Tips på skivspelare LP

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glasmannen

Tips på skivspelare LP

Inläggav Glasmannen » 2015-08-20 21:12

Är helt novis på detta med lp och tänkte kolla lite vad man ska osv. Tänkte kolla beg marknaden men som sakt kan någon vänlig själ tippsa vad man ska kolla efter för att få en spelare med ett juste ljud. Visade sig att mig tjej hade ett gäng lp skivor i förådet och det hade varit super kul att damma av dessa och få lite minnen från barndomen :D
Senast redigerad av Glasmannen 2015-08-23 07:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Re: Tipps på skivspelare LP

Inläggav CODY » 2015-08-20 22:07

Detta är bra skit:

http://www.blocket.se/sodermanland/Skivspelare_Rega_P2_62182958.htm?ca=9&w=3

En rega P2 med Ortofon 2M Blue för 2200 kr. Eftersom snubben har stereobänk har han säkert tagit hand om den på ett bra sätt. Fråga hur länge PU:n gått.

Rega är bra och vanliga spelare. De är lätta att förstå sig på, vilket gör det rätt säkert att köpa begagnat
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-21 06:14

Ok tack för tippset. Finns det fler vettiga märken att leta efter?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-21 08:52

Glasmannen skrev:Ok tack för tippset. Finns det fler vettiga märken att leta efter?

Rega, Project, Thorens är alla vettiga att leta efter och kan fås i vettiga prislägen. Skicket kan dock variera, en skivspelare är i högsta grad en mekanisk apparat och som alla sådana blir det slitage och de behöver justeras för att prestera optimalt. Med andra ord, (risk för) mycket pyssel om man köper begagnat. Alternativt köper man av en duktig handlare och får en färdigmonterad/justerad spelare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-08-21 16:10

Min favorit bland prisbilliga begagnade skivspelare är Dual. Det är pålitliga konstruktioner med närmare ett halvsekel på nacken och de tillverkas med tysk precision. Modellerna 505-2 och 505-3 kan fås för en liten peng på begagnatmarknaden. På dem sitter dessutom ibland pick-upen Ortofon OM-10 i någon skepnad vilket medger uppgradering till finare nål när intresse och ekonomi tillåter. Byte av drivrem kan bli aktuellt som på andra spelare, liksom den ganska unika och användbara remmen för hastighetsjustering (den senare är av plast och kan ibland limmas om den har gått av). Om man kan tänka sig att betala omkring 2 000 kronor för en begagnad spelare kan man ta en titt på Dual CS-5000 med elektronisk hastighetskontroll, dynamiskt balanserad tonarm och pick-upen Ortofon OM-20. Jag har ägt en handfull av båda dessa spelare genom åren och alltid varit nöjd med deras prestanda.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-21 17:43

Jätte tack för tipsen. Om man ska ha nytt behöver man lägga massor för att få något vettigt då? Mvh

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-21 17:48

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-21 17:51

Glasmannen skrev:Jätte tack för tipsen. Om man ska ha nytt behöver man lägga massor för att få något vettigt då? Mvh

Det är som vanligt, är man beredd att jobba lite så kan man spara mycket pengar genom att köpa begagnat, annars ska man köpa nytt, eller genom etablerad handlare.

/ B

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-21 18:00

Ja det är klart. Är det stor ljudskillnad mellan olika spelare?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-08-21 18:08

Glasmannen skrev:Denna då kanske Pekka http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=144960

Ja, det är ett bra köp som jag ser det. Som någon nämner får man inga garantier vid begagnatköp men de här spelarna är normalt mycket tillförlitliga. Jag har någon gång haft glapp i en tonarmskabel och fått byta, men det kan förstås hända alla fabrikat och modeller.

Ljudet från vinylskivspelare avgörs bland annat av spelarens egna ljud och resonanser, isolering från omvärlden och anpassning mellan pick-up och RIAA-steg, men om man har rimlig koll på allt det är min entydiga erfarenhet är att själva skivan (överföring från originalmasterband, pressningskvalitet samt grad av slitage och planhet/centrering) till 80 procent avgör den slutliga ljudkvaliteten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

danryd

Inläggav danryd » 2015-08-21 19:37

Personligen hade jag undvikit Project. Dom låter bra men både jag och en polare har haft lite kvalitativa problem.tonarmskablar som gått av t.ex. Vilket ledde till byte. Gillar man att löda eller köper bytt så är det ok iofs.

tl dr, de jag hört låter bra för prisklassen men jag gillar förutsägbarhet

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-21 21:04

Själv så skulle jag försöka att hitta en Lenco L75/L78 . . . bör gå att hitta ett bra ex för ett par hundringar
till kanske dryga två loppor. Bör finnas en uppsjö av dem då de fungerade som något av "fattigmans-Thorens"
mellan slutet av sextiotalet till slutet av sjuttiotalet. I iordningställt skick så slår de det mesta som tillverkas
idag* om man undantar ett något, för mig inte speciellt störande, högre motor/driv-ljud än hos många av dagens
nytillverkade spelare . . . typ. Om man orkar googla så finner man att det även finns ett eget dedikerat forum
där man kan få reda på det mesta å lite till om Lenco:rna.

