Du menar lite som med gångna tiders radiomixar? Att skivbolagen gjorde en speciell mix för radio, med mindre dynamik, och ofta även längre intron och outron, för att medge radiomixande.
Ja, sådant fungerar, för DET ändamålet. Men tyvärr har radion vant sig av med sådant sedan många år tillbaka, de började komprimera själva istället för att då det de ville, och började då använda standardmixen istället, som de sakteliga började ställa krav på - att den skulle vara sönderkomprimerad! Radiomixen har dessutom aldrig varit tänkt för konsumenter, och jag tror inte att man skall undervärdera problemen med att ha flera versioner tillgängliga på det viset.

Menar ni (du och Svante?) verkligen att det är svårare för Märta att låta sin apparat spela upp musiken komprimerad (om hon av någon anledning vill ha det så) än att hon skall söka rätt på en komprimerad version att köpa???
För mig känns det hela mest som en ickefråga eftersom jag inte stött på några 80-90 åringar som klagat på att musik är för dynamiskt. Däremot klagas det, med rätta, på att nivåerna skiljer sig för mycket från varandra, och det gäller mer än något annat för raklaminslag i TV, i förhållande till programmen.
Dessa, riktiga, problem får man bukt med med hjälp av R128, inte genom att ha en kompressor någonstans.
En kompressor i avspelningskedjan går att försvara, i vissa sällsynta sammanhang, och då är det dessutom just där den skall sitta. Nämligen om man har en lyssningssituation som har speciella egenskaper som gör att dynamik kan försvåra lyssnandet. Det mest typiska fallet är i en bullrig bil.
- - -
Möjligheten att använda metadata nämndes tidigare, och jag vill därför bara kort säga att det kan vara en bra ide som en hjälp för den apparat hos lyssnaren som skall åstadkomma dynamikreduktion där på plats hos lyssnaren. Men det hjälper inte Märta, som ändå måste trycka på knappen och göra valet att lyssna med lägre dynamik. Så anser man att Märta inte är kapabel eller intresserad av att engagera sig i avspelningsprocessen på det viset (vilket nog kan vara en riktig bedömning) så är det inte till någon hjälp att det finns metadata. Det som kan vara till hjälp är om man redan från början bestämmer att Märtas behov ÄR att lyssna på komprimerad musik OCH att hennes behov är viktigare än Nisses, som är 28 år. Det är i så fall ett enkelt problem att lösa - bara att skriva standarden således att den komprimerade inställningen är standard, inte den fulldynamiska. Då får Märta musiken komprimerad, medan Nisse får trycka på en knapp för att slippa få det.
Min uppfattning av alla Märtor jag träffat, är dock att de liksom nästan alla andra människor, tycker att musik låter bättre okomprimerad.
När de gäller filmljud så är det knepigare. Där är ju dynamiken ofta dramatiskt stor, i synnerhet om man återger den med full bandbredd. Men även där finns ju redan idag night mode för den som vill slippa dynamik. En processning som sker hos kunden, och det är inte helt ovanligt att det är den mode som gäller om inte anläggningens ägare har kopplat bort den.
Vh, iö
- - - -
PS. Det finns ju ett specialfall som vi i varje fall lite varit inne på, nämligen när det gäller radiosänd musik. Och där är det min uppfattning är att radiostationen och specifikt programmets producent, är medskapare. Det är inte alls säkert att de vill spela musik oförvanskat, utan många radiostationer VILL ge musiken ett högst medvetet och genomtänkt sound. Det behöver alltså inte alls handla om att nivåmaximera musiken, utan lika gärna om att ge radiostationen en personlighet. Det kan även handla om att anpassa till radiomediets begränsningar, läs brusnivån, som förvisso blir olika beroende på hur stark eller svar signal lyssnaren har (talar om FM nu, men resonemanget är i ännu högre grad applicerbart för AM).
SR använder additiva kompressionsprocesser för detta bruk. Det är inte en kompression som sker hos konsumenten (för då skulle det inte fungera som brusundertryckningshjälpmedel) men det är en processning som sker med hänsyn till förutsättningarna - radiomediet. Man kan alltid diskutera om en kompressor med look ahead är en kompressor eller en gainrider för övrigt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).