Förförstärkare till surroundsystem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HifiTobbe

Förförstärkare till surroundsystem

Inläggav HifiTobbe » 2005-12-20 20:10

Hej
Jag har funderat på att bygga mig en liten förförstärkare till mina datorhögtalare i form av ett logitechsystem z-5300 med 5.1 system. Problematiken är hur jag skall lösa det med alla ingångar och utgångar.
Har funderat på att bygga med OP2134 behöver jag då 3st sådana? hade tänkt att koppla in dator, dvd och tv till förförstärkaren. Nu har jag en gammal PA mixer till alla signaler och då känns det som om jag går miste lite av vad högtalarsystemet kan prestera.
förstärkaren tar emot signaler genom "phono" kontakter eller vad den nu heter.

Tacksam för svar ! !

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-20 20:59

Om du inte vill bygga så är det ju bara koppla in en billig dvd med inbyggd dekoder(har väl nästan alla) direkt in i Logitechen...och på datorn har du ljudkortet...
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-21 12:24

Högtalarsystemet har väl inbyggd volymkontroll, så det enda du behöver är en signalväljare. Enklast är en vrid switch med 6 poler och minst 3 lägen (eftersom du vill ha 3 källor in).
Många kontakter blir det förståss. Det är lite enklare om man överför flerkanal digitalt...

Användarvisningsbild
HifiTobbe

Inläggav HifiTobbe » 2005-12-21 22:45

silvervarg skrev:Högtalarsystemet har väl inbyggd volymkontroll, så det enda du behöver är en signalväljare. Enklast är en vrid switch med 6 poler och minst 3 lägen (eftersom du vill ha 3 källor in).
Många kontakter blir det förståss. Det är lite enklare om man överför flerkanal digitalt...

Det hade nog fungerat med en massa switchar, såg en fjärrstyrd volymkontroll på elfa tror du man kan modda denna så att den reglerar alla signaler ?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-22 18:31

Jag menade alltså en vridströmställare, t.ex. ELFA 35-495-65
Du behöver en 6 polig om du skall köra 5.1 system, och detta är den enda som ELFA har.

ELFA's fjärrstyrda volymkontroller är väl bara 2-kanals, så de fungerar inte till ett 5.1-system.

Om du skall ha både ingångsväljare och volymkontroll och fjärrkontroll så blir det snabbt rimligt att köpa ett försteg för hemmabio eller en gamal hemmabioförstärkare med pre-out utgångar och inte använda effektförstärkarna i den.
På köpet kan du då få möjlighet att koppla digitalt beroende på vad du väljer och får då oftast högre kvalitet och mindre kabeltrassel.

Återgå till DIY-forum