En fråga om att mäta diskant

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

En fråga om att mäta diskant

Inläggav darkg » 2015-07-21 15:38

Först tänkte jag att det vore bra att ordna en tät och dämpad låda för att mäta (diskant)element på ett ordnat och konsekvent vis. Alltså inte en högtalarlåda utan ett "rum" för mikrofon och element. Sen ögnade jag någon text om (Svantes program) Sirp, och tänkte att inneslutning & dämpning kanske egentligen är överflödigt; reflexer kan sorteras bort och inläckande ljud kan också hanteras. Kanske alltså.

Hur är det med det här? Jag ordnar mer än gärna låda, men bara om det är någorlunda meningsfullt eftersom det tar plats!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: En fråga om att mäta diskant

Inläggav Svante » 2015-07-21 20:10

Det finns sådana lådor att köpa från B&K, jag har för mig att de är äggformade och fungerar som ett litet ekofritt rum. Fördelen med sådana jämfört med impulssvarsmätningar där man tar bort sena delen av impulssvaret är att de är okänsligare för bakgrundsbuller. Har man inget bakgrundsbuller är det enklare att mäta med trunkerade impulssvar.

Bas mäter man gärna i närfält eftersom baffelsteget inte spelar någon roll, men det som är riktigt svårt är mellanregistermätningar. Där behövs en miljö som är ekofri på riktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-07-21 21:24

För hobbynivå är det knappast värt mödan att mäta i "mätkammare". Skulle det vara bullrigt en dag väntar man till nästa. Skäller grannens hund mitt under ett svep mäter man en gång till.

Små kammare att stoppa in DUT i mejkar mer sense vid produktion där det dels måste gå snabbt, dels ofta är väldigt bullrigt.

I normala rum kan man med fristående högtalare få ok resultat ner till 400-500Hz eller så. Diskanten kan anses vara minst problematisk då det inte kräver så långa avstånd till första reflex.

För diskanter skulle jag satsa på en smidig mätbaffel i stället.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-23 14:38

Tack. Jag har en mer färdig än ofärdig box, jag kan lika gärna pröva om det känns lönt. Om inte annat blir det lite feelgod!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-07-23 17:52

Mäta i låda gör man som sagt ofta vid bullriga förhållanden i produktion där man har en respons sparad från ett referensexemplar. Då spelar det inte så stor roll hur lådan påverkar responsen. Ett element som mäter linjärt på stor baffel kan se ut som rocky mountain men det spelar ingen roll då det är skillnaden mellan referensen och mätobjektet som är intressant.

Just i diskantregistret är det ju skapligt lätt att dämpa med resistivt material på väggarna men det är ändå lite svårt att veta vad man ser.. elementet eller lådan.

I hem eller labmiljö är det i de flesta fall både bättre och enklare att mäta i fri luft på mätbaffel eller i tänkt högtalarlåda.

Men låt inte mig regna på din parad.. berätta hur det går sen. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-23 20:57

Tack igen, ja, jo. Jag kanske avvecklar lådan ändå - klumpedunsen. Kan ev transmuteras till membranabsorbent Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-08-03 21:54

Orienterar mig för närvarande i mätandets hantverk med mikrofon hängande i taket och dut behändigt på golvet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-08-04 00:34

Bilder?

Har du diskantelement liggande löst på golvet? Då kommer du att få en golvreflex som kommer att påverka mätningen. Om man tar ett diskantelement som har slät tonkurva (svart kurva) när det monteras i golvet, så får det en krokig tonkurva (blå kurva) om man i stället lägger det på golvet så att diskantens frontplatta hamnar 25 mm över golvet.
Bilagor
diskant_på_golv.png
diskant_på_golv.png (10.27 KiB) Visad 2323 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-08-04 01:41

Nja, för närvarande ligger det en skumabsorbent mellan. Allt är mycket "make shift" och det är ingen ände på alla kunskapsluckor och potentiella metodfel :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-04 04:16

Det blir något bättre, då reflexen i fas från golvet försvinner eller minskar, men motfasreflexen från diskantens frontplattas kant finns kvar och kommer att förvränga tonkurvan illa.

Den kan bli riktigt dåligt om diskantens frontplatta är rund. Är den rektangulär så blir det typiskt mycket bättre.

Vh,iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-08-04 08:38

Utan golvreflex, men med kantreflex, rund frontplatta:
Bilagor
diskant_på_golv.png
diskant_på_golv.png (12.01 KiB) Visad 2280 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-04 08:42

Med rektangulär frontplatta blir det lite bättre. Klassiska mått är 12 * 9 cm.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-08-04 08:44

darkg skrev:... det är ingen ände på alla kunskapsluckor och potentiella metodfel :)

Kunskapsluckor och fel är bra utgångspunkter för att lära. Speciellt om man inser att man har dem. Insikten är liksom första steget, att leta förklaringar är det andra.

Jämför dina mätkurvor med mina simuleringar och se om du ser några likheter. Prova att ta bort skumplasten för att se om skillnaden blir ungefär som skillnaden mellan mina röda och blå kurvor. Glöm för en stund tanken att utvärdera just ditt diskantelement, försök i stället förstå vad i din mätuppställning som påverkar vad. Det är egentligen mycket roligare än att välja element :D .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-04 08:59

Jag tror de flesta underskattar den grad av påverkan som objekt skilda från själva membranet bidrar med.

Hela högtalarens form har betydelse för det ljudanda resultatet.

Och inte nog med det, när man kommer ned lite i frekvens så blir hela rummet runt högtalaren en väsentlig del av "ljudkällan". högtalarens placering i rummet och rummet former är helt enkelt en del av högtalaren när våglängden är lång. Bidragen blir helt enkelt oskiljbara från varandra, både med mätinstrument och i viss grad även med hörseln (som dock är bättre på att "höra bort" vissa delar av lyssningsrummets bidrag).

Jag har alltid därför tyckt att det är väldigt märkligt att så många högtalare görs utan hänsyn till rummet. Då KAN det ju inte bli bra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-08-04 18:12

Det behövs en slät baffel för att mäta domediskanter men den behöver varken vara snygg eller robust. Några skivor staplad wellpapp för att få till en bafflel med försänkning och sedan lite gaffatejp eller något för att täcka skarvarna. Maskeringstejp duger också http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-08-05 02:09

Svante skrev:
darkg skrev:... det är ingen ände på alla kunskapsluckor och potentiella metodfel :)

Kunskapsluckor och fel är bra utgångspunkter för att lära. Speciellt om man inser att man har dem. Insikten är liksom första steget, att leta förklaringar är det andra.

Jämför dina mätkurvor med mina simuleringar och se om du ser några likheter. Prova att ta bort skumplasten för att se om skillnaden blir ungefär som skillnaden mellan mina röda och blå kurvor. Glöm för en stund tanken att utvärdera just ditt diskantelement, försök i stället förstå vad i din mätuppställning som påverkar vad. Det är egentligen mycket roligare än att välja element :D .

Jag är rätt "metakognitivt lagd". Just jämförelsen mellan med och utan skum är inte jätteprioriterad. Men jag försäkrar att jag inte är särskilt målinriktad. :)

Betydelsen av den nära miljön är inte alldeles okänd för mig, men det är alltid nyttigt att bli påmind och få se kurvor över effekterna. Tack även övriga deltagare i tråden!

Apropå responskurvor. Jag har acceptabla google skills, men kurvorna jag hittar är oftast dåliga på ett eller annat vis. Har ni några exempel i bakfickan? Inte bara kantdiffraktion och golvstuds alltså. Kurvor som diskussionsunderlag i stort! Med fokus på diskanten, i denna tråd, tänker jag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-08-10 02:36

Jag har stött på ett problem. Jag använder Sirp, och börjar känna mig rätt bekväm med det, men loopback fungerar inte för mig. Utan loopback ikryssat kommer responsen upp i sitt fönster. När loopback är ikryssat lägger sig synbarligen referenssignalen där istället (en hög nästan rak kurva).

Jag har kopplat mikrofonen till left på ljudkortet och tar ut ljudet på right, med loopback in på right. Jag har provat andra kombinationer också, dock har jag gainkontroll på left in, så micken vill jag helst ha där.

Kört fast!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-08-10 08:53

darkg skrev:Jag har stött på ett problem. Jag använder Sirp, och börjar känna mig rätt bekväm med det, men loopback fungerar inte för mig. Utan loopback ikryssat kommer responsen upp i sitt fönster. När loopback är ikryssat lägger sig synbarligen referenssignalen där istället (en hög nästan rak kurva).

Jag har kopplat mikrofonen till left på ljudkortet och tar ut ljudet på right, med loopback in på right. Jag har provat andra kombinationer också, dock har jag gainkontroll på left in, så micken vill jag helst ha där.

Kört fast!

Javisstja, jag fick ju mail om det av dig som jag inte svarde på. Det blir sådär ibland när jag inte har svaret direkt och måste utreda något. Sorry.

Jag har inget riktigt bra svar, men skulle i utredningssyfte prova med ett annat ljudkort, kontrollera om loopbacksignalen möjligen är överstyrd (det går att zooma i signalfönstren gennom att dra i axlarna), och kanske posta en skärmdump på hur dina inställningar ser ut.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-08-10 11:38

Annat ljudkort är lite bökigt, skärmdumpar fixar jag!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-15 01:15

Jag har inte löst problemet och inte glömt tråden! Jag pausar lite bara. Jag börjar med en dirty diskantlösning. Finns ingen anledning åt göra rätt från början.

Återgå till Teknikforum