Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:paa skrev: Om du använder 4 st till vardera två 2,5-vägssystem med MMTMM där dom två yttersta är avdelade enligt någon smart 2,5-lösning
Innebär det att högtalaren får punktkällans goda spridningsegenskaper så länge inte avståndet mellan elementen överskrider en halv våglängd vid övre gränsfrekvensen?
/Jocke
paa skrev:Paralellkopplade element får 3 dB högre ljudtryck för att de drar dubbelt så mycket effekt ur förstärkaren, och ytterligare 3 dB för att de spelar i samma fasläge rakt framåt. Det innebär att de även spelar extra mycket lägre i andra rikningar. De blir mer riktade alltså. Lobning är en annan sak att ha koll på i detta sammanhang.
Line source blir det i alla fall inte, exakt var gränserna går i halva våglängder hit och dit kommer jag inte ihåg, men en schysst simulering piggar ju alltid upp!
Jocke skrev:
Sven Tyrland skrev (1974 - Konstruktion av en monitorhögtalare, App. C): ...Vid parallellkoppling har den tillförda effekten ökat till det dubbla, medan ljudeffekten vid lyssnaren har ökat fyra gånger. Detta beror på att ytan har fördubblats, vilket flyttat f0 nedåt en halv oktav.
Mitt intryck blir då att 2 (eller flera) högtalare är att betrakta som ett motsvarande större element med lägre användbar övre gränsfrekvens (tillsammans). Tydligen behåller inte de sammankopplade elementen de egenskaper som ett ensamt element har, eller?
/Jocke
skrutten skrev:Jocke skrev:
Sven Tyrland skrev (1974 - Konstruktion av en monitorhögtalare, App. C): ...Vid parallellkoppling har den tillförda effekten ökat till det dubbla, medan ljudeffekten vid lyssnaren har ökat fyra gånger. Detta beror på att ytan har fördubblats, vilket flyttat f0 nedåt en halv oktav.
Mitt intryck blir då att 2 (eller flera) högtalare är att betrakta som ett motsvarande större element med lägre användbar övre gränsfrekvens (tillsammans). Tydligen behåller inte de sammankopplade elementen de egenskaper som ett ensamt element har, eller?
/Jocke
Jag betvivlar starkt att f0 flyttas neråt.
Svante skrev:skrutten skrev:Jocke skrev:
/Jocke
Jag betvivlar starkt att f0 flyttas neråt.
Mja, men det är nog riktigt. Nu har jag inte sett orginalartikeln, men jag tror han pratar om den frekvens (f0) där strålningen från en kolv börjar bli riktad. Om man dubblar ytan på en kolv blir diametern sqrt(2) ggr större, och eftersom diametern ställs i relation till våglängden och därmed 1/f så kommer f0 att sjunka med en halv oktav (=1/sqrt(2)).
Svante skrev:Mja, men det är nog riktigt. Nu har jag inte sett orginalartikeln, men jag tror han pratar om den frekvens (f0) där strålningen från en kolv börjar bli riktad. Om man dubblar ytan på en kolv blir diametern sqrt(2) ggr större, och eftersom diametern ställs i relation till våglängden och därmed 1/f så kommer f0 att sjunka med en halv oktav (=1/sqrt(2)).
Jocke skrev:Jag kan ju inte bekräfta att allt är vederhäftigt idag - något borde ju ha hänt på 30år, eller?
Svante skrev:Mja, men det är nog riktigt. Nu har jag inte sett orginalartikeln, men jag tror han pratar om den frekvens (f0) där strålningen från en kolv börjar bli riktad. Om man dubblar ytan på en kolv blir diametern sqrt(2) ggr större, och eftersom diametern ställs i relation till våglängden och därmed 1/f så kommer f0 att sjunka med en halv oktav (=1/sqrt(2)).
Max_Headroom skrev:Jocke skrev:Jag kan ju inte bekräfta att allt är vederhäftigt idag - något borde ju ha hänt på 30år, eller?
Varfør då? Samma fysik som gællde då borde væl gælla nu också, eller har dom ændrat nåt?
Finns det någon stans dær det kort anges om linje kællor ær bra eller dåligt, eller ær det till att pløja igenom hela isidors tråd før att klargøra hur dom uppfør sig och sedan sjælv førsøka avgøra før vilka tillæmåpningar dom ev. kan vara læmpliga?
paa skrev:Det finns ett exempel i nån AES-Loudspeakers Anthology om ett akustiskt filter (inte elektriskt, alltså) som succesivt delar av utåt. Jag tror det var en mineralullsskiva som man skurit så att den är väldigt tunn, med början från andra högtalaren, och blir sen tjockare ju längre man kommer från mitten, eller diskanten.
Kanske ett lämpligt julpyssel?
Jocke skrev:Jag vill tillgodogöra mig snabbheten hos en liten bas...
Naqref™ skrev:Jocke skrev:Jag vill tillgodogöra mig snabbheten hos en liten bas...
Uj uj uj. Undrar när någon hugger på det.
Morello skrev:Klart att ett litet element måste röra sig snabbare än ett större för att erhålla samma ljudstryka.![]()
IngOehman skrev:...Med en given Re, fs och tillika given kvot Bl*Sd/Mm* blir egenskaperna identiska i basområdet oavsett om elementet är på 3" eller 18",
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster