Renobo skrev:Hej! Kul att någon räddar popboxar. De låter rätt bra faktiskt. Man behöver inte göra så mycket med dem. Annat än kolla att de olika elementen funkar som de skall, dvs låter. Basen är ofta nerhängd och har uppluckrade kanter. Går att fixa men knappast värt det ändå. Mitt tips: rengör och snygga till lådorna och ha så kul. Tips 2: kolla att dämpningen ligger rätt inne i lådan. Ska sitta mot väggen men har ofta ramlat ner. Löd högtalarkablarna direkt på kortet! Radikalt vintage!
OA12 är en helt annan häst. Bland de mest eftertraktade vintage-högtalarna. Det är rätt lätt att hitta beg baselement för ca: 300.- - 500.- Sätt nya diskanter -Obi T22-oa o nya filter - det är de värda.
/K
Haha, tänkte senare samma sak! Bara rengöra, snyggat till dom och spela för fulla muggar.
Går dom sönder får jag börja med att mecka.
Fråga: kan man skruva av baffeln för att kontrollera det där med dämpningen eller är den limmad.
Filternakomponenterna sitter skruvade/limmade direkt på undersidan av baffeln så där är det inget att göra.
Trist nog ligger det stora dammtussar innanför basens skydd. Dom får helt enkelt dansa runder där!
OA12 ska få basar. Dom fattas helt enkelt. Men ska man gå på beggade eller köpa ersättning
Nu funkar mina diskanter så är det försvarbart att byta till nya?
Och sen är det målat på baffeln. Denna fina ABS plast

Tips på hur få bort den?
/m