DIY el-fix

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

DIY el-fix

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-15 20:18

Kan man göra en sån där "El-fix" eller vad det heter som man kollar om stickproppen sitter i åt rätt håll med. Tydligen snokar man runt med den runt apparthöljet och får något slags indikation på hur starkt magnetfält det är (eller nåt).

Svalander säljer ju en sån här grunka, ganska billigt, jag tänkt mest ha bygget som pyssel...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-15 21:42

Varför anstränga sig... finns ju på Överskottsbolaget och en massa andra ställen för 30 pix....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-15 23:05

Vad innebär begreppet "El-fix" ?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2003-12-17 10:56

Ondjultomte skrev:Vad innebär begreppet "El-fix" ?

El-fix är ett produktnamn för en liten grunka som känner om det finns växelströmsfält i närheten. Det finns även andra produkter (bla. Phasen) som gör samma sak. Man kan använda den för att se hur stora störfält som strålas ut från en (ojordad) apparat när man pluggar in den i väggen. Om man kopplar ur apparaten från övriga apparater och provar med stickproppen kan man se att grunkan ger utslag på olika avstånd från chassiet=olika starka spänningsfält. Och det kan ju vara kul att veta. Men det är svårt att predicera verkan i ett system när allt är ihopkopplat.

Man kan också använda den till att felsöka ljusslingor som är seriekopplade. Man följer bara slinga men sin apparat till den slutar ge signal och byter den lampan. Detta är troligvis den bästa användningen av en sådan grunka. Perfekt sätt att rädda Julen.

Det finns också grunkor som känner av magnetfält, men det är en annan produkt.

Tjingo,

jd
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-12-17 19:24

elfixen har fördelen att känsligheten kan ställas medelst en liten ratt, phasenpennan ger utslag på allt, även på mina nylonbyxor
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2003-12-18 13:59

celef skrev:elfixen har fördelen att känsligheten kan ställas medelst en liten ratt, phasenpennan ger utslag på allt, även på mina nylonbyxor

Så talar en sann empiriker! :D Jag kan riktigt se framför mig en katt och en man med en ebonitstav i högsta hugg 8O . Allt för vetenskapen! Men du får nog ta och öka mängden sköljmedel till nästa tvätt. En eloge till dig också för att du vågar erkänna att du går klädd i nylonbrallor. Snacka om att komma ut ur garderoben (med ett par nylonbrallor alltså.) :D

Dock: tack för info. Really.

/jd
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-18 14:40

Jasså en sådan makapär! En stycke elfix innehar jag sådeles redan :) och har undersökte både det ena och det andra! :)
Brukar iofs ha den till att leta kablage i väggar.

Återgå till DIY-forum