*Underförstått, tycker/tror jag. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-21 21:57

Fast inte ger man sig på att renovera gamla klassiska vinylspelare som insteg på vinylarean! Tycker att Pekkas tips är bra.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-21 22:29

Vem har pratat om att renovera* . . . typ ? :wink:

*Jo du kanske kan/bör byta två knivlager i tonarmen, vilket är lätt som en plätt.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-08-22 00:24

[quote="RogerGustavsson"]Fast inte ger man sig på att renovera gamla klassiska vinylspelare som insteg på vinylarean! /quote]

+1

Skulle jag tvingas köpa nytt i den prisklassen hade jag nog valt en Pro-Ject till skillnad mot Rega lyckas man åtminstone få tallrikarna att snurra i hyffsat konstant och korrekt hastighet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-22 00:37

Ursäkta, men i vilken prisklass då . . . ?

Angående Pro-Ject så är det tyvärr min alldeles bestämda uppfattning att åtminstone de billigare varianterna tillhör
något av det värsta mög som någonsin producerats i kategorin skivspelare . . . typ.

Ni som eventuellt vet bättre får gärna försöka att motbevisa mig. :)

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-22 10:56

Tack för alla tips sålänge. Vi får se vart det slutar 8) ska bli jäkligt sköj iaf

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-22 11:13

Laila skrev:Ursäkta, men i vilken prisklass då . . . ?

Angående Pro-Ject så är det tyvärr min alldeles bestämda uppfattning att åtminstone de billigare varianterna tillhör
något av det värsta mög som någonsin producerats i kategorin skivspelare . . . typ.

När det gäller Project är min erfarenhet begränsad till andrahandsuppgifter, tyvärr. Dual har jag däremot personlig erfarenhet av, bra tips från Pekka. Vill man lägga ut lite mer slantar på något som låter riktigt bra kan jag rekommendera Linn LP12 och Nottinghams Interspace. Och nej, pickupen är inte den viktigaste komponenten i en skivspelare, men viktig ur synvinkeln att den ska vara "hel och ren" så den inte förstör de skivor man spelar.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-23 00:29

Lär inte i första taget glömma en demo hos "High Fidelity" där GR spelade ett klassiskt stycke. först på en Dual 505(tror jag) å sedan på en Linn Sondek med Itock II. Puppen på båda var Linn K5. Demonstrationen skulle naturligtvis visa
hur mycket bättre Sondek:en var(gissar jag) . . . problemet var bara att åtminstone lelle jag tyckte att Dualen "lät bättre"
vilket jag i(på den tiden), som vanligt, respektlös anda försiktigt påpekade . . . typ.

Resten är historia men jag kan än idag förundras över hur jag utan någon(för mig medveten) speciell påverkan/tortyr
ändå, trotts erfarenheten från demot, senare "uppgraderar" min tidiga "original-Linn" med Grace-tonarm till en något mycket mindre välljudande av senaste snitt . . . + lite till. 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-08-23 02:05

I prisklassen för instegsmodeller :D.

Bättre att du berättar vad som är dåligt med dom?

I USA pratar man ofta om problem med motorljud hos Pro-Ject har däremot aldrig själv varit med om det eller hört talas om det i Europa, möjligen gäller det inte versioner för europeiska marknaden (spekulation).

Vad finns det för nytt som är bättre än en Debut Carbon Esprit i samma prisklass?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-23 06:41

Någon som känner till dessa spelarna? Är en som vill ha 400kr styck för dessa. Kan det vara ngt att ha tro?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (78.82 KiB) Visad 9489 gånger
image.jpg
image.jpg (87.09 KiB) Visad 9489 gånger

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Tips på skivspelare LP

Inläggav Evil_Homer » 2015-08-23 09:22

Rikta in dig på ett par modeller som du kan tänka dig och sen dammsuger du stans loppisar och antikaffärer.
Dom sa till mig på ett par ställen att dom kastar när dom får in skivspelare, sista stället jag var inne på så stod det en technics 1200 mk2 , han visste inte var det var för maskin så jag fick den för en spottstyver.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-23 11:11

Glasmannen skrev:Någon som känner till dessa spelarna? Är en som vill ha 400kr styck för dessa. Kan det vara ngt att ha tro?

Jag skulle tagit Dual-spelaren det länkats till längre upp. Dussinvara från Japan var knappast bästa köp ens när de var nya.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-08-23 11:32

Japanska spelare:

Micro-Seiki eller Luxman (som ofta var OEM från Micro--Seiki) är ofta bra grejor, men kostar beggat, ca 1500:- och uppåt.

