Fyndade JBL-L100

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
omnicide

Fyndade JBL-L100

Inläggav omnicide » 2015-09-01 18:24

Sprang på ett par JBL L-100 idag för 150kr, vilket jäkla ljud det är i dessa. Jag är otroligt imponerad!
Bild

Ska ta och beställa nya skumkanter till diskanterna, och frontarna på dessa är helt åt fanders tyvärr, iallafall det orangea skummet som saknas. Finns det någon som vet om det går att få tag på nya, som inte kostar $150?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Fyndade JBL-L100

Inläggav paa » 2015-09-01 19:28

Gick det inte att pruta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-01 19:51

Man får ta och gratinera! :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-01 20:01

Trevligt.
Bara synd att dom gör så dåliga filter till.
Eller har dom uppat dom från 2 kondingar till ordentliga filter?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-09-01 21:00

Var säljaren blind? :-) kanonhögtalare till ett sjukt lågt pris. grattis!

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-02 10:27

Perfector skrev:Trevligt.

Jag tror att jag ska ta och investera i ett delningsfilter från Troels till dessa, även om jag byter de två orginalkondingarna för att kunna återställa till orginal vid behov.
http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100.htm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-02 10:37

omnicide skrev:
Perfector skrev:Trevligt.

Jag tror att jag ska ta och investera i ett delningsfilter från Troels till dessa, även om jag byter de två orginalkondingarna för att kunna återställa till orginal vid behov.
http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100.htm

Delningen är om dom inte ändrat nå't 1500 och 6000 6dB/Oct
Om du kör 12/12 filter kan du sänka delningen till 1000/5000 utan att det orsakar skador på elementen.
Iofs. så tycker du ju att det låter vackert redan nu så det kanske är överkurs?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-09-02 12:10

Kollat in vad de här japanerna gör med JBL :wink:

https://www.youtube.com/user/hosoken007/videos
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-02 16:29

Perfector skrev:Delningen är om dom inte ändrat nå't 1500 och 6000 6dB/Oct
Om du kör 12/12 filter kan du sänka delningen till 1000/5000 utan att det orsakar skador på elementen.

Du tror inte på Troels annars? Det är iofs förhållandevis dyrt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-02 16:32

omnicide skrev:
Perfector skrev:Delningen är om dom inte ändrat nå't 1500 och 6000 6dB/Oct

Du tror inte på Troels annars? Det är iofs förhållandevis dyrt.

Jodå, om delningarna ligger där dom ska ligga så är det nog bra.
Men jag har för mig att man kan få detaljvärden på elementen hos JBL's hemsida av elementen som är numrerade på baksidan av magneten för dessa ska vara individuellt uppmätta.
Då kan man speca filter som är direkt riktade till elementen inklusive impedansjusteringar och eventuella dämpningar på mellan och diskant om det skulle behövas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-02 17:52

Jag tror att ska man få till bättre filter än det Troels har tagit fram, så krävs det att man är en fullfjädrad högtalarkonstruktör.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-02 18:28

paa skrev:Jag tror att ska man få till bättre filter än det Troels har tagit fram, så krävs det att man är en fullfjädrad högtalarkonstruktör.

tack, det var vänligt sagt :-)

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-03 09:10

Perfector skrev:Jodå, om delningarna ligger där dom ska ligga så är det nog bra.
Men jag har för mig att man kan få detaljvärden på elementen hos JBL's hemsida av elementen som är numrerade på baksidan av magneten för dessa ska vara individuellt uppmätta.
Då kan man speca filter som är direkt riktade till elementen inklusive impedansjusteringar och eventuella dämpningar på mellan och diskant om det skulle behövas.

Det låter intressant, men jag är något utav en total novis när det kommer till ritningar utav delningsfilter. Lite synd att ett par delningsfilter går på ca. 2k från Jantzen (IMO är komponenterna aningen overkill även i det billigaste kit-et)
Letar på deras hemsida men hittar inget sådant, kan vara att jag letar på fel plats dock..
Senast redigerad av omnicide 2015-09-03 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-03 09:39

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-03 09:53

Perfector skrev:Detta borde kunna passa.
http://www.hifikit.se/tillbehor/delningsfilter/60f

Ser ju schysst ut!

Om inte annat är det väl den kvaliteten man skulle vilja ha på ett Jantzen filter, men 800 för ett test eller 2000 för ett säkert kort..
Kanske får sälja av mina KEF IQ50 till förmån för ett filter!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-03 09:56

omnicide skrev:

Ser ju schysst ut!

Om inte annat är det väl den kvaliteten man skulle vilja ha på ett Jantzen filter, men 800 för ett test eller 2000 för ett säkert kort..

Det ligger nå't i det du säger, men 2000 är inga pengar för 2 filter.
När jag byggde aktivt under 25 år så la jag 1300:- per filter i delar innan jag ens började bygga filtren.
Så det Jantzen vill ha betalt är väl kaffepengar skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-03 10:07

omnicide skrev:

Ser ju schysst ut!

NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ. Det förekommer en konstant desinformation från Perfectors sida. Lyssna på paa!!! Troels har gjort ett filter som är genomarbetat och mätt på (vilket det generiska filtret från hifikit inte är).

Fan ta dig Perfector för att du smutsar ner forumet på detta vis.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-03 10:09

Fjonkalicious skrev:
omnicide skrev:

Ser ju schysst ut!

NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ. Det förekommer en konstant desinformation från Perfectors sida. Lyssna på paa!!! Troels har gjort ett filter som är genomarbetat och mätt på (vilket det generiska filtret från hifikit inte är).

