Ibland har placebo effekt även när du vet att det är placebo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Ibland har placebo effekt även när du vet att det är placebo

Inläggav JM » 2015-07-25 09:06

Placeboeffekten - den icke verklighetsrelaterade förväntanseffekten är inte obetydlig inom hifi-värden.

Inom medicinen ingår placebo i den kalkylerade effekten av olika behandlingar. Minst 20 % förstärkande effekt har placebo vid vanliga behandlingar.

You have had surgery and need a bit of morphine for pain. As soon as you hit that button you feel relief even though the medicine hasn’t even hit your bloodstream.

Betingad placebo är när du har redan har erfarenhet av en placebo situation. När den betingade placebo situationen dyker upp igen och trots du vet att det placebo du exponeras för finns placeboeffekten kvar.

To our knowledge, this is the first study to demonstrate reduced pain to a conditioned stimulus in healthy subjects who are fully aware that they are receiving an inert treatment without the use of any pharmacologic agents.

http://www.jpain.org/article/S1526-5900(15)00033-4/fulltext

Denna artikel förklarar till viss del att du i vissa situationer hör något som inte verklighetsförankrat trots du vet, eftersom du redan har erfarenhet liknade placebo situation, att det du hör är inte korrekt. ?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Ibland har placebo effekt även när du vet att det är pla

Inläggav Svante » 2015-07-25 10:05

McGurkeffekten är väl ett bra exempel på att förväntan från synen får en att höra något annat än det verkliga ljudet, trots att man vet vad det verkliga ljudet är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-25 10:14

Se även propagandaeffekten. Ett påstående som redan i samma andetag beskrivs som felaktigt kan påverka oss. Det slinker liksom in. Med tanke på påståenden i hifiuniversum är det risk för många fel pga upprepning av oriktigheter...
Don’t just do something, sit there.

JM

Inläggav JM » 2015-07-25 12:39

Svante skrev:McGurkeffekten är väl ett bra exempel på att förväntan från synen får en att höra något annat än det verkliga ljudet, trots att man vet vad det verkliga ljudet är.

McGurkeffekten bygger på att du ser den som talar. Blundar du hör du rätt.
I exemplet med morfin får du den smärtstillande effekten direkt även det inte morfin och om det är morfin innan morfinet sederat hjärnan.
Har flera halvdåliga exempel med ljud som jag besparar er. Saknar ett klockrent intuitivt exempel.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 17:50

Är inte hela placebogrejen ren placebo när allt kommer kring.
Man hittar som bekant det man vill hitta och kallar allt annat placebo.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-25 21:46

Va? Nej.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-07-26 07:36

Effekten av placebo måste väl ha nån slags koppling till att det skulle kunna vara en verklig effekt? Jag menar du får ju inte en smärtstillande effekt av att smaska i dig en geleråtta helt apropå...

På samma sätt i ljudsvängen så får ju ju inte en upplevd ljudförbättring av att (av icke-hifirelaterade skäl) ha trimmat näshåren, men kan få det av att byta till guldpläterade säkringar i proppskåpet, även om den faktiska ljudpåverkande effekten torde vara den samma.

JM

Inläggav JM » 2015-07-26 08:50

Conan skrev:Effekten av placebo måste väl ha nån slags koppling till att det skulle kunna vara en verklig effekt? Jag menar du får ju inte en smärtstillande effekt av att smaska i dig en geleråtta helt apropå...

På samma sätt i ljudsvängen så får ju ju inte en upplevd ljudförbättring av att (av icke-hifirelaterade skäl) ha trimmat näshåren, men kan få det av att byta till guldpläterade säkringar i proppskåpet, även om den faktiska ljudpåverkande effekten torde vara den samma.

Antag att en patient med tumörsmärtor behöver morfin men vägrar att ta annat morfindopade geleråttor.
Patienten lär sig att snabbt att geleråttorna, som bara får ges av hans favorit sjuksköterska, ger den smärtlindring han behöver. Geleråttor från andra personer ger ingen smärtlindrande effekt.

1. Nu råkar favorit sjuksköterskan av misstag ge en geleråtta utan morfin. Placeboeffekten gör att patienten upplever samma smärtlidring trots att det är en helt vanlig geleråtta.
2. Morfin intas relativt ofta och redan när patienten ser morfingeleråttan i favorit sjuksköterskans hand upplevs en smärtlindring. Dvs här har skett en klassisk betingning av placeboeffekten.
3. Det märkliga är, som artikeln ovan belyser, att när favorit sjuksköterskan ger en geleråtta som både sjuksköterskan och patienten vet inte innehåller morfin så upplever patienten smärtlindring. Exempel på utvidgad betingad placeboeffekt.
4. Favorit sjuksköterskan är även ett bra exempel på försöksledareffekten som kan uppträda vid enkel blindstudier och kan helt undvikas vid klassiska dubbel blindstudier.

