Diffusion i taket - första reflexen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Diffusion i taket - första reflexen?

Inläggav Iqbad » 2015-08-02 13:17

Jag har nu kommit en bit med mitt bygge av ett ljud-rum och de stora grejerna har kommit på plats. (Se detaljer i min medlemspresentation). Det är en grej som jag funderat på lite och som jag önskar lite feedback på. Jag har i hela bakdelen av rummet EPS (frigolit) diffusion från thomann.
http://www.thomann.de/se/the_takustik_w ... 8erset.htm

Jag tycker det funkar rätt så bra och upplever en viss förbättring (men inte nån enorm skillnad). Nu har jag en hel låda över som jag inte använt än, och jag funderar nu på att sätta upp dessa i taket för att sprida ut förstareflexen något.

Jag har väldigt lågt i tak eftersom hela rummet är ljudisolerat så takhöjden är bara 217cm. Taket är helt plant idag.

Bild

1.Är det någon som har erfarenhet av diffusion av taket, har ni upplevt en förbättringar av ljudet med detta?
2. Denna typ av diffusor är ju en 1-D diffusor så den sprider ju bara ljud som infaller i ett "plan". Hur ska då denna monteras för bäst resultat? Spontant så tänker jag att den ska monteras på "tvären" i rummet så att det ljud som kommer från högtalarna sprids i olika vinklar i rummets längdriktning. Då blir inte reflexen lika tydlig. Men här är jag lite osäker, de rum som jag sett från IÖ har alltid haft längsgående brädor i taket. Nu vet jag inte om tanken främst har varit diffusion eller om det har någon annan effekt?

All input är välkommen :)
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Diffusion i taket - första reflexen?

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-08-02 16:13

Det går att gör lösningar med antingen diffusering eller absorption, men ofta kan det vara bra med en kombination, olika på olika platser. För dig så är det tänkbart att göra något än inget. Så om jag hade varit du hade jag satt upp dem (längsgående). Man jag skulle även ha kompletterat med absorption. Mer än så blir svårt att gå på utan att ha varit i ditt rum.

Däremot tror jag att du egentligen har ett stort behov av basabsorption, men sådana kräver utrymme som du kanske inte har så mycket över av.

Hemma hos mig själv har jag flera olika sorters grunkor i taket som jag tycker gör väldigt stor nytta. Men då har jag särskilt "jobbiga" takvalv också.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-02 16:18

Försök att hitta var de primära reflexpunkterna är (relativt var den mest kräsne lyssnaren sitter primärt, sekundärt kontra alla sittplatserna) och sätt diffusorerna där. Mellan dem, samt rakt ovanför högtalarna skulle jag sen satt någon dämpning när dina paneler är slut.

Håller med Johan till 100% vad det gäller basen, både behov och svårlösbarheten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-08-02 18:07

Johan_Lindroos skrev:Det går att gör lösningar med antingen diffusering eller absorption, men ofta kan det vara bra med en kombination, olika på olika platser. För dig så är det tänkbart att göra något än inget. Så om jag hade varit du hade jag satt upp dem (längsgående). Man jag skulle även ha kompletterat med absorption. Mer än så blir svårt att gå på utan att ha varit i ditt rum.

Däremot tror jag att du egentligen har ett stort behov av basabsorption, men sådana kräver utrymme som du kanske inte har så mycket över av.

Hemma hos mig själv har jag flera olika sorters grunkor i taket som jag tycker gör väldigt stor nytta. Men då har jag särskilt "jobbiga" takvalv också.

Tack för svar. Då kör vi på längsmontering av panelerna.

Kan du utveckla lite angående basabsorbtion, vad är det som gör att du tror at det behövs? Vilken typ av absorption tycker du skulle vara lämplig?

Rummet är designat av mig med speciella mått för att sprida ut resoanserna så jämt som möjligt. Jag kan ju bygga en membranabsorbent om det skulle visa sig att jag har problem med nåra speciella frekvenser, men idag så verkar jag bara ha en lätt resonans runt 37Hz som jag hoppas ska mildras när jag kör med 4 utstrålningspunkter istället för 2. Jag kan naturligtvis trycka in mer absorberande material under och bakom soffan + i bakre hörnen, men jag vet inte om det får så stor effekt på basen?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-08-02 18:11

Nattlorden skrev:Försök att hitta var de primära reflexpunkterna är (relativt var den mest kräsne lyssnaren sitter primärt, sekundärt kontra alla sittplatserna) och sätt diffusorerna där. Mellan dem, samt rakt ovanför högtalarna skulle jag sen satt någon dämpning när dina paneler är slut.

Håller med Johan till 100% vad det gäller basen, både behov och svårlösbarheten.

Tack för svar Nattlorden! Du nämner dämpning också i taket, är det nåt speciellt som du tänkte man skulle uppnå med detta, eller bara generellt för att öka dämpningen i rummet?

Hur tänker du att man skulle kunna uppnå bättre basabsorption, och varför tror du det behövs?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-02 20:10

Nej, jag har själv bara hängt upp 15cm isolering ovanför mina. Inte praktiskt för de flesta, men det är bakom duken för mig. Själv har jag längsgående (lätt) diffusion över hela taket.

Jag offrade en tredjedel av rummets längd för att ha en halvmetertjock fuskvägg med isolering i, samt en stor platform full med isolering... Så vi talar kubikmeter isolering... Och jag kör ändå DSP för att fixa till det sista... Basresonanser är svårt, och det kan man nog anse vara en generell sanning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-05 16:52

Jepp !

Dom är helt hopplöst irriterande att ha å göra med... Och alla normala rum har dom i mer eller mindre omfattning :(

Inte är dom lätta att bli av med, inte lätta alls... Så pass olätta att det i normala rum nog kan anses omöjligt utan att göra en näst intill total ombyggnation.

Man kan mildra peoblemen genom smart högtalarplacering (gärna med minst 4st utstrålningspunkter på1/4 höj och bredd mått) och med basabsorbenter som får äta lite efterklang :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Generellt om hifi