Fan ta dig Perfector för att du smutsat ner forumet på detta vis.

Du är sen som vanligt.
Jag sa ju att de filter han ville ha som är dyrare är bättre.
Kan du inte sätta på dig glasögonen innan du missförstår allting?

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-03 10:12

Perfector skrev:Det ligger nå't i det du säger, men 2000 är inga pengar för 2 filter.
När jag byggde aktivt under 25 år så la jag 1300:- per filter i delar innan jag ens började bygga filtren.

Med nya filter, ramar och tyg till frontarna, skumkanter till diskanterna, howard restor-a-finish samt feed'n wax så är jag nog uppe i en total kostnad utav ~3500kr inkl högtalarna då.
Uppskattar det till ungefär halva marknadsvärdet utav ett par restaurerade L100 i bra skick då, inte så farligt för vad det är får man väl säga :D

Fjonkalicious skrev:NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ. Det förekommer en konstant desinformation från Perfectors sida. Lyssna på paa!!! Troels har gjort ett filter som är genomarbetat och mätt på (vilket det generiska filtret från hifikit inte är).

Jag tror inte Perfector menar illa, teoretiskt borde det väl kunna låta bättre än det existerande delningsfiltret med naturlig avrullning, men för kostnaden känns det som att Troels ändå är det säkra kortet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-03 10:14

omnicide skrev:
Perfector skrev:Det ligger nå't i det du säger, men 2000 är inga pengar för 2 filter.

Med nya filter, ramar och tyg till frontarna, skumkanter till diskanterna, howard restor-a-finish samt feed'n wax så är jag nog uppe i en total kostnad utav ~3500kr inkl högtalarna då.
Uppskattar det till ungefär halva marknadsvärdet utav ett par restaurerade L100 i bra skick då, inte så farligt för vad det är får man väl säga :D

Fjonkalicious skrev:NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ. Det förekommer en konstant desinformation från Perfectors sida. Lyssna på paa!!! Troels har gjort ett filter som är genomarbetat och mätt på (vilket det generiska filtret från hifikit inte är).

Jag tror inte Perfector menar illa, teoretiskt borde det väl kunna låta bättre än det existerande delningsfiltret med naturlig avrullning, men för kostnaden känns det som att Troels ändå är det säkra kortet.

Tack för att du förstår vad jag menar.
Dessutom är alla filter bättre än JBL's för dom är värdelösa på filter.

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-03 10:22

Jag kör nog på ett par utav Troels filter! :)
Tills vidare får jag kika på stativ till dessa, Troels rekommenderar något som är sisådär 4dm högt, med fem graders positiv lutning. Det verkar dock ont om dessa, är det bygga eget som gäller tro?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-03 11:32

omnicide skrev:Jag kör nog på ett par utav Troels filter! :)

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-03 15:46

Kände mig säker på att Troels var det man ville ha, men sedan fann jag Dennis Murphy's variant, vad tror ni om detta?
Tråd: http://forums.audioholics.com/forums/threads/the-vintage-jbl-west-coast-sound-becomes-the%E2%80%A6.25014/

Kopplingsschema och inköpslista finns på sida två, det var som tusan vad folk pulat egna delningsfilter till dessa. :?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-03 16:05

omnicide skrev:Kände mig säker på att Troels var det man ville ha, men sedan fann jag Dennis Murphy's variant, vad tror ni om detta?
Tråd: http://forums.audioholics.com/forums/threads/the-vintage-jbl-west-coast-sound-becomes-the%E2%80%A6.25014/

Kopplingsschema och inköpslista finns på sida två, det var som tusan vad folk pulat egna delningsfilter till dessa. :?

Det finns lika många lösningar som JBL-ägare antagligen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-03 19:59

Jag lägger upp båda på samma sida så det blir lättare att jämföra:

L-100 med Murphys filter:

Bild

L-100 med Gravesens filter:

Bild

Egentligen är dom förvånande lika.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-03 21:00

Är det måhända bättre att sälja dessa till förmån för ett par större JBL burkar? Med mellanskillnaden ett delningsfilter skulle kosta alltså? Å andra sidan har man ju blivit fäst vid dessa :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-03 21:01

Behåll och bestycka, det är dom värda.

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-03 21:05

Perfector skrev:Behåll och bestycka, det är dom värda.

Så är det ju, misstänker att jag kommer nog bli fast med dessa i ett par år framöver och min lilla etta kan jag nog inte husera större högtalare i.. Sen har man ju grannar också! Tar och betalar beställningen från Jantzen nu, så ser vi vart det bär :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-03 21:07

omnicide skrev:
Perfector skrev:Behåll och bestycka, det är dom värda.

Så är det ju, misstänker att jag kommer nog bli fast med dessa i ett par år framöver och min lilla etta kan jag nog inte husera större högtalare i.. Sen har man ju grannar också! Tar och betalar beställningen från Jantzen nu, så ser vi vart det bär :D

En kall öl en kväll när infraljuden lägger sig för dagen.
Ett stycke fin musik på lagom volym och du glömmer alla världsliga bekymmer för en stund.
Behöver man säga mer? :-)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-03 21:25

paa skrev:Jag lägger upp båda på samma sida så det blir lättare att jämföra:

L-100 med Murphys filter:

[ Bild ]

L-100 med Gravesens filter:

[ Bild ]

Egentligen är dom förvånande lika.

Jag tycker nog originalfiltret ser bäst ut, men skulle vilja se lite mätningar off-axis.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Nästa

Återgå till Vintage-hifi