Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:Grejen med Auro är ändå att jag tycker det verkar (i teorin) som att Auro är det lämpligaste formatet om man sitter med vanliga högtalare dvs. Inte Inos surroundmoduler. Men på avsforum tex verkar det tvärtom att alla dissar auro.
Nattlorden skrev:Bubben skrev:Det som verkar efterfrågas här är att köra Auro utan Height Surround-högtalare.
Auro vill INTE ha "mellanlagret" i taket - jag har haft kontakt med dem angående det. De vill hellre ha dem så högt som möjligt på väggen även om skillnadsvinkeln blir liten. Det enda hos Auro some skall vara i taket är VOG.
Dvs... skall man köra Auro-Ino, så får man kompormissa ned sina nuvarande surrounds en bit och sätta en högtalare till ovan varje av dem (typiskt a1/a2 upp-och-ned i takkroken). Och så typ 4st a1(-t) i taket för VoG.
Största problemet är nog hur man gör fram.... Jag skulle väl typiskt behöva 3st i16s till som förhöjda frontar....![]()
Kraniet skrev:får ta om frågan efter serverkraschen..
det var ang det att atmos takkanaler är indelade i höger och vänster. skulle man inte kunna sätta upp multipla högtalare till varje kanal och fördela dom både till höger och till vänster i taket för att sas skapa en "mono-höjd-kanal"?
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:får ta om frågan efter serverkraschen..
det var ang det att atmos takkanaler är indelade i höger och vänster. skulle man inte kunna sätta upp multipla högtalare till varje kanal och fördela dom både till höger och till vänster i taket för att sas skapa en "mono-höjd-kanal"?
Jo, det tror jag säkert man man... Men kostnaden att sätta 16st a1 i taket för att få ut fyra kanaler är inte att leka med.... Ej heller komplexiteten av monterandet....
Bubben skrev:Undrar hur mycket ljudet skiljer mellan de främre och bakre takkanalerna i en 7.1.4-installation?
philipbtz skrev:Kanske lite off topic..
En annan fördel med 5.1.2 är att man bara behöver en miniDSP Dirac Series DDRC-88AHar läst en hel del om Dirac och blir sjukt sugen. Nattlorden jag såg att du var lite aktiv i tråden på avs. Är du av samma uppfattning som mig att det inte blir något problem med att använda en Cr80s i kedjan med dirac?
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Kanske lite off topic..
En annan fördel med 5.1.2 är att man bara behöver en miniDSP Dirac Series DDRC-88AHar läst en hel del om Dirac och blir sjukt sugen. Nattlorden jag såg att du var lite aktiv i tråden på avs. Är du av samma uppfattning som mig att det inte blir något problem med att använda en Cr80s i kedjan med dirac?
Så länge det inte är något konstigt med utnivåerna ifrån den så ser jag inget problem. Däremot får man kanske fundera på hur man skall ha det ställt under kalibreringen och efter. Jag hade t.ex. inte infra-kortet inkopplat när jag kalibrerade min Dspeaker DualCore.
Nattlorden skrev:Alltså... Om det inte framgick... Jag förväntar mig att du sätter den FÖRE cr80(e)s, inte efter.
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:Alltså... Om det inte framgick... Jag förväntar mig att du sätter den FÖRE cr80(e)s, inte efter.
Jo det är så jag också tänkt mig det hela.
Bubben skrev:Går det att konfigurera 7.1.4 med två top front och top middle så är det nog det bästa. Top front går att sätta ovanför duken, riktad mot lyssnare också.
Nattlorden skrev:Bubben skrev:Går det att konfigurera 7.1.4 med två top front och top middle så är det nog det bästa. Top front går att sätta ovanför duken, riktad mot lyssnare också.
Och i så fall hade de kunnat dubblera som frontarna i mellanlagret i ett Auro-system också....
Bubben skrev:Går det att konfigurera 7.1.4 med två top front och top middle så är det nog det bästa. Top front går att sätta ovanför duken, riktad mot lyssnare också.
Bubben skrev:Nattlorden skrev:Bubben skrev:Går det att konfigurera 7.1.4 med två top front och top middle så är det nog det bästa. Top front går att sätta ovanför duken, riktad mot lyssnare också.
Och i så fall hade de kunnat dubblera som frontarna i mellanlagret i ett Auro-system också....
Japp, objektbaserade format är bara i sin linda ännu, det kommer mer "konsumentvänliga" lösningar inom kort...
I should point out that the only height speakers that are common between Auro-3D and Dolby Atmos are the Front-Height speakers. Auro-3D does not support Top-Front, Top-Middle, or Top-Rear speakers and it does not support any Dolby Atmos enabled speakers or Dolby Atmos elevation modules.
All the speakers used for Auro-3D must be direct-radiating speakers, so keep this in mind if you are thinking of building a home theater compatible for both formats. Some products will allow the Rear Height channels to be shared between all three 3D surround formats. This means that a room can be configured for Front-Height and Rear-Height and the speakers will be compatible with Dolby Atmos, Auro-3D and DTS:X.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster