Så här ser filtret ut i mina Aura NS3/Vifa BC25 toppar, minus 1200uF-kondingen i serie med basen som inte används (en s.k "bassboost-konding"). Enkelt, men högtalarna spelar bra nog för att jag efter att ha ägt en del i alla fall halvdyra prylar har suttit nöjd något år.
Planerar dock att utöka effekttåligheten lite och istället för att köra dagens MMT så har jag lådor för MMTMM klara.
4st NS3 måste jag serieparallelkoppla och får då en impedans på 8ohm. Då 4st NS3 i 8ohm har samma känslighet som 2st parallellkopplade i 4ohm räknar jag med att kunna flytta diskantfiltret oförändrat in i de nya lådorna då känsligheten alltså fortfarande borde rimma, men spolen i serie med basarna...
Om den är en 1:a ordningens delning så borde det vara så enkelt som att dubbla värdet på den för att få samma elektriska resultat som idag, men jag betvivlar att det är en delning (spolens värde ger att delningen i så fall sker vid 550Hz ungefär. Orimligt!) och tror att det istället är en baffelstegskompensation.
Då baffelbredd på de nya lådorna är densamma som i topparna (snarlika mått utom höjden som alltså är dubblerad) så undrar jag hur denna spole ska se ut i de nya lådorna.
Kan någon vara behjälplig? Det är Dan Norman som gjorde filtret men då han inte verkar husera här längre så kan jag inte fråga honom direkt.
Om någon även tar en titt på diskantfiltret vore jag glad. Min amatöranalys ger att filtrets värden ger en delning som egentligen är alldeles för låg för det aktuella diskantelementet https://www.madisoundspeakerstore.com/h ... e-tweeter/ vars FS ligger runt 1200Hz. Det bör väl då inte delas med 2:a ordningen under 2500Hz nånstans? Om jag har rätt så delas det i mina lådor runt 1500Hz eller ännu lägre. Jag hör inga konstigheter i hur det ljuder, och har dragit på duktigt starkt (med mina mått mätt) ibland utan att diskanten har låtit illa så vad är det jag missar?