Kenwood, deras "stenspelare", KD-500/550, KD-600/650, KD-7xx osv

Någon SONY samt high end Pioneer.

Många såldes dessutom utan tonarm så man kan montera sådan efter egen smak.

Undvik mitten av 80 till 90tals spelare, 70-talets + tidiga 80-tals versioner är de som gäller.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-23 12:16

Vinylcalle skrev:

I USA pratar man ofta om problem med motorljud hos Pro-Ject har däremot aldrig själv varit med om det eller hört talas om det i Europa, möjligen gäller det inte versioner för europeiska marknaden (spekulation).

Vad finns det för nytt som är bättre än en Debut Carbon Esprit i samma prisklass?

MvH Carl

Vad jag kan se så är det bara du som pratat om denna "prisklass" . . . typ.

Tillåt mig att citera "danryd" från tidigare i tråden:

"Personligen hade jag undvikit Project. Dom låter bra men både jag och en polare har haft lite kvalitativa problem.tonarmskablar som gått av t.ex. Vilket ledde till byte. Gillar man att löda eller köper bytt så är det ok iofs.

tl dr, de jag hört låter bra för prisklassen men jag gillar förutsägbarhet"

Du frågar vad det finns för nytt som är bättre än Debut Carbon Esprit i samma prisklass . . .

Svar; inte en susning. Kanske är det därför som jag inte rekommenderar TS att köpa något nyproducerat.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-08-23 16:46

Glasmannen skrev:Någon som känner till dessa spelarna? Är en som vill ha 400kr styck för dessa. Kan det vara ngt att ha tro?

Nej,

Kan förstå att man vill inte vill förköpa sig om man inte vet om man ska ha skivspelare på "allvar". Köper du någon av de där kan det inträffa att du blir avskräckt. Det ligger ca 4 Dual 505-? på blocket och som kostar 700 - 1000 kr. Köp en av dem istället. Det är svårt att hitta något billigare som är meningsfyllt. De är tillräckligt bra för att det ska vara roligt att lyssna på skivor. Ta gärna med någon kompis och kolla på skicket. Be att få lyssna på dem. Ta med en egen skiva.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-08-24 01:54

Laila skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Vad jag kan se så är det bara du som pratat om denna "prisklass" . . . typ.

Tillåt mig att citera "danryd" från tidigare i tråden:

"Personligen hade jag undvikit Project. Dom låter bra men både jag och en polare har haft lite kvalitativa problem.tonarmskablar som gått av t.ex. Vilket ledde till byte. Gillar man att löda eller köper bytt så är det ok iofs.

tl dr, de jag hört låter bra för prisklassen men jag gillar förutsägbarhet"

Du frågar vad det finns för nytt som är bättre än Debut Carbon Esprit i samma prisklass . . .

Svar; inte en susning. Kanske är det därför som jag inte rekommenderar TS att köpa något nyproducerat.

Okej. Du tycker inte att trådens första inlägg ger känslan av att intresset gäller spelare för mindre pengar. Själv har jag inga problem att räkna ut det.

Att någon haft problem med kablaget i sin Pro-Ject är naturligtvis tråkigt men menar du att det är din kritik mot Pro-Jects spelare? Om inte berätta vad felet är med dom? Jag tycker knappast det är något under av kvalité men med tanke på hur marknaden för nya skivspelare ser ut har man ofta förhållandevis prisvärda alternativ.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-08-24 01:57

SL-BD22 är notorisk för att ha problem med motorerna.

Som nybörjare är mitt tips att antingen ta hjälp av en kompis som verkligen kan spelare och bedöma deras skick och därefter leta efter en bra begagnad alternativt handla av en seriös handlare av begagnade skivspelare. I tredje hand ägna en massa tid att läsa på om skivspelare så du själv vet hur man kan bedöma en skivspelares kondition. I fjärde hand köp ett rimligt nytt exemplar, tyvärr kan dock även nya spelare ha direkta defekter ifrån tillverkaren som inte alltid är lätta att upptäcka som nybörjare.

Been there done that som man brukar säga.

Lycka till.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-08-24 21:26

Tack för all hjälp det lutar åt dual:en. Återkommer med info :D En fråga behöver jag Riaa om jag phono ingång på försteget? Emotiva usp-1

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-24 21:50

Glasmannen skrev:Tack för all hjälp det lutar åt dual:en. Återkommer med info :D En fråga behöver jag Riaa om jag phono ingång på försteget? Emotiva usp-1

Nej, Emotivan har ingång såväl för MM- som MC-pickup (omkoppling sker på baksidan vid ingångskontakterna för pickupen). Ingångsimpedansen för MM-pickuper är 47kOhm vilket är standard och passar de flesta pickuper av den typen, tex Ortofon OMB20. Fintrimning kan behövas men det tillhör "överkurs 1A" :-)

/ B

Nästa

Återgå till Köpråd