Misstänker starkt att hifi-världen kryllar av varianter av betingade placeboeffekter.

JM

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-07-26 11:05

Jo men placeboeffekten kan inte vara helt tagen ur luften utan kopplingen geleråtta = smärtlindring måste finnas nånstans i historien. Att ge en tablett, aktupunktur eller annan avsiktlig försök till behandling för en åkomma kan ge placeboeffekt oavsett om patienten "tror" eller inte, men blir det tillräckligt tokigt som att sätta på randiga strumpor som behandling så uteblir säkert också placeboeffekten.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-07-26 12:13

Läste en artikel i Metro för ett tag sedan. Där tomater från 2 olika förpackningar testades. Den ena förpackningen innehöll enlig uppgift ekologiska tomater den andra icke ekologiska. Samtliga i testlaget föredrog de ekologiska, somliga tyckte även de oekologiska var äckliga. Nu visade det sig att det var exakt likadana tomater i båda förpackningarna.! Jag har kommit lite till åren och äter mediciner mot bla högt blodtryck. De tabletter jag får varierar till utseende från gång till annan. Men jag nibillar mig att de större tabletterna verkar bättre än de mindre, trots att jag vet att de stora innehåller mer bindemassa. Människan är en knepig varelse ibland :(
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-07-26 14:58

ErikAndersson skrev:Jag har kommit lite till åren och äter mediciner mot bla högt blodtryck. De tabletter jag får varierar till utseende från gång till annan. Men jag nibillar mig att de större tabletterna verkar bättre än de mindre, trots att jag vet att de stora innehåller mer bindemassa. Människan är en knepig varelse ibland :(

Man ska inte bortse från möjligheten att de stora tabletterna kan ha en uppbyggnad och innehåll av hjälpsubstanser som frisätter den aktiva substansen på ett sätt som du upplever ger bättre verkan. En annan person kan tycka det motsatta. Det är viktigt att med alla medel försöka få patienter att må bättre oavsett metod. Placebo har 2 mycket attraktiva egenskaper: det är billigt och det saknar biverkningar.
Din doktor kan göra undantag från den generiska förskrivningen om du önskar det så att du bara får dom stora tabletterna.

JM skrev:Antag att en patient med tumörsmärtor behöver morfin men vägrar att ta annat morfindopade geleråttor.
Patienten lär sig att snabbt att geleråttorna, som bara får ges av hans favorit sjuksköterska, ger den smärtlindring han behöver. Geleråttor från andra personer ger ingen smärtlindrande effekt.

1. Nu råkar favorit sjuksköterskan av misstag ge en geleråtta utan morfin. Placeboeffekten gör att patienten upplever samma smärtlidring trots att det är en helt vanlig geleråtta.
2. Morfin intas relativt ofta och redan när patienten ser morfingeleråttan i favorit sjuksköterskans hand upplevs en smärtlindring. Dvs här har skett en klassisk betingning av placeboeffekten.
3. Det märkliga är, som artikeln ovan belyser, att när favorit sjuksköterskan ger en geleråtta som både sjuksköterskan och patienten vet inte innehåller morfin så upplever patienten smärtlindring. Exempel på utvidgad betingad placeboeffekt.
4. Favorit sjuksköterskan är även ett bra exempel på försöksledareffekten som kan uppträda vid enkel blindstudier och kan helt undvikas vid klassiska dubbel blindstudier.

Misstänker starkt att hifi-världen kryllar av varianter av betingade placeboeffekter.

JM

Helt klart, men jag tror mest på klassisk betingning av placeboeffekten. Man upplever en förväntan när man får se och känna på produkten och får veta dess pris.
De flesta vet nog sällan sanningen om en produkts egenskaper. Man kan uppleva att en produkt är väldigt bra pga utseende, vikt och pris. Man kan känna sig tvingad att tycka en produkt är bra pga omgivningens åsikter (grupptryck). Man kan tom. känna sig kränkt av att en billig produkt presterar bra eller bättre än den (dyra) utrustning man har själv. Kunskap räcker inte alltid för att kunna motstå dessa mekanismer.
En frapperande sak jag läste i nån annan tråd är att de produkter som diskuteras och jämförs oftast är dom som är lättast att byta ut, inte dom som har mest betydelse.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-27 17:04

Jag kan få en viss tillfredsställelse av nikotinfritt snus. Allt sånt här är bara konstigt om man utgår från att vi är rationella och använder kunskap i alla lägen. Den metaforiska, mytologiska, holistiska aspekten av förståelse leder ofta vilse men är inte alldeles förkastlig. Tycker jag, som ändå inte alltid vet vart jag ska.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-07-27 22:12

Var på bröllop i helgen på en ö i skärgården. Ville köra bil hem så jag drack vad jag trodde lättöl. Det var starköl. Jag kände mig aldrig påverkad. Fick ta tåg oss buss hem. Men kände mig helt nykter med trött. "Människan är en knepig varelse".

Återgå till Generellt om hifi