på ovansidan lådorna (reflektorer/ diffusorer). Jag kan dämpa upp lådorna. Så det finns en viss flexibilitet inbyggd i konceptet i och med att jag kör med en lös, vinklad baffel. Kul!
tjipp, pajas
pajas skrev:Har kapat upp den ena högtalaren och grävt ur frigoliten. Eller, jag grävde ut det mesta och det sista (som var jobbigt att komma åt) eldade jag upp.
Kapat upp det gamla köksbordet och tillverkat en vinklad baffel. Imorrn spelar vi ljuva (?) toner! Reflektorer i plexi skall även snos ihop.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
tjipp, pajas
pajas skrev:Har pluggat på lite i Loudspeaker design cookbook och börjar få en minimal aning om vad jag håller på med (kanske) och blir lite ängslig. Donatorhögtalaren är ungefär lika stor som den nya lådan, men jag har ju valt att använda mig av basreflex istället för sluten kammare. Donatoren var fullproppad med dämpmaterial.
Kan det vara farligt för elementen att gå från sluten kammare till basreflex?
tjipp, pajas
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster