Parasound P5 & Modell 2100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Parasound P5 & Modell 2100 *schweizerknivar*

Inläggav distad » 2015-08-16 22:24

MagnusÖstberg
Eftersom du verkar ha missat det så är jag i en livskris med psykvård och självmordstankar osv (finns att läsa här>) viewtopic.php?f=16&t=13982&start=90 och när man bara försöker bidra med något nytt på forumet förutom den gamla skåpmaten så känns ditt mindre genomtänkta inlägg där du hela tiden mer eller mindre går inför att peta på minsta lilla fel någon har om Ino (jag hade fel angående instälningen)men det känns ruttet minst sagt ,(äger du företaget?) Misstänker att du tillhör den sortens människa som gillar att vara sådan och sådana människor avstår jag helt. Så jag kommer i fortsättningen avstå samtal med dig helt och hållet och tacka för det stöd som jag fått av andra mer medmänskliga medlemmar här på forumet!

Ps. Har på känn att man inte bidrar på rätt sätt så finns det en tydlig önskan att jag ska lämna forumet så gör jag naturligtvis det, inga som helst problem för min del. Bra starta en tråd i ämnet så får vi svart på vit och som jag naturligtvis respekterat
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Parasound P5 & Modell 2100 & meddelande till MÖ

Inläggav Alexi » 2015-08-16 22:46

För att svara på trådfrågan. Jag tror att produkter som P5 är framtiden för alla oss som vill ha en apparat som sköter allt men inte vill ha en hembioreciver. Tyvärr har just denna förvånansvärt dåliga prestanda mätmässigt och nej jag tror inte man kan möta sig till bra ljud, men väl dåligt ljud.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-16 23:38

Ja, jag tror likadant.

Så länge hembiogrunkorna är så ohanterbara är framtiden tveklöst ljus för den här typen av produkter och det vore dumt om några lyssnar på konstiga formuleringar som
kanske gör att de missar dem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Parasound P5 & Modell 2100 *schweizerknivar*

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-16 23:45

FBK skrev: MagnusÖstberg
Eftersom du verkar ha missat det så är jag i en livskris med psykvård och självmordstankar osv (finns att läsa här>) viewtopic.php?f=16&t=13982&start=90 och när man bara försöker bidra med något nytt på forumet förutom den gamla skåpmaten så känns ditt mindre genomtänkta inlägg där du hela tiden mer eller mindre går inför att peta på minsta lilla fel någon har om Ino (jag hade fel angående instälningen)men det känns ruttet minst sagt ,(äger du företaget?) Misstänker att du tillhör den sortens människa som gillar att vara sådan och sådana människor avstår jag helt. Så jag kommer i fortsättningen avstå samtal med dig helt och hållet och tacka för det stöd som jag fått av andra mer medmänskliga medlemmar här på forumet!

Ps. Har på känn att man inte bidrar på rätt sätt så finns det en tydlig önskan att jag ska lämna forumet så gör jag naturligtvis det, inga som helst problem för min del. Bra starta en tråd i ämnet så får vi svart på vit och som jag naturligtvis respekterat

Du har tydligt tagit mitt påpekande som ett personligt påhopp. Du blir lite av kränkt vit man. Det är ju inte värre än att man har fel ibland, så ta det varligt med versalerna - det var inte min mening att få dig att känna dig som lägsta sortens varelse, och om du gjorde det ber jag om ursäkt.

Det finns jävligt mycket viktigare saker i livet än ljudgrunkor, så inget att hetsa upp sig för.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

danryd

Inläggav danryd » 2015-08-17 09:15

Alexi skrev:För att svara på trådfrågan. Jag tror att produkter som P5 är framtiden för alla oss som vill ha en apparat som sköter allt men inte vill ha en hembioreciver. Tyvärr har just denna förvånansvärt dåliga prestanda mätmässigt och nej jag tror inte man kan möta sig till bra ljud, men väl dåligt ljud.

Stereophile tyckte den mätte bra, utom möjligtvis digitaldelen. Var har du läst att den mäter dåligt?
http://www.stereophile.com/content/parasound-halo-p-5-21-channel-da-preamplifier-measurements#UXMwhX2KAwEmlyxd.97

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-08-17 12:01

danryd skrev:Stereophile tyckte den mätte bra, utom möjligtvis digitaldelen. Var har du läst att den mäter dåligt?
http://www.stereophile.com/content/parasound-halo-p-5-21-channel-da-preamplifier-measurements#UXMwhX2KAwEmlyxd.97
Precis och vitsen med den är ju att den ska användas både som RIAA, DAC och försteg, men om bara försteget är ok, väljer man väll istället ett av deras vanliga försteg. Fast även som försteg så tycker jag att den faller –0,85dB vid 20Hz (600Ohm) är dåligt för en så pass dyr apparat.

danryd

Inläggav danryd » 2015-08-17 12:18

Då förstår jag vad du menar men jag håller inte med.

Huvudfunktionen mätte bra, ena stödfunktionen (phono) var bra och andra stödfunktionen mätte sådär. Då tycker jag iaf att det inte stämmer att säga att produkten mäter förvånansvärt dåligt.

Sen är det den billigaste försteget i halo-serien, och skillnaden mot billigare serien vet jag inget om, mer än att p5 är mycket snyggare. Jag har lite funderingar på att investera i p5 så det var därför jag blev fundersam. Men då behöver jag inte fundera på mätresultatet iaf

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-08-17 13:45

Nä då kanske den absolut kan vara intressant för dig, men Frekvenskurvan från RIAA var inte heller den helt optimal.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-17 14:22

Alexi skrev:
danryd skrev:Stereophile tyckte den mätte bra, utom möjligtvis digitaldelen. Var har du läst att den mäter dåligt?
Precis och vitsen med den är ju att den ska användas både som RIAA, DAC och försteg, men om bara försteget är ok, väljer man väll istället ett av deras vanliga försteg. Fast även som försteg så tycker jag att den faller –0,85dB vid 20Hz (600Ohm) är dåligt för en så pass dyr apparat.

Om jag förstått rätt så använder man inte Dacen och Riaa men resten så är det en okej maskin även mätmässigt ? Problemet sedan att det har bara detta försteg och ett 7-kanalaligt som finns i deras sortiment.
Och hur mäter då den enklare modellen modell 2100, någon som kan tyda och berätta ? då det skulle vara intressant att få veta

Ps. Har för mig att de hade ett billigare försteg i P-serien förr, men det verkar ha försvunnit.

danryd

Inläggav danryd » 2015-08-17 17:34

Alexi skrev:Nä då kanske den absolut kan vara intressant för dig, men Frekvenskurvan från RIAA var inte heller den helt optimal.

Har annat riaa med så det är ok. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-17 18:00

Och hur mäter då den enklare modellen modell 2100,

Hjälp tack.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-08-17 20:07

FBK skrev:
Och hur mäter då den enklare modellen modell 2100,

Hjälp tack.

https://www.parasound.com/pdfs/review/2100-2250.pdf
Inte lika bra, men kanske tillräckligt bra?

Användarvisningsbild
distad

Re: Parasound P5 & Modell 2100

Inläggav distad » 2015-08-20 17:01

Tack Alexi, ska läsa det.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi